Wednesday, October 16, 2013

ETERNAL LIFE - 1st Scrutiny

PROGRAMA PARA SA IKATOLONG SEMANA
Disyembre 25-26, 1999

Tema: BUHAY NA DAING KASAGKORAN

PIYESTA KAN PAGKAMUNDAG NI JESUKRISTO
PAMIBI SA PAGKABANGGI – Disyembre 25, 1999, 5:00 PM

Introduksyon Heneral
Awit sa Pagpoon; LET’S GO ALREADY SHEPHERDS, p. 107

P. Dios, madya sa pagtabang sa sako.
G. KAGURANGNAN, PAGHUMARE SA PAGSUROG SAKO.
P. Pag-omawon an Ama…
G. SIRING KAN PAGOMAW SA AENOT-ENOTE PANG GAYO…
Himno: TWO ANGELS MET, p. 107
Antifona 1 – Magpoon sa saim9ongh pakamundag winarasan ka nin mga regaling pang-prinsipe; sa daing kasagkoran na liwanag, bago magbanaag an liwanag sa kinaban, ipinangaki ta ka.
Salterio – Semana I, Para sa Pamibi sa Pagkabanggi II.

Antifona 2 – Yaon sa Kagurangnan an daing patod na pagkamoot; dakua an kapangyarihan noya sa pagligtas sato.

Antifona 3 – Sa kapinunan bago nahaman an panahon, Dios na an Tataramon; ngonian namundag siya, an Paratubos kan kinaban.

Babasahon: Lk. 18:18-30.
HOMILIYA…………….

Eskrutinyo:   MGA HAPOT
  1. Kun gusto mo nin halawig na buhay o an buhay na daing kasagkoran, ano daw an dapat mong gibuhon tanganing makamit iyan?
  2. Ano daw an kahulugan kan tataramon na “trabaho” para sa saiong buhay?
  3. Anon a mga krus mo sa buhay?

Awit: MAGNIFICAT

Antifona – Si Cristong Kagurangnan namundag ngonian; Ngonian nagpahiling an Paratubos. Nag-aaninigal an daga sa mga awit kan mga koro nin anghel, an maogmang pag-omaw kan mg aarkangheles. Ngonian sa daga a saiyang amigo nagrorokyaw:
Kamurawayan sa Dios sa kaitaasan, aleluya.

PAMIBI NIN BANWAAN na tatapuson sa Ama Niamo…
TANDA NIN KATONINONGAN                        Paghadok sa NiƱo
Awit: URI URI URA, p. 108                                    Awit: O COME ALL YE FAITHFUL
Huring Pamibi (Yaon sa Salteryo, p. 419, Vol. 1) asin Bendisyon

PIYESTA KAN SAGRADA PAMILYA                          PAMIBI SA PAGKA-AGA   
                                                                                           Domingo Pakalihsi kan Krismas
                                                                                           Disyembre 26, 1999, 8:00 AM   
Introduksyon Heneral –
P. Kagurangnan, buksan mo an sakong mga ngabil.
G. ASIN AN SAKONG NGUSO MAGROROKYAW KAN SAIMONG KAOMAWAN.
P. Pag-omawon an Ama…
G. SIRING KAN PAG-OMAW SA KAENOT-ENOTE PANG GAYO…

Antifona: Si Cristo namundag para sato; madya, magsamba kita saiya.
Awit: IF TODAY…
Antifoina asin Pag-omawon…
Salterio Para sa Piyesta kan Sagrada Pamilya:
Antifona 1 – An mg amagurang ni Jesus minapasiring sa Jerusalem lambing taon para sa dakulang piyesta kan Pasko.
Salmo para sa Domingo, Semana I.
Awit: MARIA HOUSE OF BLESSING, p.92.
Antifona 2 – Nagtalubo an aki sa kadonongan asin kusog, asin an biyaya nin ios yaon sa saiya.
Antifona 3 – An saiyang ama asin ina napano nin pagngalas sa mga tataramon na isinabi sa saindang aki.
Awir: SION, MOTHER OF ALL NATIONS, p. 127.
Babasahon – LK. 10:25-28.
HOMILIYA………………

Responsortyo:
Cristo, Aki nin Dios na buhay, kaheraki kami.
- Cristo, Aki nin Dios na buhay, kaheraki kami.
Nagin makinuyog ka ki Maria asin Josef,
-Kaheraki kami.
Pag-omawon an Ama…
Cristo, Aki nin Dios na buhay, kaheraki kami.

AWIT NI ZAKARIAS:
Antifona: Kagurangnan, tawan samo an liwanag huli sa paarog kan saimong pamilya asin bantayi an samong mga bitis sa dalan nin katoninongan.
Awit: BENEDICTUS, p. 77.
Pag-omawon asin Antifona.

