Tuesday, October 22, 2013

BUHAY SA ESPIRITU - PSB 6


Pag-dal sa Bibliya Bilang 6
Teksto: Roma 8:1-13 (An Buhay sa Espiritu)
Enero 8, 1998

TEKSTO
PARALLEL NA SITAS
MAYOR NA SITAS
TEKSTO
NOTASYON

Dai, an kadonongan dai malaog sa kalag na madaya ni ma-erok sa sarong hawak na may utang sa kasalan d.

An mismong Tugon daw iyo an kasalan? Siyempre dai. An boot kong sabihon iyo na dai ko maaaraman kun ano an kasalan kun bakong sa Tugon. Halimbawa, dai ko maaaraman kun ano an pagkaara kun dai nagsasabi na an Tugon ‘Dai ka maaara.’


Mga tugang, gusto kong maaraman nindo na sa paagi niya irinokyaw an kapatawaran nin saindong kasalan. Sa paagi niya an kaligtasan sag abos na kasalan na dai napatanos kan Tugon ni Moises itinatangro sa lambang paratubod.

Papalaadon ta langan kaanggotan nin Dios k ngonian segurado kun ipapapasan ta sa mga disipulos an mismong kargahon na maski kita o an satong mga magurang mayong kusog na darahon, Giromdoma, minatubod kita na ilinigtas kitasa parehong paagi ninda: sa paagi kan grasya kan Kagurangnan Jesus l.

Kad. 1:4+



7:7+
3:20
5:20
7:5
8:3
Ga. 3:10,19
Ex. 20:17,
4:15, 5:13
Jm. 1:14-15

Gibo 11:38,39

2:38+
Rm. 8:3
15:11
Rm. 1:16+;
3:20+

Gibo 15:10-11

Mt. 23:4
Ga. 5:1
Rm. 7
Ga. 3:10-11
Rom. 8:
1-2

Kun siring, an rason kun tano ta dai kinokondenar idtong mga yaon ki Cristo Jesus, iyo na ilinibre kamo a sa Tugon nin kasalan asin kagadanan b sa paagi kan Tugon kan Espiritu nin buhay ki Cristo Jesus.
aAn iba ‘ako’, ‘kita’.
b Isinusuhay ni Pablo an reglamento nin kasalan asin kagadanan sa bagong reglamento kan Espiritu. An tataramon na ‘espiritu’ digdi pwedeng mangahulugan kan Espiritu Santo sa persona (malinaw ining mahihiling sa v. 9) o an espĂ­ritu nin tawong binago kan saiyang presensya, Hilnga 5:5+; 1:9+.
d Sa saiya man sana an hwak bakong maraot alagad pwedeng magin instrument nin kasalan dangan dominaron an kalag. Tinatawan nin awtoritatibong ekspresyon ni Pablo (Rm. 7:14-24) asin Juan (8:34) and ideyang ini.

k Lit. ‘pagsugotan an Dios’; i.e., maghagad sa Dios nin milagro tanganing maaraman an saiyang kabotan mantang ipinahayag na niya ini kan ipinadara niya an Espiritu ki Cornelio asin pamila.

l Saro ining direktang kasimbagan sa isinabi sa v. 1. Doktrina in isa Ga. 2:15-21; 3:22-26; Rm. 11:32; Ep. 2:1-10; asbpa. Sa puntong ini an posisyon kan mga Judio bakong pribiliyado, Hil. Gibo 13:38; Ga. 5:6; 6:15.
Kan siya Magadan, makasaro sana siyang nagadan para sa kasalan e asin dai na naotro pa tanganing an buhay niya ngonian buhay na kaiba nin Dios.

Tinubos kita ni Cristo sa sumpa kan Tugon kan sinumpa siya dahel sa sato e, huli ta sinabi sa kasuratan: Isumpa logo dan siisay man na binitay sa sarong kahoy.

Dahel sato ginibo nin Dios an sarong mayong kasalan na magin kasalan h, tanganing sa kaiba niya magin kitang karahayan nin Dios.



Huli ta an gabos na kaakian minahiras sa parehong dugo asin laman, siya man parehong naghiras kaiyan, tanganing huli sa pagkagadan niya mahale niya an gabos na kapangyarihan h na igwang kapangyarihan sa kagadanan, tanganing patalingkason ian gabos na inoripon kan takot sa kagadanan sa bilog nindang buhay.
         6:10+

Heb. 7:27+
Apo. 1:18+
Heb. 2:14m

Ga. 3:13+
Dt. 21:23
Gibo 5:30+


2 Co. 5:21
Is. 53:5-8
Rm. 8:3
Ga. 3:13
1 P. 2:24
1 Jn. 3:5

Heb. 2:14-18



3
Ginibo nin Dios an dai kayang gibuhon kan Tugon c huli kan satong naturalesang bakong espirituwal. Inatubang niya an kasalan huli sa pagsubol niya sadiring Aki sa sarong hawak na pisikal siring sa arin man na hawak na makasalan, asin kinondenar nin Dios an kasalan sa hawak naiyan d.
c An katugonan ni Moises na pagboot hale sa luwas, dai puwedeng magin panlaog na prinsipyo nin kaligtasan, 7:7+. Si Cristo sana an nakadaog kan satong naturalesang bakong espirituwal (an laman) huli kan pagkagadan niya sa sadiring pagkatawo iyo an nakaraot sa kasalan na an estaran iyo an laman. Kaidto an tawo makalaman, ngonian espirituwal na sa pakikiiba ki Cristo.
d i.e., an hagad kan Tugon para sa eksaktong kastigo sa kasalan.
e Mayo lamang kasalan si Cristo, 2 Co. 5:21, alagad ta igwa siyang pisikal na hawak na kapareho nyato, Rm. 8:3, nakabilang siya sa regulasyon nin kasalan; kan nagin siyang ‘espirituwal’, 1 Co. 15:45-46, nakabale na sana siya sa diosnon na regulasyon. Siring man, maski an kristyano nagdadanay pa ngonian ‘sa laman’ alagad buhay na siya sa espĂ­ritu.
eTanganing makalibre an tawong nagbari kan Tugon sa sumpang ibinugtak nin Dios saiya, inako ni Cristo sa sadiri niya an sumpa, Hilnga Rm. 8:3; 2 Co. 5:21+; Col. 2:14+. An garo harayong analohiya sa Cristong ipinako asin an kriminal sa Dt. 21:23 ginagamit digdi tangani sanang ipaliwanag an doktrinang ini.
h Sa sarong klaseng piksyon legal, ibinaing nin Dios si Jesus sa kasalan tanganing kargahon niya an sumpa na dolot kan kasalan, Ga. 3:13, Rm. 8:3.
h May relasyon an kasalan asin kagadanan huli ta parehong gikan ini ki Satanas na an paghahade kontra sa paghahade ni Cristo.
iHuli kan pagkabuhay-liwat niya, huli ta garantiya in isa mga paratubod na mabubuhay-liwat man sinda, Rm. 8:11+.
Gusto ta daw sabihon na winawaraan saysay kan pagtubod an Tugon? Dai lamang, kundi tinatawan nin tamang pagpapahalaga an Tugon q.
An masunod kaini iyo n na an mga paganong dai man naghahanap nin katanosan parehong nakakua kaiyan, sarong katanosan na minagikan sa pagtubod, mantang an Israel na naghahanap nin katanosan sa tugon dai nakagibo kan hinagad kan Tugon o.

Alagad ngonian natapus na ki Cristo an Tugon, asinan siisay man na may pagtubod pwede nang magin matanos.
3:31+
8:4
Mt. 5:17
Gibo 24:14

9:30-31+








10:4
2 Co. 3:14+
Ga. 3:24
3:21
Rm. 4

4
Ginibo niya ini tanganing an matanos na hagad e kan Tugon masimbagan nyato, na mahiro kita bakong sosog sa satong naturalesang bakong espirituwal kundi sosog sa dikta kan espĂ­ritu.
e i.e., an hagad kan Tugon para sa eksaktong paadusa sa kasalan.
q Sa paagi sana kan rehimen nin pagtubod na nakakaotob an Tugon kan dapat niyang isagibo, na mapabanal an tawo, Hilnga an 7:7+.
nAn konklusyon na ini minaintrodusir sa argumento kan nagsunod na kapitulo na ineksamen an ifidelidad ni Israel bakong sa Dios an kawsa kundi sa Israel man sana.

Ga. 5:16-23
Rm, 6:21
Ga. 6:8
5 -6
Interesado sana an mga bakong espirituwal sa mga bagay man na bakong espirituwal, alagad an espirituwal interesado sa mga bagay na espirituwal.  Kun limitaran an sadiri sa bakong espirituwal iyan kagadanan alagad kuna n kasibotan iyo an espirituwal mabunga iyan nin buhya asin katoninongan.

Dai kamo mamoot sa kinaban na ini na naglilipas o arin man na bagay na yaon sa kinaban. An pagkamoot nin Ama mayo sa siisay man na tawong namomoot sa kinaban huli ta mayo sa arin man na itinatangro kan kinaban – an hawak na senswal, an matang marigsok, kapaabaw-abawan sa mga pagrorogaring f – dai lamang magikan sa Ama kundi sa kinaban sana.
1 Jn. 2:15-16

Jn. 1:10+
Jn. 5:42+
Rm. 8;7-8
2 P. 1:4
Mt. 6:24p
Jm. 4:16

7
Ini huli ta kaiwal nin Dios kun lilimitaran sana sa sadiri sa mga bakong espirituwal; ta an limitasyon na iyan dai nanggad asin dai talaga mapasakop sa Tugon nin Dios.
f Lit. ‘mga kasobrahan sa buhay’.
Antes kitang nakumbertir, an satong mga makasalan na hurot, na dai namanso kan Tugon, iyo an nagpataba kan satong hawak tanganing mangaki nin kagadanan. Alagad ngonian hinale hinale na sato an Tugon, pinalibre kita nin kagadanan sa satong pagkabilanggo, libre sa paglingkod sa bagong paaging espirituwal asin bakong sa lumang paagi nin nakasurat na tugon.
7:5-9
7:7m
6:7
2:29
Mt. 9:16-17
2 Co. 3:6
8
An tawong interesado lamang sa mga bagay na bakong espirituwal dai nakakapa-ogma sa Dios.

Dai mo ako isikwal sa atubang mo, dai mo paghaleon sako an saimong espĂ­ritu santo g.

Nagsimbag si Jesus: Totoong sinasabi ko saimo, sagkod na dai imundag an tawo sa paggi kan tubig asin kan Espiritu c dai siya makakalaog sa kahadean nin langit: kun ano an imundag kan laman, laman; kun ano an imundag kan Espiritu, espĂ­ritu.
Salmo 51:11



Jn. 3:5-6
1 Co. 15:44-50
1:33+
Ezk. 36:25
Rm. 8:9
Tt. 3:5
Gn. 6:3
6:63
9 - 10
Alagad an saindong interés bakong sa mga bakong espirituwal, kundi sa espirituwal, huli ta an Espiritu nin Dios na siring sa harong nakaerok diyan saindo. An totoo, sagkod na dai nindo sadiri an Espiritu ni Cristo, dai kamo magigin sadiri niya. Maski an hawak nindo gadan huli sa kasalan alagad kun si Cristo yaon diyan saindo kun siringa n espíritu nindo iyo an buhay mismo huli ta kamo pinagin matanos na f.
g Kinokonsiderar digdi blang prinsipyo (na yaon sa laog nin tawo alagad hale sa Dios) nin aktibidad moral asin relihiyoso, sa indibidwal, 143:10, Kad. 1:5, 9:17, o magsa-bilog na nasyon, Is. 63:11, Hg. 2:5, Ne. 9:20.

cSinasambit an bautismo asina n necesidad kaiyan, Hilnga an Rm. 6:4+.
Sa sarong pagtaram a , kan bautismohan kita iniba kit asa saiyang lolobngan asin nag-iba sa saiyang kagadanan b, na mantang si Cristo binuhay-liwat sa mga gadan kan kamurawayan nin Ama, kit aman bubuhayon sa sarong bagong buhay.

Naghula ako siring sa pagboot niya sako, asina n hinangos luminaog sa sainda; nagkaburuhay giraray sinda asin tuminirindog sa saindang mga bitis, sarong dakula, sarong mahibog na hukbo d.




Manonongod ini ki Jesukristo Kagurangnan ta na, sa regulasyon kan espĂ­ritu, an espĂ­ritu nin kabanalan na yaon sa saiya, iprinoklamar c na Aki nin Dios sa gabos niyang kapangyarihan huli kan saiyang pagkabuhay-liwat sa mga gadan d.
6:4+







Ezk. 37:10









1:4+
11
Asin kun an Espiritu niya na nagbuhay-liwat ki Jesus sa gadan iyo an nabubuhay diyan saindo, kun siring siya na nagbuhay liwat ki Jesus sa mga gadan iyo an mabuhay kan saindong sadiring magagadanon na hawak sa paagi kan saiyang Espiritung nabubuhay diyan saindo g.
a Lit. ‘kun siring’; an iba, ‘kaya’.

b An bautismo dai suhay sa pagtubod kundi kaibahan kaiyan, Ga. 3:26m., Ep. 4:5; Hb. 10:22; Hilnga Gibo 8:12m,37; 16:31-33, 18:8; 19:2-5, asin tinatawan iyan nin panluwas na ekspresyon huli sa epektibong simbolismo kan seremonya nin bautismo.
dDigdi, siring sa Ho.6:2; 13:14, asin Is. 26:19, ibinareta nin Dios, vv. 11-14, an mesianikong pagpatindog-liwat kan Israel pakatapus kan mga kasakitan kan Destiero, Hilnga Apo. 20:4+. Alagad, huli sa piniling ilustrasyon, pinipreparar niya na an mga kaisipan para sa ideya nin indibidwal na pagkabuhay-liwat kan hawak, na madiklom na nasasalming sa Jb. 19:25+ asin malinaw na sinasabi sa Dn. 12:2; 2 M. 7:9-14, 23-36; 12:43-46; Hilnga 2 M. 7:9+. Para sa Bagong Tipan, Hilnga Mt. 22:29-32 asin lalo na an 1 Co. 15.

c Vulg. ‘predestinado’.

d Para ki Pablo, si Cristo nabuhay-liwat huli sana ta binuhay-liwat siya nin Dios, 1 Th. 1:10, 1 Co. 6:14; 15:15, 2 Co. 4:14; Ga. 1:1; Rm. 4:24; 10:9; Gibo 2:24+; Hilnga 1 P. 1:21+, kaya ipinahiling niya an saiyang kapangyarihan, 2 Co. 13:4, Rm. 6:4; Ph. 3:10; Col. 2:12; Ep. 1:19m, Hb. 7:16, asin huli ta binuhay siya nin Dios sa paagi kan Espiritu Santo, Rm. 8:11, pinatindog si Cristo sa kamurawayan bilang Kyrios, Ph. 2:9-11+, Gibo 2:36; Rm. 14:9, nagin maninigo giraray sa ngaran na yaon na saiyang dati poon p asa eternidad, ‘Aki nin Dios’, alagad ngonian sa virtud kan saiyang trabaho bilang mesias, Gibo 13:33; Hb. 1:5, 5:5, Hilnga Rm. 8:11+; (9:5+).

6:8-11
12
Mga tugang, kun siring mayong necesidad para sa sato na magkuyog sa satong bakong espirituwal na sadiri o mabuhay kitang bakong sa espirituwal na buhay.

Nagsabi si YHWH, ‘An sakong espĂ­ritu dapat dai madisgrasya sagkod pa man sa tawo, huli ta siya laman man sana; an buhay nya dai malampas sa 120 taon b.

Kun magtanom siya sa oma nin sadiring pagpahinggusto, maani siya diyan nin kalapaan; kun magsabwag siya sa oma kan Espiritu maani siya dyan nin buhay na daing sagkod.

Dapat bayaan na nindo an lumang paagi sa buhay, haleon na nindo an lumang sadiri, na naraot huli sa pagsunod sa mga kamawotan na naglilipas. An saindong isip dapat na mabago kan sarong rebolusyon espirituwal tanganing ikagubing nindo an bagong sadiri na linalang sa paagi nin Dios, sa karahayan asin kabanalan nin katotoohan n.
Gn. 6:3




Ga. 6:8






Ep. 4:22-24

Col. 3:5

2:15+

Col. 3:10+

13
Kun mabuhay kamong arog kaini, seguradong magagadan kamo; alagad kun pupunduhon na nindo an salang gibo kan saindong hawak sa paagi kan Espiritu kamo mabubuhay.
n An lumang tawo dapat igubing an Bagong Tawo, Ep. 2:15+ (digdi siring sa v. 22 isinaibang tataramon na ‘sadiri’) tanganing magin bagong linalang sa saiya, Hilnga Ga. 3:27; Rm. 13:14. Sa iabng lugar si Pablo minataram sa parehong paagi manonongod sa ‘bagong linalang’, 2 Co. 5:17+.

No comments: