Homiliya para sa Enot na Domingo kan Adbiyento (Para sa ME Bible Study
Group) - Cycle C
Evangelio: Lk. 21:25-36 (Mt. 13:24-32)
“Mahihiling nindo an Aki nin Tawo
minadatong sa mga panganuron na may dakulang kamurawayan asin kamahalan” (Lk.
21:27)
An
evangeliong binasa ta para sa Domingong ining presente namumugtak sa
pinakahuring mga seksyon kan ika-21 kapitulo kan libro ni San Lukas.
Mahalagang
sambiton nyato digdi na an presenting evangelio igwang hinalean na importanteng
diskurso ni Jesukrisyo - an saiyang diskurso para sa saiyang mga disipulo dapit
sa mangyayaring pagkarumpag kan Templo sa Jerusalem na haloy nang naihula kan
mga profeta sa Antigong Tipan (AT).
Harani
na an aldaw na mapapasa-kapngyarihan na si Jesus sa mga parakasalang tawo tanganing dakupon
asin gadanon siya ninda. Kaya, si Jesus, kaiba an doseng disipulo, nagduman sa
Jerusalem asin nagpasyar pasiring sa Templo. Pagka-abot ninda duman sa Templo,
biyong napangalas asin napahanga an mga disipulo dapit sa kagayonan kan itsura
asin kan kadakulaan kan edipisyo dangan sa kamahalan kan mga bagay asin
adornong yaon duman sa Templo.
Hangang-hanga an mga disipulo kan
gabos na bagay na nahihiling ninda duman asin ipinadangog pa ninda an saindang
maestro an saindang paghanga sa Templo tanganing maara man siya na garo baga an
gustong sabihon kan mga dispulo na ini ki Jesus
iyo ini: “Hilnga daw tabi, haloy na kaming nagpaparasunod saimo asin
mayo ka pa lamang nin ikinakapahiling na mga pambihirang gibong arog kan nahihiling
mi ngonian digdi sa Templo. Sa mga katukdoan asin sa mga pag-aadal mo samo asin
sa mga tawo, pirmeng kinokontra mo an mga Judiyong relihiyososng lider asin mga
kapadean dapit sa mga salang katukdoan ninda kontra sa tunay na kabotan nin
Dios, alagad igwa sinda nin marhay asin magayon na mga akomplisimyento sa buhay
kan sosyedad. Ika, Dios ka, alagad nakapagibo ka man lamang daw nin maski sadit
na kapilya tanganing tamapadan an mga akomplisimyento kan mga kapadean? Sey mo?
Aram tolos ni Jesukristo na an mga
tataramon na ini iyo an nagdadalagan sa isip kan mga disipulo, maski ngani dai
man aktuwal na sinasabi ninda. Kaya, nagsabi si Jesukristo sainda, “Aram nindo,
an gabos na mga bagay na ini ma saindong nahihiling patin an Templo mismo-
maabot an panahon na mayo nin srong gapo an makukuang nakapatong sa ibabaw nin
kapwa gapo: an gabos na bagay raraoton” (V. 6).
Sa isip kan mga disipulo, ini an
nagdadalagan: “Abaa na, nin huli ta mayo man siya nin arog kaini kagayon na
Templo na pwede niyang ikapaghambog na saro siyang sikat na paratukdo nin Dios
asin kinakampihan siya nin Dios na makapangyarihan sag abos, ngonian gusto pa niyang raoton an marhay na
naginibuhan kan ibang tawo. Nauuri lang siya!” Alagad, tanganing dai man ninda
makulgan an boot ni Jesukristo, kaya pinulitika ninda siya sa paghapot nin arog
kaini, “Maestro sabihi daw kami kun noarin ini mangyayari, asin ano an mga
tanda na mahihiling mi tanganing maaraman mi na madali nang mangyari an mga
bagay na sinasabi mo?”
Magayon na hapot ini asin kinagat
ni Jesukristo.