PAMIBI NIN BANWAAN na tatapuson sa AMA NIAMO…
Tanda nin katoninongan.
Awit: JERUSALEM REBUILT AGAIN, p. 53.
Huring Pamibi (Siring sa Salteryo, p. 430) asin bendisyon.
Huring Awit: THE GORIOUS CROSS
Recess – 10:00 AM to 10:15 AM
10:15 AM – Katekesis para sa temangf ‘BUHAY NA DAING KASAGKORAN” (sagkod na sa agkahapon)

12:00 PM – Recess para sa pangudto
1:00 PM – Pagpadagos kan katekesis
3:00 PM – Kateesis dapit sa Dalan kan Katekumenado
4:00 PM – Sumaryo kan Enterong Tolong Domingong Katekesis asin instrusyon para sa Rito kan Primerong Lakad

5:00 PM – Pagtapus na Awit: GLORIOUS CROSS
                  Huring Pamibi asin bendisyon asin pagsubol.

Ikatolong Katekesis para sa Primerong Lakad sa Katekumenado

KATEKESIS SA BUHAY NA DAING KASAGKORAN

“ANONG GIGIBUHON KO TANGANING MAPASAKO AN BUHAY NA DAING KASAGKORAN?” (Lk. 10:25)
Introduksyon:

An titulo para sa katekesis na ini  kinua duman sa evangelio na sationg binasa para sa Pamibi sa Pagkaaga, an evnagleio hale ki Lk. 10:25-28. Tanganing makatawad kita nin oras, piangsaro nyato an homiliya para sa Pambi sa Pagka-aag asin an katekesis para sa aldaw na ini huli ta saro man sanang tawo an matao kan duwang ini. Alagad norml na suhay an duwang ini. Duman sa nakaaging mga katekesis, an homiliya ginigibo nyato sa laog mismo kan liturhoiya kan Pamibi sa Pagkaaga. Mantang an katekesis naman ginigibo nyato pagkatapus kan halipot na recess sa aga sagkod sa pagpangudto. Dangan ipapadagos pagkatapus kan recess sa udto sagkod na matapos na aldaw sa hapon.

PARTE I. AN HOMILIYA

An partikular na insidenteng ini, na isinasaysay na iba-iba kan tolong evangelistang si Mateo (Mt. 22:34-40), si Marko (Mk. 12:28-34), asin si Lukas (Lk. 10:25-28), igwa nin pagkaka-agid duman sa insidente nin sarong mayaman na aristokrata na nagdulok ki Jesus tanganing maghapot saiya, “Maestro, anong gigibuhon ko tanagning magkaigwa nin buhay na daing kasagkoran? (Lk. 18:18-30). Digdi sa huri, an doktrina ni Jesus nakasentro duman sa peligro nin mga kayamanan asin anpremyo para sa pagsikwal kan mga kayamanan iyo an buhay na daing kasagkoran. Mantang duman sa enot, na satong evangelio para sa okasyon na ini, an doktrina nakasentro sa pag-otob kan mga katugonan tanganing magkamit kan buhay na daing kasagkoran. Kun siring, an buhay na daing kasagkoran nma minamawot na makamtan kan gabos na tawo, mangmang omayinadalan,pobre o mayaman, babae o lalaki, akio gurang, makakamtan asin iatato lamang nin Dios depende sa kamugtakan kan partikular na tawong naghahapot asin nagmamawot kaiyan.
Sa kaso kan saro katawong isinasabi sa evangelio ngonian, ini sarong abogadong  relihiyosong tawo.  Sabi duman sa ebbvangelio ni Mateo, an tawong ini sinasabi niya na sarong Pariseo. Duman naman sa evangelio sosog ki San Markos (Mk. 12:28), sinasabi niya na ini sarong eskriba. Tanganing mahiling logod nyato marhay an pagkakaiba kan tolonmg venageliong ini, pagtatarampadon nyato muna sinda bago kita magpadagos kan pagtao kan doktrina dapit sa partikular na insidenteng ini sa evnagleio. Uya anpag-adal kan tolong evangelio:

MATEO 22
MARKO 12
LUKAS 10
(34) Alagad kan madangog kan mga Pariseo kun pano niya pinapundo an mga Saduceo nagtiripon sinda, na tanganing ribongon siya, saro sainda annaghapot, ”Maestro, arin an pinakadakulang tugon sa katugunan?”
Saro sa mga eskribang nagdadangog sa diskusyon ninda asin kunpaano karahay na magsimbag si Jesus, nagdulok ngonian kiJesus asin naghapot, ”Arin an enot sa gabos na mga katugunan?”
Igwa nin sarong abogado na, tanganing ribongon siya, nagtindog aisn nagsabi saiya, ”Maestro, ano an gigibuhon ko tanganing mapasako an buhay na daing kasagkoran?

Sa primero pa sanang bersikulo, manonotaran na nyato an nagkapipirang pagkakaiba sa tolong evangelista. An enot, an sirkunstansya sa estorya: ki Mateo asin Markos, malinaw na si Jesus iyo an nakikipagdiskusyon (debate) sa mga awtoridad relihiyosa, alagad ki Lukas mayo ini.
An ikaduwa, an motibo sa paghapot: ki Mateo asin Lukas iyo na tanganing ribungon ninda si Jesus (disconcert = disturb, confuse, thwart), alagad ki Marko nadara huli sa kahusayan kan mga simbag ni Jesus.
An ikatolo, an persona na naghapot: ki Mateo, saro samga Pariseo, ki Markos, sarosa mga eskriba, ki Lukas, sarong abogado.
An mga Pariseo iyo an saro sa duwang sekta, an Essene iyo an saro pa, na guminikan sa partido kan Judaismo  n inaapod ”devoto” sosog sa 1 Mac. 2:42+  iyo an kan mga Hasideano, para sa lado kan Katugonan na kontra sa impluwensiya kan mga pagano. Sinda an mga relihiyosong tawo kan relihiyon Judaismo, Sir. 44:1, an hesed na iyo an ginikanan kan tataramon na ”hasideano.”
Mantang an mga eskriba naman iyo an mga guwardiya kan kasuratan asin an para-interpretar sa mga tawo kaiyan, hilnga an Sir. 39:1, Ezr. 7:6+. An sarong eskriba kun minsan sarong opisyal kan korte, sarong ministro o sarong embahador. An sarong eskriba iyo an sarong tawo na nagbabasa, nagsasaibang tataramon asin nagtutukdo kan mga tugon sa banwaan. Sa panahon ni Cristo, an mga eskriba inaapod na grammatel. Kun siring, an eskriba saro man na abogado.
An ikaapat iyo an saindang mga hapot: ki Mateo, ”Arin an pinakadakulang tugon sa Katugunan?; ki Marko, ”Arin an enot sa gabos na mga tugon?; ki Lukas, ”Ano an gigibuhon ko tanganing mapasako an buhay na daing kasagkoran?” Nin huli ta an satong tema iyo an buhay na daig kasagkoran, kaya ining sitas ni Lukas iyo an satong kinuang evangelio asin bako idtong ki Mateo asin Marko na an mga hapot iyo an dapit sa katugonan.
An simbag ni Jesus dapit sa hapot kan abogado iyo an saro man na hapot, ”Ano an nasusurat sa Togon?” An simbag na ini ni Jesus minatukdo na an buhay na daing kasagkoran yaon asin makukua na sa Tugon ni Moises. Kaya si Jesus nagsabi pa, ”Ano an nakukua nindong nakasurat diyan?” Sa paagi kan mga katugonan (miswah = pagboot), si Yahweh iyo an minataong buhay hului sa mga tataramon na minagikan sa saiyang (mosa = minagikan) nguso. ”Pinakumbaba niya kamo, ginutom, pinakakan nin manna na dai midbid nindo ni kan saindong mga magurang, tanganing paintiyendihon kamo na an tawo bako sanang sa tinapay nabubuhay kundi sa lambang bagay na minagikan sa nguso ni Yahweh” (Dt. 8:3).
An simbag kan abogado sa mga hapot ni Jesus iyo an ”Shema, Israel” ”Kamotan mo an Kagurangnan mong Dios sa bilog mong isip, sa bilog mong puso, asin sa bilog mong kusog, asin an saimong kapwa siring sa sadiri mo man sana.”
Nagsabi si Jesus, ”Tama an simbag mo; gibuha iyan asin mapapasaimo an buhay.” (Lk. 10:27-28).
An sabi naman sa orihinal na libro nin Katugunan iyo an ”Kaya iyo ini an mga katugonan, an mga pagboot asin an mga gawe-gawe na isinabi sako ni Yahweh na itukdo ko saindo tanganing otobon nindo sa daga na sasadirihon nindo. Kaya, kun mimidbidon nindo si Yahweh na saindong Dios sa bilog na aldaw kan saindong pagkabuhay asin kun ootobon nindo an saiyang mga katugonan asin mga pagboot na itinatao ko saindo, magkakaigwa kamo nin halawig na buhay, kamo asin an mga aki nindong lalaki asin an mga makuapo nindong lalaki. Kaya, dangoga, Israel, utoba asin sunoda kun ano an makakapauswag asin makakapadakul sa saindo, siring sa itinuga saindo ni Yahweh, an Dios nin saindong mga magurang, na matao saindo nin sarong daga kun saen an gatas asin tangguli nagbubulos” (Dt. 6:1-3).
Kaya, tama asin eksakto an simbag kan abogado dapit sa saiya man sanang kahapotan. Naghapot siya ki Jesus bakong tanganing isihon an totoong simbag sa hapot niya kundi tanganing baluon si Jesus kun tatao si Jesus kan simbag. Kun siring, an hapot kan abogado igwa nin malisya (tanganing ribunong o pataluksuhan si Jesus tanganing masiod).  Nin huli kan kadakul-dakul na katugunan asin mga interpretasyon kaini, haros mayo nang makuang buhay an mga tawo diyan kundi kagabatan asin kagadanan. Kaya si Jesus nakidebate sa mga relihiyosong lider tanganing palatawon sa mga tawo an tunay asin totoong intensyon nin Dios dapit sa pagtao niya kan Tugon, na iyo an buhay na daing kasagkoran.


