PROGRAMA PARA SA IKADUWANG SEMANA
Disyembre 18-19, 1999
Tema: KAYAMANAN
PAMIBI SA PAGKABANGGI
Disyembre 18, 1999
5:00 P.M.
Introduksyon Heneral
Awit sa Pagpoon: THE SOWER, p. 131
Patara-tara asin Pambi sa
Pagpoon…………………………………………..Presbitero
Awit: O LORD SEND FORTH YOUR SPIRIT, p. 183
PROKLAMASYON KAN
EVANGELIO: Markos 4:1-20
Homilia: Repaso kan
nakaaging katekesis
Eskrutinyo: Para sa mga miyembrong nag-aagi na kan Primerong Lakad –
Mga
Hapot:
1. Ano
an nagin atitud nindo kan
sinabihan kamo kaidto na ipabakal an saindong mga kayamanan?
2. Ano
an ginibo nindo tanganing maotob nindo an tataramon na idto? Anu-ano an mga
ipinabakal nindo kaidto?
3. Ano
an namatean nindo pagkatapus na maotob nindo an tataramon? Ano an mga nangyari
sa saindong buhay pagkatapus na ikapabakal nindo an saindong kayamanan?
Mga hapot para duman sa mga miyembro kan komunidad na dai pa
nag-agi
nin Primerong Lakad –
1. Ano
an reaksyon o namamatean mo ngonin kan
madangog mo na “Lakaw, ipabakal mo an gabos mong pagsasadiri asin madya,
sumunod ka sako”?
2. Ano
daw an magigin kahulugan kan
mga tataramon na ini para sa saimo: “Kun yaon saen an kayamanan nindo, yaon man
diyan an puso nindo?”
3. Inaako
mo daw na ngonian mismo ika sarong mayaman na tawo na puwedeng maotob saimo an
mga tataramon ni Jesus na “Lakaw ipabakal mo an gabos mong mga pagsasadiri asin
madya, sumunod ka sako”?
Awit: MAGNIFICAT, p. 93 Antifona, p. 333 (Breviary)
Halipot na PAMIBI NIN BANWAAN na tatapuson sa AMA NIAMO,,,
Tanda nin Katoninongan.
Awit: EVENU SHALOM ALECHEM
Huring Pamibi, Bendisyon asin Pagsubol
PAMIBI SA PAGKA-AGA
Disyembre 19, 1999 Domingo
8:00 AM – 10:00 AM
Introduksyon Heneral
P. Kagurangnan, buksan mo an sakong mga ngabil.
G. ASIN AN SAKONG NGUSO MAGROROKYAW KAN SAIMONG KAOMAWAN.
Antifona: An Kagurangnan harani nang dumatong; madya,
magsamba kita saiya.
Awit: IF TODAY, p. 40.
Pag-omawon an Ama…Antifona
Antifona 1 – Patanuga na trumpeta sa Zioin; harani na an
aldaw nin Kagurangnan; madatong siya sa pagligtas sato, Aleluya.
(Mga Salmo siring sa Semana IV sa Brebriayo).
Antifona 2 – An Kagurangnan uya na; magluwas sa pagsabat
saiya, na nagsasabi: Dakula an pagkamundag niya, daing katapusan an kahadean
niya, makusog na Dios, parapamahala kan gabos, Prinsipe nin ktoninoingan,
Aleluya.
Antofona 3 – An saimong lubos na makapangyarihan na
Tataramon mo, O Kagurangnan, maibaba sa daga hale sa mamurawayon na trono sa
itaas, aleluya.
Babsahon: Lk. 12:13-34 asin Mt. 6:19-34
Homiliya.
Responsoryo:
An liwanag mo madatong, Jerusalem; an Kagurangnan masirang saimo sa
maliwanag na kagayonan (2x).
Mahihiling mi an saiyang kamurawayan diyan sa laog mo;
-an Kagurangnan masirang sa maliwanag na kagayonan.
Pag-omawon an Ama…
An liwanag mo madatong, Jerusalem; an Kagurangnan masirang saimo sa
maliwanag na kagayonan.
AWIT NI ZAKARIAS:
Antifona: Siring sa saldang sa kalangitan kun nasa kaagahan,
masirang, mabanaag an Paratubos nin kinaban; siring sa mga uran na minahugpa sa
mga kapatagan maibaba man siya tanganing
magpahingalo sa tulak kan sarong Birhen, aleluya.
Awit: BENEDICTUS, p. 77.
Pag-mawon an Ama…Antifona
Pamibi nin Banwaan na tatapuson sa AMAM NIAMO…
TANDA NIN KATONINONGAN
Awit: EVENU SHALOM ALECHEM, p. 109.
Huring Pamibi – Breviary, p. 340.
Recess – 10:00 AM- 10:15 AM
10:15 AM – Katekesis dapit sa Kayamanan. Sagkod na sa hapon
an katekesis na ini. Pag-abot kan
udto, magkakaigwa nin recess para sa pagkakan.)
12:00 PM – Recesss para sa pangudto. Song Pracrice – NO ONE
SERVE TWO MASTERS
1:00 PM – Pagpadagos kan
Katekesis
4:00 PM – Recess para sa Meryenda
4:15 PM – Sumaryo kan
katekesis
Awit: NO
ONE CAN SERVE TWO MASTERS, p. 132.
4:45 PM – Bendisyon asin Pagsubol.
HALIPOT NA REPASO KAN NAKAAGING KATEKESIS DAPIT SA PAGTUBOD:
Hinapot mi kamo kun igwa na kamo nin
pagtubod, dakul saindo nagsabi na igwa na asin saro sana an naghsabi na kuilang
pa an saiyang poagtubod. Kan maghapot pa kami kun anong klaseng pagtubiod an
yaon sa saindo, nahiling tan a an pagtubod na iyan yaon sa lebel nin natural na
pagkarelihiyoso na nagsasarig sa mga marhay na gibo. Gabis kita, kabali ako,
ariog kaiyan an nagimatan tang pagtubod, an pagtubod na nasa lebel nin natural
na pagkarelihiyoso.
Mayong masabi na
bakong marhay an pagtubod na nasa lebel nin natural na pagkarelihiyoso nin huli
ta marhay man an mga bagay na natural. Asin dai nyato dapat na pagtatsaran o
pagolog-ologon an mga tawong an pagtubod nasa lebel nin natural na
pagkarelihiyoso. Alagad, kun para sa pagserbi sa mga katuyuhan nin Dios, kulang
pa an pagtubod na nasa lebel nin natural na pagkarelihiyoso. Para sa paglingkod
sa Dios, an pagtubod nin sarong tawo dapat makaabot sa lebel nin sarong
magurang na pagtubod.
Bilang
miyembro kan
komunidad sa pagtubod, kamo man pinapangapodan na an pagtubod nindo makaabot sa
lebel nin sarong magurang na pagtubod.
Alagad, nagkakapipira saindo seguro mag-aalang-alang asin mahapot “ Paano iyan
mangyayari ta kamo mga gurang na?” Paano pa nanggad mabados nin sarong ako nin
Dios an sarong gurang na? Arog kan agom ni Abraham na si Sarah na nagngisi kan
madangog niya sa anghel nin Kagurangnan an bareta na siya mabados nin srong
aking lalaki mantang siya gurang na.