An nagsusurunod na diskurso o
pahayag ni Jesukristo , (vv.8-24), kabala ining satuyang binasang evangelio
(vv. 25-36), nagtatao sato kan saiyang doktrina eskatolohikal (an mga pangayari
sa huring aldaw). Kun siring, an binasang evangelio nyato ngonian na Enot na
Domingo nin Adbyento sarong parte sana kan diskurso ni Jesukristo dapit sa mga
pangyayari sa huring panahon (eskaton), partikulat sa evangelio nyato ngonian
iyo an pagdatong kan Aki nin Tawo sa ikaduwang beses sa pag-abot kan huring
aldaw nin paghuhukom.
An diskursong ini ni Jesukristo
dapit sa eskaton, igwa daw ini nin basehan sa katotoohan o ebidensya paktuwal,
o dara sana ini kan saiyang pagkaori nin huli ta maraot an boot niya na mismong
mga disipulo niya naghahanga sa pinagtrabahohan kan iba, na mga kakontra niya
sa paniniwala, asin dai nagpapakasolido nin paghanga saiya?
An gabos na profeta kan AT,
particular si Jeremias asin Daniel, igwa nin doktrina eskatolohikal na parte
kan saindang immortal na mga katukdoan. Panahon pa ni Profeta Jeremias,
nahiling na niya an pagkaraot asin pagkarumpag kan Templo sa Jerusalem, na
inarog man sana ni Daniel sa saiyang libro. Sabi kan duwang ini sa saindang
hula dapit sa pagkarumpag na ini kan Templo, “Raraoton an bilog na kadagaan
asin magigin disyerto, mantang magigin sindang mga oripon sa tahaw nin mga
nasyon sa laog nin setentang taon.” (Jr. 25:11; 29:10; 2 Kron. 36:21-22). Iyo
man ini an sabi ni Daniel, “Sa primerong taon kan saiyang pagigin hade ako, si
Daniel, nagbubuklit kan mga pahina kan kasuratan, nagbibilang kan mga bilang
kan taon - siring sa ipinahayag ni Yahweh ki profeta Jeremias- na dapat na
maglihis bago magdatong an katapusan kan panraraot sa Jerusalem, na an sabi
setentang taon” (Dn. 9:2).
Dai daw nyato aram na an
pagsakyada kan mga Romano sa Jerusalem asin an pagkarumpag kan Templo nangyari
kan taon 70 AD? Kun siring, an tataramon kan mga profeta sa AT asin an itinaram
ni Jesukristo kan taon 33 AD sa mga disipulo niya nagkatotoo. Kun siring, an
nakasurat sa evangeliong ini dapit sa pagkarumpag kan Templo, siring man an
pagkatunaw kan mundo asin pagkapara kan saldang, kan bulan, kan mga planeta
asin kan mga bitoon sa kaawagan, ini gabos mangyayari asin igwa nin basehan sa
katotoohan o ebidensya paktuwal.
Totoo nanggad na igwa nin
katapusan an gabos na material na bagay na linalang nin Dios. Dapat aram niya
nin huli ta siya an nag-gibo kaiyan, kaya nakakapagtaram an Dios sa banal na
kasuratan na igwa nin katapusan an mundo nyato asin igwa nin huring paghuhukom
an gabos na linalang sa huring aldaw. An katapusan na iyan kan gabos na bagay
material patiin an buhay nin sarong indibidwal na tawo iyo an dapat na
maninigong pag-andam nin gabos na tawong may rasonableng pag-iisip.
Hilngon muna nyato halimbawa an
duwang bagay sa buhay nin tawo na may dakulang koneksyon sa saiya: an saldang
asin an planetang daga (Earth).
Aram nyato na an buhay kan gabos
na bagay digdi sa planetang daga nakadepende sa saldang. Mayo nin anuman na
matambo asin matalubo na buhay kun dai na magsirang an saldang. Algad dai nyato
aram asin mayo nin nagiintyende dapit sa kun gurano ka-delikado kan kamugtakan
kan buhay kan saldang basta aro-aldaw pagkaaga ini magbutwa sa tamang oras. Dai
kita maghona na an saldang sarong solidong bagay na arog kan planetang daga na
nahihiling nyato. 97% kan saldang compuesto nin material na gas, asin 3% sana
an solidong bagay na an desidad garo sana tingga. An tres porsyentong solidong
materyang ini iyo an pinakasentro kan saldang, mantang an mayoridad kan saiyang
komposisyon iyo an materyang gaas na yaon sa saiyang panluwas o pangibabaw na
takop. An gaserang ini iyo an nagtatao sa sato nin daing tapos na liwanag sa
kalangitan (Gn. 1:15, asbpa.). Pag-an komposisyon nin sarong bagay anas sana
materyang gas, ini delikadong mag-abot an oras na ini mawaran nin panggatong.
Sosog sa karkulo kan mga siyentista, an panggatong kan saldang mahalawaig pa
sagkod sa ginatos na milyon na taon. Paano kun an milyon na taon na ibibihay
kan saldang naubos nan in huli ta napasala an karkulo kan mga siyentista asin
pagmata ta sa masunod na aldaw dai na magsirang an saldang?
Kun siring, mayong tawo an
nakakasegurong siyento porsyento na buhay pa siya nuodma ni huli ta mayo nin
siisay man an nagkakapot kan seguredad kan satuyang buhay sa daga kundi an Dios
sana. Kaya, kalolongan kun maghagad kita sa Dios nin dakul na kwarta o halawig
na buhay kun kita namimibi saiya bago kita magturog sa banggi. An dapat na
hagadon ta saiya bago kita magturog iyo an pasirangon Niya man girary an
saldang sa masund na aldaw, na kita makapagmata pa sa masunod na aga, asin an
pamibi na ini bastante na.
Naghohona man kita na ining
planetang daga siyento porsyentong solidong daga sa kaenterohan. Alagad
treyta-y-singko porsyento sana an totoo solidong materya. An mayoridad iyo an
tubig asin an nagbabagang metal na yaon sa pinakasentro kaini. An minasang daga
na napapatindogan kan mga kabukidan asin natutugdokan kan satuyang mga harong
asin mga darakulang edipisyo, naglalataw sa katubigan sa mga tinipak na plato
kontinental. An linog na nakarehistro sa enterong mundo nakareport na
nangyayaring saro sa kada minuto.
An mga ebidensya paktuwal na ini
na sinasabi kan siyensya moderna na sosog sa tunay na sitwasyon kan satuyang
saldang asin kan planetang daga sagkod sa mga bitoon na yaon sa kaawagan,
nagpapatunay na igwa nin solidong basehan si Jesukristo sa pagsabi niya kaidto
na siyento porsyento an posibilidad na may katapusan an gabos na linalang sa
uniberso. Alagad dai niya sinesyerto an
aldaw ni an oras kun noarin mangyayari an katapusan na iyan, alagad segurado an
katapusan kan buhay nin sarong indibidwal na tawo digdi sa daga. Kaya, tama
sana na iyan an dapat na satuyang pag-andaman.
Paano daa an pag-andam para sa
katapusan, magin iyan sa kosmos o sa indibidwal , sosog ki Jesukristo?
An pag-andam na itinutukdo niya ngonian
satuya iyo an pag-apresyar nyato bako sa Templong material na naipatindog sa mga darakula asin mamahalon na gapo kundi
an satuyang espirituwal na Templo n aiyo an satuyang hawak na pinageerokan kan
Espiritu Santo nin Dios (1 Co. 3:16). An templong ini iyo an dapat na mas
asekasuhon asin pangalagahan nyato na dai iyan gamiton para sa panlaman na mga
kahurotan asin kamawotan (Ef. 2:3; Ga. 5:17), na ipinahiling nyato sa paagi nin
mga kalabisan, pagbuburat asin iba pang mga kasibotan sa buhay, kundi an hawak
ta dapat na “magin para sa Kagurangnan
asin an Kagurangnan para sa hawak” (1 Co. 6:13).
Kaya, malinaw an sinabi sato ni
Jesukristo, bilang maninigong pag-andam para sa katapusan kan mundo, na
“Mag-ingat kamo na tibaad an saindong puso patagason kan mga kalabisan asin
pagbuburat asin nin mga kasibotan sa buhay na ini, na an aldaw na iyan
magdatong sa saindo na bigla, siring sa sarong siod. Huli ta maabot an aldaw na
iyan sa lambing tawong nabubuhay sa ibabaw kan daga. Maglamay, danay na mamibi
sag abos na oras para sa kusog tanganing makalaigtas kita sa pangyayaring iyan
na maabot dangan makatindog kitan mayong takot sa atubangan kan Aki nin Tawo”
(Lk. 21:34-36).
An tolong mga bisyong ini iyo an
sumaryo ni Jesukristo sa ma-labi sa setentang mga bisyo nin tawo na nakalista
sa Bibliya na gikan sa “pagsamba sa mg adios-diosan” (1 Co. 5-6; Ef. 5:3-5;
Col. 3:5; Rm. 1:29). An kadakul na bisyong ini minasanga sa pagpahingusto o
paglibang sa sadiri (Ex. 32:6; Ga. 5:17), na an inuugatan iyo an laman (Col.
2:11; 3:9-10). An bunga kan makalaman na
kagustuhan iyo an kasalan, na an bunga kan kasalan iyo an kagadanan (Stgo.
1:15).
Kaya, kun magadan kita nin mga
maraot na ugali asin mga bisyo na yaon sa tawo, dai kita makontento na bulogan
ta sana an mga bisyong ini kundi gaboton ta an ugat na iyo an laman tanganing
entering mapuho ta an maraot na tinanom na “bakong an Dios an nagtanom kundi an
kaiwal nin Dios (Mt. 13:28; 15:13).
An satong espuwerso na mailikay an
satong hawak na magin kasangkapan asin oripon kan laman iyo an paagi na
mailigtas nyato an satuyang kalag para sa padusang madatong sa huring aldaw sa
panahon kan Paghukom. An hawak magigiin kasangkapan nin Kagurangnan kun
gagamiton nyato iyan na kakampi sa mga gibong karahayan asin sa mga gibong
espirituwal. Kun ini an gigibuhon ta, segurandong pusog na makakatindog kita sa
atubang kan Aki nin Tawo kun siya magdatong sa kamurwayan asin kamahalan.
Mantang yaon siya digdi sa daga,
kaipuhan na maabot kan tawo an dignidad na talagang yaon sa saiya. Sa gabos na
entering linalang nin Dios, an tawo iyo an igwa kan pinakahalangkaw na dignidad
na lampas pa kisa sa mga anghel. Alagad, dai ibinugtak nin Dios an tawo sa
panganuron sa ibabaw kan mga anghel tanganing dai siya magpa-abaw-abaw. An tawo
ibinugtak nin Dios digdi sa daga tanganing makanood siyang magpakumbaba. Iyo
iyan an katuyuhan kan saiyang buhay digdi sa daga, n amag-adal kun paano
magpakumbaba asin dai magparahanap nin mga masisiram, o nin mga magagayon, o
nin mga pagkibang sa mga kasakitan nin buhay kundi atubangon nin may kusog asin
dignidad an gabos na obligaston asin responsibilidad para sa dignidad kan buhay
nin kapwa-tawo asin an labi-labing kasakitan na idinolot sa sosyedad huli kaini,
an mga krimen, an korupsyon asin an pagmakasadiri nin tawo, iyan an mga
segurandong tanda na madali na an katapusan kan mundo.
Iyan an mahalagang mensahe sato
kan evangeliong binasa para sa enot na Domingo nin Adbiyento.
Mantang an Sta. Iglesia minapooon
kan saiyang sarong bgaong taon liturhikal sapaagi kaining apat na Domingo nin
Adbiyento, makisumaro kita saiya sa paghorop-horop kan kamugtakan kan satuang
presenting sosyedad. Paharani na daw kita sa kaligtasan na satuyang linalaoman
o mas lalong naghaharayo kita sa pagkahiling kan paghahade ni Jesukristo bilang
prinsipe nin katoninongan?
An Adbiyento iyo an sarong panahon na bako sanang makapag-andam kita sa
pagselebrar kan Krismas, o an pagkamundag ni Jesukristo bilang tawo sa satuyang
kasaysayan, kundi mas lalong paghandaan nyato an saiyang ika-duwang pagbalik sa
kamurawayan, sa paagi kan pag-ako nyato sa saiyang pagdatong ngonian sa buhay
na misteryo kan mga sakramento asin sa Sta. Iglesia.
No comments:
Post a Comment