Tuesday, October 22, 2013

PAGIGIN MALINIG ASIN MAATI - PSB 20


Pag-adal sa Bibliya Bilang 20
Tema: Pagigin Malinig (CLEANNESS) asin bakong Malinig (UNCLEANNESS)
Petsa: 30 Mayo 1998

        I.            AN PAGKAMALINIG (CLEANNESS)

Ex. 29:4 – Darahon mo si Aaron asin an saiyang mga kaakian sa tata kan tolda na pinagmimitingan asin sinda mangangarigosa. (Komentaryo a – Para sa ritwal nin paglinig, kaipuhan an sarong enterong karigos, bako sana an paghugas sa 30:19-21).

Lv. 2:13 – Dapat asinan nindo an lambang tinomtom na saindong idodolot, asin dai nanggad nindo paglihisan na bugtakan an saindong tinomtom nin asin kan Tipan nin saindong Diose; sa lambang dolot dapat may kaiba nin dolot na asin ki Yahweh na saindong Dios (Komentaryo e – Pinaniniwalaan na an asin igwa nin nakakalinig na epekto, Ezk. 16:4, 2 Hde. 2:20; hilnga Mt. 5:13. Minagamit kaini an mga Asure osa saindang pagsamba asin an mga tribung nomad sa kakanon nin pag-aramigohan o sa pakikipagtipan).

Lv. 11-16  - Sukolan dapit sa malinig asin maatia. (Komentaryo a – Sa likod kan mga regulasyon na ini makukua an mga relihiyosong pinagbabawal nin dakulang antiguidad. An ‘malining’ iyo idtong kinokonsiderar na maninigong magdolok sa Dios, an ‘bakong malinig’ iyo idtong anuman na bagay na makakaolnag sa tawo na magin bakong maninigi para sa ritwal na pagsamba o anuman na sa katunayan isinusuhay diyan. An mga malinig na hayop iyo ditong pwedeng ikadolot sa Dios, Gn. 7:2,an mga maating hayop iyo idtong idinolot kan mga pagano sa saindang mga dios o nin huli tas inda daing data sa tawo pinaghona man na maati para sa Dios, Lv. 11. An ibang mga regulasyon napapanongod sa pangaki, Cap. 12, pagkabuhay sekswal, 15, kagadanan, 21:1,11; Bil. 19:11-16; an gabos na ini nasa misteryosong probinsya kan Dios, an maestro nin buhay. An sarong síntomas nin kalapaan siring sa lepra, 13:1+, minadara man nin kaatian. Nin huli ta an ideya nin ‘pagkalinig’ ,ay relasyon sa pagsamba, inaasosyar man in isa ideya nin kabanalan, 11:44 asin 17:1+ . Alagad an mga profeta minapahiwas kan kahulugan asin minainsistir dapit sa paglinig kan puso, Is. 1:16, Jer. 33:8, Hilnga Sal. 51:10, kun saen inandam an dalan para ki Jesus, Mt. 15:10-20p, na iyong nagpabutas kan saiyang mga parasunod sa mga ordinansang an mga pormalidad sana iyo an kinukuyog, Mt. 23:24-26p. Alagad an mga antigong lehislasyon minabugtak nin ideyal para sa kalinigan moral, an pinangangatamanan nin mga positibong pagkuyog.

Lv. 12:1-8 – Paglining nin sarong babae paka-pangakia – (Komentaryo a – Siring sa regla o pagbulos kan semilya, Cap. 15, an pangaki minimidbid bilang pag-ina nin kusog; an pag-ina na ini dapat ikabalik sa paagi nin mga ritwal: kaya an pakikisaro liwat sa Dios na nakakabalik.

Lv. 13:1-59 – An lepra sa tawoa -  (Komentaryo a – Para sa mga antigong hebreo, an ‘lepra’ minabale kan maniba-iba o manlaen-laen na mga helang sa kublit, 13:1-44, asin an mga tanda nin pagkaraot sa mga vado, 13:47 – 59, o sa mga lanob, 14:33-53. Isinurat an mga síntomas asin mga dapat dibuhon sa paglikay asin ipinapaniwala sa mga padi an saindang aplikasyon. Hale sa mga primitibong ideya asin gawe an mga praktikal na pagboot na ini alagad ginagamit sinda sa Israel sa pagdiskubre nin mga pangrituwal na kaatian kun kaya sinda nagkakaigwa nin pangrelihiyon na kahulugan. An pagrestorar sa comunidad iniibanhan nin sarong ritwal arog kan ‘sakripisyo para sa kasalan’, 14:1-31, 49-53, sa kasong ini na ‘kasalan’ iyo an contra sa kapangyarihan na nagtataong-buhay kan Dios nin Israel.