Ano
an pagtubod na nasa lebel nin sarong magurang na pagtubod? Iyo iyan an sarong
klase nin pagtubod na kumpletong minasarig asin minatiwala sa mga kapangakoan
nin Dios para sa buhay nin sarong tawo asin bakong magtiwala asin magsarig sa
sadiring marhay na gibo o mga karahayan na yaon sa tawo.
Ipinahiling
man sato an peligro kan
sarong pagtubod na nakabase sa mga marhay na gibo.
Enot, an
mensahero kan tataramon nin Dios na ipinadara sato tinutubod ta sana kun siya
sarong marhay na tawong gikan sa marhay na pamilya, o alta sosyedad, o kaya may
marhay na itsura o kamugtakan sa buhay. Embes na dangogon asin sarayon ta an
saiyang mensaheng padara sato hale sa Dios, an satong kinakasibotan iyo an
saiyang marhay na itsura o pagsiyasat kan marhay na kamugtakan niya sa buhay.
Ikaduwa,
an mensahero hinahanapan nyato nin mga marhay na gibo. Parating nakakadangoig
kita na, “Tano ta magtubod ako saimo; mahiling ko muna an mga marhay mong gibo
na gikan sa mga itinutukdo mo antes akong magsunod asin magtubod saimo.”
Ikatolo,
dai kita tood na magresibi asin maggibo nuin mga gratis na bagay nin huli ta
haman na an satong mga isip na puwede sana kitang makakua asnb makapagtao nin
karahayan kun may katampad na kantidad o bayad. Kaya, kun sinasabi sato na an
gabos na itatao sato nin Dios bilang regaling gratis, minaabot tolos sa
satuyang isip kun gurano an bayad. Kaya, maski an mga bagay na sagrado igwa nin
ktumbas na bayad o kantidad, asin idtong tawong may nin ikakabayad dai maglaom
na makakaharani o makakadulok sa Dios sas pagresibi saiya nin mga biyaya.
Ikaapat,
an parating kasabihan kan
tawong nakabase an pagtubod sa marhay na gibo iyo an “Nasa Dios ang awa, nasa
tao ang gawa.” An tawo iyo an naggigibo kan gabos, magin suwerte o kademalasan,
asin mayong pakilabot an Dios saiya kundi magmasid sana, na an tawo dai
magpara-asa sana sa ugay nin Dios kundi dapat maghiro man kun gusting
mag-asenso an buhay. Sa kaisipan na ini garo baga an tawo asin an Dios suhayan.
Na kun siya nghihiro, laen man an hiro nin Dios diyan saiya. Dai siya
nagtutubod na an saiyang pusod nakatakod pa sa Dios asin an gabos niyang kusog
asin buhay gikan pa sa Dios.
Huli
kaini, boot ming darahon kamo sa sarong mgurang na pagtubod tanganing makalikay
kamo sa apat na peligrong ini, na tatao kitang mag-ako asin magresibi kan
mensahe nin Dios maski na sa paghona asin paghiling ta an mga kasangkapan na
mensahero nin Dios mga hamak na daing gibong karahayan o maluya sana. Para
sato, an kahalagahan kan mensahe iyo an mas importante sa pag-otob kan saiyang
trabaho iyo an satong inaapresyar asin bakong anupaman.
Bilang
yultimo, isinaboi man duman sa katekesis an inagihan na kamuhgtakan sa
kasaysayan kan
Sta. Iglesia nin Dios magpoon duman sa iglesia sa langtad o disyerto kan
panahon nin Exodo sagkod sa panahon ta ngonian. An kahadean nin Dios digdi sa
daga iyo an iglesia, o asembleyang may pagtubod sa Dios., iyo ini. Na an
iglesia o kahadean na iyan yaon pa sa ngonian na panahon maski ngani
natatambunan iyan nin mahibog na alpog o nakatumba huli sa natural na
pagkarelihiyoso kaini. Alagad an iglesiang iyan buhay asin naghahangos pa. Dai
minatugot an Dios na padagos na magadan asin mawara iyan, kundi sa inspoirasyon
niya ginigiyahan an ibang tawo an kutkuton an nakatagong “kayamanan” na iyan na
nasa irarom kan daga. Iyo iyan an kayamanan na sinasabi sa parabola ni
Jesukristo na, “An kahadean nin langit nakakaagid sa sarong kayamanan na nakatalbong
sa sarong oma na nakutkot nin sarong tawo; itinatalbong niya giraray iyan,
minahaleng maogmahon, ipinapabakal an gabos na pagsasadiri asin binabakal an
enterong oma” (Mt. 13:44). An kayamanan na iyan, an Sta. Iglesia sa
kalangtadan, nakutkot ta iyan asin itinalbong ta giraray asin puminuli kitang
maogmahon asin ipinabakal ta an satong mga pagsasadiri tanganing ipadagos na
bakalon an entering oma (an entering adal ni Jesus). An iglesiang iyan iyo an
“sadit na pisog nin mustasa na kinua nin sarong tawo asin inihasok sa saiyang
oma. Iyan an pinakasadit sa gabos na mga semilya, alagad kun magtalubo iyan
iyan an pinakadakulang kahoy sa gabos asin minagibong estaran asin pahingaloan
an mga gamgam sa saiyang mga sanga” (Mt. 13:31-32). An orihinal na iglesia o
kahadean nin Dios yaon diyan sa entering darakulang kahoy na iyan, alagad
nangangaipo nin pagpili an tawo na idtong mga parting lapa na, arog kan lapang
sanga, lapang dahpon asin lapang mga bunga, dapat na dai niya ipagbale kun
minakinabang siya sa karahyan kan kahoy na iyan.
Arog
man kaiyan an kamugtakan kan
presenteng iglesia. Kaya nangangapodan an Konsilyo Vaticano II para sa
pagbabago kan
presenteng institusyonalisadong iglesia asin ikabalik sa orihinal na porma
kaiyan sosog sa iglesiang nakukua sa Bagong Tipan. Isinabi ta pa na ini
mangyayari, bako sa paagi nin pagkontra asin pagsikwal kan lumang iglesia,
kundi sa pag-apod nin mga tawo sa laog kaiyan na magbago asin mag-ako kan
trabaho nin pagbabago sas paagi nin pagkakaigwa nin magurang na pagtubod sa
irarom kan inspirasyon kan banal na Espiritu nin Dios. An mga tawong ini dapat na magkua nin
pagtubodbako sa institusyonalisadong iglesia, na dai na makakayang makatao
kaiyan huli ta nakakahon na an gabos asin nakasemento na an sistema, kundi sa
buhay na inspirasyon nin Dios. An iglesiang buhay asin aktibong nabubuhay sa
impluwensiya kan
inspirasyon nin Dios iyo idtong iglesiang natambonan. An institusyonalisadong
iglesia iyo idtong hayag asin kataw na nahihiling nyato sa presenteng sosyedad
asin iyo an nagtutukdo sato dapit sa pagtubod na minasarig sa marhay na g8ibo.
Kaya bakong kasalan ta an sagkod ngonian arog kaini an grado kan pagtubod na
yaon sa sato, an pagtubod na yaon sa lebel nin natural na pagkarelihiyoso, nin
huli ta iyo ini an relihiyon na satong nagimatan.
An
apat na mga tanda kan sarong tunay na iglesia nin Dios, na saro, banal, lakop,
asin apostoliko, yaon pa man sa enterong iglesia magin sa institusyonalisadong
iglesia, huli ta yaon pa ini sa laog kan orihinal na iglesia, maski ngani natatahoban
asin nakatago (Hilnga an dapit sa parabola kan mga bagay na luma asin bago na
[parehong nakatago sa bodega na ilinuwas nin sarong eskribang nagigin disipulo
ni Jesukristo, Mt. 13:51-52).
Huli
sa dai nindo pagkaaram na diyan sa hayag asin lataw na institusyonalisadong
iglesia yaon nakatago an sarong mistyeryosong puro, dalisay asin buhay na
iglesia nin Dios na iyo an saiyang kahadean, kaya idinidepensa nyato an satong
iglesiang lataw sa mga nagkokontra kaiyan na kabali na pati idtong mga lapang
bagay na yaon diyan. An apod sa Engles kan
arog kaining kamatean iyo an “misplaced lotalty.” Kun an saindong pagdepensa
nakadirekta digdi sa misteryosong iglesia na nakapalaman diyan sa hayag na
iglesia, an gaweng iyan iyo an sarong magayon asin apresyado nin Dios huli ta
an kamatean na iyan nakadirekta para saiya. Alagad kun nakadirekta sa
institusyon nin tawo, iyan sarong kuwestyonableng kaisogan asin dai apresyado
nin Diois kundi apresyado man sana
nin tawo.
Kun
babalikan nyato an satong halimbawa sa iglesia bilang sarong kahoy, igwa nin
mga tawo na pinapadangat an sarong poon nin kahoy kabali pati an mga lapang
parte kaiyan, arog kan lapang sanga, dahon asin bunga, nin huli ta ginagamit
niya an mga lapang bagay na iyan asin pinakikinabangan bilang sungo, abuno asin
pambahog sa mga hayop. Mantang an mga lapang bagay iyo an saiyang
piankikinabangan, dai siyang pakimano para sa buhay kan poon nin kahoy. Dai niya iyan inaataman,
ginugudak asin inabunuhan. Kun padagos na magadan an kahoy na iyan, dai siyang
paghinayang nin huli ta marhay ngani poara saiya huli ta igwa na siya nin dakul
na siyang makukuang pansungo, pangpaaso sa loon asin pambahog sa mga hayop.
Kadaskul pa man nin ibang buhay na kahoy na puwedneg makasangle.
Kun
nakakadangog kita nin mga atake labang sa simbahan, minadisasperar kita nin
huli ta naghohona kita na iyan an kagadanan kan satong iglesia. Kun magadan an iglesiang
iyan, kaiba kitan magagadan. An kawsa kan disasperasyon na ini sap arte ta iyo
na dai nyato midbid an tunay na iglesia nin Dios na yaon sa laog kan lataw na
iglesiang iyan. Iyan an dai tutugotan nin Dios na an saiyang iglesia makanamit
nin korupsyon asin kagadanan, nin huli ta iyan an hawak ni Jesukristo na
nag-agi na sa kapangyarihan nin kagadanan asin nagbangon na liwat sa pagkagadan
asin nasas kamurawayan na kan Ama.
Paano
nyuato maseseguro na an iglesiang iyan nin Dios na gikan pa sa iglesia sa
kalangtadan na inakay ni MOises, ni Jesukristo asin kan mga apostoles, dai
makamate nin kagadanan maski an institusyonalisadng iglesia malapa asi magadan
nang padagos? Sa Roima 11:16-24, tinukdoan kita ni Apostol Pablo kun ano an
gigibuhon nyato. Sa paagi ini nin sarong artipisyal na operasyon na inaapod na
“grafting,” o “budding.” Diyan sa lumang poon nin kahoy, minapili kita nin sarong
magurang na sanga na namumunga o namumurak na. Dangan, hinahalean iyan nin
kadiit na ubak sa palibot asin pinapatos nin daga tanganing gamotan nin bago.
Kun may gamot na, saka iyan inuutas sa dating kahoy asin itinatanom sa ibang
lugar tanganing magin bagong kahoy asin mamunga ni9n ibang klaseng bunga.
(Puwede man ipaliwanag an inaapod na “budding operation.”) Arog man kaiyan an
ginigibo nyato saindo. Kinua kamo diyan sa lumang iglesia, poinili kamo huli
kan saindong magurang na pagtubod, dangan pinapagamotan kamo sa mga tataramon
nin Dios na itinutukdo saindo sa laog klan sarong eskuwelahan sa pagtubod,
tanganing ikatanom kamo sa ibang lugar kun may sadiring gamot na. Kaming mga
katekist an tatao kan
gigibuhon na operasyon.
Ngonian
na banggi asin sa entering aldaw nuodmang Domingo, kun itutugot nin Dios na
gabos kita magin presente (alagad kun dai gabos, seguro pupunduhon ta na an
Convivenciang ini), saro na naman na bagong tema an tutukaron ta, an dapit sa
kayaman o kuwarta. Aram
nyato na pag an orolay dapit na sa kuwarta, iba an satuyang mga reaksyon. Sa
paghona ta kontribusyon na naman ini sa grupo.
Sa
katekesis na ini tutukaron ta an dapit sa kayamanan nin huli kita gabos anas
mayaman kun an pagsunod asin pagdangog sa mga adal asin kagustuhan nin Dios an
pagoorolayan. Iyo iyan an rason kun tano ta kun minsan yaon kita nag-aatendir
sa mga katekesis asin kum insane mayo. Kaya, kun bakong sa material kitang mga
bagay na dai na nyato kaipuhan pa na magparaaradal pa dapit sa tataramon nin
Dios. Aramon ta sa katekesis na ini kun arin an kayamanan na iyan na yaon sa
satong mga indibidwal na pagkatawo, asin kun arin na kayamanan an sinasabing
ikinakaongis ni Dios na boot niyang ipabakal o isikwal ta.
Kun
magtukar kita digdi dapoit sa mga kayamanan, na isabi mi saindo na ipabakal an
mga pagssadiri nindo, nauuri lang daw kami sa saindo ta kami pobre kaya
naghahanap kami nuin kadamay asin gusto mi man na mapgot man kamo arog samo
tanganingpuro-pareho n sana
kita. Bako lamang po iyan an katuyuhan mi saindo. An gusto nyamo saindo iyo na
orog na magin mayaman pa logod kamo.
Huli ta bako sanang material na kayamanan an mapapasaindo ngonian, kundi
magin espirituwal na kayamanan iyo an mapapasaindo. Gusto mi na kumpleto, asin
mayong guwang, an kaogmahan nindo.
Kaya,
kun matukar kami ngonian kan
saindong kayamanan, gusto nin Dios na magin kumpleto asin lubos an kapogmahan
nindo. Ini an boot sabihon kan “mananggatos”
sa ebanghelio na binasa ta pa sana
(Mk. 4:1-20) An boot sabihon kan sanggtaos digdi iyo an 50% kaogmahan na
dinagdagan nin 50% kasakitan (sakripisyo), kaya matao iyan sato nin 100%. An
tawo dapat mabuhay na bakong 100% kaogmahan, o kaya 100% kasakitan, kundi
banga-banga.