PARTE II. AN KATEKESIS PARA SA BUHAY NA DAING KASAGKORAN

            Sa temang ini, tutukdoan kamo kun paano makakamtan an sabay na kasakitan asin kaogmahan na iyo an sangkap para sa buhay na daing kasagkoran.
            Pagkatapus na napagadalan nyato an dapit sa kalag nin tawo, na ini palan iyo an pagkamidbid asn pagkagamiaw niya sa saiyang sadiring persona asin dapat na ikaligtas an hinangos na nagtataong buhay” laban sa kapangyarihan nin kagadanan tanganing magdanay an buhay kan tawo sosog sa plano nin Dios, ngonian importante nna ipadagos an pag-adal nyato sa madaling paagi kaidtong sa Pag-adal kan Bibliya No. 31, na an pagligtas kan kalag iyo an pagkakaigwa kan isip ni Cristo sa paagi kan pagsunod asin pagpasakop sa saiyang mga adal, asin iyo ini an maribay kan satong natural na buhay tanganing ikabado nyato an sarong sobrenatural na buhay, an pagribay kan satong ”lumng sadiri” pasiring sa pagigin ”bagong sadiri” ki Cristo. Ngonian, pag-adalan nyato kun paano ini mangyayari asin kun ano an epekto kaini para sa satong pagkatawo.

A.    An pangako nin Dos sa imortalidad

An buhay na daing kasagkoran, sa ibang tataramon iyo an imortalidad. Aram nyato na an Dios sana an imortal. Kaya an itinao niyang hinangos sa tawo, na iyo an epsiritu nin Dios, tnagning magin siyang sarong ”buhay na linalang” (Gn. 2:7+), iyo an sarong purong regalo nin Dios para sa tawo asin an gabos na linalang na may buhay. Huli kaini, an tawo nagin ”sarong buhay na kalag” (1 Co. 15:45). Huli ta an imahen asin pagkakabaing sa Dios yaon sa tawo, kaya siya igwa man nin imortalidad siring sa Dios na iyo an saiyang pinaglaladawan. An espiritu nin Dios na yaon sa tawo iyo an imortal na sangkap na yaon sa tawo, asin iyo an prinsipypo nin buhay para sa kalag. An kalag magigin imortal kun yaon nagdadanay saiya an espiritu nin Dios. Alagad, kun dai, an kalag na iyan igwa sana nin sarong natiral na buhay (1 Co. 15:44+). An hawak na laman nin tawo mayong imortalidad, nin huli ta iyan sarong materyal na sangkap na gikan sa alpo kan daga (Gn. 2:7+). Kaya, an imortal na sangkap na yaon sa tawo iyo sana an espiritu na ihinangos (ruah=pneuma) na itinao nin Dios bilang regalo sa tawo na iyo an mismong buhay nin Dios. Iyo ubu ab rason kun tano ta an bagong lalang na tawo, si Adan, ”linalang nin Dios sa imahen kan saiyang sadiri, sa imahen nin Dios linalang siya, lalaki asin babae linalang sinda” (Gn. 1:27). Abn mismong kalag nin Dios na itinao niya sa tawo, na iyo an hinangos o epsiritu, iyo an nagtatao nin buhay sa tawo kaidto, kaya nagin siyang imahen nin Dios. Kun siring, sa kapinunan kan bagong lalang na tawo, bilang sarong imahen nin Dios, igwa siya nin imortalidad nin huli ta naghihiras asin kasaro siya mismo kan buhay na Dios.
Bilang sarong tanda kan pangakong imortalidad nin Dios para sa tawo, ibinugtak nin Dios an sarong ”kahoy nin buhay” sa tahaw kan hardin nin Eden, dangan tinugon an tawo na diyan kumakan sa mga bunga kaiyan tanganing siya mabuhay. An ”kahoy nin buhay’ iyo ab simbolo kan imortlidad nin huli ta iyo ini an mga katugonan nin Dios (Sir 17:11, Tal 3:18, 11:30; Gn. 2:9, 3:22; Apo. 2:7; Hilnga an Sir. 1:4, Kad. 1:15). An katugunan na iyan na ibinugtak sa tahaw, sa puso nin tawo isinurat nin Dios, iyo an ”unibersal na tugon nin pagkamoot.” An boot sabihon kan tugon nin pagkamoot iyo an ”pagsakripisyo kan sadiring buhay tanganing an iba mabuhay.” Sa madaling sbai, iyo ini an tugon dapit sa pagtatrabaho, na an gabos na tawo dapat magtrabaho para sa ikabubuhay kan ibang linalang. Sa paagi kan tugon nin pagkamoot na ini, magkakaigwa nin buhay asin imortalidad an tawo nin huli ta iyo ini an paagi na an Dios nabubuhay. Sa paagi kan trabaho, kukultbaron niya an hardin (Gen 2:15)
An ikaduwang kahoy na ibinugtak nin Dios sa hardin nin Eden iyo an kahoy nin pagka-aram kan marhay asin maraot. ”Dangan hinulitan ni Yahweh Dios an tawo nin arog kaini, ”Tunay na makakakakan kamo sa arin man na kahoy sa hardin. Alagad sa kanoy nin pagkaaram kan marhay asin maraot dai kamo diyan magkakan, huli ta sa aldaw na kumakan kamo diyan seguradong kamo magagadan” (Gn. 2:17). Talagang an kagadanan gikan man sa Dios (Sir. 11:14), alagad pinatanidan niya an tawo antemano dapit kaiyan. Asin an kahoy na nagdadara nin kagadanan, o mortalidad, iyo an kahoy ninn kagadanan na an mga bunga kaiyan iyo an kapanhingaloan. Isinisimbolisar ini kan kahoy nin pagkaaram kan marhay asin maraot. Tano ta pagkaaram kan marhay asin maraot? Nin huli kun an tawo pirmeng hingalo mahihiling niya sa harayo an mga marhay niyang gibo dangan an mga maraot na gibo kan iba. Kaya siya minahusgar kan maraot na gibo kan iba.
An pagpahingalo iyo an itinagamang premyo nin Dios pagkatapus na magadan an sarong tawo huli sa pagtrabaho mantang siya nabubuhay pa para mabuhay an iba. Dai man talaga ipinagbawal ni Dios sa tawo an pagkakan sa bunga kan kahoy nin pagkaaram kan marhay asin maraot. An plano nin Dios iyo na itao a tawo an pagkakan kan bunga kaini pagkagadan niya asin sa paglaog niya sa ikaduwang buhay kun saen mayo na duman nin pagtrabaho kundi anas na sana pagpapahingalo nin huli ta nagparatrabaho na siya digdi sa daga kan siya nabubuhay pa. Kun nagparapahingalo siya mantang siya nabubuhay pa digdi sa ibabaw nin dagaasin dai siya nagtrabaho, kun siring magtatrabaho siya duman sa ikaduwang buhay asin mayong kapanhingaloan siyang mananamitan. Kaya, ipinagbawal nin Dios an pagkakan sa bunga kan ikaduwang kahoy (pagkaaram sa marhay asi maraot), dangan pinag bitan siyang kumakan kan bunga sa kahoy nin buhay. Diyan sa pagkakan kan bunga kan kahoy nin buhay, na an boot sabihon an pagkakan sa paagi kan mga bunga nin malinig na pagtatrabaho, diyan makukua nin tawo an imortalidad o buhya na daing kasagkoran.
Kan magkasala an tawo sa Dios, na an boot sabihon niya siya nagsunod sa tataramon saiya na magkakan sana kan bunga nin pagtatrabaho asin dai magkakan kan mga bunga nin pagpapahingalo, o kahugakan, dangan siya nakamate nin kagadanan para sa saiyang kalag. An kasalan iyo an pagsalungat sa Tugon. ”An siisay man na nagkakasala man lamang iyo an minasalungat sa tugon, nin huli ta an kasalan iyo an pagsalungat sa tugon” (1 Juan 3:4). An tugon nin Dios sa tawo iyo na mabuhay siya sa bunga kan saiyang pagpapagal asin trabaho digdi sa ibabaw nin daga. Nagkasala siya sa tugon nin Dios nin huli ta boot niya tolos na magkakan kan mga bunga nin kapahingaloan mantang yaon pa siya sa daga. An pagkakan kaiyan nakareserba duman sa ikaduwang buhay, asin bakong digdi sa daga. Dapat enuton kan tawo an buhay nin pagpapagal asin pagsakripsiyo sa paagi nin pagserbi asin pag-ataman kan mga buhay asin bagay na itinao saiya nin Dios na dapat niyang pagtrabahohan mantang nabubuhay siya sa ibabaw nin daga. Kun siya magadan huli kan pagtarabaho asin pagpapagal alang-alang sa buhay kan iba, dagan itatao saiya nin Dios sa ikaduwang buhay an pagkakan sa buga kan ikaduwang kahoy na iyo an mga bunga nin kapahingaloan. Nin huli ta pig-enot kan tawo an pagkakan sa bunga kan ikaduwang kahoy, kaya siya nagkasala sa tugon nin Dios. Kaya siya pinalayas hale sa hardin nin Eden ”tanganing dai na siya dumutdot pa kan kahoy nin buhay asn magkaigwa pa nin buhay pagkatapos na maka-aram siya nin kapahingaloan” (Gn. 3:22-24). Magpoon sa aldaw na idto nakanamit na siya nin kagadanan kun saen ini iyo an pagkasuhay niya sa buhay nin Dios, asin siya nagin mortal na linalang.

B.     An paglaom nin tawo para sa imortalidad kan kalag

Nawara nin tawo an regalong imortalidad nin Dios, alagad an tawo dai nawaran nin paglaom para sa imortalidad kan sandang kalag. Maski saen na lugar digdi sa kinaban, sa maniba-ibang kultura asin relihion, nabuhay an paglaom na iyan sa maniba-ibang paagi.
Para sa mga Israelita, dai sinda minabugtak nin distinsyon sa hawak asin sa kalag. Kaya, para sa sainda an konsepto kan resurekyon kan mga banal o matanos na tawo minaimbuewelto nin sarong pisikal na pagbangon. ”Duman sa mga tawong nangangaturog sa alpog kan daga dakul an mabangon, an iba para sa daing kasagkoran na buhay, an iba sa kasusupgan asin daing katapusan na kapahamakan. An mga may inadalan maliwanag na masirang siring sa pirmamento nin langit, asin idtong mga nagturukdo nin dakul na tawo sa karahayan, siring sa maliwanag na bitoon sa enterong daing tapos na panahon” (Dn. 12:2-3). An boot sabihon kaini iyo na an mga banal na tawo mablik sa Dios kaiba an saiyang enterong hawak asin parehong kalag (Hilnga 2 Mac. 7:9+, Sal. 49:15, Sir. 48:11-12). Siring man, an bakong matanos na tawo, idtong bakong amigo nin Dios, mapaduman man sa daing tapus na padusa, hwak asin kalag (Sal. 49:18-19). Alagad mientras, pagkatapus kan saiyang pagkagadan an tawo, hawak asin kalag, minahigda sa alpog, minatoninong, duman sa Sheol” Job 10:19-22, Tal. 19:18, 40:1; Is. 5:14, Bil. 17:30,33; Sal. 22:15, Jon. 2:3-7). Sa Sheol, an mga gadan minananok sa pagkaturog asin nagigin anino na sana kan dating pagkatawo asin dai na nakikipag-olay sa Dios (Is. 38:18, Sal. 30:9, 88:5,10-12). An matanos na tawo ililigtas sa kagadanan maski an hwak matoninong na mahigda sa Sheol (Sal. 49:15+, 16:9-10+, Tal. 11:9, Sal. 16:9-10+).
Para sa mga Griyego, naniniwala sinda na sa pagkagadan an kalag iyo an nawawara (Kad 1:13, 2L23). Ini minasuhay sa hwak tanganing mabuhay sagkod pa man, mantang an hawak dai babangunon (Kad. 3:1; 5:16; Sal. 6:4-5, 2 Cor. 5:8). An mga Griyegong pilosopo nag-iisip nin sarong halangkaw na kalag (an nous) na minaluwas sa hawak’ tanganing mabuhay na imortal (Hilnga an komentaryo para sa 1 Co. 15:44+).
Para naman sa mga kristyano, an saindang ideya kan imortalidad minaimbuwelto nin, enot sa gabos, an paglaog kan Espiritu Santo nin Dios giraray sa epiritu nin sarong tawo tanganing mag-erok sa saiyang kalag na iyo an nagpapanagin-dibinisado niya. An nangyayari kaini iyo na an tawo, mantang buhay siya sa saiyang dating makasalan na hawak, binabago an saiyang isip asin an dating isip niya bako nang sadiring isip kundi ki Cristo. Huli kan pagigin kabtang niya kan nabuhay-liwat na Hawak ni Cristo, isinaro na siya diyan, an bilog niyang pagkatawo, tanganing an buhay na yaon diyan saiya iyo an buhay ni Cristo. Sa paaging ini, an hawak nin sarong kristyano minaagi nin sarong transpormasyon sagkod na makabaing ini sa nagbangon na hawak ni Kristo (Fil. 3:20-21, Hilnga Rm. 6:6, 8:3m). Sa paaging ini, an buhay nin sarong tawo nagigin dibinisado, huli kan sangkap na minalaog saiya, kaya bago na an saiyang pagkatawo asin bako na sanang sarong pisikal (psychikon) na hawak kundi naribayan na ngonian nin sarong espirituwal (pneumatikon) na hawak. Para sa kristyano, kaipuhan na sa buhay pa sanang ini gadanon na an makasalan na pisikal na hwak (Gal. 5:16-18), sa paagi kan pakikisumaro sa kagadanan sa krus ni Jesukristo. An krusipiksyon ni jesukristo iyo an saiyang pagsakat sa kahoy nin buhay na iyo an kahoy kan krus. Sa paaging ini, ipinahiling ni Jesus sa tawo an paagi kun paano an tawo makakasunod sa kabotan nin Dios, huli sa pagpapako kan saiyang makasalan na hawak sa krus nin sakripisyo. Ini an paagi na makisumaro sa kagadanan ni Jesukristo tanganing sa nagadan na hawak na laman na oripon kan kasalan magbangon an sarong mamurawayon na hawak nin sarong kristyanong mabubuhay siring sa sarong aki nin Dios huli kan pakikisumaro niya sa mamurawayon na hawak ni Cristo na nabuhay-liwat sa mga gadan. Iyo iyanan paagi kan pagkamit nin imortalidad. An imortalidad na ini nangyari kan makisumaro an kristyano sa imortal nang hawak ni Cristo na mamuraway nang nabubuhay kaiba kan Ama.
Kun siring, para sa kristyano, an imortalidad nin tawo yaon sa restorasyon (pagsulit) kan bilog na persona sa dating kamugtakan kaini pakalalanga nin Dios. An resureksyon minaimbuewelto nin sarong pagbangon kan hawak na nakabalik giraray an espiritu santo o diosnon na prinsipyong binawe kaidto nin Dios kan an tawo nagkasala (Gn. 6:3), alagad ibinalik na duman sa gabos na isinaro ki Cristo sa paagi nin bautismo (1 Co. 15:45-49). Kaya, an hawak kan kristyano na binautismohan sa kagadanan ni Cristo asin linaogan girary kan espiritu nin Dios saro nang pneumatikon na hawak asin bako nang psychikon, bako nang malalapaon, kundi saro nang imortal na dai sakop kan lehe materyal asin dai na ngani minasimbag sa deskripsyon kan materya (Hil. 1 Co. 14:4+).

C.     An imortalidad nin tawo may relasyon sa eternidad

Katakin kan imortalidad iyo an halawig na buhay para sa tawo. ”Hilnga an bilang kan mga aldaw nin sarong tawo; halawig nang marhay an sanggatos na taon. Siring sa sarong tagdo nin tubig hale sa dagat, o an sarong tipasi nin baybay, iyan an kabaing kan kadikit na mga taon na ini kun itatampad sa eternidad” (Sir. 18:9-10).
Sarong bendisyon nin Dios an halawig na buhay (Gn. 5a; Tal. 10:27) asin sarong pribilehiyo para sa panahon mesianiko (Is. 65:20). An sarong biglang pagkagadan nin sarong tawo minimidbid builang kastigo para sa sarong tampalasan na parakasala (Sa; 73:29). Alagad an kagadanan nin hoben minimidbid man na pagligtas saiya na dai madigtaan kan mga kasalan nin kinaban. Kaya, maski an saimong buhay maghahalawig nin sampulo, sanggatos, o sangribong taon digdi sa daga, an kahalabaan kaiyan dai ibibilang laban saimo sa Sheol (Tal. 41:4). ”An tawo dai pwedeng magkaigwa nin gabos na bagay, nin huli ta an aki nin tawo bako man na imortal” (Tal. 17:30).
”An kagadanan bakong gibo nin Dios1, dai siya naoogma sa pagkawara kan sarong nabubuhay” (Kad. 1:13). Sabay na nasa isip kan kagsurat an pisikal asin an espirituwal na kagadanan na iyan magkakambal; an kasalan iyo an dahelan nin kgadanan, asin para sa parakasala an pisikal na kagadanan iyo man an espirituwal asin daing tapus na kagadanan. An isip kan kagsurat minabaling-baling hale sa saro pasiring sa saro. An pagkahiling niya sa Paglalang magayon sa pundamental o sa kapinunan. An uniberso nagkakauruyon sa pagkalalanga kaiyan nin Dios (Hilnga an Gn. 1), asin mayong nakukuang kagadanan o nakakaraot na hayop. An kinaban nagtatamasa nin katoninongan siring sa nahihiling ni Isaias na binago sa maabot na panahon kan Mesias, Is. 11:6+. Kaya an Dios bako an kawsa nin karatan o kagadanan, na dai man minahale sa sarong independyenteng prinsipyo. An tawo, nin huli kan saiyang kasalan, iyo an nagraot kan pagkinuyog-kuyogan sa kinaban asin pinalaog an pinakahalangkaw na karatan sa kinaban, an kagadanan, bilang pagnegar kan gaweng paglalang nin Dios (Hilnga an Gn. 3). Alagad an iyo sanang totoo asin mayong remedyong kagadanan iyo an sa maraot na tawo, an gustong sabihon iyo idtong mga tawong an kasalan inaataman asin puwedeng padaguson an nakakagadan na trabaho kan kasalan. An banal na tawong nagdadanay na maimbod sa Dios, an mamomoton sa buhay,” (Gn. 11:26), minatios sana nin sarong sagin na pagkagadan: an imortalidad yaon nakatagama saiya. Si Pablo (Rm. 5:12-21+, Hilnga an 1 Co. 15:35-37), iyo an nagpaliwanag kan doktrinang ini, sa paagi nin pag-introdusir kan magkakontrahan na antigong makasalan na Adan asin an bagong nagliligtas na Adan. Si Juan nagtaram dapit sa destruksyon nin kagadanan sa aldaw nin paghukom, an ahente nin kagadanan na ikokondenar sa ’ikaduwang kagadanan’ (Apo. 20:14-15; 21:4,8). Dapit sa premyo asin kastigo pagkatapos nin kagadanan, an tawong minagibo nin karahayan na bunga nin sarong magurang na pagtubod sa Dios  iyo an nakakaseguro nin imortalidad (Hilnga an Kad. 1:1+, ).

D.    Eternidad asin imortalidad ibinalik ni Cristo para sa tawo

Uya an sareong marhay na bareta o evangelio para sa tawo: an eternidad asin imortalidad ibinalik na sa mga tawo ni Cristo.
Kan suminakat si Jesukristo sa kahoy kan krus sa pagkuyog sa kabotan nin Dios, ipinamidbid niya girary sa tawo an kahoy nin buhay, an kahoy nin sakripisyo asin pagkamoot na isinikwal kan enot na tawong linalang. An kahoy kan krus iyo an nagin sarong kahoy nin buhay para sa sorogoon ni Yahweh na si Jesus/ Diyan siya nagadan asin itinao an sadiring buhay para sa iba. An pagkamoot na ini na nagdudusay kan sadiring buhay para sa iba iyo an unibersal na Tugon nin Dios para sa gabos na linalang digdi sa kosmos, na itotob ni Jesukristo kan ipako  siya sa kahoy kan krus, nagpagadan tanganing ipahiling an kaligtasan para sa tawo, na oyo an paagi nin pagtubos sa tawo hale sa kasalan asin pagtalikod sa Dios. Huli kan sakripisyong ini na ginibo ni Jesus, binangon siya liwat nin Dios hale sa kapangyarihan nin kagadanan asin isinakat sa kamurawayan kun saen siya lubos na nagpapahingalo asin naghuhukom sa katawohan. An kapangyarihan nin paghukom itinao saiya kan Ama huli kan ginibo ginibo niyang pagsakripsiyo asin paglaog sa kagadanan alagad nagbutwang napanggana. Kun siring, ginibo ni Jesus, sa ngaran nin gabos na tawo, an pagbalik nin tawo sa kaogmahan asin pagigin amigo nin Dios huli sa paglaog niya sa kagdanan. An resureksyon iyo an pagpahiling nin Dios na ibinalik asin isinulit niya an orihinal na kamugtakan nin tawo sa Edden. Kun siring, ibinalik nin Dios an imortalidad asin an eternidad sa tawong parakasala sa paagi ni Jesus.
An eternidad iyo an ikawalong aldaw pagkatapos kan Sabbath, na iyo an ikapitong aldaw. Kun siring, an ikawalong aldaw iyo an aldaw kan resureksyon kun kasuarin nagbangon liwat si Jesus sa mga gadan. Sa pagbangon liwat ni Jesus sa ikawalong aldaw naglaog siya sa eternidad asin ibinalik sa tawo an posibilidad na makalaog man sinda sa eternidad huli kan resureksyon.
An eternidad iyo an sinisimbolisar kan ”octagon,” an sarong bilog na pigura na may walong kanto na minaporma nin sarong krus sa laog.  An bilog sa octagon iyo an minasimbolisar man kan daing patod o daing sagkod na panahon o kan siklo nin mga panahon na iyo an aroaldaw. Linaog ni Cristo an eternidad sa paagi kan pagpapako niya sa krus nin kagadanan. Kun siring, an krus iyo man an simbolo kan eternidad o an daing tapus na panahon na linaogan ni Jesukristo na diyan sa sentro nakapako an sarong aki ni Dios.
Paano nabubuhay sa daing tapus  o daing sagkod na panahon an sarong kristyano? An krus iyo man an nangungurog na simbolo nin sarong kristyano. Sa paagi kan paglaog niya sa kapangyarihan nin kagadanan, huli sa bautismo, inaako niya an pagpapako sa krus ni Jesukristo na minasimbolisar kan pagako niya nin mga sakripisyo sa buhay sa ngaran nin pagkamoot asin pagsunod sa tugon nin Dios, an Shema, na daing patod na otobon niya sa enterong siklo kan saiyang pagkabuhay. Kun siring an ikawalong aldaw iyo an aroaldaw. Aroladaw siyang mapadaog sa kagadanan sa ngaran nin pagsasakripisyo tanganing aro-aldaw man siyang magbangon asin manggana sa kapangyarihan nin kagadanan. Iyo iyan an paagi nin paghiras niya sa regalong eternidad na pinunan ni Jesukristo.

E.     An mga bagong sangkap sa buhay nin kristyano

An pagkamoot, kagayagayahan asin trabaho iyo an mga sangkap na mahihiling sa sarong kristyanong igwa na kan buhay na daing kasagkoran o eternidad (Hilnga an Rom. 2:7).

F. An immortalidad sosog sa sarong artikulo:

Immortality, unending existence of the soul after physical death. The doctrine of immortality is common to many religions; in different cultures, however, it takes various forms, ranging from ultimate extinction of the soul to its final survival and the resurrection of the body. In Hinduism, the ultimate personal goal is considered absorption into the “universal spirit”. Buddhist doctrine promises nirvana, the state of complete bliss achieved through total extinction of the personality. In the religion of ancient Egypt, entrance to immortal life was dependent on the results of divine examination of the merits of an individual's life. Early Greek religion promised a shadowy continuation of life on Earth in an underground region known as Hades. In Christianity and Islam, as well as in Judaism, the immortality promised is primarily of the spirit. The former two religions both differ from Judaism in holding that after the resurrection of the body and a general judgment of the entire human race, the body is to be reunited with the spirit to experience either reward or punishment. In Jewish eschatology, the resurrection of the soul will take place at the advent of the Messiah, although the reunion of body and spirit will endure only for the messianic age, when the spirit will return to heaven. (Microsoft ® Encarta ® Encyclopedia 2003. © 1993-2002 Microsoft Corporation. All rights reserved.






No comments: