VIGILIA PASKUWAL 1999
Introduksyon Heneral:
An
satong selebrasyon kan Vigilia Paskuwal ngonian na banggi igaw nin apat na mga
mahalagang tanda; an enot, an banggi; an ikaduwa, an pagbautismo o pagbago kan
mga panuga sa bautismo; an ikatolo, an partispasyon kan banwaan nin Dios; asin
an ika-apat, an pag-ayuno. Saro-saro nyatong ipapaliwanag an apat na mga
mahalagang tandang ini tanganing makatabang sato sa paglaog nyato sa
selebrasyon ngonian na banggi.
Enot,
an banggi. Sarong mahalagang tanda kan Vigilia
Paskuwal, magion an Paskuwa kan mga Judio, iyo
an elemento kan
banggi. Sa estorya kan Exudo kan mga Israelita, an banal na banggi na luminihis
si Yahweh sa daga nin Egipto tanganing garadanon an mga matuang aki kan mga
Egipcio asin ilinigtas an mga matuang aki ni Isarel sa kamot nin kagadanan iyo
an Bangui na isinesebrar kan Israel sa saindang mga harong an Paskuwa kan
corderong inatang (Ex. 12). Sa banging ini kan Paskuwa, an mga Israelita dai
nangangaturog kundi naglalamay sa paghalat kan saindang liberasyon hael sa daga
ni Faraon pasiring sa Dagang Ipinanuga nin Dios. An Dios siring man dai
nangangaturog sa banging ini (Ex. 11), tanganing maglibot sa bilog na Egipto sa
paggadan kan mga matuang aki kan mga Ehipsyo. Kan mhiling kan mga
Ehipsyong an saindang mga matuang aki gadan, kan banggi man sanang iyan
nagtugot si Faraon na magharale na an mga Israelita sa daga nin Egipto, asin an
mga Israelita pagka-aga tolos-tolos nagruluwas na naghihidale hale sa kadagaan
kan Egipto. Iyo man ini an banggi na si Jesukristo nagbangon hale sa mg agadan
pagkatapus na siya ilubong, tanganing magbalik sa Ama hale sa kinaban na ini.
Siya hinahalat man nyato ngonian na magbalik giraray sa selebrasyon kan Paskuwa sa mga oras kan banggi. Kaya kita minalamay ngonian na
banggi tanganing magpuka para sa paghalat kan saiyang pag-abot sa saiyang
pagbalik-liwat. An paglamay sarong mahalagang tampok para sa banging ini, an
banggi na si Jesucristo yaon sa lolobngan alagad nabuhay-liwat bago magsubang
an saldang kan
enot na aldaw nn semana. Para sa kristyano, bawal an magkaturog sa banging ini
nin huli ta an Dios mismo dai nangaturog kan banging inin tanganing magtrabaho
para sa kaligtasan nin tawo. Ini an banggi kan pinakaenot na ladaw kan Bagiong
Taobn para sa banwaan nin Dios, kun saen an bulan minasirang sa saiyang
entering kabilogan tanganing magdara nin kaliwanagan para sa gabos na tawo na
nasa paglamay tanganing maghalat kan saindang Paratubos. Huli kaini, satuya man
na babayaan na pirmeng bukas an puwertahan kaining sala na satong
pagtitiripunan sa paglaom na siya malaog para sa saiyang pagbalik-liwat.
An
ikaduwang mahalagang tanda iyo an pagbautismo o an pagbago kan mga panuga sa bautismo. An banggi kan
Vigilia Paskuwal minaromdom kan pinakaenot na banggi kun saen an Espiritu nin
Dios naglayaw-layaw sa ibabaw kan mahukol asin madiklom na katubigan nin dagat
na mayong porma asin kahusayan. An tubig nin dagat minasimbolisar nin
kagadanan. Kaya an tubig ginagamit sa pagbautismo tanganing magin tanda kan
paglaog nin kristyano sa kagadanan ni
Jesucristo asin sa pagbutwa niya diyan
sa tubig makaiba niya sa pagkabuhay-liwat si Jesucristo. Kaya, an bautismo sa
bagging ini sarong mahalagang tanda kan kapangganahan ni Jesucristo laban sa
kapangyarihan nin kagadanan asin laban ki Satanas na iyo an maykapangyrihan sa
tubig na manraot asin manggadan sa buhay asin kabuhayan nin tawo. Siring man,
an tubig kan bautismo iyo an minahugas kan kasalan nin
kristyano tanganing ikadolot siya sa Dios na mayong anuman na digta asin
kaatian. Sa banging ini kan Vigilia Paskuwal, satong bebendisyonan an tubig na
gagamiton sa bautismo tanganing ipahayag an pagdaog ni Jesucristo kan kagadanan
na sinisimbolisar kan tubig. An
tubig kan Dilubyo iyo man an prefigurasyon kan bautismo ni Jesucristo sa tubig
kan salog Jordan. Kaya, an kristyano binabautismohan sa bangging ini kan
Vigilia Paskuwal sa pagpahayag kan saiyang paglaog sa langitmn na buhay, kaiba
an nabuhay-liwat na Cristo.
An ikatolong mahalagang tanda kan banggging ini
iyo an partisipasyon kan banwan nin Dios. An banggi kan Vigilia Paskuwal
nagpapagiromdom kan dakulang interbensyon nin Dios o an saiyang pakikilabot sa
kasaysayan nin mga tawo tanganing sinda iligtas hale sa pagkaraot kan saindang
buhay. Kaya sinda minasimbag sa Dios sa pagi kan saindang partisipasyon sa
selebrasyon kan bangging ini kan Vigilia Paskuwal, kaiba asin sa paagi kan
saindang Presbitero. An interbensyon nin Dios pirmeng para sa tawo na inagihan
sa buhay nin dakul na mga kasakitan, kapurisawan, problema asin krisis kan
nakaaging taon. Ngonian na banggi na iyo an pinakaenot na aldaw kan Bagong
Taon, sinda minatipon tanganing magpasalamat para sa interbensyon o pakikilabot
nin Dios sa saindang buhay huli ta nakaligtas sinda sa gabos na mga kasakitan
asin kadepisilan na iyan. Kun mayo an interbensyon na ini nin Dios sa buhay nin
tawo, mayo man an partisipasyon kan mga tawo sa Vigiliang ini, asin mayo man
nin kahulugan an bangging ini asin na pgakabuhay-liwat ni Jesucristo sa mga
gadan. Alagad kun an mga tawo aktinog nagpapaartisipar sa mga ritwal kan
Vigilia Paskuwal, nangangahgulugan ini na manilanw nindag namatean asin
nahiling an pagkabuhay-liwat nin Cristo kan nakaaging taon. Kaya sinda
nagpapartisipar nin huli ta pano sinda nin kaogmahan asin kagayagayahan sa puso
huli ta an Dios nakilabot sa buhay ninda, na siya nagtao nin dakul na
kabagsikan asin mga karahayan sa buhay. An pagkabuhay liwat ni Jesucristo
sa mga gadan iyo an minatao nin dakulang
laogmahan para sa kristyano, kaya sinda aktibong nagpapartisipar ngonian na
banggi sa Vigilia Paskuwal. Mayong ibang dahelan an aktinong partisipasyon kan
banwaan nin Dios sa bangging ini kundo an maogmang pasasalamat sa Dios na
nagbangon ki Jesucristo sa mga gadan.
An ultimo asin ikaapat na
mahalagang tanda kan baggong ini iyo an ayuno. An ayunong ini bakong sarong
penitensyal na ayuno arog kan ginigibo kan gabos na relihiyon kaiba an
Judaismo, na iyo an relihiyon kan Israel. An pag-ayuno kan mga kristyano para
sa bangging ini kan Vigilia Paskuwal sarong ayuno sakramental, an sarong
sagradong tanda na minapahayag kan pakikisumaro kan banwaan nin Dios sa
pagkagadan asin pagerok ni Cristo sa lolobngan sa aldaw kan Biyernes Santo, Sabado
Santo, sagkod Domingong kaagahan. Kan si Jesucristo hinapot kan mga
Pariseo kun tano ta an mga disipulos
niya dai nag-aayuno arog kan mga disipulos kan mga Pariseo, si Jesus nagsimbag:
“Totoong dai nin do papag-ayunuhon an mga abay kan nobyo mantang kaiba pa nida an nobyo. Alagad maabot an oras
na an nobyo kukuahon sainda. Iyan an oras na sinda mag-aarayuno“ (Lk. 5:33-39).
An pagayuno ngonian na banggi minapahayag kan oras na isinasabi digdi ni Jesus
na “oras na an nobyo haleon sainda, saka sinda mag-aayuno.“ Ngonian an banggi
magpoon kan Biyernes na alas-tres nin hapon sagkod sa pagkomunyon nyato sa
tinapay asin arak kan Eukaristiya kita nasa dakulang pag-ayuno. Dai kita
nagkakaakan asin nagirinom tanganing ipahayag sa kinaban na an satong nobyo, si
Jesucristo, hinale sato asin pinaerok sa lolobngan magpon alas-tres nin hapon
kan Biyernes Santo sagkod Domingong kaagahan kun kasuarin si Cristo nagbangog
sa mga gadan asin nabuhay-liwat. Kaya, an ayuong inoobserbar ta ngonian na
banggi bako sanang pag-penitensya o pagsuklo o pagpaskit sa sadiring hawak,
kundi sarong dakulang tanda para sa tawong daing pagtubod ki Jesucristo na kita
mga disipulos niya asin an satong nobyo hinale satuya. Alagad an pagayunong
iyan mariribayan nin pagpipiyesta sa langitnon na bankete kan Eukaristiya kun
saen makarakan kita kan langitnon na tinapay asin mairinom kan langitnon na
inumon na iyo an mamurawayon na Hawak asin Dugo ni Cristo. Dai kita
makakapagpiyestang totol kun dai makamate muna nin kagutuman sa paagi nin
pag-ayuno. Kaya, mayo man sato an kamurawayan kan langit kun dai kita mag-agi
sa kalbaryo nin pagsakit arog kan pag-agi ni Jesucristo sa sakrispiyo asin
pagsakit sa krus antes kan saiyang pagkabuhay-liwat asn pagbalik sa kamurawayan
nin Dios sa langit. Ini an darang leksyon kan ayuno para sa bangging ini kan
Vigilia Paskuwal. Kaya dai kita makakalaog sa pag-apresyar kan bangketeng
inandam sato nin Dios sa lamesa kan Eukaristiya kun dai muna kita mag-ayuno
magpoon alastres nin hapon kan Biyernes Santo sagkod maagahon kan Domingo sa
pagkakan nyato sa Eukaristiya. An gabos logod na nag-ootrob kan tataramon na
ini iyo an magkanigo na makahiras kan daing tapus na kaogmahan na inamdam sa
bankete kan pagkasala kan nobyo asin kan Sta. Iglesia sa atubangan kan trono
nin Dios.
An apat na mahahalagang
tandang ini iyo an masasaksihan nyato sa apat man na kabtang o mga parte kan
selebrasyon kan Kristyanong Vigilia Paskuwal.
An enot na kabtang iyo an Rito kan Liwanag, kun
saen mabendisyon kita kan Kalayo asin diyan kita makua kan ilaw para sa satong
Cirio Paskuwal na satong papaliwanagon digdi sa laog kan sala sa enterong
panahon kan satong selebrasyon. An Sirio Paskuwal minasimbolisar ki Cristo
bilang satong “ilaw asin kaligtasan.“ An enot na parte minatapus sa pag-awit
kan “Exultet“ o an “Preconio Paskuwal.” Ini an awit para ki Cristo bilang ilaw
asin liwanag.
An ikaduwang parte iyo an Liturhiya kan mga
Babasahon. Igwa kita nin
siyam na babasahon para sa bangging ini. Pagkatapus kan enot na tolong
babasahon, magkakaigwa kita nin paghiras kan asamblea dapit sa mga binasa. An
masunod na apat na babasahon, tatapuson sa paghapot kan mga aki dapit sa
pagkakaiba-iba kan bangging ini sa ibang mga banggi asin an simbag kan mga
gurang, dangan an pag-awit kan “Gloria in Excelsis Deo” kun saen an gabos na
mga instrumento musical na puwedeng gamiton sa bangging ini papatanugon. Dangan
an masunod iyo an babasahon hale sa bagong tipan asin an Evangelio ni San
Mateo.
An ikatolong parte kan selebrasyon iyo an
Liturhiya kan Bautismo asin an Pagbendisyon kan Tubig. Pagkatapus mabendisyonan an tubig, gigibuhon nyato an
pagbago kan satong bautismo.
An ika-apat asin ultimong kabtang iyo an
Eukaristiya. Ini susundan kan Pinakadakulang Ágape, na iyo an mga tanda kan
dakulang piyestang inandam nin Dios para sa saiyang banwaan, tanganing
mapakuyog asin mapapusog sinda sa kaogmahan asin kabagsikan para sa masurunod a
taon sa satong pagkabuhay.
Ngonian, maghanda na kita para sa pagpoon kan
satong selebrasyon. Dara an satong mga kandila na dai pang sulo o dai
sinusuloan, matiripon kita sa luawas kan sala kun saen igwang inandam na
kalayong naglalaad na satong bebendisyonan antes na suloan an Cirio Paskuwal
asin an mga kapot tang kandila.
Matindog na tabi kita.
Halipot na Homiliya pagkatapus kan enot na tolong
babasahon:
Sa tolong nagkaerenot na ining mga
babasahon gabos minapahayag dapit sa tema nin banggi. Iowa nin sarong kanta
dapit sa Apat na Banggi.
Sosog sa kantang ini, an enot na Bangui iyo an
Bangui kan kadikloman na yaon sa mayong kahusayan na katubigan nin dagat kun
saen naglalayaw-layaw an Espiritu nin Dios, danzan an Dios nagsabi, “Magkaigwa
nin liwanag” asin nagkaigwa nin liwanag. Sa Enot na Bangging ini, linalang nin Dios an liwanag. Pagkatapous kan
liwanag, linalang niya an iba pang mga bagay, siring sa nadangog nyatong binasa
sa enot na babasahon (Geb. 1:1 sagkod 2:2).
An ikaduwang banggi, sosog sa kanta kan Apat na
Banggi, iyo n banggi kan pinagbotan nin Dios si Abraham na iatang niya an
saiyang aking si Isaak. Sa ikaduwang bangging ini mahihiling si Abraham na
minasakat sa bukid kan Moriah kaiba si Isaak. Mayong pagduwa-duwa o pagduda sa
saiyang puso dapit sa paghkamoot nin Dios saiya, nahiling niya an nabuhay-liwat
na Cristo sa corderong inatang na itinao saiya duman huli ta inako niya an
tataramon nin Dios na iatang niya an saiyang aking si Isaak. Digdi linalang nin Dios an pagtubod sa
paagi kan pagtbid ni Abraham. Itinao nin Dios an pagtbod sa kadagaan huli sa
paglalang niya kan pagtubod ni Abraham. Iyo ini an ipinahayag kan Ikaduwang
babasahon ngonian na Bangui sa Vigilia Paskuwal.
An ikatolong Bangui, sosog
sa kanta, iyo an Bangui kun saen an kabilogan kan bulan nagsisirang asin an mga
Henreyo nagseselebrar kan pinakaenot na Paskuwa. Sa bangging ini linalang nin
Dios an totoong relihiyon na iyo an relihiyon kan mga Hebreyo. Sa bangging ini
nahiling kan mga Israelita kun pano binanga nin Dios an dagat tanganing
maka-agi sinda sa mamarang daga, asin rinalamag sinda kan hukbo kan Faraón
tanganingpabalikon sa daga nin kaoripnan. Alagad nagtabang an Dios asin binanga
niya an dagat tanganing maka-agi sinda asin makadulag pasiring sa disyerto sa
ibong na pangpang. Sa ika-tolong bangging ini, linalang nin Dios an totoong
relihiyon sa daga sa paagi kan mga Hebreyong ini (iyo ini an ikatolong
babasahon).
An ikaapat na Bangui n
asinasabi sa kanta, iyo an Bangui kun saen an mga Israelita nagselebrar kan
Paskuwa asin si Jesucristo nagbangon liwat sa mga gadan, asin an daga naglinog
asin an mga lolobngan nagkaburuksan. Ini an Bangui kan kristyanong Paskuwa,
asin digdi naglalang an Dios ni bagong buhay hale sa kagadanan. Alagad para sa
kristyano, igwa nin ikalimang Banggi. An
bangging ini iyo an ikduwang pagbalik ni Cristo sa kinaban. Kun kaya an satong
Vigilia Paskuwal pano-pano nin eskatolohiya, pano nin paghalat sa bankete nin
pagkasal na satong inandam sa paagi nin pag-ayuno. Nagtutubod kita na
mangyayari an saiyang pagbalik giraray sa oras na kita nagseselbrar kan
Paskuwa, kun kaya binuksan nyato an mga tata kan satong sala tanganing siya
makalaog sa tahaw nyato. An Hudiyong Paskuwa Iowa pirme nin sarong bakanteng
tukawan sa lamesa asin mga plato asin kopa para sa saindang hinahalat na
madatong na propeta Elias. Binubuksan man ninda an mga puwerta kan kuwarto sa
sala kun saen sinda minatiripon sa pagselebrar kan Paskuwa. An mga Hudiyo
naghahalat pa sagkod ngonian ki Elias na madatong, mantang an mga kristyano sa
saindang Paskuwa minahalat na kan ikaduwang pagdatong ni Jesucristo. Aram nyato
na an mga Kristyano minahalat kan ikaduwang pagdatong ni Jesucristo bilang
sarong príncipe na maghahade sa kinaban sa laog nin sangribong taon kaiba kan
saiyang mga santo antes mag-abot an Huring Paghukomk kun saen madatong siya
liwat bilang abogado kan gabos na tawo. Iyo ini an Eskaton, an apgatong kan
Bagong langit asin Baging Daga. Ini an lalalngon nin Dios an pagdatong kan
Ikalimang Bangui.
Mga tugang, an Eloy na
tolong babasahon na ini minapahayag gabos dapit kan saro sa mga mahahalagang
tanda kan satong selebrasyon na Vigilia Paskuwal na iyo an Bangui. Magpasalamat
kita sa Dios huli kan banal na bangging ini kun saen an Santa Iglesia
naglalamay, angbeeblar, para sa pagkagadan ni Jesucristo, nin hulu ta an
bangging ini ginibo nin Dios an saiyang makangangalas na pagligtas asin
pagtubos sa mga tawo laban sa kapangarihan nin karatan na iyong nagraot kan
satng pagkabuhay bilang tawo. Sa enot na bangging ini, linalang niya an
liwanag. Sa ikaduwang banggi, linalang nin Dios an pagtubod. Sa ikatolong
banggi, linalang niya an totoong relihiyon, an relihiyon kan mga Hebreyo. Sa
ika-apat na banggi, linalang niya an buhay hale sa kagadanan kan binangon niya
liwat si Jesucristo sa pagkagadan. Sa ikalimang banggi, mabalik giraray si Jesucristo bilang sarong prínsipe
tanganing maghade sa kinaban sa laog nin sangribong taon asin sa ika-liamng
bangging ini lalalangon nin Dios an bagong langit asin an bagong daga. Iyo ini
an kabilogan kan misterio nin satong pagtubod! Iyo ini an satong rinorokyaw na
pagtubod sa bangging ini kan satong Vigilia Paskuwal.
An Pagtipon kan mga Simbag kan Asembleya sa mga Apto kan mga kaakian:
Igwa nin tolong kahapotan
an mga kaakian para sa satong mga magurang ninda ngonian na banggi. Tano ta
kita nasa paglamay ngonian na banggi, mantang sa ibang mga Bangui sa laog nin
sarong taon dai man kita naglalamay? Tano ta nasa-pag-ayuno kita ngonian na
banggi, mantang sa ibang mga banggi minaturog tolos kita pagkatapus na magkakan
kan pamanggihan? Tano ta sa bangging ini may hinahalat kitang madatong, mantang
sa ibang mga banggi nangangaturog tolos kita na mayong ibang hinahalat?
An tolong kahapotan na ini
minatao sato kan tolong kaugalean o elemento kan Paskuwa, magsa-Judiyo o
magsa-kristyano.
An enot na elemento iyo an
Vigilia o Paglamay, siring sa sinasabi sa introduksyon dapit sa tandang
mahalanag kan Vigilia Paskuwal na iyo an banggi, an paglamay ginigibo sa
banggi. Dai man kita
minalamay kun aldaw, kundi kun an oras sana kan banngi. An paglamay sarong
tanda na kita nagpupuka sa paghalat sa sarong bagay o tawo na madatong. Kan
pinaka-enot-enoteng Paskuwa, ipinagboot nin Dios sa mga Hebreyo na dai
magkaturog kundi palihison an bangging idto sa paglamay sa paagi nin
pagselebrar kan Paskuwa nin huli ta an Dios dai man mangangaturog huli ta siya
maagi sa bilog na kadagaan kan Egipto asin magdadara nin kagadanan sa gabos na
mga matuang aking lalaki kan mga taga-Egipto. Siring man sinda maglalamay nin
huli ta maghahanda a sinda sa pagluwas sa daga nin Egipto na saindang
pinagerokan bilang mga oripon sa laog nin 350 taon. Ngonian sana sinda
makakalibre sa halawig na pagka-oripon huli ta naherakan sinda nin Dios asin
boot niya sindang ilusas sa dagang kaoripnan sa paagi ni Moisés. Sa bangging
ini kan enot na Paskuwa, an Israel naglamay sa paghalat sa anghel na magadan sa
mga matuang aki kan mga Egipsyo na maagi man sa kadagaan kun saen naka-estra an
mga Hebreyo tanganing hilngon kun siisay sainda an nagsunod sa isinabi nin
Dioos na magbugtak nin dugo kan Corderong binuno sa mga amba kan saindang mga
pintoan tanganing lihisan sindaa kan naghel na pararaot asin tanganing
makaligtas an saindang mga kaakian sa kagadanan.
An paglamay sarong tanda
nin pag-andam asin paghalat. An sarong tawo na nasa makuring pagtios asin
kahorasaan sa buhay kaipuhan na maglamay, tanda kan saiyang namamatean na
kamundoan, huli kan pagkagadan kan saiyang mga paglaom asin tiwalang may marhay
pang maabot sa buhay. An tawong kntento na sa saiyang pagkabuhay dai
nangangaipong maglamay. Ikinakauyam niya an paglamay. Para saiya, yaon na an gabos na bagay saiya kaya
kontento na siya sa buhay. Ngonian na banggi, tinutukdoan kita kan dakulang
leksyon nin paglamay. Sarong beses sa sarong taon dai kita pinaturog tanganing
andamos ta an satong sadiri na magpuka para sa magayon asin maogmang bagay na
boot na ikatao sato nin Dios: an satong
imortalidad. An regalong ini nin Dios na iyo an satuyang imortalidad iyo an
dapat na kasibotan asin paghalaton asin paglamayan na mapasatuya. An
imortalidad iyo an regalong dinara sa tawo sa paagi kan saiyang
pagkabuhay-liwat sa mga gadan. Kaya, ngonian na bangging an Kagurangnan
Jesucristo ilinubong sa lolobngan asin nasa irarom kan kapangyarihan nin
kagadanan, kita nasa paglamay nin huli ta an Dios dai man nangaturog sa
bangging ini na si Jesucristo yaon sa laog kan lolobngan, kundi yaon man siya
sa pagpuka, nagbabantay tanganing sa talaan na oras bangonon niya liwat si
Jesucristo sa pagkagadan. Kaya, nasa paglamay asin nasa pagvigilia kita ngonian
na banggi nin huli ta an Dios malihis satuya tanganing bangonon niya liwat si
Jesucristo sa pagkagadan asin sa pagbangon ni Jesucristo sa pagkagadan maagi
man si Jesucristo sa tahaw nyato hale digdi sa kinaban pasiring sa Ama kaiba an
Dios. Huli kan pinakadakula asiin pinakasentrong pangyayaring ini kan satong
sa-kristyaniong pagtubod mangyayari asin nangyari ngonian na banggi, kun siring
an satong paglamay Iowa nin dakulang kahulugan asin halaga. Huli sa paglamay
nyato, minapahiling na handa kita
tanganing mailing na mangyayari an bagay na ini asin kita kita nag-aaliwalas na
maglihis sana an pangyayari o an okasyon na ini na garo dai kitang pakilabot.
An paglamay ngonian na
banggi pwedeng ikaagid nyato sa paglamay nyato huli kan sarong bareta or
anunsyo nin sarong paabuton na makusog na bagyo sa satuyang lugar. Kaipuhan
nyatong andaman an pagabot kan bagyong iyan sa paagi nin tamang pagpreparar
tanganing en kaso umabot man nanggad an makusog na bagyo, handa kita sa anuman
na distroso na pwedeng darahon sa satuyang buhay or mga propiedad. Natural na
kabali sa pagpreparar iyo dai pagkaturog tanganing magbantay sa anuman na oras
nin banggi na an bagyo umabot. Duman sa mga tawong dai apektado kan bagyo nin
huli ta magayon an materyales kan patatukdok sa saindang mga harong, sinda dai
kaipuhan na maglamay sa paghalat sa pagabot kan bagyo. Arog man kaini an
pag-abot nin Dios durante kaining banggi sa Vigilia Pascual. Dai kita
nangangaturog, o kita nasa pagvigilia, nin huli ta an Dios mas mahalaga pa kisa
sa bagyo asin kita apestado kan saiyang pag-abot o dai pag-abot. Kaya,
tanganing dai kita mailihisan en kaso siya dumatong, kaya kita dapat na
magbantay.
An satong paglamay ngonian
na banggi igwa nin dakulang halaga para satuya nin huli ta sa paglihis nin Dios
asin sa pag-agi ni Jesucristo madara ini sato nin dakulang bendisyon para sa
satong pang-aro-aldaw na pagkabuhay, na iyo an regalona inmortalidad na itinao
niya sa katawohan huli kan saiyang pagtubos sa paagi ni pagsakit asin pagkagada
nuiya sa krus bilang tawo, asin an saiyang pagkabuhya-liwat sa mga gadan bilang
Kagurangnan kan gabos na nabubuhay.
Ibinubugtak nyato an bilog tang paglaom sa mga tataramon na ini, siring
kan ginibo nyato kan Vigilia Paskuwal kan mga naka-aging taon, na iyo an
nagpakusog asin nagpapusog sato sa tahaw kan mga nag-arabot na mga calamidad,
problema, krisis, kagadanan asin mga kadepisilan sa buhay. Sa kapangyarihan kan
pagtubod nyato sa mga tataramon na ini kita nangganalaban sa mga kahorasaaan
nin buhay. An satong paglamay asin pagpuka ngonian na banggi ngangangahulugan
para sa Dios na handa kita sa ga grasya dadaahon niya satuya en kaso siya
mag-abot, tanganing palibrehon niya kita giraray sa mga maarabot pang mga
kadepisilan, siring sa pagpalibre niya sa mga Israelita kaidto daga nin Egipto
kan enot na Paskuwa. Kaya, mga aki, mahalagang gayo an pagpuka asin paglamay
ngonian na banggi durante kaining vigilia paskuwal. Sa ibang mga banggi nin
taon, dai man kita minalamay na arog kaini apwera sana kun Iowa kita nin mga
magabat na problema o mga kapurisawan na nagpapaturog sato. Ngonian an satong
kaligtasan asin pagigin liobre sa mga kapurisawan asin kahorasaan harani na,
kaya satong ipinaglalamay an kaseguruhan sa kaotoban kan mga pangako nin Dios
na saiyang ootobon ngonian na banggi, na iyo an matangakilo asin mauswag na
pagkabuhay para sa mabot na taon. Maglaom kita ngonian na banggi na gigibuhon
ini satuya kan satong Dios na maheherakon.
An ikaduwang hapo kan mga
kaakian iyo na kun tano ta dapat kitang amg-ayuno ngonian na banggi. An
pag-ayuno parati nyatong ginigibo, lalo na kun sibot kitang pirme sa trabaho,
sa paglaom na igwang masiram na kakanon an maabot. An pag-ayuno iyo an tuyong
pag-gutom sa sadiri tanganing magin masiram an pagnamit nyato sa kakanon na
iabot sa satuya. Kun pirmeng basog kita, dai kiat amapasalamt sa minaabot
satong kakanon na libre asin dai nyato maaapresyar o mapasalamat sa anuman na
itao satong kakanon na libre. Alagad, an pagayuno nyato ngonian na banggi
bakong sarong pirit na paggutom kan satong saidiri kundi sarong maogma asin
voluntad na pag-ayuno bilang pakikisumaro nyato ngonian sa pagkagadan ni Cristo
na nakalobog ngonian. An Cristong ini iyo an satong Maestro asin Kagurangnan
nin buhay na ginagadan asin rinaot an pagkabuhay tanganing ipahiling nin Dios
na ibinilinag siya sa mga hamak na tawo na an mga buhay rinaot nin karatan asin
pagkakasala. Huli sa maraot na kapaladan na inagihan kan satong Kagurangnan sa
saiyang buhay, kaya kita nakikisumaro sa mga kasakitan na in isa paagi kan satong pong-ayuno. Siring kan mga
Israelita kaidtong panahon nin Exodo, nag-arayuno sinda sa tinpay kan sinda
nasa disyerto asin antes na magluwas sinda sa daga kan Egipto, asin tinawan
sinda nin Dios nin sarong masiram na kakanon sa disyerto na iyo an manna, an
kakanon o an tinapay na hale sa langit na iyo an kakanon kan mga ángel. Siring
man nagaarayuno kita ngonian na banggi nin huli ta may inandam an Dios nin
masiram na kakanon para sato na iyo an langitnon na tinapay, an Hawak ni
Cristo, na nabuhay liwat sa mga gadan asin ngonian mamurawayon na nagtutukaw sa
too kan Dios Ama. An pag-ako asin pagkakan kan tinapay na ini na itinao nin
Dios para sa kaligtasan kan katawohan iyo an minalalang kan komunyon o an
pagkasararo kan mga tawo na magin magtururugang ki Cristo, na iyo an Iglesia
nin Dios digdi sa kinaban. An mga miembro kan Iglesiang ini na nabubuhay sa
komunyon huli sa pagkakan kan kakanon na inandam nin Dios para sa kaligtasan ni
tawo na iyo si Jesucristo, iyo an mga tawo na dai naraot asin dai mararaot kan
lebadura nin kasalan, an kapa-abaw-abawan. Tanganing makapagpartisipar asin
makapagkakan kitang marhay na may dakulang pasasalamat sa Dios huli sa
banketeng ini na inandam niya para sa sato, kun kaya kita ngonian na banggi
nasa dakulang pag-aayuno. An pag-aayuno dai man nyato ginigibo aro0-aldaw sa
laog nin srong taon, apuwera sana kun hinahalean kita nin kakanon huli kan
makuring pagtios o kahelangan na minaolang sato sa pagkakan. Alagad nagin
marahayon sato an Dios sa laog kaining sarong taon na naka-agi nin huli ta dai
kita pinamate nin pisikal na kagutoman, kundi aro-aldaw tinawan niya kita nin
makakakan na, kun misan, sobra p asa kaya tang ubuson. Sa panahon na iyan na
sobrang marhay an satong kakanon, naromdoman daw nyatong tawan an ibang tawo na
pirit pinapa-ayuno huli sa sobrang pagtios o kahelangan sa buhay? Ngonian na
namatean nyato kun ano an ngaran na magutom sa pisikal na kakanon, makanood
logod kitang makisimpatea sa mga tawong daing kinakakan asin padagos na
nagugutom ngonian danzan makanood kitang magtao kan satong sobrang pagkakan. Sa
pag-ayuno ngonian na banggi, makalaog man logod kita sa daulang piyestang
inandam para sato sa buhay nin kinaban, an langitnon na bankete kan saiyang
langitnon na kakadean. An mga tataramon na ini bako man sanang sarong panuga na
mangyayari sato ngapit, kundi sarong katotoohan na boot pakakanon nin Dios an
gabos na tawo digdi sa kinaban huli sa paghiras nin kakanon duman sa mayong
kinakakan arolaldaw kaidtong pinagsarong mga katuganan ni Cristo sa Santa
Iglesia. Boot ibugtak giraray nin Dios an saiyang hardin sa ibabaw nin daga na
magpapatubo asin magbububga nin gabos na klaseng kakanon tanganing mapakakan an
gabos na tawong nabubuhay asin mayo nin saro sainda an makamate nin gutom. Sa
paaging ini an orinal na desenyo nin Dios tanganing pakakanon an gabos na
linalang niya, an burabod nin kakanon dai nanggad mapuputol maski pirang bilyon
na tawo an makarakan kaini. An kakanon na ini mangyayari kun an kinaban magin
hardin giraray ni Dios na parte kan saiyang mahiwason na kahadean, asin an tawo
makakbalik giraray sa saiyang pagigin tumatawo sa hardin nin Dios.
An ikatolong kahapotan kan
mga kaakian iyo na kun siisay o ano an satong hinanahalat ngonian na banggi?
Siisay an satong hinahalat na maabot ngonian na banggi? An satong hinahalat iyo
an Cristong mabalik giraray tanganing patindogon an saiyang kahadean digdi sa
kinban asin tanganing otobon an haloy Nang plano nin Dios na makabalik an
saiyang hardin sa daga. Si Cristo mabalik bilang sarong príncipe na maghahade
sa kinaban, asin kaiba kan mga banal na tawong pinili asin inapod nin Dios huli
kan paghulit kan evangelio na akoon giraray an orinal na kargo na magin mga
tumatawo sa ubasan nin Dios sa saiyang hardin. An Cristong ini na satong
hinahalat na mabalik giraray iyo an maotob asin mapatindog kan bagong langit
asin bagong daga sosogsa orinal na plano nin Dios. An Cristong nagpahiing sato sa katawohan ni Jesús iyo an Cristo
bilang propeta na pinasakitan asin ginadan huli kan saiyang mga bagong katukdoan
na dai kayang akuon nin mga tawo. Alagada n Cristong satibng hinahalat na mabalik ngonian iyo an Cristong
Príncipe na maghahade sa kinaban kaiba kan mga banal na pinili sa laog nin
sangribongtaon antes mangyari an HUring Paghukom nin Dios sa katawohan. Asin an
saiyang pagbabalik mangyayari sa oras kan Vigilia Paskuwal. Kun an mga Hudiyo
binubuksan an saindang mga pwerta sa paglaom na si Elias mabalik giraray
tanganing magpatindog kan nagabang kahadean nin Israel, kun sinda nagseselebrar
kan Paskuwa, kita man na mga kristyano binunuksan man nyato an puwerta kan
satong sala kun kita minaselebrar kan Vigilia Paskuwal sa paglaom na maabot
sato si Cristo sa saiyang pagbalik girary digdi sa kinaban. Ngonian na banggi,
madigdi siya sa sakramento o tanda kan Tinapay asin Arak sa Eukaristiya na iyo
an saiyang Hawak asin Dugo, alagad sa talaan na panahon maabot siya sato sa
persona bilang prinsipe sa saiyang pagbalik giraray sa kinaban, tanganing
buhayon asin bangonon niya an saiyang mga pinili na maghade sa kinaban kaiba
niya.
Iyo ini an misteryo kan
satong pagtubod na ilinaladawan asin ipinapahayag kan bangging ini kan Vigilia
Paskuwal. Kaya dai na kita magmaluya asin mgaduwa-duwa kan satong paglakaw sa
tunay na dala kan satong pagkabuhay huli ta an gabos na sinsabi kong ini
mangyayari, yaon kita o mayo.
Homiliya Pagkatapus kan Ika-Siyam na Babasahon.
An evangeliong binsa nyato ngonian na banggi para sa taon na ini iyo an
estorya kan pagkabuhay-liwat ni Jesucristo sosog sa evangelio ni San Mateo
(28:1-10). Sosog sa estoryang ini, sa oras na magduman an mga babae, na iyo si
Maria Magdalena asin si Maria Jacobe, sa lolobngan ni Jesus sa mga oras na
antes magbanaag an saldang sa kaagahan kan enot na aldaw nin semana pagkatapus
kan Sabbath, an bangkay ni Jesus dai man ninda nahiling kundi nagkaigwa nin
sarong makusog na linog suli ta an sarong anghel in Kagurangnan uminabot hale
sa langit asin pinaligid an gapo na saiyang tinukawan pagkatapus. Kan
pagkahiling daa kan mga guwardiya na nagbabantay sa lolobngan sa anghel, an mga
ini nagkatarakot asin nagdurulag. Alagad nagtaram an anghel asin sinabihan an
mga babae, “Dai kamo matakot. Aram kong hinanahanp nindo si Jesus na ipinako sa
krus. Mayo na siya digdi, nin huli ta siya nagbangon na, sosog sa sinabi nya.
Madya asin hilnga nindo an pinaghutadan saiya, dangan magmadali kamo asin
sabihan nindo an mga disipukos niya, “Nagbangon siya sa pagkaghadan asin
ngonian maenot siya saindo pasiring sa Galilea, duman nindo siya mahihiling.” Sinasabihan taka na kamo ngonian.’ Kaya pano
nin pagngalas asin dakulang kaogmahan nagdali-daling nagharale an mga babae sa
lolobngan asin nagdaralagan tanganing sabihan an mga disipulos. Alagad duman,
sinabat sinda ni Jesuss asin sinabihan, “Tara, kumusta,” asin dumianrapa an mga
babae sa saiyang pamitisan asin kinugos an saiyang mga bitis. Sinasabihan sinda
ni Jesus, “Dai kamo matakot, lakaw asin sabihi an sakong mga disipulos na
magpasiring na sinda sa Galilea, duman ninda ako mahihiling.’ Digdi nagtapos an
estorya kan evangelio dapit sa pagkabuhay-liwat ni Jesus.
Sosog sa pag-aadal na
ginibo nyato sa mga esrorya kan apata na evangelista dapit sa estorya ninda kan
pagkabuhay-liwat ni Jesus, an lambang report kan apat na evangeliong ini dai
nagkakaparepareho asin nag-iiba-iba sa dakul na mga bagay na saindang sinasabi.
Asin an estoryang ini sosog ki San Mateo saro sa mga estoryang iba man sa
tolong evangelistang nagestorya dapit kan pagkabuhay-liwat ni Jesus. Sa
pag-adal na idto sinabi nyato na tuyong piang-iba-iba an mga estorya kan mga
evangelista dapit sa pagkabuhay-liwat ni
Jesus an totoong kadepisialn sa pagsabot asin pagtukdo kan doktrinang ini kan
pagbangon liwat o an pagkabuhay-liwat ni Jesus sa pagkagadan paera sa mga
apostol asin siring man para sa mga tawong nagbabasa kan Bibliya. Para sa ibang
tawong nagbabasa kan Bibliya, an pagkabnuhay liwat ni Jesus sa mga gadan sarong
kalolongan o kabuahan nin huli ka pagkaiba-iba kan mga report kan mga
nageestorya na makukua sa apat na evangelio. Dai ninda nahihiling an tunay na
kahulugan kan pagbangon ni Jjesucristo sa mga gadan huli sa mga salang
estyoryang ini kan apat na evangelista, kaya para sainda bakaong totoong
nangyari an pagkabuhay-liwat o resureksyon ni Jesus sa pagkagadan. Totoo man
nanggad na kun an estoryang ini kan apat na evangelista dadarahon sa korte nin
tawo, en estoryang ini dai aakuon bilang totoo asi dai paniniwalaan nin huli
ta, enot sa gabos, an mga saksi maniba-iba an pahayag asin, sa ikaduwa, sa mga
nagsasabing sinda saksi kan pagkabuhayliwat ni Jesus mayo man sindang malinaw
na ebidensya na totoong nahiling talaga nindang an bangkay ni Jesus
nabuhay-liwat kundi an sarong mayong laog na lolobngan sana na mayo na an
bankay. An konlusyon na nabuhay siya liwat nin huli ta mayo na ninda nahiling
an bangkay sa lolobngan, ini sarongbakong toltol sa argumento asin konklusyon.
Kaya, an mga report kan evangelista dapit sa pagkabuhay-liwat o resureksyon ni
Jesus dapat nyatong akoon bilang sarong estorya sosog sa mga evangelista.
Alagad an estoryang ini bako sanang uro-estorya tanganing manloko nin kapwa kundi
sarong estoryang may adal o doktrinang dara tanganing magtubod an twong
ineestoryahan sa Dios na iyong may kagibuhan kan gabos asin bako man na
magpasikat an estoryador kan saiyang sadiri. An adal kan pagkabuhay-liwat ni
Jesucristo yaon man sana sa pagsabot nyato kan tataramon na ‘resureksyon.” An
resureksyon na ipinahayag kan mga apostol bilang evangelio na si Jesus
nabuhay-liwat sa mga gadan iyo an sarong ‘anastasis’ o ‘restaurasyon’ o
‘apgbalik sa pagkabuhay giraray.’ An Griyegong tataramon na ‘anastasis’ gikan
man sana sa Griyegong verbong ‘anastesai,’ na an boot sabihon ‘restorasyon.’ An
doktrinang ini haloy nang tinutubod asin pinaniniwalaan kaidto kan mga Hudiyo,
lalo na sa Job 19:25-26, asin ipinaghulit kan mga profeta an dakulang
restorasyon na mangyayari sa Israel. An restorasyon na ini na gigibuhon nin
Dios linalaoman asin pinaghahalat na gayo kan mga Israelita na mangyayari na sa
paagi kan resureksyon o ‘anastasis’ ni Jesucristo, kan siya ibinalik nin Dios
sa kamurawayan nin Ama pagkatapus na siya magsapo nin mga kasakitan asin
kagadanan sa buhay na ini digdi sa kinaban sa kamot nin mga tampalasan, asin an karatan na itinao
ninda ki Jesucristo dai man nakaraot saiya sa bilog niyang pagkatawo asin
persona nin huli ta nakilanot o nag-interbenir an Dios asin dai niya itinugot
na si Jesus malapa asin maraot kan mga karatan na yaon sa kinaban na ini. Kun
siring, an resureksyon ni Jesus, an saiyang ‘anastasis’ yaon sa pagligtas asin
an dai pagtugot nin Dios na makanamit
nin pagkaraot asn pagkalapa kan hawak ni Ctristo na iyo an darang kapangyarihan
nin kagadanan, kundi ibinalik siya liwat sa daga nin mga buhay asin sa saiyang
mamurawayon n akahadean. An adal na ini dapit sa ‘anastasis,’ o resureksyon,
minadara sato sa saro pang adal na iyo an dapit sa imortalidad nin tawo, na
huli kan pagbalik nin Dios ki Jesus hale
sa kamugtakan nin pagkagadan, ibalik man siya an imortalidad ki Jesucristo asin
siring man sa gabos na tawo nakabalik an paglaom para sa imortalidad na ini
huli ta nawara asin napierde ini kan enot na tawo na pinahale sa hardin nin
Dios. Sa estoryang ini kan resukleksyon, igwang tawong ibinalik nin Dios sa
saiyang hardin patin ibinalik an saiyang importalidad.
Kun siring, an estorya kan
mga evangelista dapit sa resureksyon o pagkabuhay-liwat ni Jesus sa mga gadan
igwang darang dakulaon na mensahe o adal para sa katawohan na yaon sa maraot na
kamugtakan asin naghahalat na sanang halunon nin kagadanan. Ngonian na may
binuhay liwat an Dios sa mga gadan asin ibinalik siya sa importalidad kan
hardin nin Dios, nawaran nin kapangyarihan an kagadanan, na iyo an nagin epekto
kan pagpahale kan enot na tawo sa hardin nin Dios asin iyo an nagoripon kan mga
nagsurunod na tawong nabuhay sa kinaban
huli sa pagkatakot sa kagadanan. An estyoryang ini dapit kan pagkabuhay
liwat ni Jesus sa mga gadan iyo an mina-anunsyar sa tawo na bakong totoo an
doktrina o katukdoan na nagsasabi na an katuyuhan kan buhay digdi sa daga iyo
an kagadanan, na iyo an nahihiling nin kadaklan na nangyayari duman sa mga
tawong bakong sadiri nin Dios, kundi an imortalidad na dating nawara alagad
nakabalik giraray sa eksperyensya nin tawo magpoon na si Jesus nabuhay-liwat sa
mga gadan. Iyo iyan an evangeli, o an marhay na bareta, ngonian na banggi kan
Vigilia Paskuwal ngonian na taon 1999.
No comments:
Post a Comment