Pag-adal sa
Bibliya Bilang 16
Tema: NABUHAY-LIWAT DAW MAN NANGGAD SI JESUKRISTO SA PAGKAGADAN?
Petsa: 25
Abril 1998
An mga
prueba na makukua sa Bbliya: Enot, an Aparisyon kan anghel sa bakanteng
lolobngan. An mga report kan apat na ebanghelista siring kaini:
KATEGORYA
|
Mateo
28:1-8
|
Markos
16:1-8
|
Lukas
24:1-10
|
Juan 20:1-20
|
Oras
|
Pakalihis
kan Sabbath asin pasiring n asa pagsubang an saldang kan enot na aldaw nin
semana a ( v. 1)
|
Kan
matapos na an Sabbath (v.1)…Asin amay
pang marhay sa pagka-aga kan enot na aldaw nin semana mantang nagsusubang an
saldanga ( v. 2)
|
Sa enot na
aldaw kan semana, sa enot na tanda nin pagsubang (v.1)
|
Amay pang
marhay kaidto kan enot na aldaw nin semanaa, asin madiklom pa (v.
1).
|
Mga
Tauhan
|
Maria
Magdalena asin Maria Jacobeb
(v. 1)
|
Maria
Magdalena, Maria Jacobea sin Salome (v. 1)
|
Maria
Magdalena, Joana, Maria Jacobe, asin iba pang mga babae (v. 10)
|
Maria
Magdalena (v. 1)
|
Katuyuhan
|
Mabisita
sa sepulkro (v. 1)
|
Nagbakal
nin mga rekado tanganing magduman asin ilahid saiya (v.1)
|
Nagpasiring
sa lolobngan dara an mga rekado na saindang ginibo (v. 1)
|
Nagduman
sa lolobngan (v. 1)
|
Bisyon
|
Nagkaigwa
nin makusog na linog huli ta an anghel nin Kagurangnan naghilig hale sa
langit, nag-abot asin pinaligid an gapo asin tuminukaw diyan (v. 2). An
saiyang lalawgon garo siring sa kikilat, an saiyang vado maputi siring sa
yelo (v. 3). An guwardiya nagkatarakot, namuruti (v. 4).
|
Nagsarabi:
Siisay an mapaligid kan gapo para sato? (v. 3) An gapo na kaduro-dakula
pinaligid na (v. 4). Sa pagkalaog, nahiling an hoben na lalaki puti an
gubing, nakatukaw sa toong gilid (v. 5).
|
Pinaligid
an gapo harayo hale sa lolobngan (v. 2). Nadiskubre na mayo na an bangkay ni
Jesus (v. 3). Dywang lalaking nagkikinang an mga gubing nagbutwa sa kataid
ninda (v. 4).
|
Nahiling
an gapo hinale harayo sa lolobngan (v. 1). Duminalagan ki Pedro asin sa
sarong disipulo: nagsabi siya ‘Hinale an Kagurangnan sa lolobgan asin dai ta
aram kun saen ninda siya ibinugtak (v. 2). Nagdaralagan si Pedro asin an
disipulo pasiring sa lolobngan (v. 3-10). Mantang si Maria nawalat,
nagtatangis harani sa luwas kan lolobngan, nagsirip sa laog (v. 11), asin
nahiling an nakaputing duwang anghel nakatukaw (v. 12).
|
Mensahe
|
Dai
matakot. Hinahanap nindo si Jesus na ipinako sa kruz (v. 5). Mayo siya digdi,
huli ta siya nagbangon (v. 6). Madya, asin hilnga an lugar na pinaghutadan
saiya (v. 6), dangan dalian nindong dumanan asin sabihan an saiyang mga
disipulo; ‘Nagbangon siya sa pagkagadan asin ngonian maenot siya duman saindo
sa Galilea; duman nindo siya mahihiling”. Ngonian nasabihan ko na kamo (v. 7)
|
Dai
matakot. Hinahanap nindo si Jesus Nazareno: nagbangon siya, mayo siya digdi
(v. 6). Alagad dapat magduman kamo asin sabihan an saiyang mga disipulo asin
si Pedro, “Maenot siya saindo duman sa Galilea; duman nindo siya mahihiling,
siring sa sinabi niya saindo” (v. 7).
|
Tano ta
hinahanap nindo sa mga gadan an sarong buhay? (v. 5) Mayo siya digdi,
nagbangon siya. Romdoma an sabi niya saindo kan nasa Galilea paa (v. 6); na an Aki nin Tawo itatao sa
kapangyarihan nin makasalan na tawo asin ipapako sa krus, asin mabangon liwat
sa ikatolong aldaw (v. 7).
|
Babae,
tano ta nagtatangis ka? (v. 13)
|
RESULTA
|
Pano nin
pagngalas asin dakulang kaogmahan, an mga babae naghale sa lolobngand
asin nagdalagan tanganing mag-osip sa mga disipulo (v. 8)
|
Asin
ruminuluwas an mga baba esa lolobngan asin duminalagan huli ta takot sinda;
asin mayo ni sarong kalag sindang sinabihan huli tas inda takot…(v. 8)
|
Asin
naromdoman ninda an saiyang mga tataramon (v. 8). Kan an mga babae makapuli
hale sa lolobngan isinabi ninda an gabos na in isa Onse asin sa iba pa (v.
9-11).
|
An
ikaduwang prueba: an Aparaisyon ni Jesus.
Magkaiba an mga report ni Marko (16:9-20) asin ni Pabl (1 Co. 15:3-8):
A. Aparisyon sa mga
indibidwal:
1. Ki Maria Magdalena - (a)
Jn. 20:14-17; (b) Mk. 16:9; (c) Mt. 28:9-10 – Duman sinabat sinda ni Jesus; An
mga babae nagrani asin nagdarapa, kinugos an bitis niyae.
2. Sa duwang disipulo sa
tinampo pa-Emmaus – (a) Lk. 24:13-35 (Hilnga an v. 16d – Para sa
kondisyon kan hawak na mamurawayon, hilnga an 1 Co. 15:44+; (b) Mk. 16:12 –
Ipinahiling an sadiri sa ibang porma.
3. Simon Pedro – (a) Lk.
24:34, 1 Co. 15:5 (Cephas); (b) Jn. 21 (Simon asin Juan).
4. Tomas – Jn. 20:24-29.
B. Aparisyon sa enterong
grupo: Mt. 28:16-20; Mk. 16: 14-18; Lk. 24:36-49; Jn. 20:19-23.
C. An apat na ebanghelista
dai man uruyon kun saen nangyari an aparisyon na ini ni Jesus: sa Galilea
(sosog sa Mt. 28:10, 16-20; Mk. 16:7); gabos sa Judea o Jerusalem (sosog ki Lk.
24 18, 47, 52; Gibo 1:8; Jn. 20:19) asin Jn. 21 – sa Dagat nin Tiberias.
DOKTRINA
Sa duwang prueba biblikal na ini dapit sa resureksyon
ni Jesus, an mga report kan mga nagsasabing sinda saksi dapit sa pagbangon ni
Jesus sa mgagadan dai nagkakauruyon, dai nagkakasurubo0, asin an saindang mga
datos nagbabaranggaan asin nagkukurontrahan. Kawasa ta an mga kagsurat kan
ebanghelio nadedepisilan na ika-eksplikar kun ano talaga an kahulugan kan
‘resureksyon.’ Mas marhay talaga na an mga estoryang makukua sa bibliya dapit
sa resureksyon ni Jesus dai magkauruyon, dai maglasurubo asin magbarangggan o
magkuruntrahan, tanganing ining tunay na kahulugan kan ‘resureksyon’ tagoon sa
mga parabasa kan bibliya dai maniningong makaintiyende, asin tangani padagos
magin masakit tubudon an doktrina kan resulreksyon nin kadaklan na tawo nin
huli ta an mga estorya ninda nasa pormang alegoría o parábola (mga estoryang sa
tunay na buhay dai man nangyari kundi isinasaysay tanganing ikapaabot an sarong
kahulugan, o mensahe, o katotoohan, o doktrina, o katukdoan). Kun kaya an mga
datos na irinireport sa mga estorya kan pagbangon ni Jesus sa pagkagadan
(resureksyon) na isinasaysay kan mga ebanghelista dai uruyon, dai surubo, o
nagbabanggaan nin huli ta an intensyon ninda bako man talagang pag-report nin
sarong insidenteng tunay na nangyari (na iyo an sarong gadan na tawo
nabuhay-liwat sa pagkagadan) sa totoong buhay kundi ipaabot o isabi ninda ining
sarong biblikal na katukdoan dapit sa kamugtakan nin tawo pagkatapus na siya
Magadan (an resureksyon). Ining mga estorya igwang hararom na kahulugan asin
itinatago kan para-estorya sa sarong dai nanggad makatutubod na estoryang
depisil masabotan o tubodon.
An katotoohan dapit sa estorya kan resureksyon ni
Jesus iyo ini: an tataramon na’resureksyon’ sa tataramon na Griyego ‘anastasis’
(hilnga Gibo 17:18k, na iyo man an ginikanan kan Griyegong tataramon
na ‘anastesai’ na an kahulugan ‘pagrestorar,’ ‘restaurar,’ o pagbalik o
pagsulit (Hilnga Job 19:25-27 asin komentaryo h). An tema kan gabos
na profeta sa AT iyo an restorasyon (Zec. 9:11-17, An Mesias asin an
Restorasyon nin Israel; Is. 60 , An mamurawayon na resureksyon kan Jerusalem;
Ezk. 37:1-14, “Luminaog sainda an hinangos, nabuhay sinda liwat asin
tuminirindog, sarong dakula asin mahibog na hukbod. Boot kong
bangonon kamo sa saindong lolobngan, banwaan ko, asin darhon kamo pabalik sa
daga ni Israel’; Daniel 12:2-3, ‘Dangan sa mga kasusupgan, na an iba sa daing
kasagkoran na buhay. An mga may inadalan (Hilnga 11:35) makintab na maliwanagon
siring sa baul nin kalangitan, asin idtong nagtutukdong katanosan sa kadaklan
maliwanag siring sa mga bitoon sa gabos na daing tapos na panahond;
Siring mana n Libro nin Karangahan ni Jeremias, 30 asin 31, 33; Bar. 5:1-9; Ho.
2:16-17; 3:5, 11:10, 12:10; 14:2-9; Joel 4:1; Amos 9:14-15; Micah 7:11-12. Sa
mga libro nin Kadonongan 3:1-9, 4:7-5:24 asin mga Salmo 16:10+, 49:15,
104:29-30 makukua an temang resureksyon-restorasyon. Para sa mga profeta, an
pagbalik kan Israel hale sa pagkadesterro pasiring sa Dagang Panuga iyo an
dakulang restorasyon na gigibuhon nin Dios para sa saiyang banwaan, siring kan
pagpabalik niya kaidto kan mga aki ni Jacob hale sa daga nin kaoripnan asin
kagadanan, an Ehipto, ilinuwas niya sinda pasiring sa desierto sagkod sa Dagang
Panuga sa Dakulang Exodo. Ginibo naman ini nin Dios sa panahon pa ni Abraham.
An gabos na pagbabalik na ini pasiring sa dagang itinao nin Dios, iyo an
manipestasyon kan saiyang intensyon na ikabalik an tawo sa saiyang dating
kinamugtakan nin Dios saiya, an Parasio kan Eden, na pinierde kan enot na mga
tawo huli sa kasalan. Sa lugar na ni ni Paraiso, an tawo nabubuhay sa sarong
hawak nin liwanag, sarong mamurawayon asin malinig na hawak (body of light o
astral body) namayong iba kundi tubig na alen sa hawak na laman (dalipay).
Alagad kan siya magsuhay sa Dios, pinalayas siya sa Paraiso asin tinawan nin
Dios nin bagong gubing, an hawak na laman (anit sa Gn. 3:21) na hawak na
malalapaon (1 Co. 15:42-43) na may kagadanan (Col. 2:23, Jn. 6:27, Rm. 7:5).
Alagad kan si Jesus Magadan para sa kasalan nin tawo, an saiyang diosnon na
kamugtakan ibinalik nin Dios saiya (Ph. 2:6-11) huli kan pagbangon nin Dios
saiya sa pagkagadan (Ph. 2:9) asin pagsakat sa langit. Ini an kahulugan kan
‘resureksyon’ ni Jesus: an saiyang pagbalik (restorasyon) sa dati niyang
kinamumugtakan antes siya magsalaman nin tawo. Kun siring, huli kan
restorasyon-resureksyon na ini ni Jesus, ibinabalik nin Dios sa tawo an
posibilidad na makabalik man giraray siya sa dati niyang kinamumugtakan antes
na magkasala si Adan, an Paraiso, asin isagubing liwat an hawak nin liwanag, o
astral body.
An doktrinang ini malinaw na makukua sa BT: dapit sa
diosnon na kamugtakan ni Jesus – Ph. 2:6-11), asin an saiyang pagsalaman – 1
Tm. 3:16; an pagbalik kan saiyang dati o orihinal na kinamumugtakan – Col.
2:11) bilang hawak nin liwanag o mamurawayon na hawak – 2 Co. 5:1-5. Dapit sa
resureksyon nin tawo – 1 Co. 15:44+, 2 Mc. 7:9-14+, 12:38, 43-46, Mt. 22:29-30
(Hilnga 1:7+, Rm. 2:6, Rm. 1:4+, Gibo 1:6-7, 2 P. 3:12, Gibo 3:20-21o,
Jr. 15:19, Rm. 8:11, 1 Th. 4:14-18, 1 Co. 6:14, 1 Co. 15:20, 2 Co. 4:14, 16-17,
2 Co. 5:1-10, 2 Co. 13:4, Rm. 6:5-11, Ep. 2:6e, 2 Tm. 2:8-11, Heb.
9:23-28, 1 P. 3:18-22, 4:1-6.
Kun siring, sa pagkagadan nin tawo kaipuhan na
baklason niya an hawak na laman (Col. 2:11, 3:1-4) asin ibalik in isa daga
tanganing malapa (1 Co. 15:42-43). An babangunon sa pagkagadan iyo an hawak nin
liwanag na iyo an tubig, an yaon nang dati sa tawo alagad kaidto binadoan nin
laman (2 Co. 10:3-5, Col. 3:9-14, 2 Co. 5:1-10). Dapit sa hawak nin liwanag,
Hilnga Dan. 12:3, Kad. 3:7); an hawak nin liwanag iyo an tubig, an elementong
isinalak nin Dios sa dalipay tanganing magpormang tawo n asa paghayop niya kan
saiyang hinangos nagin buhay na linalang (Gn. 1:2, 2:7). Kun siring, tanganing
mabuhay an tawo sosog sa kagustuhan nin Dios, kaipuhan niyang pakakanon an
hawak nin liwanag kan kakanon na langitnon, Kad. 16:20. Kaipuhan na linigon
mana n hawak na laman tanganing an hawak nin liwanag (tubig) iyo an mabuhay
(Tal. 25:4, Kad. 3:5). Kun siring, an
bautismo, sa paagi nin paglugbo satubig iyo an saklamento (tanda) na an tawo minalinig
kan saiyang hawak na daganon sa paggi nin pakikisumaro sa kagadanan ni Cristo (
Gal. 2:19-21, Col. 2:12) tanganing an nalinigan na hawak na laman magdan sa
irarom kan tubig asin an magbutwa iyo an nalinigan na hawak na mamurawayon o
maliwanagon na iyo si Cristo mismo (Ph. 3:21, Col. 3:1-4). An masakat sa langit
iyo an hawak nin liwanag na ini (Apo. 11:11-12, 20:4). Dapit sa “Universal
Restoration”, hilnga an Gibo 3:21, 7:55-56, Sal. 122:3, 126:2ª, Jr. 16:14-15.
Dapit
sa satong hawak nin liwanag na yo an tubig, ini kaya an dahelan kun tano ta si
Jesus nagsabi sa Jn. 6:27 “Dai kamo magpagal para sa kakanon na nalalapa kundi
magpagal kamo para sa kakanon na minadanay sagkod sa buhay na daiing
kasagkoran.” Ining kakanon na nalalapa iyo an kakanon para sa awak na laman. An
kakanon para sa buhay na daing kasagkoran iyo an kaknaon para sa hawak nin
liwanag na sinabi man ni Jesus sa LK. 10:41 “Marta, marta, naghahadit asin
nasisibot k asa dakul na bagay, alagad kadikit sana an kaipuhan, an totoo satro
lang.” An sarong bagay na ini na kaipuhan nin tawo tanganing mabuhay iyo an
tubig, na iyo an kakanon para sa hawak nin liwanag o mamurawayon nin huli ta an
hawak na ini tubig man sana. Dangan masabi kamo, “mayong siram an buhay kun
puro tubig sana an tutumaron nin tawo.” An simbag: ‘Dai man kaya kita linalang
nin Dios para magpasiram-siram. Hapot: “Tadaw ta linalang pan in Dios an siram
kun dai t aman palan pakikinabanagn?” Simbag: “Ginibo nin Dios an siram para
duman sa mga tawong boot niyang mapierde para sa buhay na daing kasagkoran. Ini
an dahela kun tano ta mahalaga an ‘ayuno’, ta sa pag-aayuno tinutukdoan kitang
mabuhay sa tubog sana ma iyo an pinakakakanon na mahalaga para sa tubig tang
hawak.
No comments:
Post a Comment