Homiliya para sa Ika-Limang Domingo kan
Taon (for the ME Bible Study Group)
Base sa Lk. 5:1-11
Seryeng hale sa “Mga Paghorop-horop asin
Katukdoan kan Disyerto”
PER TOTAM NOCTEM LABORANTES…
“Magdamlag
kaming nagtrabaho, alagad mayo kaming nadakop; Alagad, sa tataramon mo,
ibubntog mi an samong hikot” - Lk. 5:5
A.
An classroom ni
Jesukristo
An
classroom ni Jesukristo iyo an mga pangpang kan danaw asin salog (Mk. 4:1-2;
2:13; Lk. 5:1), asin an saiyang stage
iyo an baroto (Lk. 5:3).
Bako
siyang arog kan mga modernong paratukdo ngonian, na kaipuhan na magpatugdok nin
mga darakulang edipisyo, arog kan mga convention
hall, mga katedral asin mga simbahan, asin magbugtak nin mga kuwartong
kumpleto sa mga modernong kagamitan asin mga libro, tanganing magtukdo.
An blackboard ni Jesukristo iyo mismo an
natura. An saiyang libro iyo an mga bagay na yaon na asin nahihiling kan mga
tawo, arog kan mga tinanom, gamgam, mga hayop, asbpa., asin an mga sitwasyon o
kamugtakan kan mga ordinaryong tawo. Sa mga bagay asin sitwasyon na ini minakua
siya nin mga adal o doktrina na itutukdo sa mga tawo.
B.
An pag-apod kan
enot niyang mga disipulo o estudyante
Sa
paglibot niya sa mga buro-banwa asin baryo, tanganing maghanap kan mga
nawawarang karnero kan Israel (Ez. 34:4; Mt. 10:6; Lk. 15:4-7; 19:10; Is.
40:10-11), nasumpungan ni Jesukristo an pinaka-enot niyang mga disipulo. Sa
Mateo 4:18-20, an enot na disipulong nginaranan iyo si Simon na inaapod Pedro,
asin an saiyang tugang na si Andres na parehong parasira (v. 18), asin si
Tiagong akin i Zebedeo, asin an tugang kaining si Juan, na mga parasira man
asin nagsusursi kaidto kan saindang mga hikot, kaiba ab saindang amang si
Zebedeo (v. 21). Pareho man ini duman sa estorya ni Markos (Mk. 1:16-20) asin
digdi ki Lukas (Lk. 5:1-11). Sa apat na evangelista, an estorya sana ni Juan an
naiiba, nin huli ta an enot na mga disipulong nagsurunod ki Jesukristo iyo an
duwang dati nang disipulo ni Juan Bautista, na an saro iyo si Andres na tugang
ni Simon Pedro, dgan dinara ni Andres si Pedro ki Jesus tanganing ipabisto
saiya, asin an nagsunod iyo si Felipe asin natanael (Bartolome) (Hilnga am Juan
1:35-31).
Sa
pagkasumpong iya ki Pedro asin Andres, sinasabihan sinda ni Jesukristo na “Sunod na kamo sako, asin gigibuhon ta
kamong mga parasira nin tawo” (Mt. 4: 19), asin digdi sa Lukas, an sabi ni
Jesukristo ki Pedro iyo na “Dai ka matakot, magpoon ngonian mga tawo na an
saimong pagdadakupon” (Lk. 5:10).
C.
An kahulugan kan
mga tataramon na “parasira nin tawo”
Masasabotan
nyato an kahulugan kan mga tataramon na “parasira nin tawo” na sinasabi ni
Jesukristo kun kukuahon nyato an nagkapipirang sitas sa Bibliya na nagsasabi
dapit sa mga parasira.
Sa
libro ni profeta Jeremias, ini an saong makukua: “Mapadara ako ngonian nin
dakul na mga parasira - si Yahweh iyo an nagtataram - asin iyo ini an madarakop
sa sainda; sunod, mapadara ako nin dakul na mga parahasog, asin ini an mahasog
sainda tanganing magruluwas sinda hale sa lambang bukid, bulod, asin mga bungag
nin kagagapoan” (Jer. 16:16).
