Ebanghelisasyon
KATEKESIS
DAPIT SA TATARAMON
Sa paghaman kan omboy sa laog kan tulak nin saiyang
ina, arin an naeenot? An laman? O, an tolang?
Sa sarong proseso nin paggibo kana sin, arin an
naeeenot? An tubig kan dagat? O, an Kristal na asin?
Sa pagsurat nin sarong libro, arin an naeenot? An
kagsurat?o an libro?
An tamang simbag sa tolong hapot na ini, natural, iyo
an mga naenot na simbag: an laman, an tubig kan daga asin parasurat. Malinaw
ini na yaon sa naturalesa kan mga bagay-bagay.
Ngonian, arin an enot na nagbutwa
o nahanam, an Tataramon nin Diyos o an Bibliaya? Iyo ini an hapot na dapat
simbagon nyato digdi sa katekesis na ini.
Alagad, antes nyatong simbagon an
kahapotan na ini, igwa kita nin sarong bagay na dapat munang linawon diyan sa
satuyang isip . Dapit sa kun paano nahaman o saen naggikan an librong ini kan
Bibliya, dapat na maintiyendihan muna nyato an duwang klaseng mentalidad na
yaon sa mga tawo .
May duwang klaseng tawo na
nagkakaiba sa mentalidad dapit sa pagkaintiyende kan ginikanan o kun paano
nahaman an Bibliya. An mga tawong oksidental (tawong taga-sulnupan) igwa nin
konsepto na nabilog daa an bibliya nin huli ta an Dios nagkua nin nagkapipirang
tawo na saiyang sinabihan, “Magsurat ka” asin diniktahan nin Dios kun ano an
saiyang mga susuraton na gusto niyang ipaabot o ikapaabot sa mga tawo. Ini iyo
an doktrina kan inspirasyon kan Banal na Kasuratan.
Sa konsepto kan mga tawong
oksidental, an enot na konsiderasyon asin an saindang punto-de-vista iyo an
Dios. Alagad an konseptong ini na yaon sa mga tawong oksidental nagkakigwa nin
dakulang kaolangan sa kadaklan na parabasa kan Bibliya, nin huli ta dai
naiintiyendihan kan kadaklan na parabasa kan Bibliya an mga nakakatakot na
bagay o estorya na nakasurat diyan, arog baga kan mga giyera, garadanan,
pagkahulog sa kasalan, asin dakul pang iba, na depisil na maintiyendihan sa punto-de-vista
na an Dios talaga an nagboot asin nagdikta na isurat an mga bagay na iyan.
Kaya, dai nyato haros maako an
konseptong ini kan mga oksidental, an teyoriya kan mga Tomistang teyologo, sarong
mentalidad na ideyal, intelektuwal o eskolastikal, na an Bibliya direktang idinidikta
nin Dios sa inspirasyon kan Espiritu Santo an gabos na bagay na nakasurat sa
Bibliya na gusto niyang ipaabot sa mga tawo. Apuwera kaini, bako man sanang
tataramon nin Dios an makukua nyato sa Bibliya, kundi mga tataramon man ni
Satanas, kan Diyablo, nin mga ordinaryong tawo, nin mga parakasala asin mga
tampalasan natawo, asin nin mga hayop. Kun binoot nin Dios asin idinikta niya
an mga tataramon na isinurat sa Bibliya, tano ta makukua sa Bibliya an ibang
klaseng mag tataramon na ini? Tano ta, kun idinikta nin Dios an Bibliya, igwa
diyan kitang makukuang estorya na pati kabayo nagtataram, o nin mga
panglulugos, asin iba pa?
Kun siring, igwa pa nin ibang
konsepto na puwedeng makua tanganing maintiyendihan nyatong lubos an klase kan
pagsurat kan Bibliya.
Ini iyo an ikaduwang mentalidad na
yaon sa mga orihinal na tawong ginikanan asin kagsurat kan Bibliya na iyo an
mga tawong oriyental (mga tawong taga-subangan). Para sa mga tawong ini (mga
tawong oriyental), an saindang punto de vista bako an Dios, na iyo an binibida
kan BIbliya, kundi an tawo na nagkaigwa nin eksperyensiya sa Dios, kun paano
nabago o naliwat an siyang kamugtakan o sitwasyon sa paagi kan interbensyon o
pakikilabot nin Dios sa buhay niya. Ini an sarong mentalidad na eksperyensyal o
eksistensyal.
Para sa mga tawong oriyental, an
Bibliya iyo an nagsasaksi sa mga trabaho asin gibo-gibo nin Dios sa buhay nin
tawo na nakahiling nin mga ngangalasan asin mga pambihirang bagay na dai kayang
gibuhon nin mga tawo sana. Kun siring, maaapresyar nyato an kadakul na mga
kadepisilan, kasakitan asin paulit-ulit na pagkahulog nin mga tawo sa
pagkakasala asin an mga pagtalikod ninda sa Dios, nin huli ta gabos ini
nagpapatotoo kan mga kasakitan asin kadepisilan na nananabatan asin minaarabot
sa buhay nin tawo sa pagsunod sa Dios, sa saiyang pagboot, asin sa saiyang mga
panuga o kapangakoan.
Alagad, sa enterong kasaysayan kan
saiyang pagkabuhay sa daga, saksi siya na tinatabangan asin sinusubaybayan siya
nin Dios sa gabos niyang mga kadepisilan, krisis asin kasakitan sa buhay nin
huli ta, asin alang-alang sa, ginigibong mga pangako nin Dios para saiya. Digdi
sana nyato maiintiyendihan na an Bibliya pano-pano kan mga estorya dapit sa mga
kaluyahan asin pagkahulog kan tawo, alagad an Dios pirmeng yaon sa pagsaklolo
asin pagbangon saiya asin pagpangako nin kaligtasan asin restorasyon,
(kaligtasan sa kasalan asin padusa para sa kalag nin tawo).
An pangako nin Dios nin kaligtasan
para sa tawo iyo an lyabe na maiintiyendihan asin maako nyato
an inspirasyon asin partisipasyon nin Dios sa pagbilog, sa pagkasurat asin sa
pagkahaman kan bibliya, o kan Banal na Kasuratan. Na ini sarong kasaysayan o
estorya nin mga tawo dapit sa kun tano an nangyari sa saiyang buhay kan magpoon
mangako saiya an Dios nin kaligtasan asin restorasyon
An kasaysayan kan kaligtasan nin
tawo pinahiro o pinalarga huli sa pangako o sa panuga, iyo ini an impotanteng
sinasabi sa Bibliya magpoon sa pinakaprimerong pahina sagkod sa matapos an
Bibliya sa huri o ultimong pahina
kaiyan. An importante sa bibliya iyo na ikapahiling an sarong malinaw na
katotoohan na an Dios may pangako o panuga para sa tawo na dai siya kaini
papabayaan sa buhay anuman an mangyari saiya, magin tagilid man o magin tanos
man an saiyang pagka-buhay.
Nin huli kaini, dapat mahiling
nyato an relasyon kan panuga o kan pangako diyan sa tataramon na evangelio, nin
huli ta an tataramon na Griyego para sa panuga iyo an ‘’epangelia’’, na digdi
kinua an saro pang Griyegong tataramon na ‘’evangelion’’ o an ebanghelio. Kaya,
an panuga asin an evangelio saro sana an direksyon na tinutumbok, na iyo an
tataramon nin Dios para sa tawo na nagpapahayag o nagpoproklarmar kan Saiyang
danay na pagkamoot asin pangangataman para sa kaligtasan nin tawo, o para sa
karahayan kan saiyang buhay digdi sa daga asin an saiyang restorasyon sa langitnon
na kamugtakan.
Tanganing mapatotoohan nyato an
sinasabi nyatong ini, hilngon nyatong marhay an dinalagan kan kasaysayan nin
kaligtasan nin tawo na makukuang
nakasurat sa mga pahina kan Bibliya magpoon sa pinakaenot na libro kan Bibliya
na iyo an Genesis sagkod sa huring libro na iyo an Apokalipsis. Paano nagpoon
an kasaysayan kan kaligtasan nin tawo? Hilngon daw nyato an sarong panoramikong
presentasyon kan kasaysayan kan satong kaligtasan.
Enot, magpoon kita sa sarong
mahalagang pangyayari para ki Israel. Iyo ini an paglalang nin Dios kan natura
asin kan mga tawo, na sarong ngangalasan. Pinagbotan niya an tawo bilang
enkargado o para-ataman kan gabos na linalang sa daga; na mabuhay, magtrabaho,
magpadakul, asin mamahala sa gabos na linalang.
An gabos na ini ginibo asin
hinaman nin Dios huli kan saiyang makangangalas na kapangyarihan asin
karahayan. Dangan itinao nin Dios sa tawo an pinakaenot niyang pangako:
“Totoong puwede kang kumakan hale sa gabos na kahoy na nasa hardin. Alagad, dai
ka magkakan hale sa kahoy kan Pagkaaram kan Marhay asin Maraot, huli ta sa
aldaw na kumakan ka kaiyan seguradong magagadan ka”.
Iyo ini an enot na pangako nin
Dios sa tawo. An boot sabihon kaini iyo na, an gabos magigin areglado para sa
tawo, na siya magkakaigwa nin lubos na kapanoan, sagkod na sinusunod niya an
pagboot saiya nin Dios na dai kumakan kan bunga kan kahoy nin Pagkaaram kan
Marhay asin Maraot huli ta sa aldaw na kumakan siya kaiyan, siya magagadan.
An buhay maseseguro niya kun makakan
siya sa mga bunga kan gabos na kahoy na yaon sa hardin, alagad an bunga kan
kahoy nin Pagkaaram kan Marhay asin Maraot dai siya makakan kaiyan, ni
dumutdot, ni magharani, nin huli ta sa oras asin aldaw na ini mangyari, siya
makakakanamit nin kagadanan.
An pangakong buhay na ini nin Dios
dai man pinakinabangan na haloy nin tawo, huli ta sinuway niya na tataramon nin
Dios. Suminuhay an tawo sa Dios. Ensigida pagkatapos kaini, naraot na relasyon
niya sa natura asin sa lambang saro nin huli ta sinikwal niya an Tugon nin
Dios, an dahelan asin an kahulugan kan saiyang buhay digdi sa daga.
