Wednesday, October 16, 2013

SHEMA

CONVIVENCIA KAN SHEMA


1 Hulyo 2000, 5:00 PM

Introduksyon Heneral

Sa satong paglakaw sa espirituwal na disyerto, nakaaot na kita ngonian sa sarong lugar na mauuntokan tanganing kita magpahingalo sa kadikit na panahon.
Sa satong espirituwal na pagaklay pasiring sa Dagang Pangako nin Dios, pinalaog na kita sa  bukana kan Disyerto kan ginibo ta an Primerong Lakad sa Katekumendo anom na bulan pa sana an nakaagi.
Magpoon ngonian na banggi, sagkod kan bilog na aldaw noodma, magkakigwa kita nin pagpahingalo sa satong paglakbay tanganing magturukaw giraray kita sa pagpahingalo nin kadikit sa paagi kaining sarong Convivencia kan “Shema.”
An convivencia kan Shema ginigibo bilang sarong pagpahingalo pagkatapos nin paglakaw nin anom na bulan, sa katangaan kan peryodo nin Primerong Lakad pasiring sa Ikaduwang Lakad sa paglaog sa Katekumenado. An peryodong ini igwa nin sarong taon asin ta an convivencia kan Shema yaon sa katangaan kan sarong taon na ini. An convivencia kan Shema igwang katuyuhan na kumustahon asin usisahon an mga miyembro kan komunidad dapit sa nagin paagi nin paglakaw ninda sa mga pangakong ginibo ninda sa Primerong Lakad, kun nabbot na ninda o dai pa. Aaramon man digdi an mga dahelan kun tano ta dai pa ninda ginigibo an mga pangako ninda bago magpasiring sa Ikaduwang Lakad.
Ngonian na banggi satuyang pupunan an convivencia kan Shema sa paagi girary kan Lucernarium. Siring kan pirme nyatong ginigibo kun espesyal na convivencia, an Luecrnarium, o Rito kan Ilaw, ginigibo nyato sa laog kan harong na ini kun saen maestar kita durante kan convivencia. An lampara o ilaw na susuloan iyo an kapinunan kan pagdara nyato nin liwanag sa lugar na ini, siring na madara man kita nin kaliwanagan sa harong nin satong espirituwal na harong, an satong kalag, tanganing maliwanagan an satong mga isip asin puso. An liwanag na gikan sa lampara, o kandila, na satong susuloan iyo an simbolo kan liwanag kan evangelio ni Jesukristo, an tataramon nin Dios na nanitawo.
An evangeliong babasahon satuya ngonian iyo an mapapadapit sa parabola ni Jesukristo dapit kan Sampulong Daragang mga abay kan nobya sa kasal. Sosog sa estoryang ini, an lima sainda iyo an madodonong, mantang an lima sainda bako. An  madonong na mga abay nagdara nin reserbang lana kaiba kan saindang mga lampara. An limang abay na mangmang dai nagdarang mga reserba. Kan maabala an pag-abot kan nobyo, an mga abay nagkaturungka asin nagpoon na magturog na anas may sulo an saindang mga lampara. Kan matanga na, saka naganunsyo na uminabot na an partido kan nobyo hale sa paglakbay sa harayong lugar. Nagkasiribot an mga abay sa pagpakarhay kan saindang mga lampara. Nareparo kan limang abay na mangmang na mayo nang lana an saindang mga lampara. Kaya, nagdulok sinda sa limang madonong na abay tanganing maghagad kan reserbang lanang dara ninda. Alagad nagsayuma an limang madonong na abay na nagsabi: “Baka kulangon na kami nin lana. Mas marhay pang maghanap na kamo nin tindahan tanganing bumakal nin lana para sa saindong mga lampara.” Kaya, nagkuoyg an limang abay na mangmang sa hulit kan limang abay na madonong na magluwas sinda tanganing maghanap nin tindahan na mababakalan nin lana. Mangtang nasa luwas pa an limang abay na mangmang, uminabot na an nobyo. Idtong limang mga madonong na abay na naghanda nin mga reserbang lana sa saindang mga lampara iyo an inimbitaran na maglaog sa salang pagkakasalan kaiba kan nobyo. Dangan uminabot an limang abay na mangmang hale sa luwas asin tumituktok sa pintoan kan salang pinagkakasalan tanganing maghagad na palaogon. Alagad sinabihan sinda kan sarong tawong nasa laog kan sala na magharale nin huli ta an pinto kan salang pagkakasalan sarado na.
Mga tugang, an evangeliong binasa nagpapahayag sato nin mga mahahalagang paguugali asin kalidad na dapat mahiling nyato sa mga miyembro kan komunidad durante kan convivenciang ini. Sa liwanag na magikan diyan sa Dakulang Lampara na susuloan sa tahaw nyato durante kan Rito nin Ilaw, tatabangan kita na mamidbid an satong mga sadiri kun baga saen kita nakabibilang duman sa sampulong abay na sinasabi sa evangelio. Nakapagsaray daw kita nin mga reserbang lana sa laog kaining anom na bulan pakalihis kan Primerong Lakad tanganing iyo an isabat ta sa nagaaabuton tang nobyong si Jesukristo durante kan convivenciang ini? Ta kun mayo kitang darang reserbang lana, mas marhay na magluwas na kita sa salang pagkakasalan na ini asin magdisponer muna kita nin lana para sa satong mga lampara mientras na harayo pa an pag-abot kan satong nobyo. Idtong nagin madonong n abay sato, na nagtagama nin reserbang lana para sa saindang lampara, na an boot sabihon nakaotob na kan saindang mga pangako sa Primeorng Lakad, iniimbitaran na magpakarhay kan saindang mga sadiri tanganing sa pag-abot kan nobyo makalaog man tolos sinda sa salang pagkakasalan kaiba an nobyong si Jesukristo.
An convivencia kan Shema iyo an panahon nin pagpahingalo mientras na naghahalat kita sa pagdatong kan nobyo sa Ikaduwang Lakad sa Katekumenado. Kun an limang madonong na abay nagkaturog tanganing magpahingalo sa paghalat, idtong limang abay na bakong madonong iyo an dapat na magluwas na muna sa pagdisponer kan saindang mga lana embes na magpahingalo sinda sa pagkaturog mantang may anom na bulan pa antes na magdatong an Ikaduwang Lakad sa Katekumenado na iyo an oras kan pagdatong kan satong nobyong si Jesukristo. Tanganing sa oras na iyan, masarabay kitang maglaog sa pintoan kan salang pagkakasalan asin mayo ni saro sato an mawalat sa luwas kan pintoan sa Ikaduwang Lakad sa Katekumenado.
Kun handa na kitang mag-ako ki Jesukristo sa liwanag kaining ilaw kan Dakulang Lampara, magtindog na kita para sa pag-awit.

Rito kan Ilaw:

(An presbitero malaog sa sala, dara an may sulong Cirio Paskuwal. Sa pag-abot niya sa puwerta, kakantahon an “Liwanag ni Cristo“ o “Si Cristo an satong ilaw asin kaligtasan.” Masimbag an asembleya nin “Aleluya,” makatolong beses na kakantahon. Tolong beses gigibuhon an pagkanta kan presbutero asin simbag kan asembleya. Dangan, pagabot sa enotan, ibubugtak kan Presbitero an Cirio Paskuwal sa bugtakan sa toong parte kan atril. Dangan aawiton kan asembleya an “He Rose From Death.“)

Awit: HE ROSE FROM DEATH.
Pagbasa kan evangelio: Mt. 25:1-13.
Homiliya kan Presidente.
Pamibi nin Banwaan, na tatapuson sa Ama Niamo….
Tanda nin Katoninongan
Awit: EVENU SHALOM
Huring Pamibi asin Bendisyon
Paisi dapit kan eskudyula sa mga aktibidad sa masunod na aldaw…dangan mapasiring na sinda sa mga harong/kuwartong pagtuturugan.

2 Hulyo 2000, 8:00 AM sagkod sa 5:00 PM.

PAMIBI SA PAGKA-AGA

Introduksyon General

P. Kagurangnan, buksan mo an sakong mga ngabil.
G. ASIN AN SAKONG NGUSO MAGROROKYAW KAN SAIMONG KAOMAWAN.

Antifona: (Salterio)
Invitatoryo: IF TODAY
Antifona: (Salterio)
Primerong Salmo (Semana II, Salterio)
Awit:
Antifona: (Salterio)
Ikaduwang Salmo (Semana II, Salterio)
Awit:
Antifona: (Salterio)
Ikatolong Salmo (Semana II, Salterio)
Awit:

Babasahon: Mt. 12:28-37.
Repleksyon asin Paghiras kan Asembleya
Homiliya
AWIT NI ZAKARIAS (Benedictus)
Antifona: (Salterio)

PAMIBI NIN BANWAAN, tatapuson sa Ama Niamo…
TANDA NIN KATONINONGAN
Awit: EVENU SHALOM








HOMILIYA PARA SA LUCERNARIUM

(Mt. 25:1-13)

“Tawi kami nin lana para sa samong mga lampara” (Mt. 25:8)


Pamilyar sato an parabola dapit sa Sampulong Daragang Abay. Aram ta na seguro an boot sabino kan parabola. An parabola iyo an sarong estorba na Iowa nin sarong lekson moral o adal. Allegoría an saro pang pag-apod sa parabola. Kun siring, an parabolonag ini dai man naiiba sa ibang mga parabolang yaon diyan sa Bibliya na kaipuhan na diskubrehon an adal o leksyon moral na katatago diyan sa estorya. Kaya, an estoryang ini kadakul an interpretasyon, magin pastoral, mistikal, depende sa adal na gustong palatawon kan sarong parabasa.
Naroromdoman pa seguro nindo an mistikal na interpretasyon na yaon duman sa temang “An Lamparang Bukawan” na napag-adalan na nyato (PSB NO. 30 – Ano naman an Espiritu?).  Dai ta na dodoblehon an pagtukar sa temang ini, alagad rerepasuhon ta sanang kadikit an mistikal na interpretasyob kan parabolang ini.
An parabolang ini nakasentro sa sarong okasyon nin kasal. Sosog sa sarong interpretasyon mistikal, an kasal na ini iyo an pagkainagoman kan banal na espiritu nin Dios asin kan kalag nin sarong tawo. An novio digdi iyo an Espiritu nin Dios, asin an nobya iyo an kalag ni tawo. Nakakabaing inin duma sa estorya kan bautismo ni Jesús, kun saen an espiritu nin Dios, na nasa pormang salampati, naghugpa sa payo ni Jesús, na ilinaladawan an paghilig kan Espiritu Santo tanganing makipag-agoman sa kalag niya, asin an resulta iyo an paghaman nin sarong aki nin Dios. Sa paagi nin pagsaladawan o ilustrasyon na ini kan bautismo ni Jesús, boot ipahayag kan evangelio an pagkakigwa nin sarong pormal na inagurasyon an paghulit o pag-anunsyo kan evangelio dapit sa kahadean nin Dios.
Sa parehong tono kan estoryang ini dapit sa bautismo ni Jesús, tinatawan naman kita nin sarong estorya, an Parabola kan Sampulong Daragang Abay, dapit sa intensyon nin Dios para sa tawo na lubos na nakipag-agoman an saiyang banal na Espiritu sa saindang mga kalag tanganing madara sinda sa reyalidad kan langit kun saen namumugtak an saiyang kahadean.
Alagad, an estorya kan parabola igwa nin sarong bagong empasis bakog arog diyan sa estorba kan Bautismo ni Jesús. An empasis sa Bautismo ni Jesús, maski ngani naglaladawan man ini kan pagka-inagoman kan espiritu nin Dios asin kan kalag nin sarong tawo, an empasis yaon sa resulta kan pagkainagoman na iyo an srong aki nin Dios. Digdi sa ikaduwang parabola, an empasis yaon duman sa ibang remisitos na kaipuhan na mag-abang tanganing mangyari an pagkainagoman na ini. Ano an mga remisitos na ini?
Sinasabi sa estorba kan evangelio na “May sampulong daragang abay sa kasal kan nobya na nagkurua kan saindang mga lampara para sa pagsabat sa novio.” An pagkasal na ini balong arog kaidtong pagkasal na sinabi nyato sa bautismo ni Jesús. Sosog sa parehong mistikal na interpretasyon na ginamit nyato para sa bautismo ni Jesús, an nobyong sinasabi digdi naglaladawan kan hawak na pisikal nin sarong tawo, asin an nobya iyo an naglaladawan kan saiyang kalag na espirituwal. An kasal minaladawan kna unión o pagkainagoman kan duwang magkakontrang elementong in isa pagkatawo nyato; magkakontraryo nin huli ta an saro materyal asin an saro naman epirituwal; an saro gusto kan reyalidad, mantang an saro gusto kan ideyal, an saro gusto kan daganon na mga bagay manatang an saro gusto kan mga langitnon na bagay. Kun mangyari an paginagoman na ini kan duwa, makakaeskperyensya an tawo nin tangkilidad, pagkaburinyog asub  asenso diyan sa saiyang sadiri. An paguyon kan duwang ini, kan pisikal asin kan espirituwal na elemento, iyo an matao sa tawo asin sa sosyedad kan tawo nin katoninongan, pagkakasararo asin prosperidad sa kabuhayan na iyo an tanda kan bendisyon nin Dios sa ibabaw kan daga. Alagad, sabi didgisa parabola, tanganing magin magayon an okasyon kan kasal na ini, kaipuhan an serbisiyo o presensya kan mga abay sa kasal. Ano an kahulugan kan sampulong abay na ini kan nobya, asin ano naman an kahulugan lan saindang mga lampara?
An mga abay iyo an naglaladawan kan isip, o utak, nin tawo.Sinasabi na an mga abay na mga daraga pa.  An boot sabihon kaini iyo na an isip kan tawo yaon sa estado nin pagkabirhen o pagka-inosente.
An sampaulong daragang abay kan nobya nagkurua kan saindang mga lampara para sa pagsabat sa novio.” An lampara iyo an minaladawan kan puso nin tawo. Tanganing masuloan asin magamit an sarong lampara sa pagtao nin liwanag, kaipuhan na igwa ini nin supisyenteng lana asin mitsa tanganing magkurab. Siring man, tanganing magkurab an puso nin tawo kaipuhan an lanakan Espiritu Santo nin Dios asin an mitsa, o panggatong kan marhay na gibo sa pagtao kan tripleng kurab nin kabinian, kadonongan asin pagkaherak.
Lima sainda an loong asin lima an toltol na pagiisip. An mga lolong nagdara kan saindang mga lampara alagad dai nagdara nin reserbang botelyang lana, mantang an mga toltol an isip nagdara nin reserbang botelya nin lana para sa saindang mga lampara.” An sampulong abay, maski ngani inosente o mga birhen pa an pag-iisip, nagpahiling nin duwang klaseng natural na disposisyon – an limang abay igwa nin sa-lolong na disposisyon (dai tataong  magpaseguro sa mga pangangaipo para sa maabot na panahon), mantang an lima igwa nin toltol na disposisyon (tataong  magpaseguro sa mga pangangaipo para sa maabot na panahon). Siring kaini an duwang klaseng isip nin tawo, an tataong magpaseguro asin an dai tataong magpaseguro para sa maabot na panahon. Sinasabi na idtong tatong magpaseguro iyo an may toltol na pag-isip. Idtong dai tataong magpaseguro iyo an may sa-lolong na pag-iisip. An presente iyo sana an importante para sa mga lolong. Siring kaiyan an mga tawo na habong mag-andam para sa ikaduwang buhay.
Ano naman an mga botella nin reserbang lanang sinasabi digdi na dinara kan mga may toltol na isip na mga abay? An lanang sinasabi sa parabola iyo an Espirtu Santo. An paglaladawan kan Espiritu Santo bilang lanang ginagamit na panggatong sa lampara minagikan sa naturalesa mismo kan lana. An lana gikan sa olibo o sa niyog na tanganing magin lana kaipuhan mag-agi sa proseso nin paglalana. An lana ibinubugtak sa mga botella, sinasaray tanganing gamiton sa dakul na paagi. An dakul na gamit sa lana iyo an minaladawan kan mga karahayan na yaon sa Espiritu Santo. An espiritu nin Dios magagamit nin tawo sa dakul na paagi asin mga sitwasyon nin buhay, magin presente o sa maarabot na panahon.An lana iyo an balsamo para sa saiyang bangkay kun siya magadan tanganing ini dai malapa asin mapreserbar an saiyang bangkay. Arog kaiyan an an epekto kan Espiritu Santo sa kalag nin tawo tanganing ini magkaigwa nin imortalidad o buhay na daing kasagkoran. Kaipuhan na may reserbang lana an saiyang botella. An botella iyo man na símbolo kan lima o anom na sentido nin tawo. An limang botella na pano nin reserbang lana kan limang madonong na abay nagsisimbolisar kan pagerok kan Espiritu Santo sa limang sensiya nin tawo, na iyo an paghiling, pagdangog, pagparong, pagnamit asin an pakamate.  Kaya, importante an mga botelyang ini na pirmeng may laog nin reserbang lana huli ta an nasa laog kaini iyo an gabos na marhay na gibo nin tawo. An mga marhay na gibong ini iyo an madara sa tawo sa ikaduwang buhay, kun siya magsabat  sa saiyang nobyong si Jesucristo (Hilnga an Apo. 14:13; Is. 3:10-11). Kun siring, an limang sensiya kan tawo dapat na magserbing kasangkapan kan Espirtu Santo sa paggibo nin mga marhay na gibo arog kan pagpamibi, pag-ayuno asin paglimos.
“Naabala an pag-abot kan novio, kaya nagturungka sinda danzan nangaturog.” Kun minsan, an pisikal o materyal na hawak nin tawo maski ngani gusto man na magpakasal asin agomon an kalag, alagad nin huli ta harapo an kyugar ba pinaghalean kaini huli ta napabayaan sa halawig na panahon naabala in isa pag-abot para sa oras kan saiyang kasal. Ano an dapat gibuhon kan mga abay kun maabala an pag-abot kan nobyo? Natural, dapat sindang maghalat kaiba an nobya sagkod na mag-abot an nobyo. Nin huli ta dakula an entorahe kan nobyo, kaya dakula an posibilidad na maabala an novio sa saiyang pagdatong. Mayong magiginibo an nobya asin an mga partidos kaini kundi maghalat. Sa paghalat na ini, kaipuhan na maliwanag an enterong harong patin an salang pagkakasalan bilang tanda kan tamang harong na dapat pagdagosan kan novio asin kan saiyang mga pag-iriba. Kaya, kaipuhan na suloan an gabos na lampara, kabali an mga lampara kan mga daragang abay. Kaya, dapat na dakul an darang reserbang lana kan mga abay.  Alagad, nin huli ta kulang sa disposisyon an limang daragang abay, kaya dai sinda nagdara nin reserbang lana. Am mag bay nagpoon na magturungka asin mangaturog. An isisp nin tawo pwdeng magpadara sa hurot kan hawak, maaling o malingling sa dakul na bagay. Alagad kun listo an isip, dapat dai ini magpadara sa kaluyahan kan hawak. Kun iaaplikar sa pakikikaal kan kalag nin tawo sa saiyang hawak, an boot sabihon kan pagkaturog o pagtungka iyo an pagpadara kan isip sa mga kaluyahan kan hawak. An saiyang trabaho bilang abay sa kasal iyo an paglingkod sa mga pangangaipo kan nobyo asin nobya sa gabos na oras. Kaya dapat dai sinda magkaturog kundi pirmeng nakabantay an sadiri asin nakaandam sa mga detalye arog kan pag-andam sa botelya nin reserbang lana. Obligasyon kan mga abay na magpaseguro sa anuman na remalaso sa okasyon nin kasal alang-alang kan saindong nobya. Kun igwa nin marhay na disposisyon an mga abay (isip nin tawo), kaipuhan na pirme sinda andam sa gabos na oras, sa mga marhay na gibo alang-alang kan kasal kan nobyo (hawak) asin nobya (kalag).
“Tara, kan matanga nang banggi, igwa nin nagkurahaw, ’Uya na an nobyo! Luwas na kamo asin magsabat na kamo saiya.’“ An atrasadong nobyo uminabot man giraray maski matanga na an banggi. An anunsyo kan bantay sa may pintoan iyo an boses kan saindong mga katekista, taga-paghulit kan evangelio, na nakakaaram kun ano an tamang oras na makasal an pisikal na hawak asin saiyang kalag. Kaya, nagboot an saindong mga katekista na magluwas tanganing magsabat sa saindong nobyo. An saindong mga kalag, an nobya, dapat na magluwas sa saiyang kuwarto tanganing sabaton sa luwas an nobyo, an saindong mga hawak. Kaiba kan kalag (nobya) iyo an mga daragang abay na may darang mga lamparang may sulo. Haen an kuwarto kan kalag? An kuwarto kan kalag iyo an abdomen kan tawo (solar plexus) kun saen makukua an mga bituka asin an katoy (Hilnga Sal. 7:5, 1 Co. 15:44 para sa katoy na iyo an tinutubod kan mga Semita bilang sentro kan emosyon, kaisipan o kamawotan nin tawo). An salang pagkakasalan naman iyo an lalawgon nin sarong tawo (Hilnga Sal. 42, 1-2,11; 2 Co. 3:18, 4:6). Nahihiling sa lalawgon an kamurawayan nin sarong kalag kun nangyayari an pagkasal kaini sa saiyang hawak. Digdi sa salang pagkakasalan minalaog an nobya asin an saiyang mga abay tanagning sabaton an nobyo.
Huli kaini, an gabos na abay nagmarata asin pinutputan an mga mitsa kan saindang mga lampara.” An mitsa minasimbolisar kan gabos na marhay na gibo nin tawo, arog kan pamibi, ayuno asin limos. An mitsang ini, maski gurano calaba, nagigin halipot sagkod na mambos sa haloy na paggamit. Siring man, an gabos na natipon na marhay na gibo mauubos man kun pirmeng naglalaad an puso. Kaya, kaipuhan na putputan an mitsa nin mga marhay na gibo tanganing lalong magkurab asin magliwanag an espiritu nin tawo.
“Dangan an mga lolong na abay nagsarabi duman sa mga abay na may toltol na isip, ‘Tawi man kami nin lana para sa samong mga lamparan in huli ta mapaparong na.’ Alagad nagsirimbag sinda, ‘Tibaad dai na makatapar sa saindo asin para sa samo; mas marhay seguro na magduman kamo sa tindahan asin magbakal na kamo nin para sa saindong sadiri.”  Iyo ini an nagin dialogo kan duwang klaseng abay. Pagabot kan panahon nin pangangaipo, an mga toltol na isip na nag-andam asin nagpaseguro para sa mga remalasong mangyayari iyo an handang mag-atubang sa gabos na klase nin pangyayari, marhay o maraot. Alagad idtong tawong nagpakalolong an mahahandal, matatakot, kun saen snda makua kan mga kaipuhan ninda, danzan madolok sinda duman sa mga may toltol na isip asin mahagad nin tabang. Ini an resukta kan dai ninda paggamit na toltol kan saindang mga isip.
Sa pakahulugan kan parabola, an toltol na isip na nagpaseguro kan mga marhay na gibo kan Espiritu Santo iyo idtong naghanda kan saindang hawak na maglaad an saindang puso sa kabinian, kadonongan asin pagkamoot, tanganing mangyari an pakikiagom kaini sa kalag. Idtong mga lolong an isip na mayo kan Espiritu Santo, dai makakahiling kan pagkainagoman kan saindang hawak asin kalag, asin pirmeng mag-iirirwal an  duwang ini na mato saiya nin Maribor, purisaw asin disganadong buhay. IYan an boot sabihon kan saindang mga lamparang nagroromarom na nin huli ta kulang na nin lana.
“Tawi kami nin lana para sa samuyang mga lampara.” O sa ibang pakahulugan, “Tawi kami kan Espiritu Santo nin Dios, na garo baga pwedeng hagadon an Espiritu Santo. An Espiritu Santo sinasaray asin tinitipon (an kwarta iwinawarak). An Espiritu Santo binabakal nin mga marhay na gibo.
“Mantang sinda nasa luwas tanganing magbakal nin lana, kan uminabot na an nobyo. Idtong mga handa iyo an naglaog kaiba niya sa salang pagkakasalan asin an pintoan pinintoan na.“ Iyo ini an resulta nin pagsaray kan Espiritu Santo sa limang sensiya kan mga may toltol na isip tanganing mangyari an maogmang pagkasal kan saindang hawak asin kalag.
“Dangan sinarahan an pintoan.“ An mga lakad sa Katekumenado igwa man nin mga pintoan. Sa primero, an puwerta mahiwason tanganing makayang palaogon an gabos na klase nin tawo. Alagad ini pasadit na pasadit mantang nagpapasige an paglakaw sagkod na saditon nang marhay na idtong nagpaksadit kan saidang pagkatawo na magin siring sa sarong aki ni Dios iyo na nasa an pwedeng lumaog. Kaya maroromdoamn an kasabihan sa evangelio na “Kadakul an inapod, alagad kakadikit an pinili.“ Sa pag-abot kan lambang peryodo kan dalan na ini, igwa nin mga pintoan an bubuksan asin sasarhan. An papalaogon iyo idtong mga miyembrong handa para sa paglaog sa peryodong ini na may sangkap asin dara an Espiritu Santong kaipuhan sa peryodo. Dai papalaogon idtong dai handa asin mayong mga reserbang lana kan Espiritu Santo.
“Paghaloy-haloy, an ibang mga abay nag-arabot na man. Nagsarabi sinda, ‘Kagurangan, buksi man kami.’ Alagad siya nagsimbag, ‘Totoong sinasabihan ta kamo na dai ta kamo bisto.’” Idtong mga tawong may sa lolong na isip masarabi man na, ’Buksi man kami,’ maski nakakapagdisponir pa sana sinda kan lana nin Espiritu Santo. An pintoan kan salang pagkakasalan naglaladawan kan mga oportunidad tanganing an evangelio nin kaligtasan ipaghulit sa mga tawo (Hilnga an 1 Co.  16:9; 2 Co. 2:12, Col. 4:3, Apo. 3:8). An lambang pag-apod kan katekista tanganing ihulit ninda an evagelio kan misteryo ni Cristo minabukas sinda nin sarong puwerta tanganing imbitaran kita na maglaog. An handa na maglaog na dara an mga rekisitos kan marhay na gibo kan Espiritu Santo iyo an papalaogon, asin an puwerta pipintoon kan Kagurangnan kun an gabos makalaog na. Alagad idtong dai pa handa na maglaog, asin mahuuri nin huli t sibot pa sinda nin pagdisponer nin madarang mga marhay na gibo, iyo an makakasumpong na an pwerta barat na. Dangan sinda maapod sa Kagurangnan, “Kagurangnan, buksi man kami.“ Alagad, an tingog sa laog kan puwerta masimbag, “Hale kamo diyan; dai ta kamo bisto.“  Kaya an adal kan parabolang ini iyo  na “Magbantay, nin huli ta dai nindo aram an aldaw ni an oras.“
Mahalaga na maaraman ta an aldaw asin oras kun noarin mangyayari an pagkainagoman kan satong mga kalag asin hawak. Dapat maaraman kan isip nin tawo an aldaw asin oras kan pagkasal nin huli ta an isip iyo an mga abay kan nobya, asin siya an naghahanda kan gabos na bagay na kaipuhan kan nobya para sa kasal kaini sa nobyo (an hawak). Kaya, an isip dapat na pirmeng listo sa pagbantay asin paghalat kan oras asin aldaw kun norin maabot an nobyo (an hawak) tanganing andamon niya an nobya (an kalag). Tanganing magin listo an abay (isip), kaipuhan na pirmeng may sulo an saiyang lampara (puso), na may reserbang lana (Espiritu Santo) an saiyang mga botelya (an 5 sensiya), asin halaba an mitsa (mga marhay na gibo), tanganing an lampara (puso) maglaad kan tripleng kalayo nin kabinian, kadonongan asin pagkamoot. An mga ini iyo an sangkap kan isip tanganing mapakarhay niyang makaandam kan gabos na kaipuhan kan nobya (kalag) na saiyang inaabayan, tanganing makalog sya sa kaogmahan sa kasal kan duwang ini. Pagkatapos kan saiyang serbisyo bilang abay kan nobya, maoogma siya, matrangkilo asin matiwasay sa asensong inako huli kan nangyaring kaal kan kalag asi kan hawak na iyo an madara nin trangkilidad, asenso (prosperidad) asin kagayagayahan.
An mistikal na adal na dara kan parabolang ini iyo an mahalagang marhay para sa satuya ngonian tanganing buksan nyato an convivencia kan Shema sa paagi kan Rito nin Lucernarium.
Sa introduksyon heneral sa pagpoon, sinabi sato na an lugar na ini iyo an satong pageestaran durante kan convivencia. An liwanag iyo an kaipuhan nyato sa salang ini tanganing mangyari sa sato an kasal kan satong mga hawak asin kalag. An Cirio Paskuwal na satong inilawan iyo an lampara nin satong mga puso na dapat ilawan asin magbangraw an tripleng liwanag kaiyan na minasimbolisar kan Santissima Trinidad nin Dios. Kun siring, dapat na paauntuson nyato an kurab kan ilaw sa puso nyato sagkod na matapos an Convivenciang ini. Arugon nyato an limang daragang abay na madunong na nagdara nin reserbang botelya na pano nin lana, na iyo an marhay tang disposisyon sa pagpartisipar sa convivenciang ini.

KATEKESIS PARA SA CONVIVENCIA KAN SHEMA


A.    Ginikanan kan Shema

      An tataramon na “Shema” iyo an gikan sa primerong tataramon na yaon sa Dt. 6:4-25 na an sabi, “Shema, Israel, Adonai Elohenu, Adonai Ehad” (Pagdangog, Israel, si Yahweh iyo an satong Dios, an iyo-iyo mo sanang Kagurangnan asin mayo nang iba. Kaya, kamotan mo si Yahweh na satong Dios sa bilog mong puso, sa bilog mong kalag asin sa bilog mong kusog” (Dt. 6:4-5).

B.     Kahulugan kan Shema
Para sa mga Israelita, na iyo an primerong grupo nin mga tawo na nagmidbid ki Yahweh (AKO IYO AN AKO) bilang iyo-iyo sana nindang Dios na dapat nindang sambahon na bakong arog kan ibang grupo nin mga tawo na kadakul-dakul na mga dios an sinasamba (Hilnga an Gn. 1:26, Ex. 15:11, Dt. 6:14, Ex. 15:2, Sal. 8:5-6, Ex. 7:1, Sal. 50:1, 58:1, 82, 1,6, 91:1-2, Jn. 10:34, 1 Co. 8:5-6, Is. 26:13, 2 Co. 4:4, Mt. 6:24, Gibo 2:36, Ph. 2:11, asin 1 Co. 12:3, Ga. 4:8), an mga tataramon kan “Shema” iyo an sarong deklarasyon o pahayag nin sarong monotesitang pagtubod nin huli ta an saindang empasis yaon sa mga tataramon na “iyo-iyo mo sanang Kagurangnan” (1 Tm. 1:9, Gibo 17:24, Ef. 4:4-6, 1 Jn. 5:21, Dt. 10:17-22). An deklarasyon na ini nin monoteismo iyo an sentro kan saindang pagsamba asin espirituwalidad bilng sarong nasyon.
An pag-awit kan “Shema” para sa mga Israelita iyo an nagpapahayag na si Yahweh na saindang Dios iyo sana an saindang kakagurangnanon, sasambahon asin paglilingkodan (1 Tim. 2:5, Jn. 17:31, 1 Co. 5:4, Ef. 4:4-6, Ga. 3:20). Sa atubang kan deklarasyon nin monoteistang pagtubod na ini, an ibang mga dios (an mga “Baal” na an boot sabihon “an Kagurangnan”)  na nagpapamidbid sa sainda hale sa maniba-ibang kultura, relihiyon asin kaisipan na boot makipagkumpetensya (Is. 45:10) para sa saindang atensyon, pag-omaw asin paggalang laban sa ki Yahweh Dios na saindang dapat enoton na midbidon, an dai maasir asin mayong lugar sa saindang bilog na pagkatawo (magin sa isip, puso asin kusog ninda).
Sa pag-awit ninda kan Shema, boot nindang ipahayag an saindang pagkasolido sa  pagtubod ki Yahweh Dios bilang  sasaro sanang Kagurangnan sa buhay ninda. Kaiba kan saindang pagkasolido yaon an saindang paghanga, pagsamba asin paglingkod sa bilog nindang isip, puso asin kusog. Iyo ini an klase nin pagsamba na hinahagad ni Yahweh Dios bilang balos kan saiyang proteksyon asin pangangataman sa Israel na saiyang piniling banwaan, na minidbid ni Yahweh bilang aki o esposa niya sa kaenteruhan nin mga nasyon digdi sa kinaban.
An pagmidbid na hinahanap ni Yaweh ki Isarel iyo an dapat na kamotan siya sa “bilog na puso, bilog na isip, asin sa bilog na kusog.” Iyo ini an pagsamba na angay na itao ni Israel sa Dios na nagtao kan saiyang bilog na atensyon, pangangataman asn pagkamoot para ki Israel. An pagkamoot na ini ipinahayag sa paagi kan saiyang tolong kalseng espirituwalidad na iyo an pamibi (pagkamoot sa bilog na puso), paglimos (pagkamoot sa bilog na kalag), asin pag-ayuno (pagkamoot sa bilog na kusog). An tolong porma nin espirituwalidad na ini iyo an nagbutwa sa disyerto kan sinda pinagsugtan o pinagbalo sa paagi nin mga tenstasyobn sa tinapay, mga idolo asin milagro.
An kasaysayan kan Israel nagpapahayag na maski sinda nagpapahayag kan saindang pagkasolido sa pagmidbid ki Yahweh bilang sasarong Kagurangnan, alagad pirme sindang nahuhulog sa pagsamba sa mga Baaal asin mga Astarte (Huk. 3:7-8, 2 Hde. 17:25-41, Gibo 7:42-51).
Sa pag-abot ni Jesukristo, an Shema nagkaigwa nin bagong interpretasyon asin kahulugan. Ipinamidbid niya na an Shema bilang iyo an pinakaenot asin pinakadakula sa gabos na katugonan (Mk. 12:28-30, LK. 10:25-28, Mt. 22:34).
Para ki Israel, an empasis sa Shema yaon diyan sa monoteismo; manatang ki Jesukristo an empasis yon diyan sa ikaduwang parte kan Shema na iyo an “Kamotan mo an Kagurangnan mong Dios sa bilog na isip, sa bilog na puso, asin sa bilog na kusog.” Sabi pa nin Jesukristo na iyo ini an nangungurog asin pinakaprimerong tugon.
Bako na habo na ni Jesus na tawan nin empasis an monoteismo, kundi boot



C.     An Bagig Kahulugan kan Shema para sa Bagong Tipan


D.    An pagsamba sa espiritu asin sa katotoohan

E.     An krus asin an “Shema”


F.      Tano ta mahalaga an “Shema” sa katangaan kan Primeorng Lakad sa paglaog sa Katekumenado?

No comments: