Pag-adal sa
Bibliya Bilang 17
Tema: Totoo daw kaya na may paraíso o mayo?
Petsa: 9
Mayo 1998
An mga sitas sa bibliya kun saen makukua an tataramon na ‘paraiso’:
Lk. 23:43 - Totoo, tuga ko saimo na
ngonian man sana ika iiiba ko sa paraíso.
Apo. 2:7 – An siisay man na may
talinga sa pagdangog, maghimate siya sa sinasabi kan Espiritu sa mga iglesia:
idtong naprobaran na mapanggana, papakakanon ko sa kahoy nin buhay na namumugtak sa paraíso nin
Diose.
Apro. 22:2 – Ipinahiling sako kan
anghel an salog nin buhay, nagsusubang hale sa trono nin Dios asin sa Cordero,
nagbubulos na siring sa kristal ka-linaw pasiring sa tahaw kan tinampo nin
siyudad. Sa mag-ibong na pangpangb kan salog yaon an kahoy nin
buhay, na minaprutas nin doseng beses kada taon, sarong beses kada bulan, asin
an mga dahon kaiya iyo an bolong para sa mga pagano (Hilnga Tal. 3:18).
Gn. 2:8-17, 3:8-24 – ‘Hardin’ sa
Griego ‘paraiso’ asin nagin tradisyonal pakatapus. An ‘Eden’ sarong ngaran na
geograpikal alagad an lugar dai maaraman; sa orihinal pwedeng mangahulgan ini
bilang ‘sarong patag na lugar (kapatagan). Irineretrato digdi an Paraiso bilang
sarong oasis (makahoy asin matubig na lugar) sa desiertong sirangan.
Is. 51:3 – Oho, may pagkaherak si
Yahweh ki Zion, naherak siya sa labis niyang pagkagaba; ibabalik niya an
saiyang pagkarumpag siring sa Eden, an saiyang daing pakinabang na dagana magin
hardin ni Yahweh. Kagaya-gayahan asin kaogmahan makukua saiya, pagpasalamat
asin mga tanog nin musika (Hilnga Salmo 65:9).
Ez. 31:9 – An sedro kan
Lebano…’ginibo mo iyan na magayon na may mga sangang verde. Pinag-aaraan iyan
kan lambang kahoy sa Eden, an hardin nin Dios (Hilnga Gn. 2:8).
Ezk. 31:18 – Sa gabos na mga
kahoy sa Eden, may kapareho daw saimo sa kamurawayan asin pagkadakula, na
ikatapok k asa mga rehiyon nin kairaroman kaiba kan mga kahoy nin Eden? Kaiba
kang mahigda duman kan mga bakong turi; kaibang mahigda kan mga biktima nin
espada si Paraon asin an gabos niyang mga sakop – si Yahweng Kagurangnan iyo an
nagtataram.
Ezk. 36:35 – Lambang saro masabi:
Dai pa sana nahahaloy na an dagang ini daing kamugtakan, ngonian siring na siya
sa sarong hardin nin Eden, asin an mga ginabang siyudad na kaidto dai
pinageerokan asin rumpag na ngonian nagin nang kinudal na pinageerokan nin mga
tawo sa laog.
Is. 11:6f-12 – An lobo
maestar kaiba an korderof, an layas na ikos mahigda kaiba an ogbon
na kanding, an ogbon nin león asin baka masabay sa pagsabsab asin an maakay
sarong sadit na aking lalaki…(Digdi isinasaysay sa paaging simboliko an panahon
mesianiko bilang pagbalik sa katoninongan nin Eden).
Jer. 12:7-15 – Pinagngisihan ni
Yahweh an saiyang naraot na pamana (Resulta kan pagpalayas sa paraíso nin
Eden).
Lk. 15:11-32 – An Aking Waldas.
2 Co. 12:1b-4 – Alagad ako
mapasige sa mga bisyon asin kapahayagan na napasako hale sa Kagurangnan. May
midbid akong sarong tawo ni Kristo na, katorseng taon na an naka-agi, dinara
paitaas – kun baga nasa hawak pa o nasa luwas na kan hawak, dai ko maaraman:
Dios sana an nakakaaram – pasiring sa ikatolong langitb. Alagad, an
aram ko na ining parehong persona – kun baga nasa hawak pa o nasa luwas kan
hawak, dai ko maaraman; Dios sana an nakakaaram – dinara paitaas duman sa
paraíso asin nakadangog nin mga bagay na dapat asin dai nanggad pwedeng isabi
sa lenguwahe nin mga tawo.
Ph. 3:20 – Para sato, an satong
lugar na pag-eerokan yaon sa langit, asin maabot hale sa langit an paratubos na
satong hinahalat, si Jesukristong kagurangnan, asin babalyohan niya nin bagong
pigura ining daing kamugtakan tang mga hawak na magin kopya kan saiyang
mamurawayon na hawak. Gigibuhon niya iyan sa parehong kapangyarihan na
ikakasakop niya sa bilog na uniberso.
Sir. 24:25-34 – Iyan an
minapasupay sa kadonongan siring sa Pishon, siring sa Tigris sa panahon nin
tig-burungahan, kun pano minasupay an pakasabot siring sa Euphrastes, siring sa
Jordan sa panahon nin tag-ani; asin kun paano minabulos an disiplina siring sa
Nilo, siring sa Gihon sa panahon nin tig-ubasan. (Komentaryo l – sa enterong
teksto, magpoon v. 25 -34, nasaisip kan kagsurat an daganon na paraíso asin an
apat kaining mga salog, Gn. 2:10m, na minasimbolisar nin pertilidad.)
Salmo 104:13 – Hale sa saimong
palasyo pinatubigan mo an mga kalangkawan sagkod na an daga magkaigwa kna gabos
na pwedeng ikatao kan saimong mga kalangitan.
Sir. 40:27 – An pagkatakot sa
Kagurangnan siring sa sarong paraíso nin bendisyon, binabadoan kaiyan an tawo nin mas na kamurawayan.
Sir. 40:17 – Siring sa sarong
paraíso nin bendisyon an grasyoso, asin minatindog na pusog sagkod p aman an
matinaoj.
DOKTRINA (Bilang 17)
(Totoo daw kaya na may paraíso o mayo?)
Sa Bibliya, dakul na beses
nanambitan an tataramon na ‘paraiso.’ Sa Lk. 23:43, si Jesus mismo nagsabi sa
parahabon na ipinakong kaiba niya: ‘Totoo, tuga ko saimo na ngonian man sana
ika iiiba ko sa paraíso.’ Kun siring, para ki Kristo, totoo na may paraíso.
Ano an kahulugan kan
tataramon na ini? Yaon saen an paraisong ini na sinasabi ni Jesus na iiiba niya
an parahabon na nasa toong parteng nakapako kaiba niya sa Kalbaryo?
Sosog sa Jerusalem Bible,
sa komnetaryo para sa Gn. 2:8-17d dapit sa hardin ni Eden, ining
‘hardin’ sa tataramon na Griyego ‘paraiso’, kaya sa kahaloyan nin panahon nagin
nang tradisyonal na ngaran ining paraíso
para sa hardin nin Eden. Kaya, an mga profetang nagsurunod nagsasambit man sa
saindang mga katukdoan kan hardin na ini. Si Ezekiel (31:9) minasabi na an Eden
iyo an hardin nin Dios. Si Profeta Isaias (51:3) irineretrato an restorasyon
kan Zion sa kagayonan nin Eden, kun saen makukua an kagaya-gayahan asin
kaogmahan, pasasalamat asin mga tanog nin musika. Sa Isaias 11:6-12, digdi
isinasaysay sa paaging simboliko an panahon mesianiko bilang pagbabalik sa
katoninongan nin Eden. Sa mga tekstong ini, malinaw sa AT na an paraíso iyo
an sarong hardin, irineretrato bilang
sarong oasis (makahoy asin matubig na lugar) sa desiertong sirangan. Ini bako sanang
sarong hardin, kundi an ‘hardin nin Dios’ (Hilnga Ezk. 31:9). Iyo man an sinabi
ni Juan Apostol sa Apo. 2:7, an paraíso nin Dios boot sabihon ‘hardin nin
Dios’. Kun an Dios may harong asin may trono (Sal. 104:3, 15:1; 84:4, 122:1),
may palasyon (Salmo 84:1) na may pórtico asin patyo (Sal. 100), kun siring igwa
man siya nin hardin, an inaapod na paraíso sa Griyego.
Digdi sa hardin nin Dios
na ini ibinugtak an enot na tawong linalang (Gn. 2:6-7,15) tanganing ‘bungkalon
asin pamahalaan iyan’ (v. 15). Kun siring, an paraíso sarong daganon na lugar
digdi sa kinaban na ini, alagad matubig asin matubang na lugar (Sir. 24:25-34),
matoninong asin mayong iriwal (Is. 11:6-12), maogma asin may mga tanog nin
musika (Is. 51:3, Salmo 65:9), asin kumpleto kan gabos na karahayan na pwedeng
makua sa mg akalangitan (Salmo 104:13). An lugar na ini, minasimbolisar kan
clase nin buhay na gustong itao nin Dios sa tawo (Apo. 2:7, 22:2, Ez. 47:1-12)
sa paagi nin dalisay na naturalesa (pure nature) – Salmo 104, kan saiyang
paglalang nin mga makangangalas asin misteryosong bagay (Sir. 42:15-43:33).
An kagayonan nin buhay sa
hardin nin Dios ilinaladawan sa parábola ni Jesus dapit sa ‘Nawawarang Aki’
(Lk. 15:11-32). An Dios igwa ni hasyenda (Jer. 12:7-15) na saiyang paman para
sa duwa niyang aki. An matuang aki iyo an mga anghel. Asin an nguhod na aki iyo
an mga tawo. An mga anghel iyo an saiyang mga surugoon asin mensahero sa laog
kan saiyang harong (an matuang aki sa parábola). An tawo ibinugtak nin Dios sa
saiyang hardin (an paraiso) tanganing duman iyo an mamahala (an nguhod na aki
sa parábola). An Dios, an mga anghel asin an tawo nabuhay na maogma sa
hasyendang ini nin Dios. Alagad dai nahaloy ipinabakal kan nguhod na aki (an
tawo) an saiyang kapartihan sa Diyablo, o ki Satanas (na saro man na Arkanghel
na pinalayas sa hasyenda) sa hasyenda kan saiyang ama (an Dios) tanganing
mabuhay nin sarong hungkag na pamumuhay sa kinaban (materialisasyon o an
pagsagubbing nin anit o laman nin tawo). Digdi niya winaldas an saiyang diosnon
na pamana sa maraot, makasalan, asin magagadanon na pagkabuhay. Kan
makapag-isip-isip siya kan saiyang salang desisyon, nagpuli siya sa saiyang
ama. An ama (Dios) itinao an mga marhay na yaon pa sa saiyang harong (an
pinakamahal na gubing, an singsing, asin sapatos) tanda kan pagbalik kan mga
deretsong diosnon o langitnon para sa naglayas niyang aki. An matuang aki asin
mga surugoon (an mga anghel) nagreklamo ta ibinalik kan ama an dating kaogmahan
nin saiyang harong para sa tawo sa paagi kan pagbuno kan pinatabang ogbon na
baka (si Jesukristo na pinako asin ginadan sa kruz), asin an pagpiyesta
(kaogmahan sa langit para sa sarong parakasalang nagsolsol). An matuang aki (an
mga anghel) naghihinanakit sa Dios (ama) nin huli ta dai sainda itinao si
Jesukristo kundi para sa tawong parakasala na nagwaldas kan kayamanan o pamana
nin Dios na iyo an daing kasagkoran na buhay. An simbag nin Dios para sa
hinanakit kan mg anaghel arog kaini: Aki ko, dai ka maghinanakit nin huli ta an
gabos na natatada sa sakong hasyenda saimo na gabos: alagad dapat sana kitang mag-ogma
ta na an saindong ama (an Dios) hinaboan asin ngonian saiyang binalikan.
Iyo ini an retrato kan paraíso para ki Jesukristo
sosog sa saiyang parábola. Kun kaya kan sinabihan niya an kataid niyang
parahabon duman sa kalbaryo na ‘ngonian mismo iiiba taka sa paraiso’, sinasabi
niya na ining nagsolsol na parahabon na iiiba niya sa laog kan harong o
hasyenda kan saiyang langitnon na ama. An boot niyang sabihon iyo na ibabalik
ni Jesus an parahabon sa kaogmahan asin katoninongan kan daing kasagkoran na buhay
kaiba nin Dios Ama tanganing makapaglingkod man siya giraray bilang sraong
tumatawo nin Dios sa saiyang hardin.
An bisyon, halusinasyon, ni Pablo sa 2 Cor. 12:1b-4
asin Juan Apsotol sa Apo. 2:7 asin 22:2 dapit sa paraíso na yaon sa ika-tolong
langit’ (boot sabihon sa pinakahalangkaw na langit), o sa Apokalipsis na yaon
sa trono nin Dios asin kan Cordero (kun siring, sa langit man) ini suhay sa
sinasabi sa enot na an paraíso sarong daganon (earthly) na paraíso, asin dapat na trataron bilang saro sanang bisyon
o halusinasyon. Dating sarong lugar an enot na paraíso (kun saen ibinugtak nin
Dios an enot na tawo), alagad an paraíso na sinasabi ni Jesus sa LK. 15:11-32, 23:43, asin man ni Pablo (2 Co.
12:1-4) asin Juan (Apo. 2:7), ini saro na lang na kamugtakan sa isip (mental
imagery) nin tawo nin huli ta pinalayas na siya digdi sa paraisong ini; sagkod
na dai siya magsolsol asin magbalik sa Dios sa pagkagadan (paghuba kan hawak na
laman) dai siya ulit makakabalik sa paraisong ini (an purong naturalesa nin paglalang)
sa sarong bagong paglalang o pagkanitawo. Kun siring, an nagtatrabaho sa buhay
na ini bilang tumatawo sa hardin (tatamnan o hasyenda) nin Dios, asin nagootob
kan saiyang tataramon siring duman sa sinasabi sa Gn. 1:26-30, 2:15-17. Kaya,
obligasyon nin tawo na hanapon an paraisong ini digdi sa daga mantang nabubuhay
pa siya.
An paraíso pwedeng mangahulugan man nin sarong
sibilisasyon nin tawo kun saen an ekonomiya o paagi nin pagbuhay iyo an
agrikultura (agricultural economy) o an pagtanom nin mga kahoy asin gulayon
asin an pagkakan kan mga bunga, pisog asin tipasi kaiyan, dangan an pagpastor o
pag-ataman nin mg ahayop, gamgam asin sira. Sa paglihis nin panahon, an
sibilisasyon nin tawo naribayan nin industryal na ekonomiya kan panahon ni Noe
(Gn. 6:5-22), sagkod sa magkaigwa ni Dakulang Bah asa ibaabw nin daga asin
naraot nin tubig an enot na kinaban (an agrikulturang sibilisasyon). Dangan,
nagkaigwa nin ikaduwang tipan an Dios sa tawo na laen man sa enot n atipan:
digdi itinao niya sa tawo bilang kakanon an mga laman nin hayop, gamgam, asin
sira laen p asa mga tinanom. Huli kaini, dai na nanggad nakasulit an dating
paraíso kundi naglalaom kita na makabalik na sana diyan sa enot na paraíso sa
satong pagkagadan.
No comments:
Post a Comment