Lv. 17:1-16 – An Katugunan nin Kabanalana – (Komentaryo a – An kabanalan saro kan mga esenyal na pinagmimidbiran na bansag sa Dios nin Israel, Hilnga 11:44-45; 19:2, 20:7,26; 21:8; 22:32m. An mga orihinal na pagkaintyende iyo na ini sarong pagpalaen, nin dai maabot asin nakakainspirar nin makangangalas na kahalangkawan, Ex. 33:20+. An kabanalan na ini minaulakit kan sadiri sa lambang bagay sa bisinidad nin Dios asin sa gabos na kinonsagrar para saiya: mga lugar, Ex. 19:21+; mga panahon, Ex. 16:23; Lv. 23:4; an arka, 2 S. 6:7; mga tawo, Ex. 19:6+, asin particular an mga kapadian, Lv. 21:6; mga bagay, Ex. 30:29; Bil. 18:9, asbpa. Nin huli ta an ‘kabanalan’ iniisip na may relasyon sa pagsamba, may koneksyon in isa ideya nin ritwal na paglinig; sa Lv. 17-23 an ‘katugonan sa kabanalan’ saro man na ‘katugonan nin kalinigan’. Alagad an Dios nin Israel minagibo nin mga moral na kahagadan asin sa likod kan impluwensyang ini an antigong nosyon (konsepto) nin ‘kabanalan’ minasapo nin trasnpormasyon o pagbabago: paglikay sa anuman na maati sa pangritwal nagigin paglikay sa kasalan; an pangritwal na kalinigan nagigiin pang-espirituwal na kalinigan, Hilnga an pang-inaugural n abisyon ni Isaias, Is. 6:3+.

Bil. 5:1-6:27 – Maniba-ibang mga katugonana – (Komentaryo a – An manlaen-laen na mga katugonan na ini (sosog sa tradisyon Sacerdotes) dagdag na materyal sa espíritu kan Tugon nin Malinig asin Maati sa Lv. 11-16. Nakakaagid sinda sa mga idinagdag na katugonan na isinalipit sa Katugonan nin kabanalan, siring sa Lv. 20:22-25.

Bil. 19 – An abo kan pulang ogbon na bakaa – (Komentary a – An Kap. 19 sarong estoryang koronektado: vv. 17-22, an tubig na panlinig na rinamasan kan abo nin sarong pulang ogbon nin bakang binuno dangan sinulo sa luwas kan kampo (vv. 1-10) ginagamit tanganing mahale an ati na nakukua sa pagrani sa gadan, vv. 11-16. An ritong ini makukua sana nin sarong beses sa ibang parte, Bil. 31:23 (Hilnga Heb. 9:13); tinatawan kaini nin estado legal an antigong, kaputol sa mahikang, kustombre sa pagtaong karakter nin sarong atang para sa kapatawaran nin kasalan, v. 17 asin Hilnga vv. 4-5 diyan sa Lv. 16:27; an v. 8 diyan sa Lv. 16:28. An ibang mga kagawean nin arog kapareho kaini kinua na kan Katugonan ni MOises, Lv. 14:2-7, Bil. 5:17-28, Dt. 21:1-9). An mga regulasyon nin kalinigan sa Lv. 11-16 dai nakaunambit dapit sa pagdotdot nin gadan.

1 S. 20:26 – Dai nagirong si Saul sa aldaw na iyan, an nasa-isip, ‘May nangyari; maati siya’j – (Komentaryo j – Sosog sa Lv. 15:16, Dt. 23:11, an sarong ‘aksidente’, sarong dai tinutuyong polusyon, nakakapaati sa sarong lalaki sagkod sa banggi.

1 S. 21:5 – Sinimbag ni David an padi, ‘Seguradong bawal samo an babae, siring na pirme kaiyan kun ako minaluwas sa pakikigiyera. Malinig ining mga bagay kan mga soldados. Maski ngani ini sarong maating pagbaklay, seguradong malinig sinda ngonian kuna n saindang mga bagay an pagoorolayane – (Komentaryo e – Masakit na versikulo. Ini an interpretasyon na samong inuuyonan: dawa an pagbaklay mao nin sarong relihiyosong katuyuhan, minagawe si David asin an saiyang mga pag-iriba sa sarong ekspedisyon militar na an dai paggamit nin babae sarong pangrelihiytosong obligasyon, Hilnga Dt. 23:11; an saindang ‘bagay’ (eupemismo) malinig.

2 Kron. 29:17 – Pinunan an konsagrasyon na ini sa enot na aldaw kan primerong bulan, asin nakalaog sinda sa Vestibula ni Yahweh sa ikawalong aldaw kan bulan; kun siring walong aldaw nindang kinonsagrar an Templo ni Yahweh, asin natapus sa ika-diyesiseis na aldaw kan primerong buland.  (Komentaryo d – Pitong aldaw para sa puripikasyon, Lv. 14:8m, Bil. 19:14, dobleng pito para sa dedikasyon ni Solomon kan Templo, 2 Kron. 7:8-10.)

Ne. 13:30 – Asin pinaglinigan kan mga padi asin levita an saindang sadiri, dangan lininigan mana n mga tawo, an mga tata asin an lanobk – (Komentary k – Sa paagi nin pagwirik nin idinolot na dugo o nin tubig).

Job 15:14 – Paano magigin malining an tawo? Imunindag nin babae, puwede daw siyang magin marhayc? (Komentaryo c – Pinadagos ni Elipaz an saiyang naenot na tema, 4:17, asin idtong ki Job, 14:4, alagad tinatawan niya ini nin ibang direksyon. An panlaog na kaatian nin tawo dai man digdi ngonian kinokonsiderar bilang iyo an dahelan kan saiyang kaluyahan, 4:17-19, o bilang sangkalan para sa dai maibitaran na pagkakasala, 14:1-4, kundi bilang ugat kun saen an mga darakulang kasalan minatalubo (‘iniquidad’ sa bokabolaryo ni Elipaz) Job. 33:8-9(d).

Salmo 51:7 – Linigi ako kan hisopo sagkod na ako magin malinig; hugasi ako sagkod na ako pumuti siring sa yeloe – (Komentaryo e – Tinanom na ginagamit na pangwirik sa paglining, Lv. 14:4, Bil. 19:18).

Mga Awit 4:7 – Enterong magayonon ka, namomotan ko, asin mayo ni saro man lang na digtad – (Komentaryo d – Naliningan an Israel sa paagi kan destierro, Hilnga Is. 40:2).

Is. 6:3 – Asin sa siring kaining paagi nagkurahaw sinda sa lambang saro, ‘Banal, banal, banal si Yahweh Sabaoth. An kamurawayan niya nakakapano kan enterog daga.’h (Komentaryo h – An kabanalan nin Dios, hilnga Lv. 17:1+, iyo an central na tema kan pagpredikar ni Isaias; parati niyang inaapod si Yahweh ‘an Sarong Banal ni Israel’, 1:4; 5:19,24, 10:17,20, 41:14, 16:20, asbpa. Ining diosnon na kabanalan minahagad man sa tawo mismo na magpakabanal, an boot sabihon isiniblag sa lambang bagay na bakong sagrado, Lv. 17:1+, nalinigan sa kasalan, Is. 6:5-7, naghihiras sa ‘katanosan’ nin Dios, Hilnga 1:26+, 5:16+).

Am. 7:17 – Talagang marhay, an sabi ni Yahweh iyo ini, ‘Mapipiritan na an saimong agom na babaeng magbaray-basay sa mga tinampol, an saimong mga aking lalaki asin mga aking babae mahuhulog sa espada, an saimong daga babarangaon sa paagi nin pangsukol na labtikm asin ika mismo magagadan sa mga maating daga asin an Israel mapasiring sa destierrong orog kaharayo sa saiyang sadiring daga.’ (Komentaryo l asin m – Mapipiritan siyang gibuhon ini para siya mabuhay…An gabios na dayuhan na nasyon maati huli kan saindang mga ídolo, Ho. 9:3-4; an daga ni Israel kun saen an Dios nag-eerok, Ho. 8:1, Zc. 9:8, Jer. 12:7, puro, 2 K. 5:17, asin banal, Ex. 19:12+, Zc. 2:16, 2 M. 1:7).
Hg. 2:13 – Kun siring si Hagai nagsabi, ‘Kun an tawo huli sa pagkapot niya nin bangkay nagin maati dangan kuminapot man kan mga bagay na ini, nagigiin daw an mga iyan maati?’ Nagsirimbag an mga padi, ‘Iyo, nagigin maati iyan.’i – (Komentary i - An ‘pagkama-ati’ mas nakakaulakit ki sa kabanalan, boot sabihon, sa punto de vista nin ritwal. Sa v. 14 k – An pagsamba ipinadagos sa lugar kan Templo kun saen ipinatindog liwat an altar nin holokausto poon taon 538. Sa regla kan v. 13, itinutukdo ni Hagai an leksyon na nin huli ta an nasyon maati, siring man an gabos diyan na mga tinomtom na dolot. An akusasyon na ini, kabaliktaran kan nasa 2:1-9 sa kaisogan, posibleng nakadirekta sa mga Samaritano, Hilnga Ez. 4:1-5).

Mt. 3:6 – Asin mantang sinda binabautismohan niya sa salog Jordan ikinukumpisal ninda an saindang mga kasaland – (Komentaryo d – An rito nin paglubiog sa tubig, símbolo nin paglinig o nin pagbabago, nauuso sa mga antigong relihiyon kaidto asin sa Judaismo (pagbautismo nin mga proselita, paglinig nin mga Essene). Dawa ngani nakakapareho sa mga gibong ini, an bautismo ni Juan naiiba sa tolong rason: nakahimunta in isa moral, asin bakong ritwal, na paglinig (3:2,6,8,11; Lk. 3:10-14); nangyayari ini makasaro sanang beses asin huli sa dahelan na ini minaluwas bilang sarong seremonya nin inisasyon (paglaog); igwa ini nin halagang pang-eskatolohikal nin huli ta iliniliasta kaini an mga resipientes sa bilang kaidtong mga minapahayag asin aktibong nag-aandam kan sadiri para sa nagdadangadang na pagdatong kan Mesias asin kun siring iyo an komunidad mesianikong nasa antisipasyon (3:2,11; Jn. 1:19-34). Minatao ini nin tunay na bunga sa kalag alagad an bungang ini dai itinatao sa  paagi nin sakramento nin huli ta ini nakadepende sa sarong bagay na dai pa nangyayari: an futurong pangyayaring ini iyo an Paghukom nin Dios na isinalaman kan Mesias na an ‘kalayo’ niya malinig o matomtom depende sa marhay o maraot na disposisyon na masabat saiya: siya sana, asin bakong si Juan, an mabautismo ‘sa Espiritu Santo’ (3:7, 10-12). An bautismo ni Juan ipinadagos na i-administrar kan mga disipulos ni Jesus (Jn.  4:1-2) sagkod na ini asumiron kan bagong rito na saiyang pinundar (Mt. 28:19, Gibo 1:5+, Rm. 6:4).

Mt. 3:11 – Minabautismo ako saindo sa tubig para sa pagsolsol, alagad an saro na masunod sako mas makapangyarihan kisa sako, asin dai lamang ako maninigo na magdara kan saiyang sandalias; siya an mabautismo saindo sa Espiritu Santo asin kalayoh – (Komentaryo h – Sa AT, an kalayo, mas pino asin epektibo kisa tubig, iyo an símbolo kan kahuro-halangkaweng pakikilabot nin Dios sa kasaysayan nin tawo asin kan saiyang Espiritu na minadatong tanganing maglinig nin mga puso, Hilnga Is. 1:25, Zk. 13:9, Ml. 3:2-3, Si. 2:5, asbpa.).

Mt. 3:12 – An saiyang nigo yaon n asa saiyang kamot; lilinigan niya an saiyang ginikan na salog asin titipunon niya an saiyang trigo sa saiyang kamalig; alagad an ata saiyang susuluon sa kalayong dai nasisigboi – (Komentaryo i – An kalayo nin Gehenna na sagkod p aman sige an kurab tanganing tunawon an arin man na dai nalinigan (Is. 66:24; Jdt. 16:17, Si. 7:17, Zp. 1:18, Sal. 21:9 asbpa.).

Mt. 10:14 – An siisay man na dai mag-ako saindo o magdangog kan saindong sinasabi, mantang kamo naglalakaw paluwas sa harong o banwa pagpag nindo an alpog hale sa saindong mga bitisf - (Komentaryo f – Hale sa mga Judio an kapidasong tataramon na ini. An alpog sa arin man na daga apwera kan Tierra Santa kinokonsiderar na maati; sa sitas na ini an kaatian minadokot sa arin man na lugar na minasikwal kan tataramon.

Lk. 2:22 – Kan an aldaw uminabot na sinda makapaglinig siring sa ipinagboboot kan katugunan ni MOises, dinara ninda siya sa Jerusalem tanganing ipresentar siya sa Kagurangnang – (Komentaryo g – An ina sana iyo an nangangaipong makapaglining; alagad an aki kaipuahn na tubuson. Maingat si Lukas sa pagreparo na an mga magurang ni Jesus, siring kan sa Bautista, minaobserbar kan gabos na ipinapasunod kan Tugon.

Jn. 13:10 – Nagsabi si Jesus, ‘Mayong siisay man na nangarigos an nangangaipo nin paghuhash, enterong malining na siyai (Komentaryo i – Nasabotan ni Pedro an simbag ni Jesus, v. 8, na hababaw, na garo baga sarong bagong rito nin paglinig an ipinupundar. An simbag ni Jesus iyo na an saiyang sakripisyo iyo na an nakapagotob kan paglining na ini, hil. 15:2-3, 1 Jn. 1:7, Heb. 10:22. Ipinaliwanag niya an kahulugan kan saiyang ginibo sa vv. 12-15.

Jn. 13:10 -  Kamo man mga malinig naj, alagad bakong gabos saindo (Komentaryo j – Parehong griyegong tataramon an ginagamit para sa ‘malinig’ asin ‘puro’.)

Gibo 10:15 – Sa ikaduwa naman na beses, nagtaram an tingog saiya. ‘An malining para sa Dios, mayo ka nin  deretsong apodon bilang maati’e – (Kometaryo e – Hahaleon ni Pedro an saiyang kahaditan dapit sa kalinigan legal, 11:9, Hilnga Mt. 15:1-20p, Rm. 14:14, 17. An pinakadirektang praktikal na konklusyon iyo na si Pedro dai dapat matakot sa pakikidayupot sa mga bakong turi, Gibo 10:27-28).

Gibo 15:1 – Dangan may nagkapirang mga lalaki naghale sa Judea (hale sinda ki Santiago) asin nagtugang sa mga tugang, ‘Sagkod dai kamo magpaturi sa tradisyon ni Moises, dai kamo maliligtas’a – (Kometaryo a – An mga pangyayari sa kapitulong ini minatao nin nagkapirang kadepisilan: Enot, dinidobel kan vv. 5-7ª an vv. 1-2ª na garong an kagsurat nagdesisyon na isurat an duwang magkakaibang estorya kun pano nagpoon an kontrobersya; ikaduwa, an v. 6 minataong impresyon na nag-miting muna nin privado an mga líder kan comunidad, alagad an vv. 12-22 minasabing an diskusyon nangyari sa atubang kan enterong kristyanong asemblya; ikatolo, nagpaluwas an miting nin sarong dekreto kun paano an mga kristyanong nakumbertir hale sa paganismo dapat na mag-obserbar kan mga rito nin paglinig, asin an dekretong ini ipinapaniwala ki Pablo, ini yaon sa vv. 22m; alagad dangan sa 21:25 nagluluwas na naghohona si Santiago n aprimerong beses pa lang si Pablo iniinpormaran dapit kan dekretong ini. Si Pablo mismo dai nakaunambit dapit sa dekretong in isa Ga. 2:6 kan tukaron niya an dapit sa miting sa Jerusalem o sa 1 Co. 8-10; Rm. 14 na minatukar kan parehong problema, ika-apat, maski ngani an dekreto kan Gibo 15:29 sa primero talagang nakatagama para sa mga iglesia sa Syria asin Cilicia, 15:23, si Lukas mayong sinasabi dapit sa pagpublikar kaini ni Peblo kun siya minabiyahe duman sa mga probinsyang idt, 15:41. Dai ni naunambitan ni Lukas kan mag-estorya siya dapit sa Lycaonia, 16:4, alagad an mga tataramon sa 15:19-21; 21:25 minasabi na an dekretong ini para man sa gabos na rehiyon. An gabos na mga kadepisilan na ini pwedeng ikapaliwanag sa pagmamugtak na ikinasalak ni Lukas ining duwang magkakaibang kontrobersya asin an sainda man na mga magkaka-ibang solusyon (mas malinaw na dinistingir ni Pablo sa Ga. 2). An sarong kontrobersya iyo an dapit sa mga obligasyon nin mga paganong nakumbertir na mag-obserbar o na otobon an Katugunan, na parehong nagpartisipar si Pedro asin Pablo, Hilnga Ga. 2:1-10; an saro pang kontrobersya na nangyari pakatapus iyo an dapit sa relasyon sosyal sa mga grupo nin mga nakumbertir sa kristyanismo, idtong mnga hale sa Judaismo asin ditong hale sa paganismo, Hilnga Ga. 2:11-14. Sa huring kontrobersyang ini, nin huli ta mayo si Pedro, an nag-asumir kan mayor na parte iyo si Santiago. Anuman na pakikirelasyon sosyal sa mga pagano minatao para sa mga Judio nin legal na kaatian, Hilnga Gibo 15:20+.)

Gibo 15:20 – Padarahon ta sinda nin sarong surat na nagsasabing maglikay sana sinda sa anuman na naatian nin mga idolot, sa pakikidurogu, sa karne nin mga hayop na tinilok asin sa dugov. (Kometaryo ( t )– An laman nin mga binunong hayop para sa mga paganong sakripisyo, Hilnga v. 29 asin 21:25, Hilnga 1 Co. 8:10; ( u ) – An tataramon na ‘pornikasyon’ minapanungod seguro sa gabos na iregular na pagka-inaguman na nakalista sa Lv. 18; ( v )– An mga tekstong pangsulnupan dai kaiba an ‘karne nin mga tinilok na hayop’ asin pagkatapus kan ‘dugo’ idinagdag an ‘asin dai paggibuhon sa iba an habo mong gibuhon sa saimo’ (siring man sa v. 29). May sarong teskton na dai binabale an ‘pornikasyon’. An mga hinaleng ritwal na sinasabi ni Santiago minapahiling kun anong klaseng bagay an pinagkakaribokan asin masimbag sa hapot na yaon sa Gibo 11:3 asin Ga. 2:12-14: ano an dapat na gibuhon kan mga Griyegong kristyano sa pakikisalak sa mga Judiyong kristyano na dais inda magkaigwa nin kaatian legal? Nagdesisyon si Santiago na iwalat sana idtong mga pagootobon para sa kalinigan na igwa ni pundamental na relihiyosong kahurlugan: 1. An pagkakan kan karneng inatang sa ídolo nangangahulugan nin pakikihiras sa sakrilehiyosong pagsamba, Hilnga 1 Co. 8:10; 2. An dugo iyo an símbolo nin buhay, asin an Dios sana an may kagrogaring kaini. An kakurihan sa pagbawal kaiyan kan Katugunan sa Lv. 1:5+ iyo an minalinaw kun tano ta arog kaini kahigot an mga Judio na haleon sa mga pagano an pagbawal na ini; 3. Nin huli ta an dugo nawawalat sa mga tinilok na hayop, parte in isa naka-aging prohibisyon; 4. An lista nin mg airegular na pag-aragoman nakabale digdi huli ta ini minaimbuwelto nin kaatian legal, asin bakong huli sa moral na paghusgar).

Ep. 5:26-27 – Tanganing mapabanal siya, lininigan niya siya sa paagi nin paghugas saiya sa tubig na may sarong porma nin mga tataramon, tanganing kun darahon siya siya sa sadiri niya siya magigin mamurawayon, mayong digta o kurundot o anuman na nakakabaing diyan, kundi banal asin mayong kakundianf. (Komentaryo f – Sa panahon na isinurat an surat na ini, kustombre ninda kaidto sa Tangang Sirangan para sa ‘mga aking lalaki sa kasal’ na ibanhan an nobya pasiring sa saiyang nobyo pakakarigos asin pakabulos saiya. Sa mistikong pag-aplikar kaini para sa Iglesia, si Kristo mismo an minalinig kan saiyang nobya sa karigos nin bautismo, asin ginigibo siyang daing digta (notaran an pagsambit kan pormulang bautismal), asin dinadara niya siya sa sadiri).

Heb. 9:22 – Sa katunayan, sosog sa katugonan an gabos kaipuhan linigan sa dugoi; asin kun mayo nin pagpabulos nin dugo, mayo man nin pagtubos. Malinaw na mga kopya sana nin mga langitnon na bagay an pwedeng malinigan sa arog kaining paagi, asin mismong an mga langitnon na bagay dapat maliniganj nin mas halangkaw na klaseng sakrispisyo kisa kaini. (Komentaryo ( i ) – Halimbawa, an altar, Lv. 8:15; 16:19, an padi, Lv. 8:24-30, an mga Levita, Bil. 8:15; an mga makasalan na tawo, Lv. 9:15-18, an sarong ina, Lv. 12:7-8, asbpa.: an sarong puwera, Hilnga Lv. 5:11; ( j ) ‘an paglinig’ kan santuwaryo, magina n daganon o idtong langitnon, dai man nangangahulugan nin kaatian sa naka-agi: ini sarong ritwal pangkonsagrar asin inaugurar).

