Pag-adal sa Bibliya Bilang 11
Teksto: Lukas 9:28-36 (An Transpigurasyon)
Marso 1, 1998
TEKSTO
|
PARALLEL NA SITAS
|
MAYOR NA SITAS
|
TEKSTO
|
NOTASYON
|
Kan mag-abot sinda sa harong dai niya
tinugutan an siisay man na lumaog kaiba niya kundi si Pedro asin Juan asin
Santiago f, asin an ama asin ina kan aki.
|
=Mt.17:1-9
=Mk. 9:2-10
8:51+
9:28
22:8
Jn. 13:24-25
Gibo 3:1
|
Lk. 9e:
28
|
Ngonian garo walong aldaw
pakatapus na isinabi niya ini, iniba niya si Pedo asin Juan asin Santiago
asin nagtukad sinda sa bukid tanganing mamibi.
|
e Saro sa mga estorya na
grabe an pagkakaiba ni Lukas ki Markos. Malinaw na si Lukas igwa nin saiyang
sadiring pinagkuahan nin impormasyon (si Juan?).
f Hil. Mk. 5:37+.
Alagaddigdi, siring sa 9:28; Gibo 1:13, tolos nginangaranan si Juan kasunod
ni Pedro. An pagtakin ki Juan sa ki Pedro parati sa Lukas 22:8, Gibo
3:1,3,11; 4:13,19, 18:14, asin an ika-apat na ebanghelio, Jn. 13:23-26,
18:15-16, 20:3-9, 21:7,20-23.
|
Ngonian kan an gabos na tawo
nabautismohan asin mantang si Jesus namimibi j pagkatapus kan saiyang
sadiring bautismo, an langit nabuksan…
|
3:21+
Ex. 34:29
1 Hde. 20:9-14
2 Co. 3:7-4:6
|
29
|
Mantang namimibi siya, an itsura kan saiyang lalawgon nabago asin an
saiyang gubing nagsisilyab siring sa kikilat.
|
j Sarong paboritong tema
ni Lukas iyo na si Jesus namimibi, Hilnga 5:16, 6:12, 9:18,28-29, 11:1,
22:41.
|
Mantang nagtitirindog sinda duman na
dai aram kun ano an iisipon, duwang lalaking nagsisilyab an gubing biglang
nagtunga sa kataid ninda.
|
24:4
9:29
Gibo
1:10-11
|
30
|
Biglang nagkaigwang duwang lalaking nakipag-olay-olay saiya duman;
sinda iyo si Moises asin Elias
|
|
Sa momento man sanang iyan siya
uminabot asin nagpoon na mag-omaw sa Dios asin naghula siya dapit sa omboy
sagabos na naghahalat kan pagligtas kan Jerusalem k.
|
2:38+
|
31
|
nagpahiling sa kamurawayan, asin nagoorolay sinda dapit kan saiyang
paghumale na mangyayari sa Jerusalem.
|
k An mesianikong pagtubos sa Banwang Pinili, 1:68,
24:21, orog na makakatanyog kan saindang kapital na siyudad; Hilnga Is. 40:2,
52:9 (asin Hilnga 2 S. 5:9+). Para ki Lukas, an Jerusalem iyo an piniling
sentro nin Dios kun saen mawarak an saiyang pagligtas: 9:31,51,53; 13:22,33, 17:11; 18:31,
19:11, 24:47-49,52, Gibo 1:18+.
|
An Tataramon nagin laman m,
nabuhay siyang kaiba ta n, asin nahiling ta an saiyang kamurawayan
o, an kamurawayan na saiya bilang iyo-iyong Aki kan Ama, pano nin
biyaya asin katotoohan p.
|
Jn. 1:14+
|
32
|
Magabat an tungka ni Pedro asin an saiyang mga kaibahan, alagad mata
an saindang isip f asin nahiling an saiyang kamurawayan g
asin an duwang lalaking nakatindog kaiba niya.
|
f Mas marhay ki sa
‘nagmarata sinda’.
g An kamurawayan kan nagdadangadang niyang pagdatong,
9:26.
m An ‘laman’ iyo an tawo na binibilang na sarong
linalang na matapo asin magagadan, Hilnga 3:6, 17:2, Gn. 6:3; Sal. 56:4, Is.
40:6, Hilnga Rm. 7:5+.
nLit. ‘nagtugdok kan saiyang tolda sa kaibahan nyato.’
An pagsalaman kan Tataramon iyo an minapresente kan Dios personalmente asin
maliwanag sa katawohan; an presensyang ini bako nang dai pwedeng mahiling
asin makangangalas siring duman sa Tolda asin Templo kan antigong rehimen,
Ex. 25:8+; Hilnga Bil. 35:34, bako sanang an presensya kan diosnon na
Kadonongan na yaon sa Tugon Mosaiko kan Israel, Si. 24:7-22; Ba. 3:36-4:4.
o An ‘kamurawayan’ iyo an
manipestasyon kan presensya nin Dios, Ex. 24:16+. Mayong makakahiling kan
saiyang kintad dangan mabubuhay, Ex. 33:20+, alagad an kamurawayan na ini
nasasara kan naturang sa-tawo kan tataramon siring kan panganuron kaidto.
Alagad kun minsan linalagbas kaini an velo, halimbawa kan Transpigurasyon,
Hilnga Lukas 9:32,35 (sinasambit sa Jn. 1:14?), asin kun si Jesus minagibo
nin mga milagro - ‘mga tanda’ na na Dios yaon saiya aktibo, 2:11+; 11:40;
Hilnga Ex. 14:24-27 asin 15:7, 16:7m. Lubos na ihahayag kan pagkabuhay-liwat
an kamurawayan, Hilnga Jn. 17:5+.
p‘Biyaya asin katotoohan’
minaparomdom kan ‘biyaya’ (o pagkamoot) asin ‘pagkamaimbod’ kan pagpahayag
kan sadiri nin Dios ki Moises, Ex. 34:6+, Hilnga Ho. 2:16-22.
|
|
|
33
|
Mantang an mga ini
binayaan na siya, si Pedro nagsabi ki Jesus, ‘Maestro, magayon nauya sana
kita digdi; kaya maggibo kita nin tolda, saro para saimo, saro para ki Moises
asin saro para ki Elias’. – Dai niya
aram kun ano an sinasabi niya.
|
|
An bisyon
nakaribaraw ki Zakarias asin nakapano saiya nin takot g.
|
1:12+
|
34
|
Mantang nagtataram siya,
sarong panganuron an uminabot asin nagdampog sainda; asin kan madampogan
sinda kan panganuron an mga disipulos nagkatarakot.
|
g Mahilig magsambit si Lukas nin pagkatakot asin
relihiyosong kapurisawan: 1:29-30,65, 2:9-10, 4:36, 5:8-10,26, 7:16,
8:25,33-37,56; 9:34,43; 24:37; Gibo
2:43; 3:10; 5:5,11; 10:4; 19:17.
|
Iyo, nahiling ko asin saksi ako na siya
an Sarong Pinili nin Dios’ z.
|
Jn.
1:34
|
35
|
Asin may sarong boses naghale sa panganuron asin nagsabi, ‘Ini iyo an
sakong Aki, an Sarong Pinili h.
|
h An iba ‘an Namomotan’, Hilnga Mt. asin Mk. An mga
titulong ‘Sarong Pinili’, Hilnga 23:35, Is. 42:1, asin an ‘Aki nin Tawo’
minaribay-ribay sa Mga Parabola ni Enoch.
Z An iba ‘Aki nin Dios’.
|
Alagad
igot na pinagbotan niya sinda na dai ipanabi-sabi sa kiisay mana n arin man
na bagay dapit digdi.
|
9:21
2:26+
23:35
Mk. 1:34+
|
36
|
Asin pagkatapus na
madangog an tingog, nakua si Jesus na solo n asana. Isinekreto ini kan mga
disipulo asin, sa panahon na iyan, mayong siisay mana n sinabihan kan
saindang nahiling.
|
|
DOKTRINA SA LUKAS 9:28-36
(An Transpigurasyon)
1.
An insidenteng ini malinaw na nagpapatotoo na sa Bibliya
makukua an sarong phenomenon na inaapod sa siyensya na ‘hallucination’, o an
pagkahiling o pagkadangog nin mga bagay-bagay sa imahinasyon. Malinaw na an
insidenteng Transpigurasyon sarong relihiyosong halusinasyon na nangyari sa mga
disipulos na kaiba ni Jesus duman sa pagsakat ninda sa bukid tanganing mamibing
sinda sana. Sa pangyayaring ini, an mga disipulos nahiling si Jesus na
nagsisilyab sa kaliwanagan, na may duwang lalaking kaolay (si Moises asin
Elias) na nagbabanaag man sa kaliwanagan asin pinagoolayan ninda an
nagdadangadang na kagadanan ni Jesus sa Jerusalem. Dangan nadangog man kan mga disipulos an tingog na
naghale sa nakalindong saindang panganuron na nagsabi: ‘Ini an sakong Aking
Pinili. Dangoga nindo siya.’ Huli kan magayon na bisyon na saindang nahihiling,
an mga disipulos, partikularmente si Pedro, habo nang maghilig hale sa itaas
kan bukid huli ta maggibo na ngani sinda nin tolong kubo-kubo duman. Alagad
sinaway siya kan tingog na saiyang nadangog. Pinataniodad man sinda ni Jesus na
dai ipangosip sa iba an bisyon na saindang nahiling duman sa itaas kan bukid
sagkod na dai pa nangyayari an pagkagadan asin pagkabuhay-liwat ni Jesus sa mga
gadan.
2. Ano an kahalagahan kan phenomenon na relihiyosong
halusinasyon sa buhay nin tawo? Asin ano an kahalagahan kan bisyon na ini, an
Trabspigurasyon, sa buhay kan mga disipulos ni Jesukristo?
An sarong relihiyosong phenomenon na inaapod na halusinasyon
parating nangyayari sa relihiyon. An Bibliya dakul na mga estorya dapit sa mga
tawong nagkaigwa nin mga eksperyensya nin halusisasyon kun saen nakakhiling sinda
nin mga bisyon asin nakakdangog nin mga tingog sa saindang imahinasyon. An
halusinasyon mayong base sa luwas o pangluwas na reyalidad nin tawo kundi nasa
nangyayari sa laog kan hutok nin tawo kun saen, huli kan sarong kemikal na
inaapod na perithormone na ibinibuga kan mga neurosensores sa laog kan hutok
nin tawo, nangyayari an pag-short-curcuit nin mga sensory messages hale sa mga senso pasiring sa thalamus kan utak
pasiring sa manlaen-laen na parte kan utak na minadagos sa enotan na parte kan
cerebrum. Ini naghihimo nin mga imahines asin tingog, na inaapod bisyon, na
nahihiling kan isip nin sarong tawo na nasa hararom na konsentrasyon, lalo-lalo
na kun siya nasa estado na inaapod ‘half-asleep’. An mga bisyon na sinasabi sa
relihiyon iyo ining phenomenon nin halusinasyon. Sa Amerika Latina, an mga
tawong inaapod na ‘shaman’, mga medicine
man o faith healers, minagamit
nin sarong klase nin ligbos (mushroom) na saindang kinakakan tanganing
magkaigwa sinda kaining halusinasyon na ini sa paagi kan kemikal na yaon sa
ligbos na kaagid na marhay kan natural na kemikal na yaon sa hutok nin tawo na
inaapod na perithormone. Sa parting Hapon naman, an mga praktisyonaryo nin
relihiyon minatukad sa bukid kun panahon nin tig-lipot asin minabisita sa
sarong santuwaryo nin pamibian duman asin minagibo nin sarong semanang
pag-ayuno, dangan sa paagi nin hararom na pamibi na tinatabangan nin
pag-mantra, mina-eskperyensya sinda nin manlaen-laen na bisyon espirituwal. An
mga bisyon na ini nagigin sarong permanenteng eksperyensya sa karakter nin
bisyonaryo na minatao sainda nin espirituwal na kapangyarihan na ginagamit sa
pagtukdo asin pagbulong sa mga manlaen-laen na kamatean nin tawo, o sa pagkamit
nin mga pang-espirituwal na sekreto.
3.
An kahalagahan
kan bisyon na ini sa buhay kan mga dispulos ni Cristo iyo na ipinahayag ni
Jesuskristo sainda an kamurawayan asin kapangyarihan espirituwal na yaon saiya.
Kaya ngani, maski siya magadan sa pisikal na paagi, an kamurawayan na saindang
nahiling ki Jesus dai nanggad mawawara o mariribayan.
No comments:
Post a Comment