Ini
naman an satuyang makukua sa libro ni Habakkuk, na nagsasabi na “An tratamyento
mo sa mga tawo garo siring sa mga sira sa dagat, siring sa mga nagkakamang, mga
bagay na daing mga paratukdo. May mga tawong madarakop sa sainda gabos sa mga
banwit ninda, na hahawason sinda sa mga hikot ninda, sa mga lambat ninda sinda
titiripunon, kaya mag-orogma sinda nin labi-labi” (Hab. 1:14-15. Hil. Man an
Jr. 16:16; Ezk. 12:13; 17:20, 29:4m; 32:3).
Sa
saiyang pagtukdo, ibinaing man ni Jeuskristo an kahadean nin langit sa sarong
hikot. “o, an kahadean in langit nakakaagid sa sarong hikot na ibinuntog sa
dagat na nakakadakop nin gabos na klaseng sira. Kun iyan pano na, iginigilid na
iyan kan mga parasira sa pangpang; dangan minaturukaw sinda tanganing pillion
an mga marhay asin ibubugtak sa basket asin itatapok giraray sa dagat idtong
mga dai pa pwedeng mapakinabangan. Arog kaini an mangyayari sa katapusan kan
panahon: maburutwa an mga anghel tanganing suhayon an mga tampalasan duman sa
mga matanos asin itatapok sinda sa
nagkakalayong hurno kun saen yaon an pagtangis asin pagragot kan mga ngipon”
(Mt. 13:47-50).
Malinaw
na sinsabi sa mga halimbawang ini na an sinasabing mga sira iyo an mga tawo,
asin an mga parasira iyo an mga paratukdo kan mga tawo.
Sa
antigong kristyanong ikonograpiya, an sira iyo an simbolo o representasyon o
imahen ni Jesukristo asin kan mga kristyanong miyembro kan igklesia ni
Jesukristo. Sa tataramon na Griyego, an pag-apod sa sira iyo an ICTUS (ì
χƟϒƩ), na ginamit kan mga enot na kristyano bilang acronym ni Jesukristo na an
kahulugan “Iesus Christus Tot Uomos Soter”. An sarong drawing kan sira iyo an
simbolo kan mga kristyanong antigo na ginamit ninda tanganing maaraman na an
sarong kaolay saro man na kristyano o bilang sarong password ninda.
Huli kan
pruwebang ini na hale sa antigong tradisyon nin mga enot na kristyano, masasabi
nyato ngonian na an simbolismo kan sarong sira digdi sa evnagelio nangangahulugan
man kan sarong kristyano o kan sarong disipulo ni Kristo.
Kun kaya, kan
sinabi ni Jesukristo na gigibuhon niya si Pedro bilang sarong parasira nin mga
tawo, an gusting sabihon ni Jesukristo iyo na si Pedro asin an mga apostol na
kapareho niya gigibuhon ni Kristo bilang mga paradkop nin mga tawong gigibuhon
nindang sarong kristyano o bilang disipulo ni Kristo.
D.
Paano daw an
pagdakop nin mga sira?
Sosog sa estorya kainig evangelio na
satong binasa, kan mahiling ni Jesukristo an duwang baroto na harani duman sa
pangpang, na an sarong baroto pagsasadiri kan magtugang na Simon asin Andres
asin an saro naman iyo idtong pagsasadiri kan mag-amang Zebedeo na mga kabakas
ni Simon (Lk. 5:10; Mk. 1:19), sinabihan niya si Simon Pedro na ipatahaw nin
kadikit nin huli ta gagamiton niya an baroto tanganing magtukdo sa mga tawo
(Lk. 5:3).
Pagkatapos kan pagtukdo sa mga tawo,
sinabihan niya si Simon na, “Pumalawod
ka asin ibuntog mo an mga hikot tanganing magdakop nin mga sira” (Lk. 5:4). An
mga sirang dinadarakop kaidto duman sa Danaw kan Gennesaret (Danaw kan Galilea,
sosog sa Mt. 4:18 asin Mk. 1:16) iyo an Tilapia Nilotica (sosog sa Ezek. 29:4).
Alagad, sa pagkadangog kan sugo na
ini ni Jesukristo, si Pedro nagsabi: “Maestro, magdamlag kaming nagtrabaho,
alagad mayo kaming nadakop, alagad, sa mga tataramon mo, ibuuntog mi giraray an
samong mga hikot” (Lk. 5:5).
An protesta o reklamong ini ni Pedro
dapit sa dai ninda pagkadakop nin sira maski magdamlag sindang nagtrabaho, igwa
nin saro pang kabaing na estorya na makukua sa evangelio ni San Juan (Jn.
21:4-8).
Sosog sa parallel na sitas na ini sa
Jn. 21:4-8, si Jesukristo nakatindog sa
pangpang pagka-agang amay, asin nag-apod siya sa saiyang mga disipulo na yaon
pa sa baroto, na an sabi, “Mga amigo, may nadakop na lamang daw kamo?” (Jn.
21:4-5). Nagsimbag an mga disipyulo na dai nabisto na idto si Jesukristo asin
an saiyang tingog, na “Mayo”. Dangan sinabihan sinda ni Jesus na “Ibuntog nindo
an saindong mga hikot sa toong parte kan baroto asin ugwa kamong madadakop”.
Ini an saindang ginibo asin kadakul sindang nadakop na sira mala ngani ta dai
na ninda kayang hawason an saindang hikot, kaya kinaipuhan na an ibang mga
disipulo magharani duman sa baroto na sinasakyan ni Pedro asin Juan tanganing
saklolohan sinda sa pagbuntog kan hikot asin an mga sira pasiring sa mamarang
pangpang. An distansya kan pangpang asin an nadakopan na tubig iyo an
ma-sanggatos na yarda (Hilnga an Jn. 21:6-8).
An insidenteng ini digdi sa Juan
21:4-8, kun ikokonektar duman sa pahayag nin pagprotesta ni Pedro sa Lk. 5:5,
igwa nin saro sanang adal o leksyon. An sasarong adal o leksyon na boot
ikatukdo sa sato kan evangelio iyo an dapit sa bagong estilo nin pagdadakop nin
mga sira na gustong ikatukdo ni Jesukristo sa mga disipulo o mga apostol niya.
Tano ta an sabi kan mga disipulo
digdi sa Jn. 21:6 na “Mayo kaming nadakop na sira”, asin duman sa Lk. 5:5, si
Pedro mismo an nagsabi na “Magdamlag kaming nagtrabaho, alagad mayo kaming
nadakop”? Tano ta, maski nagdamlag na sindang nagtrabaho, alagad mayong
nadadakop na sira an mga disipulo?
Kun sasaboton nyato an bagong
instruksyon ni Jesukristo duman sa saiyang mga disipulo na nakalunad duman sa
baroto sa lawod na “Ibuntog nindo an saindong mga hikot sa toong parte kan
baroto” (Jn. 21: 6), an boot sabihon
kaini iyo na, kun tano ta dai sinda nin nadadakop, nin huli ta an mga disipulo
nagbubuntog kan saiyang hikot sa walang parte kan baroto. Kaya, kan ribayan
ninda ab saindang estilo o paagi nin pagbuntog kan hikot sa toong parte, sosog
sa baong tukdo sainda ni Jesus, dangan na sainda nadakop nin kadakul na sira
ini nangyari na haranihon sanang marhay sa pangpang, na-sanggatos sanag yarda,
asin dai ninda kaipuhan pang mag-ilawod na harayoon na marhay.
An insedenteng ini igwa nin
aplikasyon sa saindang futurong trabaho nin pagdakop nin mga tawo, asin bako na
sanang mga literal na sira, na saindang gigibohon na mga disipulo o mga
kristyano.
Sa trabaho kan mga apostol, asin
sa satuya man na mga modernong apostol ni Cristo, nin pagkukumbusir sa mga tawo
tanganing mag-atendir sa mga katekisis nin ebanghelisasyon o
sakramentalisasyon, parating minareklamo kita na haros mayong tawo kitang
nabubutong o nakukumbesir na mag-atendir nin huli sa kadakul na dahelan sa
parte nyato o sa parte kan mga tawo, maski pirang aldaw na kitang nagparalibot
tanganing magpaisi o mag-imbitar. Sisay daw talaga an may problema kun tano ta
mayo liyang nakukumbensir, an mga tawo daw an may problema o kita?
Kun ibabasar nyato an paliwanag sa
problemang ini didi sa paliwanag dapit kan insidenteng ini sa Jn. 21:4-8 asin
sa Lk. 5:5, an may problema talaga, sosog ki Jesucristo, iyo an paagi o estilo
nin pagkukumbisir kan mga apostol sa mga tawo, na sinasabin digdi sa evangelio
bilang sarong salang estilo kan mga disipulo nin pagdakop nin sira o
pagbubuntog nin hikot sa pagdakop nin sira.
Sosog sa insedenteng kan Jn. 21:4-8,
an mga disipulo nagbubuntog kan saindang hikot sa walang parte kan baroto, kaya
sinda nadakop nin sira, maski “magdamlag na sindang nagtratrabaho” (Lk. 5:5).
An sinasabi digdi na “walang parte kan baroto”, ini igwa nin sarong hararomna
kahulugan.
An
kahulugan kan pagbuntog kan hikoy sa walang parte” iyo na an mga disipulo
nagtratrabaho na may kaluhayan, nin huli ta an boot sabihon kan wala iyo an
“maluya”. Kaya, kun igwa nin sarong tawo na nagtratrabaho na walahan o
ginagamit an walang kamot sa patratrabaho, an resulta iyo na maluya an klase
kan trabahong nagiginibo. Kun siring, sa BIbliya, an walang minasimbolisar kan
sarong posissyon o kamugtakan na maluya, o mayong kusog, o mayong epecto , (Sa
kristyanismong ikonograpiya, tradisyon na ibinaladawan si Satanas o an Diyablo
na nasa walang parte kan Dios o kan yawo-Jb. 1-6, Mt. 25:33, 41-.Siring na an
mga marhay na angel ibunugtak sa toong parte. Mt. 25:34). Kay , kun sa
pagtatrabaho, an gagamiton nyato iyo an
wala. An boot sabihon kaiyan iyo an makakalaom kita na mayong marhay na resulta
o epecto an trabong iyan. Alagad, kun tooong kamot an gagamiton nyato sa
pagtratrabaho, makakalaom kita na an trabohong iyan puwersadon asin may
magagayon na resulta o epecto.
Kun
babalehon nyato idtong problema na
sinasabi nyato kasubago, an problema na parating nasasabatan nyato dapit sa
trabaho nin pagkumbusir sa nga tawo, masasabotan nyato an dahelan kan
problemang ini duman sa mga apostol o misyonaryong mismo na embes na magin
puwersado sa saindang trabahong pagkukumbusir, alagad an pinapa-orog asin
pinapa- aser iyo an saidang mga kaluyahan. An boot sabihon kaini iyo na, an
mismong apostol o misyonaryong iyo an nagbugtak nin malean laen na kaulangan
asin dahelan sa saiyang mismong trabaho nin pangubesir, kaya an resulta ito an
mayo o kakulangan an saiyang mga tawong nabubutong o nakkukumbusir o
naiimbitaharan na mag-atendir, Kun an paostol maluya man an saiyang
pag-eslikar, o pag-paliwanag, mayo man saiyang madakop na mga tawong mailalaog
niyang mga bagong miyembro kan iglesia. Kun tano ta mayyong nadadakop na mga
sirao kau may nadakop man alagad sa katapusan nakudarulang man giraray, an boot
sabihon kaini iyo na an trabahador nagrarabaho na may dakul na lakuyahan sa
parte niya. Iniling maluyang resultang ini kan saiyang trabaho isinimbolisar sa
“pagbubuntog kan hikot sa walang parte kan baroto”.
An proweba na may katotohanan an
katukduan na ini iyo mismo an yaon sa evangelio sa satong binasa na nagsasabi
na “Magdamlag na kaming nagtratrabaho, alagad mayo kaming nadakop, alagad sa
tataramon mo, ibubuntog mi giraray an samunyang hikot” (Lk. 5:5). Sinabi digdi
ni Simon Pedro na, “sa tataramon mo, ibubuntog mi giraray an samuyang hikot”.
Arin an tataramon ni Jesus na ini? An tataramon ni Jesus iyo an “Ibubuntong
nindo an saindong hikot sa toong parte kan baroto” (Jn. 21:6).
Kan sinunod kan mga disipulo an mga
tataramon na ini ni Jesus, kadakul na mga darakulang sira an saindong nadakop
asin dai na sinda kaipuhan na marharyo pa pailawod kundi maski sa distansya sanang
sanggatos na yarda pano-pano na ini mga sira an saindang hikot.
An kahulugan kan mga tataramon na ini
na, kun susundon sana kan apostol o misyonaryong an instruksyon ni Jesus na
magtratrabaho sinda na ginagamit an entering puwersa, kahigosan asin abilidad,
dakul saindang makukumbusir na mga tawo, bako sanang saradit kundi darakulang
parakasala para sa Dios. Asin dai na sinda kaipuhan na magharayo pa, kundi
maski sa distansya sanang sangatos na yarda dakul na sindang makukumbensir na
mga tawo.
No comments:
Post a Comment