1 P. 3:21 – An tubig na iyan iyo an tipo kan bautismo na iyong nagliligtas saindo ngonian, asin bako nang paghugas nin at isa pisikalj kundi sarong pangako sa Dios na gibo nin sarong marhay na konsyensya, sa paagi kan pagbangon ni Jesukristo, n aluminaog n asa langit asin yaon sa toong kamot  nin Dios, ngonian isinairarom na niya an mga anghel asin dominasyones asin mga kapangyarihan bilang mga sakop niya. (Komentaryo j – Nin huli ta kadikit sana an nakaligtas sa pagkalamos, an Dilubyo ginibong magsimbolisar kan mga ritong paglinig sa AT na sa kadaklan, mayong apuwera, limitado sa sarong pangluwas na ‘pang-hawak’ na kalinigan, mantang an bautismo kun saen namumundag-liwat an sarong persona mayo nin kasagkoran an saiyang epekto).

      II.            AN PAGKA-MAATI (UNCLEANNESS)

Lv. 15:1-33 – An mga kaatian sekswala. (Komnentaryo a – An mga clase nin kaatian na pinagoorolayan digdi dai sana minabale kaidtong mga nakakaolakit na veneryal na helang kundi idtong normal na pagpaluwas njin semilya asin pagregla. An gabos na konektado sa pagbados asin pangaki minimidbid na sagrado asin misterioso, Hilnga 12:1+).

Bil. 9 – An petsa kan Paskwaa (Komentaryo a – An seksyon 9:1-14 (yaon pa sa Tradisyon Sacerdotes) dai minalapat sa skemang pang-panahon kan Cap. 1 (na petsa nin pagpoon nasa ikaduwang bulan (1:1). Minadagdag ini duman sa mga pagboot Sacerdotes para sa Paskwa, Ex. 12, na may probisyon para sa mga Judiong nasa Diaspora: pirme sindang nasa peligrong mamakua nin kaatian ritwal sa saindang pagbaklay, asin an panahon na kinakaipo para sa saindang paglinig puwedeng makaolang sainda sa pag-gibo kan Paskwa).

Job 14:4 – Siisay an makakakua nin malinig hale sa maati? Mayong tawong buhay!c (Komentaryo c – Lit. ‘Mayo nin siisay man’. Sa Targ. Idinadagdag an ‘kundi an Dios’; Vulg. ‘Bako daw ika, na iyo sana an banal?’ Minimidbid ni Job an pagkamaraot nin tawo alagad ginigibo iyan bilang pagdepensa. An empasis ibinubugtak sa pisikal (asin kun siring ritwal) na kaatian na nakukua nin tawo sa momento nin saiyang pagkanitawo, Hilnga Lv. 15:19m., asin pagkamundag, Hilnga Lv. 12:2m huli ta siya inaki sa babae, Jb. 14:1, Hilnga Salmo 51:5. Alagad an kaatian pangritwal na ini minaimbuwelto nin kalakip na kaluyahan moral, na sarong pagtulod sa pagkakasala, asin an kristyanong interpretasyon (pakaintiyende) kan sitas na ini pinapangahulugan na iyo an ‘kasalan na orihinal’ na idinakit hale sa magurang pasiring sa aki, Hilnga Rm. 5:12+).

Salmo 51:5 – Aram mong ako namundag na may kasalan, sarong parakasala poon p asa pagkanitawo koc (Komentaryo c – Iminundag an tawo sa kamugatkan nin kaatian, Jb. 14:4+, Hilnga Tal. 20:9, na iyo an malinaw na pag-ako kan saiyang pagkakiling sa karatan, Gn. 8:21. An pundamental na kaatian na ini hinahagad digdi bilang sarong magabat na dahela, Hilnga 1 H. 8:46, na dapat ikonsiderar nin Dios. An doktrina kan kasalan na orihinal hayag na ipipresentar, Rm. 5:12-21, katakin kan pagpahayag kan pagtubos ni Jesukristo).

Tal. 20:9 -  Siisay na tawo an makakapagsabi, ‘Nakapaglinig na ako kan sakong puso, malining na ako sa sakong mga kasalan?’ (Hilnga 1 Hde. 8:46, Jb. 4:17+, 1 Jn. 1:8-10).

Ho. 9:1 – Dai kita magselebrar, Israel, mayong pagrokyaw siring sa ibang banwan; huli ta tinalikdan mo an Dios tanganing magpaka-patotot, naogma k asa tandan para sa patotot sa lambang ginikan na salogc (Komentaryo c- An ‘tandan’ (an mga karahayan nin daga) maati, nin huli ta inaatribuir ini kan Israel sa karahayan kan Baalim, 2:7, asin nin huli man ta an kapiyestahan kan tig-ani may kaibahan nin mga gaweng imoral).

Ho. 9:3 – Dai na sinda maerok sa daga ni Yahweh, mabalik sa Ehipto si Efraim, asin makakan sinda nin maating kakanone sa Assyria (Komentaryo e – An lambang dayuhan na nasyon maati, nin huli ta naatian sinda kan presensya nin mga ídolo, Hilnga Am. 7:17, 1 Sam. 26:19).