Iyo
ini an gustong kaogmahan na gusto ming makamtan nindo, sa tabang kan katekesis dapit sa
Kayamanan. Oot mi pong manodan ta an pagtao na may kaogmahan o henerosidad
(kamayudkan) na namamatean sa puso. Aram nyato na gabos kita tataong
magtao sa kapwa, alagad kadaklan na beses minatao kitang maraot an boot, pirit,
nagbabasol, o naaanggot. Paano an pagtao nin kuwarta o anuman na bagay na may
kaibahan na kaogmahan asin kagayagayahan? Iyan an manonodan nyato sa katekesis
nuodma. Iyo iyan an boot sabihon kan
pagtao nin kayamanan na hale sa puso. Kun sa lambang pagtao mo sa kapwa igwa
kang namamatean nin kaogmahan, kagaya-gayahan o kagianan sa puso iyo iyan an
balos o karibay kan
nawara mong kuwarta o bagay na itinao mo sa kapwa. Maski dai ka na bayaran o
maghalat na bayaran kan saimong kapwa hui sa kinua nindang kuwarta saimo, ika
konsideradong bayad na huli sa namatean mong kaogmahan kan ika magtao o mawaran
nin kuwarta o bagay. Alagad, kun an namamatean ta sa pagtao ta sa iba iyo an
kamundoan, kaanggotan o pagbasol, an pagtaong iyan bakong gikan sa puso kundi gikan
sa utak.
‘Give until you are happy’ ‘God loves a cheerful giver’ (2 Co. 8:7)
Dec. 18, 1999, 5:00 PM –
Ebanghelio, Lk. 12:13-14, Mt. 6:19-34.
-
Eskrutinyo para sa
bagong kristyaong ngaran, asin an nagin
atitud sa pagpabakal nin mga kayamanan
ninda.
Dec. 19, 1999, 8:00 AM – Pagpadagos
kan
eskrutinyo kun igwang dai pa nahahapot.
-
Recess
-
Homiliya dapit sa binasang evnagleio
1:00 PM – Katekesis
dapit sa Kayamanan
PARTE I. HOMILIYA
PARA SA EVANGELIO (Lk. 12:13-34/Mt. 6:19-34)
An
homiliyang ini binibilog nin duwang evangleio, an Lk. 12:13-34 asin an Mt.
6:19-34. An duwang ini pinagsabay na binasa tanganing an homiliya magsentro
duman sa masunod na katekesis dapit sa kayamanan na iyo an satong tema para sa
aldaw na ini.
An
primerong evangelio, an LK. 12:13-34, nagpipreentar sato kan sarong sitwasyon
sa entering libro kan mga evangelio dapit sa pagpatanid ni Jesus sa mga
disipulo niya na mag-ingat sinda na mahulog sa kasalan nin avaricia. An boot sabihon kan
avaricia iyo an sobrang pagmawot o pagkagahaman para sa ganansya, magin sa
kuwarta o anuman na may pakinabang na bagay, o an sobrang pagigin materyoso nin
tawo.
Dapat
linawon ta sa pagpoon pa sana
na an kuwarta, sa sadiri niya, bako man na maraot. Ginagamit ini sa komersyo
bilang pangribay sa mga serbisyo asin produkto tanganing masimbagan an saindang pangsosyal na obligasyon asin
pangangaipuhan. Huli kaini, an kuwarta sarong nesesidad sa buhay nin tawo (Qo.
10:19). Kun siring dapat na magkaigwa nin kuwarta an gabos na tawo, na mayong
siisay man an magkulang kaiyan, para sa lubos niyang karahayan asin kagianan sa
buhay.
Huli
kaini, dai lamang binoot nin Dios na an siisay man na tawo magin dukha asin
magtios sa entero niyang pagkabuhay na mayo lamang nin kuwartang ikakatakop
para sa mga pangangaipuhan. Kaya an gabos na bagay na kinakaipuhan tanbganing
mabuhay an tawo digdi sa daga itinao nin Dios na libre ason gratis para sa
gabos. An tawo man sana an nagpapabayad kan saiyang mga serbisyo
sa kapwa. Kaya an tawo nakaimbento nin kuwarta tanganing ibayad sa mga
trinabohan niya sa iba. Alagad, hui sa pagkamateryoso asin kasakiman kan iba sa kuwarta, dai
ninda itinatao an tamang bayad para sa serbisyo o produktong inako sa iba. Iyo
ini an kasalan na avaricia, o an sabi kan
Apostol Pablo na “pagkamoot sa kuwarta iyo an ugat kan gabos na karatan” (1 Tim. 6:10).
An
kadukhaan, na sa lenguwaheng Engles iyo an ‘destitution”, iba kan sa pagigin pobre (na sa Engles iyo an
“poverty”). An pagkadukha iyo an sarong permanenteng kamugtakan nin tawo na dai
ninda kayang maghale sa kamugtakan na iyan nin kapobrehan, pagkadaing-suwerte,
na pinabayaan asin grabeng pangangaipouhan sa buhay sagkod na dai sinda
tabangan nin kapwa. An kadukhaan o destitusyon iyo an sarong karatan na gikan
sa pagkamoot nin ibang tawo sa kuwarta, na habong mainann pa an saindang
kuwartang natipon o nasasaray.
An
pagigin pobre sarong temporaytonmg kamugtakan nin pagkawara nin material na
karahayan asin kabuhayan huli sa pagkalugi, estilo nin pagkabuhay asin sa
sadiring kagustuhan huli sa pangapodan kan evangelio o kan kahadean nin Duios.
An pagkapobre sarong karahayan, mantang an kadukhaan sarong karatan. An
pagka-pobre nagpapapahayag nin sarong
kondisyon kun saen an kamugtakan nin
sarong tawo makaherak-herak sa atubang nin Dios, kaya nagpapahiling ini na an
Dios iyo sana an marhay asin mayaman, asin an tawo nabubuhay sa paghalat kan
ikakaugay nin Dios. An kadukhaan iyo an tawo an kaggubo, mantang an pagkapobre,
Dios an kaggibo (1 Sam 2:6-7).
Kun
babalikan nyato an enot na evangeliong binasa, an Lk. 12:13-34, nahihiling
nyato na napapalaman ini sa sarong insidente, sarong parabola asin
nagkapipirang diskurso ni Jesukristo.
An
insidenteng sinasabi digdi iyo an mapapadapit sa sarong lalaki na nagdulok ki
Jesus huli ta igwa siya nin sarong magabat na problema, an porblema sa kuwarta.
An problema kan lalaki iyo na siya inaabotan kan saiyang matuang
tugang nin kahirasan sa parting manonongod saiya duman sa saindang mana. An
gusto kan
lalaki iyo na pagsabihan o lekturahan ni Jesus an saiyang matuang tugang dapit
sa obligasyon kaini sa nguhod na tugang. Malinaw sa insidenteng ini an trabaho kan Diyablo sa magtugang
na ini. Habo ni Jesus na maglaog sa litag na ini kan Diyablo, na ihulog an tawo
sa labi-labing pagkamoot sa kuwarta tanganing raoton an marhay na relasyon kan
magtugang huli sa kuwarta. Kaya sinabihan niya an lalaki, “Amigo ko, siisay an
nagbugtak sako na magin parahatol nind ong duwa o parahusay kan saindong mga deretso?” Boot sabihon ni
Jesus sa lalaki na “Amigo, pareho kamong duwa an nasasala nin huli ta kuwarta sana an saindong
painagkakadeperensyahan. Ika, gusto mong raoton asin kondenaron ko an saimong
tugang nin huli ta dai ka tinatawan kan
kuwartang manonongod saimo. Totoo, may deretso ka para sa kuwartang iyan.
Alagad dai mo daw puwedeng ikapahunod an deretsong iyan alang-alang sa pagigin
magtugang nindo? An tugang mo igwa man nin kasalan huli ta sa sobrang kagahaman
sa kuwarta kaya niyang lingawan an saiyang mga obligasyon sa tugang niya.
Kutana kun may pagmakulog siya saimo bilang tugang, itinao niya saimo an gabos
na kuwartang hale sa mana tanganing dai ka magribok o magkaproblema. Alagad,
nin huli ta preho kayak among kagaham sa kuwarta, kaya habo akong magtomar
parte sa iriwal nindong magtugang.” Kaya sarong parabola an inosipon ni Jesus
sa gabos na tawong yaon duman, kabali idtong tawong nagdulok saiya kan problema.
An
parabola iyo an mapapadapit sa
pagkagahaman nin sarong tawong mayaman na nagpaseguro kan saiyang sadiri
sa kinaban na ini sa paagi nin pagtipon asin pagsaray nin mg amateryal na
kayamanan, alagad dai siya nagpaseguro para sa kapakanan kan saiyang kalag
tanganing kun magbalik na sa Dios asin makipagkuwentahan saiya pagkatapus
siyang magadan, an kalag niya nagin huba sa mga bagay duman sa ikaduwnag buhay.
Hinubaan siya kan
gabos na bagay na tinipon niya sa kinaban na ini pagabot nin kagadanan. “Huba
siyang nagluwas sa tlak kan saiyang ina, huba
man siyang mahale; mayo siyang madadara pagkatapos kan gabos niyang kapagalan” (Qo. 5:9-19).
An
leksypn kan parabolang ini sinabi mismo ni Jesus na, “Kaya, arog kaiyan an
mangyayari sa sarong tawo na nagpaparasaray nin kayamanan para sa sadiri niya
embes na magpakayaman kan saiyang sadiri sa mata nin Dios.’ Nin huli ta an
kayamanan na hinuba saiya kan
siya magadan madagos duman sa mga tawong dai nagpagal kaiyan. Mantang siya, sa
pagbaya niya, mayo siyang madadara ni sarong kusing o alikboy man lamang sa
atubang kan
saiyang Kaglalang. Dangan mahinayang siya kan gabos na panahon asin kapagalan
na saiyang inagihan tanganing makapagtimos asin magsaray nin mga kayamanan na
dai man nin karahayan na itatao saiya paglaog niya sa ikaduwang buhay.
Sa paagi kan parabolang ini, ipinadagos ni Jesus an
saiyang pagdoktrina sa mga disipulos dapit sa pagsarig sa ugay (providence) nin Dios. Kaya sinasabihan
ta kamo na dai maghadit dapit kan
saindong buhay asin kun ano an saindong kakakanon, ni dapit sa saindong hawak
asin kun paano babdoan iyan. Huli ta an buhay mas mahalaga kisa kakanon, asin
an hawak kisa sa bado…Alagad kamo, dai nindo dapat ibugtak an saindong mga puso
sa mga bagay na kakanon asin sa mga bagay na inumon; ni maghadit kamo. An mga
pagano sana asin idtong mga daing pagtubod sa
kinaban na ini iyo an minabugtak kan
saindang mga puso sa mga bagay na ini. Aram
na marhay kan
saindong Ama na kaipuhan nindo an mga bagay na ini. Dai; ibugtak nindo an
saindong puso sa kahadean niya, asin ining ibang bagay na ini itatao man sa
saindo (Lk. 12:22-31).
An
puntong boot darahaon ni Jesus dapit sa relasyon kan pugtubod, na iyo an
pagsarig asin pagtiwala sa karahayan asin katanosan nin Dios sa saiyang mga
kapangakoan na dai niya ipagpasusudya, asin sa pagtipon o pagsaray nin mga
kayamanan. An tawong may dakula asin tunay na pagtubod sa Dios iyo an dai
naghahadit kan
mga bagay sa kinaban na ini. Mantang an mga pagano asin mga mayong pagtubod sa
Dios sana an
naghahadit sa mga bagay na ini. Minapaseguro sinda sa kuwarta, kakanon, inumon,
babaduon, harong asin mga kasangkapan nin huli ta lamag ninda an marhay na
respeto asin reputasyon (status) sa sosyedad o sa mata nin tawo. An hatol ni
Jesus iyo na kun mapagayon sa mata nin
tawo dapat na magpagayon man sa mata nin Dios tanganing sa pag-oras na bayaan
an daganon na buhay may kayamanan na nakatagama saiya sa langit.
Kaya
sabi pa ni Jesus na Sadit na aripumpon, mayong dahelan na kamo matakot nin huli
ta kaogmahan nin saindong Ama na itao asin itagama niya sa saindo an saiyang
kahadean (Lk. 12:32). Kun magibo nin tawo an pagpayaman sa atubang nin
Dios asin bako sana sa atubang nin
kapwa, dai siya matatakot, mamundo o mahinanakit sa oras nin pagkagadan, nin
huli ta nakatagama na an sarong langitnon na kahadean para saiya.
Tanganing
mangyari an pagpakayaman nin tawo sa atubang nin Dios, sabi pa ni Jesus: ‘Pabakalan
an saimong pagsasadiri asin maglimos. Magtagama para sa saindo nin mga pitaka
na dai naluluma, kayamanan na dai mapasudya saindo, sa langit kun saen mayong
para-ikit na makakadotodt kiyanm asin mayong kulagbaw na maraot kaiyan. Huli ta
kun yaon saen an saindong kayamanan, yaon man diyan an saindong puso’ (Lk.
12:33-34).
Magayon
an huring versikulong ini, kaya tatawan nyato nin makusog na empasis. Sinasabi
digdi na: ‘Kun haen an kayamanan nindo, yaon man diyan an saindong puso.’ Saen
nyato ginagamit an satong puso? Para sa pagkamoot, sa pagmawot asin pagdistribuir
nin dugo. Kun siring tama an sabi ni San Pablo na ‘An pagkamoot sa kuwarta iyo
an ugat nin gabos na karatan.’ Kaya an sabi ni Jesukristo na ‘Pabakalan an
saimong pagsasadiri asin maglimos,’ ini dapat otobon sa liwanag kan sabing ini ni San
Pablo. An pagkamoot, o an pagmawot, sa kuwarta asin
kayamanan iyo an dapat tang ipabakal asin ilimos.
An ikaduwang evangelio, MT.
6:19-34, iyo an mga diskurso ni Jesus duman sa bukid na naglalaman kan saiyang
mga mahalagang doktrina para sa mga tawo dapit totoong kayamanan (19-21), an
mata bilang lampara an hawak nin tawo (22-23), an Dios asin an kayamanan (24),
asin an pagsarig sa ugay nin Dios (25-34).
An enot na doktina, an dapit sa
totoong kayamanan (mt. 6:19-21), iyo an nakakabing duman sa Lk. 12:33-34, apuwera
sa tugon dapit sa pagpabakal kan pagrorogaring asin an paglimos. An dagdag
digdi ki Mt. iyo an tugon na ‘Dai kamo magtipon
nin mga kayamanan para sa saindng sadiri digdi sa daga, kun saen yaon an mga
kulagbaw asin mga bukbok na iyo an maraot kaiyan asin an mga para-ikit
minasalakat asin mina-ikit’ (Mt. 6:19). Dangan, an katukdoan dapi tsa mata
bilang iyo an lampara kan
hawak (22-23), asin an katukdoan dapit sa ios asin ki Mammon (24), iyo an mga
dagdag na diskurso na mayo duman sa Lk. 12:3-34. An iba iyo an nakakabaing
duman sa naenot na evangelio, asin an mga katukjdoan dapit sa kayamanan
satuyang didiskutrion pag-abot sa masunid na katekesis dapit sa kayamanan.
An
doktrina dapit sa mata, an lampara kan hawak,
iyo an naiiba kisa sa entering seksyon kan
evangeliong ini. Asin ini tinutukar na nyato sa nakaaging tema dapit sa
Espiritu nin Dios, kaya dai ta na digdi
tuitukaron.
PARTE II. KATEKESIS
DAPIT SA KAYAMANAN
1.
Depinisyon kan
kayamanan
An kayamanan, o
“mammon” sa tataramon na Aramiko (sarong siro-kaldeong lenguwahe) na pirmeng
gingamit sa mga literaturang rabbinical (Sir. 31:8; Hilnga man an Mt. 6:24, LK.
16:9,11,13), iyo an sobrang obsesyon, o pagmawot, asin pagigin gahaman nin tawo
sa mga material na karahayan (material goods) kan kinaban para sa saiyang
sadiring karahayan. Pormula nin kayamanan – W = S x t2 (Tal. 13:11).
Para sa
Bibliya, an kayamanan ibinibilinag sa sarong idolo na nangangaipo na pagdolotan
nin tawo nin sakripisyo (Hilnga an komentaryo para sa Sir. 31:7+). Tanganing
malabanan kan tawo an paglingkod ki Mammon,
itinutukdo kan
antigong espirituwalidad ni MOises na paglimos (Hilnga an Dt. 15:7-11; Ex. 32,
Mt. 4:8-10).
An kayamanan
iyo an dakulang karibal nin Dios para sa pagklingkod asin apeksyon nin tawo na
dapat ipanongod para sa saiyang Kaglalang. An tawo linalalng nin Dios hale sa
saiyang purong pagkamoot, alagad an kayamanan, o an kuwarta, iyo an linalalng
nin tawo hale sa saiyang mga abilidad asin trabaho tanganing maglingkod sa
saiya sa bilog niyang pagkabuhay. Kun siring, an kuwartang lalang nin tawo iyo
an saiyang sinasarigan na maligtas saiya sa gabos na klase nin pangangaipuhan
sa buhay. An tawo igwa nin deretso na maghagad nin paglingkod asin pagsamba
hale sa kuwarta, kun talagang ipipirit niyang siya an kaglalang kaiyan. Alagad,
an kabaliktaran iyo an nagyari. An kuwarta iyo an sinasamba nin tawo. An tawo
nagsarig nangpadagos sa saiyang kayamanan asin dakul na kuwarta, na linalang
man sana niya,
asin nagsayumang magmidbid asin maglingkod asin magsarig sa Dios na iyo an naglalang
saiya. Dai man kita anggoit sa kayamanan asin sa mga mayaman. An kinakaanggotan
ta iyo an salang paggamit nin kayamanan sa saindang kayamanan, na nagdidios o
nagiidolo sa kayamanan.
An duwang ini, an Dios asin a mammon,
ipinahayag ni Jesus na mortal na magkaribal asin magkakontra kan sinabi niya na
“Mayo nin sisay man na puwedeng maglingkod asin magin oripon nin duwang amo:
puwedeng ikaongis niya an primero asin mamotan an ikaduwa, o irespeto an
primero asin ikaongis an ikaduwa. Dai kamo puwedeng magin oripon asin makapaglingkod
sa Dios asin sa kuwarta (Mt. 6:24; Lk. 16:13).
An kahulugan kan tataramon na ini ni
Jesus iyo na dai puwedeng pagsabayon an paglingkod sa Dios asin sa kayamanan.
May tolong rason kun tano ta dai ta puwedeng pagsabayon an duwang ini. Sabi sa
komnetaryo nin sarong kastilang bibliya dapit sa Mt.
6:24 iyo na, “El texto latino guardado aqui la palabra siro-caldaica Mammon,
que significa riqueza. El sentido es este: No podeis server a mammon y a Dios
al mismo teimpo; el uno te manda robar lo ajeno y el otro dar aun lo propio; el
un re incita al regalo y el otro a la mortificacion; el uno te inspira el amor
de las cosas presentes y el otro te manda despreciarlas. Como, a un mismo tiempo, podras ejecutar
cosas tan contrarias?”
Sosog sa
komentaryo ini, an tolong rason kun tano ta an tawo dai puwedeng sabay na
maglingkod sa mammon asin sa Dios iyo na: enot, an saro minasugo na ika
maghabon, magdaya asin manggipit nin kapwa (Stgo. 5:4-6), alagad an saro naman
minabawal kaiyan (Lk. 3:11, 6:30; 11:41); ikaduwa, an saro minagatoing saimong
maregalo asin an saro para sa mortipikasyon; ikatolo, an saro minapasabong
saimo na mamoot sa mga bagay sa presente asin an saro minasugo saimo na isikwal
iyan. Siisay daw an puwedeng magsagibo kan
mga bagay na magkakontra sa sabay na panahon? Mayong sisay man an puwedeng magsunod
na sabayon an duwang magkakontrang bagay. Kaya, imposible sa sarong tawo na magligkod sa duwang magkaribal na amo, an
Dios asin an kayamanan.
Aram
nyato na an Dios mnahagad satuya nin pagsamba. “Dai kamo magkaigwa diyan sa
saindo nin ibang dios na pagsasambahon kundi ako sana. Dai kamo maggibo para sa saindo nin mga
ladawan o kabaing nin mga linalang na yaon sa langit o sa daga sa irarom asin
sa mga katubigan sa irarom kan daga; dai kamo maghuruhod o magluhod sa sainda”
(Ex. 20:3-5). “Kun iitaas nindo an saindong paghiling sa langit, kun mahiling
nindo an saldang, an bulan, an mg abitoon, gabos na mga sangkap sa langit, dai
kamo matentaran na magsamba asin maglingkod sa sainda” (Dt. 4:19). “Dangoga Israel, si Yahweh na saindong Dios iyo sana an sasarong Yahweh.
Kamotan nindo si Yahweh saindong Dios sa bilog nindong puso, sa bilog nindong
kalag, sa bilog nindong kusog” (Dt. 6:4-5). An Dios minaako nin sakripisyo hale
sa tawo (Gn. 4:3-4; 8:20-21, 22:2; Lv. 19:5; Hb. 10). An gusto niyang
sakripisyo hale sa tawo (Gn. 4:3-4; 8:20-21; 22:2; Lv. 19:5, Ph. 4:18, Hb. 10,
13:16). An gusto niyang sakripisyo iyo an satong paglingkod asin pagkuyog sa
saiyang mga kabotan asin kagustuhan (Sal. 40:6-8, Heb. 10:5-7, 10). Dapat na
isakripisyo nin tawo an saiyang kaymanan asin kuwarta, alang-alang kan pagkuyog niya sa
tataramon asin kabotan nin Dios. An kuwarta o kayamanan nin tawo iyo an
ginagamit bilang pambalukat kan
saiyang buhay sa Dios (Ex. 30:15). Gurano an kuwartang hinahagad nin Dios sa
tawo bilang pambalukat kan
saiyang buhay? Kabanga kan
sarong sentabo (Ex. 30:15). Dapat gamiton nin tawo an kuwarta sa tamang
paagi: “Kaya, sinasabihan ta kamo kaini:
gamiton nindo an kuwarta, maski may digta iyan, tanganing magkaigwa kamo nin
mga amigo, asin kun siring makaseseguro kamo na kun iyan dai na nindo
masasarigan, sinda an maresibi saindo sa mga tlda kan eternidad. An tawong
matitiwalaan sa kadikit na bagay iyo an matitiwalaan sa mga darakulanbg bagay;
an tawo na madaya sa mga saradit na bagay iyo an magigin madaya man sa mga
darakula. Kaya, kun dai kamo mapagkakatiwalaan sa kuwarta, an madigtang bagay
na iyan, siisay an matiwala sa saindo kan tunay na kayamanan? Asin kun dai kamo
matitiwalaan kan mg abagay na bako nindo,
siisay an matao sa saindo kan
talagang sadiri nindo? (Lk. 16:9-12). Kaya, gamiton an kuwarta bilang
pangsakripisyo nin tawo sa Dios. Gamiton ini sa pag-otob kan kabotan nin Dios sa pagsunod sa saiyang
tataramon.
An mammon, o
kayamanan, bilang sarong idolo, minahagad man nin pagsasakripisyo sa tawo
(Hilnga an komentaryo (d) para sa Sir. 31:7). “Dakul na kalag an napahamak huli
sa kapakanan kan buawan, maski malinaw na sa atubangan kan saindang lalawgon an
saindang kapahamakan; siod iyan para sa gabos na nagsasakripisyo para diyan
(d), asin masisiod diyan an gabos na lolong” (Sir. 31:6-7, koment. D – Literal
“sarong gapong sisingkogan.’ Nasa isip kan
kagsurat na an kayamanan sarong idolo na dinodolotan nin ‘sakripisyo.’
‘minasakripisyo diyan’: var. ‘naloong kita diyan’; Hebr. ‘siod iyan para sa mga
lolong.’).
Huli kaini,
sinasabi man ni Apostol Pablo na, “An tawong nagmamawot na magpakayaman iyo an
sarong paon para sa sugot; nasisiod sinda sa gabos na klase nin kabobohan asin
mga peligrosong ambisyon na minahulog ngapit sainda pasiring sa pagkarumpag
asin karaotan. ‘An pagkamoot sa kuwarta iyo an ugat nin gabos na karatan’ asin
igwang nagkapipirang tawo na, sa pagparalamag kaiyan, nagkaralagalag paharayo
sa sarong magurang na pagtubod, asin nagdara sa saindnag kalag nin dakul na
bilang nin mararang mga lugad” (1 Tim. 6:9-10).
Kun aadalan
nyatong marhay an pormula para sa pagpauswag nin kayamanan, minaimbuwelto ini
nin mga maati asin illegal na paagi. “Hare
pagpagabati an saimong sadiri sa paagi nin pagpapayaman, asin dai
makilabot sa ganansyang hale sa maraot na paagi” (Tal. 23:4, Sir 11:18). “Igwa
akong namasdan na sarong karatan sa irarom kan saldang: kayamanan na sinasaray asin
nagdadara nin kalugihan para sa may sadiri. Sarong demalas na negosyo, asin
nawawara an gabos na kayamanan na idto. Huba siyang nagluwas sa tulak kan saiyang ina, huba man giraray siyang mahale; mayo
siyang madadara pagkatapos kan
gabos niyang kapagalan. Ini an magabat na karatan, na siring na siya
duminatong, siring man an saiyang paghale; ano an ganan kan saiyang ipinahiling
na kahigosan pagkatapus na nagpagal siya tanganing ganahon an doros, mantang
pinapalihis niya an mga natatada niya pang aldaw sa madiklom, mapait, handal,
helang asin hinanakit?” (Qo. 5:11-16). “An sarong tawo minayaman huli kan
saiyang katusuhan asin paganab asin uya an premyo sa saiyang inaako huli
kaiyan: minasabi siya, ‘Nakanumpong na ako nin katoninongan, asin ngonian
mapasasa na ako sa saklong mga kayamanan’; alagad dai niya aram kun sagkod saen
ini masagkod; babayaan niya an saiyang mga kayamanan sa iba bago magadan” (Sir.
11:18-20). “Depisil para sa sarong komersyante na makadulag sa paggibo nin maraot asin para sa sarong
ahente na di magkasala. Dakul an nagkasala huli lamang sa ganansya, an siisay
man na minamawot na magin mayaman dapat na magin tuso. An pasak minadukot sa
kabangaan kan duwang gapo, asin an kasalan
minapasalipit kan
sadiri niya sa tahaw nin pagpabakal asin pagbakal. Kun an sarong tawo dai
magpakapusog sa pagkatakot niya sa Dios, madaling magaba an saiyang harong
(Sir. 26:29-27:3; Tal. 20:14). “Bakong marhay na bagay an kayamanan para sa
sarong tawong gugom, asin ano an karahayan kan mga pagsuro-sadiri para sa sarong
maimot? An tawong minatipon s paagi nin pagdigta kan sadiri minatipon para sa iabng tawo,
asin an ibang tawo an mapasiram0siram sa mga kayamanan niya. Kun masakit an
satong tawo sa sadiri niya mismo, sa kiisay siya puwedeng magin marhay? Dai man
lamang ngani siya tataong magpaogma kan
sadiri a mga pagsasadiri niy. Mayong mas kuripot pa kisa sa tawong
kinukuripotan an saiya mismong sadiri, asin iyo ini an balos kan katampalasanan para saiya. Kun igwa man
lamang siyang karahayan na naginibo, ini dai niya tinutuyo, asin sa katapusan
siya mismo an minapaisi sa iba kan
saiyang katampalasanan. Tampalasan an tawo na igwa nin materyosong mata,
minatalikod kan saiyang lalawgon asin daing
pakilabot sa buhay kan
iba. An mata kan tawong mapagkamkam dai
nakokontento kan saiyang kahirasan, an
kapasloan iyo an minapasakit kan
saiyang kalag. An sarong kuripot maimot sa saiyang tinapay, sa lamesa niya igwa
nin tag-gutom” (Sir. 14:3-10). “An trabahador an naglinig kan saindong mga oma,
asin dinaya mo sinda – dangoga na kurahaw kan mga tandan na saindong tinago;
isipa an kinurahaw kan mga paraani na nakakaabot na sa talinga kan Kagurangnan
nin mga hukdo. Sa daga nagkaigwa ka nin buhay na makontento asin maluho;
magpadagos kan magkakan sagkod sa kabasugan kan saimong puso sagkod sa pag-abot
kan aldaw nin pagbuno. Ika an nagkondenar kan mayong sala asin naggadan sa sainda; dai
sinda nakilaban” (Stgo. 5:4-6, Tal. 28:6,8). Kun siring, an tawo dai puwedeng
magpakayaman kun dai maggamit nin dahas, katusohan asin pagbentahe sa saiyang
kapwa. Kaipuhan niyang gibuhon an mga paging ini, alang-alang ki mammon.
An dios sa kinaban na ini iyo si mammon, o
kayamanan. “An mga Pariseo, na makikuwarta (avarrinetos), nadangog an mga ini
asin nginisihan siya. Sinabihan niya sinda, “Kamo na nagsasagin-sagin na mga
banal sa atubang nin tawo, alagad aram nin Dios an saindong mga puso.
Huli ta kun ano an halangkaw sa pag-iisip nin tawo iyo an ikinakaongis nin
Dios” (Lk. 16:14-15). Makapangyarihan an kuwarta: “An kuwarta iyo an simbag sa
gabso na bagay” (Qo. 10:19). “Sa oras man na idto naglalaom siya na makaresibi
nin kuwarta hale ki Pablo, kaya pirme niya siyang ipinapaapod saiya asin
nakikipagolay saiya tanganing palibrehon siya” (Gibo 24:26). Igwa nin kasabihan
na “An tawo daang nagsasayuma sa grasya, naglalabo an mata.” Kaya, an mga
Pariseong makikuwarta pirmeng marigmat an mata. An Dios ninda iyo an kuwarta.
2.
An pagsikwal sa kayamanan na igwa nin relasyon sa
pagtubod
May dakulang
relasyon an sarong mgurang na pagtubod asin asn an pagbakal kan kayamanan. Kun kaya, an tema dapit sa
kayamanan magkaiba sa tema nin magurang na pagtubod asin an pagsikwal sa mga
idolo kan
kinaban. An mga temang ini iyo an ipinapaliwanag dangan sinisiyat muna sa mga
estudyante kan
primerong lakad sa paglaog sa katekumenado.
Kaipuhan na
masabiotan muna kan mga esudyante kun ano an primerong hinahagad sainda kan
dalan pasiring sa tunay na pagtubod sa Dios, na iyo an pagkaigwa nin sarong
magurang na pagtunod, an pagsikwal kan kayamanan asin an mga idolo kan kinaban.
An dahelan
kaini iyo an makukua sa nagkapipirang sitas sa Bibliya: Sal. 49:16-17, 73:1-16, Sir. 31:5, Jer. 5:26-31, 1 Tim.
6:3-10, Tb. 4:21, 1 Sam 2:6-7, Jb. 2:3-6, Mt. 5:3+, Mt. 6:30-32, Lk.
12:29-32, Lk. 18:18-30; Stgo. 2:5; 1 Co.
1:26-31, Apo. 2:9, LK. 14:12-14, Lk. 14:21-24.
3.
May pagboot an Dios para sa kayamanan
3.1.
Dai kita makakapagsarig nin lubos sa Dios kun igwa kita
nin kayamanan na sinasarigan - Sal.
49:6, 16-17; 112:3,9; Jb. 31:24-28, Tal. 10:15, 18:11, 10:4, 11:4; Sir. 8:2,
10:8, 40:26, 17:22, Tob. 4:16-17; Jr. 9:22)
3.2.
An tugon dapit sa kamayudkan – Dt. 15:7-11, Sir.
29:8-13, Sir. 3:30 – 4:11; Sir. 31:8, 11; Sir. 29:20; Lk. 3:11; Lk. 6:30, Lk.
11:41; Sal. 112:9, Rom.
12:13, Ga. 2:10, 2 Co. 9:6-7; 1 Co. 13:3, Heb.
13:16; 2 Co. 8:9 (Hilnga an Mt. 8:20, Ph. 2:6-8, 1 Co.
1:5, Heb. 12:2), Gibo 3:6, 2:46; 2 Tes. 3:7-9; 2 Co. 8:1-5, Rm. 15:25-31; Gibo
9:36; Gibo 10:2; Rm. 15:25m; 1 Co. 16:1-2.
3.3.
Dapit sa pagpabakal kan pagsasadiri – Lk. 12:33-34; k. 14:33,
Mt. 13:44; 19:21, Tal. 4:7, Sir. 33:24, 1 Co.
13:3.
3.4.
Pantay an pobre asin mayaman – Ex. 30:15, Sal. 62:9-10,
Tal 22:2, Job 36:18-19; Sir. 10:23, 11:14; 10:30; 1 Co.
11:22; asin Stgo. 2:1-13.
4.
An kadukhaan iyo an ideyal na dapat maabot nin huli ta
kakambal kan kadukhaan an pagigin aki sa espiritu na kinakaipuhan para sa
paglaog sa kahdean nin Dios - 2 Co. 8:9, Stgo. 2:5, Mt. 5:3 (c), Sop. 2:3; Tal.
13:7, Tal. 22:16, 28:6; Mt. 18:1-4; Lk. 14:12-14; Stgo. 1:9-11; Heb. 10:35-36;
1 Co. 4:7-13, 9:11-18, 2 Co. 11:7-9, 6:10; Ga. 6:6, 2 Tes. 3:7-9, Gibo 18:3, 1 Tes. 2:9
5.
Alagad kun ika sarong mayaman, arugon mo an mga pobre.
An pobre asin an mayaman pantay kaidto sa Ex. 30:15+ asin sa enot na iglesia,
Stgo. 2:1-9. – Tal. 27:24, 28:11; Sir. 25:2; Jer. 9:22-23; Sal. 49:2,6, 10-11;
Sir. 31:1-11; Qo. 5:9-19; Tal. 23:4; Tal 10:15; Sir. 14:3-19; Tal. 28:8; Sir.
11:17-20; Sal. 62:9-10, 1 Tim. 6:9-10;
5.1.
An mga mayaman aakuon sana
sa iglesia kun ihahababa ninda an saindang sadiri sa parehong hamak an
kamugtakan asin kategoriya kan
mg apobre - Tal. 18:23; 1 Tim. 6:17-19; Heb. 10:14; Jer. 9:22-23; Stgo. 1:9-11
(e).
5.2.
Itukal ninda an saindang puso sa kayamanan (Sal. 62:10)
asin dai sinda maglamang sa kayamanan (Sir. 31:1-11, Sir. 5:1-2, Mt. 6:32-33;
Lk. 12:29-30, Sal. 62:10; Sir. 31:5; Sir. 5:1-2; Mt. 6:32-33; Lk. 12:29-30, Mt.
6:21; 1 Tim. 6:7-10; Tal. 16:16; Tal. 8:18-21.
5.3.
Magin makamayudkan asin maglimos – Tb. 4:21-22; 2 Co.
8:1-5; 2 Co. 8:1315;
5.4.
Heb. 13:16;
5.5.
Ph. 4:17-19; 1 Co.
13:7, Heb. 10:25,
6. Ano an dapat na gibuhon? 1 Co. 7:29-31., 1 P. 5:2, Jer. 5:25, Tit. 11:1.
No comments:
Post a Comment