Napano an daga nin kasalan, nin pagkaongis, nin garadanan,
nin iriwal, mga bisyo, kamawotan sa laman, pangkukulog asin pagbebentahe sa
kapwa, kapasloan asin iba pang mga karatan na iyo an resulta kan maraot na isip
nin tawo na iyo an naghahade asin nakakapangyari sa buhay nin tawo. An tawo
nalubog sa tubig kan baha nin kasalan asin nin eksperyensya nin kagadanan asin
nakanamit na nin karaotan.
Iyo ini an tema kan libro nin Genesis,
an libro dapit sa mga ginikanan. Maski an librong ini dai pa man isinusurat,
nin huli ta iyo ini an pinakaultimong libro sa Antigong Tipan (AT) na isinurat,
alagad an saiyang magayon na kadoniongan nagpapahayag nin sarong pagtubod na
nagtalubo na.
Sa sitwasyon na ini nin tawo, an
Dios nakilabot na. An Dios nakipagtipan ki Noe asin nangako na sagkod pa man
dai na niya pupuhuon an tawo sa paagi nin tubig kan baha. An pangako niyang ini
naotob sa paagi kan tubig sa Dagat na Pula, sa tubig kan Jordan asin sa tubig
kan Bautismo. “Totoong sinasabihan ta ka, sagkod na an tawo dai mamundag-liwat
sa tubig asin sa Espiritu, dai siya makakalaog sa kahadean nin langit” (Jn.
3:5).
An paglabot na ini nin Dios sa
buhay nin tawo nagpoon sa pag-apod niya sa sarong tawo na tatawan niya nin
bagong pangako asin panuga. Siya si Abraham. Hale sa saiyang mga eksperyensya
nin kagadanan, inapod niya siya sa pagtubod, sa sarong pagtubod na naggigibo
nin dalan o nin mga paagi sa buhay tanganing makahale sa mga sitwasyon nin kagadanan
asin kadepisilan pasiring sa sarong buhay na libre asin mauswag.
Hale sa pagtubod na ini, magikan
an dakul na mga nasyon hale sa sarong aki nin panuga, na iyo si Isaak, na
imumundag ki Abraham asin sa saiyang agom na si Sarah sa saindang pagkagurang.
An pagtubod ni Abraham iyo an nagpahiro sa saiya na bayaan niya an lumang klase
nin pagkabuhay na may kagadanan pasiring sa daga na ipinangakong itatao sa
saiya nin Dios.
An pagtubod ni Abraham sarong
dalan, sarong klase nin paghiro o paggibo nin magkasurunod na bagay na sosog sa
sinasabi nin Dios tanganing maabot o maotob an sarong karahayan asin kaaya-aya
para sa sarong buhay. An tataramon na ini nin kaligtasan nagpapadagos pasiring
sa kaotoban huli sa pagsubaybay asin pag-antabay nin Dios. An kasaysayan
pirmeng pinapahiro huli kan sarong pangako o panuga. An mga pangako nin Dios
naotob ki Abraham, ki Isaak, ki Jacob, ki Josef asin sa mga Hebreyong banwaan
na nagduman sa Ehipto. Digdi minatapus an libro nin Genesis, maski sagkod
ngonian mayo pa nin anuman na isinisurat.
An tataramon nin Dios pirmeng
naghihiro, nagtatrabaho. Nagbutwa si Moises asin nagpili nin sarong banwaan an
Dios. Nagpili an Dios nin sarong grupo nin mga oripon na tawo. Kinalda niya
sinda sa kaoripnan. Nakaromdom an mga oripon na ini sa Ehipto kan mga panuga
nin Dios sa saindang mga magurang. An buhay ninda nasa impiyerno, an relihiyon
kan Ehipto iyo an saindang relihiyon. Alagad kan makilabot an Dios, naromdoman
ninda na sinda mga tawo o banwaan nin panuga, asin tinabangan nin Dios an
makaherak-herak na mga tawong ini.
Tanganing tabangan nin Dios an
enterong katawohan, an Dios nagpili nin sarong banwaan asin nagpamidbid siya sa
sainda, bakong sa paagi nin paghinghing nin mga bagay-bagay sa saindang mga
talinga o sa paagi nin mga tataramon kundi sa paagi nin pagtrabaho sa tabang
nin mga partikular na tawo. Naghiro siya tanganing tabangan an mga tawong ini
sa paagi nin pagtrabaho nin mga tanda asin mga ngangalasan tanganing an mga
tawong ini bako sanang magdangog kundi makahiling asin mamatean an mga gibo nin
Dios.
Ilinuwas nin Dios an mga tawong
ini hale sa Ehipto, binuksan an dagat para sa sainda, pinutol an sirkulo nin
kagadanan para sa sainda, an sirkulo kan Ehipto, an dagat, an disyerto, an
kakulangan nin tinapay, tubig asin karne. Nagbukas an Dios nin paagi sa tahaw
nin kagadanan para sa banwaan na ini, nagpamidbid siya sa sainda bilang
Kagurangnan nin kagadanan, bilang paratubos sa kagadanan. Lambang pagbutwa nin
kagadanan, minaguromod-gumod an mga tawong ini laban sa Dios asin habo sinda sa
Dios na ini na dai ninda nahihiling maski saen. Dinara sinda nin Dios sa
disyerto asin nakipagtipan giraray sa sainda.
Nagkakasalang pirme an Israel
tumang sa Dios asin nauuyam nang magin piniling banwaan nin Dios. Inotob nin
Dios an saiyang pangako sa sainda sa pagdara sainda sa Dagang Panuga, an
Canaan, na pinageestaran kan Pitong Higanteng Nasyon (simbolo kan pitong maraot
na espiritu na naka-abang sa sarong kristyano pasiring sa paglaog sa tubig kan
Bautismo). Sa atubang kan Pitong Nasyon, nagduwa-duwa an Israel laban sa Dios.
Dinaog giraray nin Dios an Pitong nasyon asin ibinugtak niya an saiyang
Piniling Banwaan diyan sa saindang daga.
An gabos na ini nakasurat sa mga
libro kan Exodo, Deuteronomiyo, Levitiko, asin Mga Bilang. Kaiba kan Genesis,
inaapod ini na Pentateuko, na an boot sabihon, “Enot na Limang Libro”. An
limang librong ini inaapod na “Torah”, o an Katugonan, nin huli ta digdi
makukua an mga katugonan na itinao nin Dios ki Moises. Kaya, an limang librong
ini inaapod man na libro ni Moises, nin huli ta minimidbid na si Moises iyo an
nagsurat kan mga librong ini. Alagad, sagkod sa ngonian, mayo pa man nin libro
an nakasurat, apuwera kan duwang tablang gapo na sinuratan ni Moises kan
Sampulong Tugon, asin an iba pang kasuratan kan mga katugonan na itinao ni
Moises sa banwaan, mga regulasyon dapit sa liturhiya asin sa pagsamba.
An mga nakasurat sa librong ini
kan Pentateuko gabos nagpapahayag nin sarong sitwasyon sa kasaysayan kan mga
tawo na naka-eksperyensya nin kaoripnan asin kasakitan sa saindang pagkabuhay,
asin kun paano sinda kinalda nin Dios sa sitwasyon o kamugtakan na ini, hale sa
sarong sitwasyon nin kagadanan pasiring sa bagong klase nin pagkabuhay pasiring
sa Dagang Panuga, kun paano sinda sinubaybayan sa saindang pagbaklay sa laog
nin kuwarentang taon sa disyerto sa paagi nin pagtao sa sainda kan katugonan
asin iba pang pagsusundon sa saindang bagong pagkabuhay kaiba nin Dios. Iyo ini
an boot sabihon kan Tipan.
An nagsurunod na mga libro sa
Pentateuko (an enot na limang libro sa Bibliya) iyo an mga libro kan mga Amay
na mga Profeta: menor an pag-apod kan mga profetang ini tanganing ikasiblag
duman sa mga inaapod na mga Huring Profeta. An mga librong ini iyo an magpoon
sa Josue, mga Hukom, Ruth, I asin II Samuel, I asin II Hade. An mga librong ini
nagsasaysay dapit sa trabaho kan mga enot na profeta na pinabutwa nin Dios sa
Israel tanganing subaybayan an saiyang banwaan sa paglaog asin pagtalubo ninda
bilang sarong tribu, nasyon asin kahadean sa inaapod nindang Dangang Panuga nin Dios na iyo an
Canaan. An tabaho kan mga enot na profetang ini iyo an pirmeng mangapodan sa
mga tawo dapit sa pagpamidbid sa saiyang kadakulaan asin kapangyarihan sa
saindang buhay, na dai sinda malingaw sa pagmidbid sa Dios asin sa saiyang mga
katipnana asin kapanugaan sa saindang presenteng kamugtakan sa buhay, na an Dios
iyo an naghihiro asin nagtatabang sainda sa gabos na sitwasyon kan saindang
pagkabuhay, na dai sinda pinapabayaan nin Dios, magin tagilid o tanos man an
dalagan kan saindang pagkabuhay.
An masunod na mga libro, magpoon
sa mga Kronika, Ezra asin Nehemias, Tobit, Hudith, Ester, an I asin II Macabeo,
an mga ini nagpapahayag kan masurunod na pangyayari sa buhay-buhay kan mga
Israelita, kun paano sinda inabandonar nin Dios sa pagsubol sainda sa sarong
dakulang pagkadistierro asin kun paano sinda pinabalik nin Dios sa saidang
dating kamugtakan sa Dagang Panuga, kun paano sinda sinurog nin Dios sa mga
dayuhan na kapangyarihan na boot magsalakay sainda asin magsakop sainda.
Sa mga panahon na ini, na nagbutwa
an mga sinagoga sa Israel, nagin mahalaga an mga Kasuratan sa saindang
pangnasyon na pagkabuhay. Kaya, nagpoon na sinda na magtipon nin mga kasuratan
na yaon na sa sainda: an Torah, o libro nin mga Katugonan, an libro kan mga
enot na profeta, asin an mga libro
liturhikal, arog kan mga Salmo, asin iba pang mga libro nin Kadonongan ni
Solomon, mga awit ni David asin iba pa. Digdi nabilog an Canon kan Bibliya kan
mga Hudiyo. Kaipuhan na magsurat man sinda nin Preambulo para sa kasaysayan kan
saindang kaligtasan, na iyo an libro kan mga ginikanan o an Genesis.
An masunod na klase kan mga libro
iyo an libro nin Kadonongan, magpoon sa libro ni Job, an mga Salmo, Talinghaga,
Ecclesiasticus (Qoheleth), Awit kan mga Awit ni Solomon, kadonongan ni Solomon,
asin an Ecclesiasticus. An mga librong ini, an mga kadonongan, ginagamit sa
liturhiya kan mga Hudiyo asin tiniripon kan mga eskriba o abogado kan templo
nin Judaismo. Ginagamit ini sa pagsamba asin pagtukdo kan mga katugonan nin
Dios.
An huring grupo nin mga libro sa AT
iyo an mga libro kan mga mayor na profeta; Isaiyas, Jeremias, mga Lamentasyon
ni Jeremias, Barok, Ezekiel, Daniel, Oseas, Joel, Amos, Obadiah, Jonas, Mikias,
Nahum, Habakuk, Sofonias, Hageo, Zacarias, asin Malakias. Ipinadara sa sainda
an mga profetang ini, tanganing ibugtak sa atubangan ninda an reyalidad kan
saindang kasaysayan, na sinda yaon na naman sa irarom nin kaoripnan sa kamot
asin kapangyarihan kan mga dayuhan na mga nasyon na boot magsalakay, magsakop
asin magpasakit sa sainda nin sarong klaseng kaoripnan sa paagi nin
pagkadestierro, sarong tataramon sa sainda nin Dios na nag-aapod na midbidon
giraray ninda an panuga na ginibo nin Dios kaidto sa paagi kan saindang mga
kamugtakan, na maghalat giraray sinda kan pagbalik ni sarong Mesias na gikan sa
kapagarakian ni David na iyo an mabalik kan naraot na kahadean ni Israel.
Alagad, maagi an dakul na panahon
na an paglaom na ini para sa sarong temporal na Mesias, mariribayan sa mga
profeta bub sarong espirituwal na Mesias asin sarong espirituwal na kahadean. Iyo
ini an inabotan kan panahon nin Bagong Tipan (BT), na si Jesukristo iyo an
kaotoban kan gabos na paglaom sa Israel dapit kan gabos na isinurat kan mga
profeta asin sa katugonan ni Moises. Para sa mga apostol asin mga disipulo, si
Jesukristo iyo an pinakadakulang profeta kan Kahadean nin Dios. Sa mata kan mga
disipulo, an paagi kan pagsakit asin pagkagadan ni Jesukristo sa krus, bilang
sarong criminal, iyo an patotoo ni Dios na an gabos na mga isinabi, itinukdo
asin mga gibo niya nagpapahayag kan saiyang pagka-Mesias asin an Kristo na
ipinaghulit kan mga profeta asin sa mga libro ni Moises.
Kaya, an pagsarig asin an pagtubod
ninda ki Jesukristo bilang Mesias asin Kristo ni Dios iyo an nagbubuhay kan
saindang paglaom sa kaotoban kan mga pangako nin Dios na ginibo niya kaidto ki
Israel, asin an pagsarig asin pagtubod na ini iyo an naglalang sa sainda nin
sarong bagong katiripunan o asembleya nin pagtubod, na iyo an inaapod na Sta.
Iglesia, kun saen an espiritu ni Jesukristo na nagadan sa krus nagklaigwa nin
bagong Hawak asin eksistensya, nin bagong paghiro asin pagtrabaho sa paagi kan
paghulit kan mga apostol kan ebanghelio nin kaligtasan sa paagi kan pagtubod ki
Jesukristo bilang Aki ni Dios na ipapadara niya sa Israel. Sa paagi kan paghulit na ini kan trabaho nin
Dios sa paagi ni Jesukristo, isinurat an enot na mga libro kan ebanghelio kan
Bagong Tipan.
Sa panahon kan primitbong Iglesia,
sa komunidad kan mga enot na kristyano, na ipunudnar akn mga apostol ni
Jesukristo, an naenot iyo an paghulit kan ebanghelio asin an tiniripon na
pageselebrar kan mga misteryo nin Dios na yaon sa saiyang Tataramon, arog kan
ginigibo sa mga sinagoga kan mga Hudiyo. Bilang mga Hudiyo man sinda, an mga
selebrasyon kan mga Hudiyo na dati na nindang ginigibo asin nagimatan asin
tinudan, iyo man sana an saindang ginigibo. Alagad may bagong interpretasyon sa
bagong liwanag na nadiskubre ninda sa tabang kan Espiritu Santo, na iyo an
katotoohan dapit ki Jesukristo, na saindang maestro, na nagotob kan gabos na
mga naenot nang isinurat sa mga libro o kasuratan kan mga Hudiyo.
Nin huli ta isinikwal si
Jesukristo kan mga Hudiyo, kaya an paghulit kan mga apostol nakasentro duman sa
mga pagano asin mga Hudiyong naka-estar sa mga paganong nasyon. Ipinaghulit
ninda an saindang buhay na eksperyensya dapit ki Jesukristo. An pangyayari
dapit ki Jesukrsito iyo an nagpasuko kan saindang pag-iisip asin rason, asin
nagin man buhay sa sainda, na naghaman kan komunyon ninda sa Bagong Tawo, na
magin siring sinda sa saiya, na mabuhay sindang kaiba NIya asin mamundag sinda
sa saiya.
Si Jesukristo nagbangon sa mga
gadan asin nagkaigwa nin bagong buhay sa tahaw kan katiripunan na iyo an Sta.
Iglesia, an Corpore Mistiko ni Jesukristo. Ini sarong mahalagang pangyayari sa
mga enot na kristyano. Kaidto, sinda yaon sa impiyerno, an antura asin an mga
tawo sa palibot ninda kalaban ninda asin sinda kalaban o kaiwal man kan mga
ini. Ngonian, an buhay ninda nabago.
Namatean niinda an pagkamoot na
itinaong libre sa sainda bilang gratis na regalo. Namatean nindang
nakipag-kaboronyog sainda an natura asin an mga bagay. Namatean nndang may mga
amigo na sinda sa lambang saro asin sa ibang mga tawo, na sinda saro nang
pamilya nin magtururugang sa pagtubod sa Dios.
An pangyayaring ini sa buhay kan
mga apostol, sarong pagmate na diyan sa sainda an kagadanan nadaog na, asin an
kagat o kamundag ni nkagadanan, na iyo an kasalan, nadaog na diyan sa sainda.
Asin an pangyayaring idai sakop kan pagiisip o rason ninda. An enot na
pangyayaring ini iyo na si Jesukristo nagsubol sa sainda kaiba an Saiyang Banal
na Espiritu tanganing maghulit, asin si Jesukristo na nabuhay-liwat kaibahan
ninda sa paghulit, nin huli ta siya iyo an saindang mensahe na inaanunsyo sa
mga tawo. Idtong mga tawong nagtubod ki Jesukristo asin inako an tataramon nin
kapangakoan o kapanugaan nin Dios para sa kaligtasan, sinda man pinano kan
Espiritu Santo asin sa sainda nabuhay si Jesukristo na nagbangon samga gadan.
Dangan, an koinonia, o an komunyon, namundag.
An ebanghelio iyo an sarong
tataramon kan pangako nin Dios na an gabos nindang kasalan pinatawad na, na dai
na kita magagadan, asin ta an satong buhay pasiring na sa PIYESTA kan kahadean
nin Dios.
An siisay man na nakadangog asin
nakamidbid ki Jesukristo nakaloag na sa Piyesta. Idtong dai pa nakamidbid asin
dai pa nasabat si Jesukristo sa saindang buhay yaon pa sa Impiyerno. An
ebanghelio iyo an sarong proklamasyon dapit ki Jesukristo, na ipinahayag na an
tataramon nin kaligtasan para sa tawo. Ini sarong pangyayari.
An ebangheliong ini iyo an
ipinahayag o ipinaghulit kan Sta. Iglesia para sa gabos na panahon kan saiyang
eksistensya o pagkabuhay, magpoon kan primitibong panahon kan mga apostoles,
kan mga Ama kan Sta. Iglesia, sagkod na duminatong sa sato an panahon kan
Konsilyo Vaticano II, kun saen ipinangapodan kan Sya. Iglesia an pagbabalik kan
gabos na kristyano sa bilog na kinaban sa pagkaboronyog asin komunyon kan enot
na siglo kan kristyanismo.
An boot sabihon kan mga Ama kan
Konsilyo Vaticano II iyo an pagbalik kan Sta. Iglesias a modernong panahon ta
duman sa buhay asin gibo-gibo kan mga apostoles para sa mga enot na kristyano
na an pastoral o trabaho kan Sta. Iglesia iyo an sarong pastoral nin
Ebanghelisasyon asin sarong pastoral nin Bautismo asin Eukaristiya. An
pangapodan na ini kan Konsilyo Vaticano II sarong pambihirang pangyayari sa
buhay kan Sta. Iglesia magpoon sa panahon kan Iglesia Konstantina, magpoon kan
panhon 313 C.E., kun saen nangyari an
pagkakabanga kan Kristyanong Iglesias a duwa, an Oriyental asin an Oksidental
na Iglesia.
Nin huli ta boot bilugon giraray kan
Konsilyo Vaticano II an Inang Sta. Iglesia na nabanga sa duwang kampo, an Oriyental
asin an Oksidental na Iglesia, sa sarong mobimyento nin Ekumenismo, kaya
kaipuhan kan Sta. Iglesia an bagong ebanghelisasyon, an bagong pangapodan sag
abos na tawo sa kinaban, magin sa laog kan Oriyental o sa Oksidental na Iglesia, na
magkasararo giraray bilang kristyano asin pag-adalan na akoon giraray an
proklamasyon dapit kan Pagkabuhay-liwat (Resureksyon)ni Jesukristo na iyo an
minalalang asin minahaman nin komunyon sa laog kan Sta. Iglesia.
Kaya, ngonian na panahon ta
ipinaghuhulit giraray sa saindo si Jesukristo na buhay asin nabuhay-liwat sa
mga gadan. An ebanghelio nangangapodan giraray sa mga tawo para sa sarong
relasyon nin pagkamoot asin pagkasararo sa lambang saro, na maghaman nin
komunyon sa lambang saro, asin maglakaw sa bagong buhay ki Jesukristo huli sa
pagtubod na ootobon nin Dios an saiyang mga kapangakoan na ginibo niya sa mga
tawo sa paagi ni Jesukristo. Asin an pangakong iyan iyo an daing kasagkoran na
buhay sa kaibahan nin Dios bilang Ama asin amigo nin Dios sagkod ap man diyan
sa saiyang Kahadean.
An tataramon nin pangako nin Dios
na ipinahayag mi sa saindo iyo an marahay na bareta kan pagkamoot nin Dios na
nagpapatawad kan gabos nyatong kasalan nin huli ta siya sarong maheherakon na
Ama. Asin an tataramon nin pagkamoot na ini nin Dios iyo mismo si Jesukisto na
namoot sa gabos niyang mga kaiwal, asin nin huli ta an Dios pagkamoot, kita man
posible nang mamoot sa gabos nyatong mga kaiwal huli kan pagkamoot niya sato.
Kun kita mga kaiwal nin Dios, kun kita nakaginibo nin mga makuring bagay huli sa
kaluyahan, an Dios sana iyo an puwedeng mamoot asin magpatawad sa sato. Mayo
siyang hinahagad na kondisyo o karibay. An kaipuhan iyo na akoon mo an
tataramon na ini bilang gratis asin magtubod ka. An tataramon na ini nagsasabi
na sa saimo na itiwala mo an saimong sadiri sa Dios, na pagmasdan an Dios, na
magsarig asin maghilay sa saiya.
An kumbesyon iyo an pagsabi na,
“Mga tugang, mag-ogma na kita, nin huli ta ngonian gratis kamong kinalda sa
kapangyarihan kan Espiritu Santo. An siisay man na dai nakamate na siya
kinalda, iyan huli ta dai siya nagtubod sa Tataramon. An bunga kan pag-ako kan
Tataramon iyo na an ipinag-anunsyar naootob na: an grasya nin Dios, an
kapatawaran aisn pagkamoot nin Dios na nagtatao kan saiyang Espiritu Santo, na tinitimos
niya an tataramon asin minasarig diyan.
An tataramon na ini ipinoproklamar
sa sainda bilang sarong pangako o panuga. Ikakalda kamong entero sa kaoripnan
sa Ehipto. Magpoon na maglakaw na kamo sa komunidad, akoa nindo an Mesias na
duminatong sa pagkalda saindo, magtiwala saiya asin dadahon niya kamo sa mga
tubig. An bautismo iyo an pagkahiling na itinapok nin Dios sa tubig kan dagat
an mga parakabayo asin an mga kabayo, na an saindong mga kaiwal dinaog asin
rinunot nan a dai kamo nagpagal, tanganing magkaigwa kamo nin masaganang buhay.
An bunga kan Tataramon iyo na
idtong mga nag-ako kaiyan minabilog nin sarong komunidad, minapoon na mamoot sa
lambang saro, na magtiripon sa sarong miting tanganing mamibi asin magdangog sa
Tataramon, na mabuhay sa Tataramon na ipinahayag, inako asin tinubod ninda.
An tataramon nagkalaman sa
saindang mga eksperyensya. Mantang naglalakaw sinda sa mga komunidad,
inaantabayan sinda kan mga kapangakoan nin Dios, huli kan mga tatramon.
Kaya, posible na sa komunidad mayo
pa nin isinusurat. Iyan nabubuhay pa sa Tataramon, sa mga pangako kan
ebanghelio na ipinoklamar sa sainda asin saindang tinutubod asin saindang
namatean nin huli ta nagpoon nang magtrabaho an Tataramon, na magin buhay na
reyalidad na para sainda. An tataramon may kapangyarihan na magin laman diyan
sa sainda. “Asin an Tataramon nani-tawo”
(Jn 1:14). Ngapit, an kasuratan nagburutwa. An mga kasuratan pinangenotan kan
mga buhay na eksperyensya nyato dapit sa Tataramon nin Dios.
Pagkatapus kan eksperyensya nin
pagtubod ki Jesukristo, na saimong sinsaksihan sa paagi kan saimong buhay, ika
nagsurat na, dangan binabasa ulit tanganing mabuhay giraray saimo an mga
eksperyensya mo dapit kan tataramon na saimo kaidtong tinubod. An mga kasuratan
na ini igwa nin kahulugan huli ta iyan tinatawan mo nin buhay, nin huli ta
nakagakod ka na sa ibang pangyayari na ika mismo iyo an saksi.
Kaya, an Sta. Iglesia dai namudag
huli sa mga kasuratan o hale sa sarong libro. Namundag an Sta. Iglesia sa
pangyayari na an Espiritu santo naghiro sa tahaw kan mga tawo, na iyo si
jesukristo na nabuhay-liwat, na nagpapatama sa siisay man na tawo na nabubuhay
diyan saiya.
Bilang konklusyon, an sinsabi
nyato dapit sa relasyon kan Tataramon nin Dios na nagsasalaman sa konkretong
buhay nin mga tawo magpoon sa AT sagkod sa panahon kan BT, asin kan Banal na
Kasuratan iyo na an duwang ini maikukumparar sa laman asin mga tolang na yaon
sa tawo. Sa paghaman nin sarong tawo sa laog kan tulak nin sarong ina, sinsabi
nyato na an naeenot na nahaman iyo an laman kun saen ngapit binubugtak asin
minatubo an mga tolang tanganing magin estruktura o suporta para sa laman.
Naeenot na mahaman an laman bago kan mga tolang. Siring man, an Tataramon na
ipinapahayag nin Dios asin ipinapangako sa tawo nilalalaman muna sa konkretng
pagkabuhay kan mga tawo. Dangan, an laman na ini tinutuboan nin mga tolang na
iyo an mga kasuratan. Kaya antes nagkaigwa nin mga kasuratan, nagkaigwa muna
nin mga buhay na eksistensya an mga tawo dapit sa pagtubod sa Dios.
Appendix A:
Sacred history begins with God’s
choice of Abraham in 19th Century BCE. Origin of the OT, the
tradition built around the patriarchs go back to Abraham, the man of divine
promises, and to his descendants.
Literary activity:
CENTURIES
B.C.
|
HISTORICAL
WRITINGS
|
PROPHETICAL
WRITINGS
|
13th
|
Moses: Beginning of Pentateuch Literature
Joshua: Traditions of the Conquest
|
The norn leader and lawgiver who forged a motley
group of refugees into a nation, set on foot a mighty religious movement and
gave force to a great literary achievement which is the Bible.
|
12th-11th
|
Judges: Traditions of the Judges
|
|
10th
|
Solomon (c. 970-941)
2 Sam 9-20 and 1 Kgs. 1-2
Yahwistic Tradition fixed in the South
|
Monarcy - SCRIBES -Archives
|
9th
|
Elijah and Elisha
Traditions underlying 1 Kg 17-2 Kg 13
Elohistic traditions fixed with the NOrth
|
Religion of Exodus and desert
|
8th
|
Deuterocanonical Code fixed
|
Amos and Hosea (Elo)
Isaiah (1-39) and Micah (Yahwistic)
|
7th
|
Sargon II, 721 BC, Israel deported to Assyria. Under
Hezekiah (716-687) in Israel, Yahwistic and Elohistic Traditions combined.
Under Josiah (640-609), first edition of
Deuteronomy (Dt. 5-28) in Judah.
First edition of Deuterocanonical history,
Joshua-Kings
|
Zephaniah
Nahum
Habakkuk
|
6th
|
Before the Exile
During the Exile (587-538 BC) Jews who remained.
Second and final edition of Deuteronomy. Final edition of
Josua-Judges-Samuel-Kings.
Priestly Traditions, with the Theology of
Holiness (Leviticus 17-26)
Priestly Tradition fixed after the Exile
|
Jeremiah
Lamentations
Second Isaiah (Is. 40-55)
Haggai; Zechariah (1-8)
Isaiah (1-39)
|
5th
|
Pentateuch fixed by priests
|
Isaiah (Is. 34-35; 24-27)
Malachi
Obadiah
|
CENTURIES
B.C.
|
HISTORICAL
WRITINGS
|
PROPHETICAL
WRITINGS
|
4th
|
Chronicles - Ezrah - Nehemiah
|
Joel
Zechariah (9-14)
|
3rd
|
Greek Period - Midrash
|
|
2nd
|
2 Macabees
|
|
1st
|
1 Macabees
|
|
CENTURIES
B.C.
|
WISDOM
AND POETICAL WRITINGS
|
OTHER WRITINGS
|
13th
12-11th
|
David (c. 1010-970)
Beginning of the Psalms
Solomon
Beginning of Wisdom Literature
|
|
10th
|
||
9th
|
Many psalms
|
|
8th
|
||
7th
|
||
6th
|
|
|
5th
|
Proverbs
Job
|
Ruth, Jonah, Tobit
|
4th
|
Psalter complete
Canticle of Canticles
|
|
3rd
|
Qoheleth
|
|
2nd
|
Sirach
|
Baruch
Daniel (Apocalyptic Writings)
Esther
|
1st
|
Wisdom
|
Judith
|
CENTURIES
A.D.
|
NEW
TESTAMENT WRITINGS
|
PROPHETICAL
WRITINGS
|
(49)
50-51
56-57
57
|
(James)
1 & 2 Tessalonians
Philippians
1 & 2 Corinthians
|
|
57-58
61-63
65
59
64
64-65
67
|
Galatians, Romans
Ephesians, Colossians, Philemon
1 Timothy, Titus, 2 Timothy
James
1 Peter
Gospel of Mark
Hebrews
|
|
70
70-80
80
|
Gospel of Matthew and Luke
Acts
Jude and 2 Peter
2 & 3 John
1 John
|
|
95
|
|
Apocalypse
|
100
|
Gospel of John
|
|
No comments:
Post a Comment