Mt. 15:10-11, 15-20  - Dapit sa malinig asin maatif (Konetaryo f – Nagkontra an mga Pariseo dapit sa pagkakan na maati an kamot, v. 2, alagad pinalisya ni Jesus pasiring sa mas dakulang hapot dapit sa kaatian legal nin ibang pagkakan, Lv. 11. Minatukdo siya na an kalinigan sa legal na pagtaram pangaduwa sana sa moral na kalinigan na iyo sana an mahalaga, Gibo 10:9-16,28; Rm. 14:14m).

Mt. 23:25-26 – Herak man saindo, mga eskribas asin Pariseo, kamong mga parasagi-sagin! Linilinigan nindo an luwas kan saindong mga tasa asin plato alagad pinapabayaan an laog na pano nin ekstorsyon asin kaatian. Mga butang pariseo! Linigi ngona an laog kan tasa asin plato tanganing magin malining man an sa luwas.   

1 Tim. 4:4 – An gabos na bagay linalang nin Dios marhay, asin mayong kakanon an dapat na isikwal bastang an grasya isasabi para diyan: an tataramon nin Dios asin an pamibi iyo an minapabanal kaiyan.

Tito 1:15 – Duman sa mga mismong malinig, an gabos na bagay malinig; alagad idtong naraot na asin nagkulang sa pagtubod, mayong bagay an malinig – an pagkaraot yaon sa saindang mga isip asin sa saindang mga konsiyensya.

Epeso 4:22,29, 5:13 – Bayaan na nindo an saindong lumang dalan nin buhay, dapat hubaon na nindo an saindong lumang pagkatawo, na naraot huli sa pagsunod sa mga kamawotan na minaagi sana. Mag-ingat sa maating pagtaram; an saindong mga tataramon dapat para sa ikakauswag nin iba, siring sa itinatao kan okasyon, asin gibohi nindo nin karahayan an saindong mga paradangog. An anuman na ilinuwas sa ilaw maliliwanagan; asin anuman na naliwanagan nagigin ilawb (Komentaryo ( a ) – An ‘kapasloan’, o promiskuidad. An mayong prenong kapasloan tinatratar an gabos na linalang nin pagsambang dapat sa Dios asin ginigibo sindang mga dios-diosan o ídolo;  ( b ) An salang manera nin pagtaram dapit sa imoralidad sekswal iyo an pabayaan an tema sa sarong peligrosong kadikloman, v. 3. Alagad an pagtaram sapaagi na iyan minimidbid kun ano talaga iyan iyo an paagi na iyan mapatama: iyo ini an clase kan ilaw ni Cristo na minatapus sa kadikloman).

DOKTRINA (Bilang 20)
PAGIGIN MALINIG ASIN MAATI

1.      Para sa Bibliya, an konsepto o ideya nin pagkamalining asin pagkamaati iyo an yaon sa komnetaryo kan Lv. 11-12 na nagsasabi, ‘An malining iyo idtong kinokonsiderar na maninigong magdolok sa Dios, asin an ‘bakong malinig’ (maati) iyo idtong anuman na bagay na nakakaolang sa tawo na magin bakong maninigo para sa ritwal na pagsamba o na sa katunayan ilinilikay o isinusuhay diyan.’ Halimbawa, sa Judaismo an mababasa digdi sa Lv. 11-16,17; Bil. 5-6,19 iyo an mga ipinagbabawal ni Moises para sa maninigong pagpartisipar kan mga Judio sa ritwal na pagsamba, o sa mga kristyano, iyo idtong makukua sa Gibo 15:20.
2.      An pangritwal na kalinigan asin kaatian may pangrelihiyon na kahulgan nin huli ta may koneksyon in isa ideya nin ‘kabanalan’, Lv. 17:1-16. Alagad an Dios nin Israel minagibo nin mga moral na kahagadan, kun kaya an antigong ideya nin ‘kabanalan’ nabago pasiring sa pagigin ‘paglikay sa kasalan,’ an pangritwal na kalinigan nagigin pang-espirituwal na kalinigan. Iyo ini an puntong iniinsistir kan mga profeta, Is. 6:3+ , 1:16, Jer. 33:8, Am. 5:21 -24, Sal. 51:10, an paglinig kan puso nin tawo. Sa paaging ini, inandam kan mga profeta an dalan para ki Jesus, Mt. 15:10-2 0p, 23:25-26, Lk. 15:10-20, huli kan saiyang pagtukdo na an kalinigan sa legal na pagtaram pangduwa sana sa moral na kalinigan na iyo an mahalaga, Gibo 10:9-16,28, Rm. 14:14m, asin iyo mana n nagpabutas sa saiyang mga parasunod sa mga ordinansang an mga promalidad sana iyo an kinukuyog, Mt. 23:24-26p.
3.      An mga promalidad na ini iyo an mg aritwal o seremonyas na minagamit nin mga bagay, halimbawa an asin (Lv. 2:13) sa tinomtom na dolot para sa ‘sakripisyo para sa kasalan’ (Lv. 14:1-31, 49-53), an abo kan pulang ogbon na baka (Bil. 19), tubig o dugo (Ex. 29:4, Ne. 12:30, Heb. 9:22), hisopo (Sal. 51:7), asin sa BT, an paglubog sa tubig (pangangarigos) sa bautismo (Mt. 3:6), kalayo (Mt. 3:11). Alagad para ki Jesus an mas importante iyo an pagtubod (Rm. 2:16) na maglinig sa paagi nin pagigin destierro (Am. 7:17, Ho. 10:13-15, Is. 6:11, 7:9, aspba), asin sa sakripisyo (Jn. 13:10) ni Jesukristo sa krus na saiyang sa kasaysayan nin buhay nin sarong tawo, Jn. 13:10, Gibo 10:15, na iyong minaligtas saiya. Hilnga 1 Tim. 4:4, Tito 1:15, Ep. 4:22,29).
4.      An pagbabago nin puso, na gikan sa pagtubod sa tataramon ni Jesukristo, iyo an nakakapabago sa tawo asin bako mana n mga pormalismo nin mga ritwal. Ini an dahelan kun tano ta dapat an tawo malinigan sa paagi ni mga kasakitan asin kulog na minaabot sa buhay na iyo an minatrasnpormar kan saiyang pagkatawo tanganing magin lubos asin danay na maninigo sa atubang nin Dios. Kaya, an mas mahalaga kisa mga ritwal iyo an pagmidbid kan kabotan nin Dios (Ep. 5:10,15-20), Col. 1:9-12, 21-23). Digdi sa huring sitas, sa Col. 1:21-22, malinaw na sinabi ni Pablo kun paano an sarong kristyano magigin malinig, ‘Dai pa sana nahahaloy kamo mga dayuhan asn kaiwalj, huli kaidtong saindong mga pag-iisip asin mga karatan na saindong ginibo; alagad sa paagi kan saiyang kagadanan asin sa hawak na mortak na iyan kamo ibinalik niya na. Ngonian maninigo na kamong mag-atubang saiya bilang banal, malining asin daing digta, sagkod na kamo magdanay asin mapusog na minatindog sa solidong pundasyon nin pagtubod, na dai man nindo pinabayaan an saindong sadiri na i-atang na harayo sa paglaom na ipinanuga kan Marhay na Bareta (evangelio), na saindong nadangog, na ipinagpredikar sa enterong rasa nin katawohanl, asin kun saen ako, si Pablo, nagin surugoon kaiyan.”
5.      Parati nyatong sinasabi, ‘Dai baleng makanos an lalawgon, bastang an ugali magayon’. Puwede man nyato ining iaplikar digdi sa pinagoorolayan nyato, an dapit sa pagka-malinig asin  pagka-maati. ‘Dai baleng maating paghilngon sa luwas, bastang an ugali sa laog malinig.’ An boot sabihon kaini iyo na an talagang maati sa tawo asin iyo an nakakakontaminar kan gabos na nasa luwas nin saiyang pagkatawo, iyo an saiyang ugali. Sinabi ni San Pablo sa Tito 1:15, ‘Duman sa mga mismong malining, an gabos na bagay malinig; alagad idtong naraot na asin nagkulang sa pagtubod, mayong bagay an malinig – an pagkaraot yaon sa saindang mga isip asin sa saindang mga konsiyensya.’ An pagigin malinig o maati nin tawo yaon p asa saiyang panlaog na ugali. Magparakarigos man siya, maghugas asin maggubing na magayon, ini gabos kaliningan sa luwas sana, alagad kun an saiyang ugali orog karaot maski anong linog sa luwas siya maati man giraray. Kaya, an mga regulasyon dapit sa pagkakan, sa paghugas, sa pagbado nawawaran saysay kuna n ugali nin tawo iyo an tinatawan ganan, nin huli ta an mga nagkaerenopt na sinabi manonongod sana sa materyal alagad an ugali espirituwal an pinanonongdan (Mt. 23:25-26). An maating ugali ni tawo iyo an karatan na minana asin guminikan sa kasalan (Job 15:14, Sal. 51:7, Mga Awit 4:7, Job 14:4, Sal.  51:5, tal. 20:9). An pinalibre o lininigan n asa kasalan dai na minagibo nin kausmakan o kaatian (Ep. 5:1-15).
6.      An pagtubod sana iyo an nakakagibo na an tawo magtiwala sa kaisipan asin kakayahan nin Dios na ililigtas, tatabangan asin tutubuson siya sa dakul na mga kasakitan patin sa kagadanan sa gabos na mga sitwasyon ni buhay digdi sa daga. Bilang tanda na an tawo may pagtubod asin tiwala sa Dios, isinabi ni Santiago na ‘An dalisay, pro asin dai naraot na relihiyon sa mga mata nin Dios na satong Amal iyo ini: pagtao nin tabang sa mga ilo asin balo asin sa gabos na nangangaipo nin tabang, asin an tawo na magpakalining tanganing maninigong  mag-atubang sa Dios sa pagsamba, an kaipuhan niya iyo an pagtubod sa Dios na nagtatabang sa mga ilo asin balo asin gabos na may pangangaipo nin tabang o na dapat tabangan. Dangan, kun gusto nin tawo na maglikay sa maati na iyong nakakaolang saiya sa pagdolok sa Dios, kaipuhan na dai siya magpaulakit sa kinaban. Kun kaya, sabi ni Santiago sa mga sitas na ini, iyo an dapat na iribay nin tawo sa mga seremonyas o mga ritwal nin paglinig nin mga relihiyon tanganing makua niya an talagang puro, dalisay asin dai naraot na relihiyon na iyong kinakaogma nin Dios sa langit.

No comments: