Homiliya para sa Enot na Domingo kan Kuwaresma
(para sa mga miyembro kan ME Bible Study
Group)
Seryeng hale sa “Mga Paghorop-horop asin Katukdoan sa Disyerto”
Base sa Lk. 4:1-13
PAGSUGOT SA DISYERTO
1.
Espirituwal na kahulugan kan Disyeto
An disyerto bako sanang
sarong lugar sa enbayromento kan mundo, kundi igwa ini nin sarong espirituwal
na kahulugan sa Bibliya.
An
disyerto inaapod sa lenguwaheng Latin bilang ‘solitudo’, sarong konsdisyon nin
pagka-abandonado, desamparado, apartado, falta de auxilio. Kun kaya, an
pagpaili sa disyerto o sa langtad (:atin, eremus; Espanyol, yermo) iyo an
pagsolo-solo nin sarong tawo tanganing mag-isip-isip kankamugtakan o kondisyon
kan saiyang buhay. Ini an ginibo ni Jesukristo na isinasaysay ngonian digdi sa
evangelio.
Sa
entering kasaysayan kan kaligtasan asin kan pagtubod, an disyerto pirmeng
magsiserbing sarong classroom para sa mga tawo kun saen tinutukdoan sinda nin
Dios kun paano sinda magsunod asin maglingkod saiya “sa bilog nindang puso, sa
bilog nindang isip asin sa bilog nindang kusog” (Dt. 6:5) - na iyo an “Shema”.
2.
An pagsugot ki Jesukristo
Sinasabi
digdi sa evangelio na, ‘Pano kan espiritu Santo, binayaan ni Jesus an Jordan
asin dinara siya kan espiritu sa disyerto” (Lk. 4:1). An primerong versikulong ini nagtatao sato nin
sarong ideya na an presenteng insidente nangyari pagkatapus tolos kan saro pang
insidente, na iyo an pag-bautismo ki Jesukristo ni Juan Bautista duman sa salog
Jordan (Lk. 3:21-22). Pinapatotoohan ini kan pagsabi na “pano nin Espiritu
Santo”, na an boot sabihon iyo na “pano pa siya kan kaogmahan na dara kan
Espiritu Santo” (Hilnga an Lk. 10:21), bilang epekto kan pagsanib saiya kan
espiritu nin Dios na nagdara saiya nin labi-labing kaogmahan sa puso pagkatapus
na siya bautismohan ni Juan Bautista sa Jordan.
An
kagaya-gayahan sa Espiritu na yaon pa saiya iyo an nagpasabong saiya na, embes
magpasiring sa matawong lugar na arog kan mga plasa, restawran, sinehan asin
iba pa, siya nagduman sa disyerto, o sa pagsolo-solo, tanganing namitan giraray
niya an kaogmahan kan Espiritu Santo sa laog kan saiyang kalag. Sa laog nin
kuwarentang aldaw nagestar siya duman sa disyerto, nag-ayuno asin pinagsugtan
kan Diyablo.
Mahapot
an mga tawo, “Tano ta kaipuhan pang ipagestorya sa Evangelio na si Jesukristo
pinagsugtan kan Diyablo, mantang si Jesukristo sarong Dios asin dai nanggad
malusot an Diyablo sa saiya?”
An
kadepisilan kan mga tawo tanganing maintiyendihan na marhay an estoryang ini
yaon sa kaisipan ninda na si Jesukristo purong anas Dios asin bako siyang
tawong arog nyato. Mas naiintiyendihan kan mga tawo an pagsugot ni Satanas sa
kaso ni Job na anas purong tawo, alagad si Jesukristo?
Bilang
tawo, kaipuhan mag-eskuwela asin mag-adal man siya sa pagtubod asin pagsunod sa
kabotan nin Dios, asin sa saiyang laman na mag-agi nin mga pagbalo asin
pag-testing sa irarom kan mga sitwasyon asin kondisyon nin pang-aro-aldaw na
pagkabuhay sa kinaban, tanganing makanamit nin kapangganahan o kadaogan antes
mag-ako kan premyo nin buhay na daing kasagkoran.
Siring
sa sarong ordinaryong tawo, maski ngani si Jesukristo bako man sanang sarong
ordinaryong tawong arog ta, kundi siya sarong akin in Dios (Mi. 5:2; LK. 4:4;
Jn. 1:1-13; 20:28; Rm. 9:4-9; 1 Co. 2:6-8; Fil. 2:6-8; Tito 2:13; Heb. 1:5,8; 2
P. 1:1), alagad igwa siya nin naturalesa asin laman na sa totoong tawo na an
pag-iisip sakop kan lehe nin duwalidad (Sir. 33:14-15; 39:25; 42:24-25).
An
lehe kan duwalidad na nagsasakop kan gabos na linalang nin Dios, magin sa lado
kan langit o kan daga, nagsasabi na:
“kahampang kan maraot iyo an marhay,
Katampad kan kagdanan, an buhay
Kun siring, an kahampang kan tawong
matanos
iyo
an parakasala.
Iyo ini an paghiling sag abos na trabaho
kan Orog Kahalangkaw
makukua sindang
magkapadis, magkahampang” (Sir. 33:15-15)
Asin uya pa:
“Gabos na bagay
makukuang magkapadis, magkatampad,
Asin mayo siyang
ginibong may kapintasan;
An saro minakumpleto
kan karahayan nin saro,
Siisay an masawa sa
pagmasid kan banaag nin saiyang kamurawayan?” (Sir. 42:24-25)
Kun
siring, kan pinahampang saiya an Diyablo, boot isabi kan evangelista na si
Jesukristo, na bako man sanang puro Dios kundi totoong tawo man, nag-otob kan
kondisyon nin duwalidad digdi sa ibabaw kan daga.
Pakitandaan
nyatong marhay, na an sinasabi kan evangelio na nagsugot ki Jesukristo iyo an
diyablo asin bako si Satanas.
Maski ngani an duwang
ngaran na ini may sasarong reyalidad man sana an pinapakahulugan, i.e. “an
prinsipyo nin kararatan sa kinaban”, alagad sa Bibliya si Satanas igwa nin
pagkakaiba sa Diyablo.
An
ngaran na Satanas nangangahulugan na “parasumbong”, para-akusar o “persigidor”
(Hilnga an Job 1:6m; Gn. 3:1; Zak. 3:1-2; Apo. 12:9-10; 20:2), na iyo an
kabaliktaran kan Cristo, na duman sa langitnon na Korte, iyo an abogado,
paratabang, intercessor.
Mantang
an Diyablo, sa estriktong pagtaram, iyo an kabaliktaran kan “simbolo”. Kun an
sarong simbolo iyo an sarong tandang pinagkakauruyonan o pinagkakasararoan kan
mga tawo, an diyablo iyo an sarong tandang nagkakasuruhay asin nagkakabaranga
an mga tawo . Saro pang kahulugan kan Diyablo iyo an singkogan o “eskandalo”
(Mk. 9:42; Lk. 17:1-2; Mt. 18:6-7).
Iba
man an kahulugan kan demonyo. An demonyo iyo an arin man na maraot na espiritu
na nakaestar sa limang elemento
Kun
an nahiling ni Jesukristo duman sa disyerto iyo an Diyablo, kun siring mayo
siyang ibang nahiling kundi an sadiri niya nin huli ta siya solo-solo. An
nahiling niyang Diyablo iyo an maraot na parte kan saiyang pag-iisip na
nakikipagdiskutir o debate sa marhay na parte kan saiyang isip. An pagsugot na
ini kan Diyablo nangyari sa saiyang konsiyensya, na may duwang parting
nag-oolay-olay kun baga saen makampi, kampi sa karahayan o kampi sa karatan,
kampi sa Dios o kampi sa kaiwal nin Dios na si Satanas. Huli kan duwalidad,
kaipuhan na an tawo pirmeng magpili kun saen siya makampi sa duwang bagay na
magkapadis, magkatampad, asin magkahampang, tanganing makaabot sa sasarong
desisyon sana na pagkukuyugon.
Sa
konsiyensya ni Jesus, minagibo siya nin sasarong paninindogan kun baga para sa
Dios siya o para sa Diyablo huli sa pagpresentar kan mga tentasyon nin tinapay,
nin milagro asin nin mga idolo sa buhay na ini.
Sa
tolong sitwasyon na ini na minasangkap sa aro-aldaw na pagkabuhay nin sarong
tawo, an pangangaipo sa tinapay, an paghagad nin milagro asin an pagtiwala sa
mga idolo, arin an kukuyugon ni Jesukristo? Dios daw o an Diyablo? An gabos na
pagsugot na ini nangyayari sa laog kan
isip niya.
Malinaw
sa estorya kan evangelio na mayong sarong pagtentar an nakalusot ki Jesukristo,
Sa tolong bese na pinagsugtan siya kan Diyablo dapit sa seguridad sa pagkakan
(sinisimbolisar kan tinapay), sa pag-ako sa masakit na reyalidad nin buhay
(sinisimbolisar kan paghagad nin milagro) asin sa pagmawot nin kapangyarihan
asin kayamanan asin apeksyon (sinisimbolisar kan pagsamba sa Diyablo), an
tolong ini kinopntra ni Jesukristo sa paagi kan pagsarig sa kapngayriahn asin
seguridad kan tataramon ni Dios na yaon sa “Shema.”
Dapit sa Tinapay:
Nagsabi
saiya an Diyablo, pagkatapus na nahiling siyang gutom huli ta mayo siyang
kinakan sa laog nin kuwarentang aldaw asin banggi na, “Kun ika Aki ni Dios,
tarami an gapong ini na magin sarong tinapay”.
Alagad
sinimbag siya ni Jesus, “Nasusurat, ‘An tawo nabubuhay bako sanang sa
tinapay.’” (Hilnga Lk. 4:2b-4; Dt. 8:3).
Dapit sa Pagsamba sa
mga Idolo:
Dinara
siya kan Diyablo sa sarong hanalngkaw na lugar, asin ipinahiling saiya kan
Diyablo an gabos na kahadean sa klinaban sa sarong pagpirok kan mata, asin
sinabihan si Jesukristo na, “Itatao ko saimo an gabos na kamurawayan asin
kapangyarihan kan mga kahadean na ini, huli ta ipinangako iyan sako asin puwede
kong itao iyan maski sa kiisay man na gusto ko. Sambahon mo lang ako, asin an
gabos na iyan mapapasaimo.” Alagad sinimbag siya ni Jesukristo na, “Nasasabi sa
Kasuratan na, ‘Sasambahon mo an Kagurangnan mong Dios asin siya sana an
paglilingkodan mo’” (Hilnga an Lk. 4:5-8; Jr. 27:5; Apo. 13:2; Dt. 6:13).
Dapit sa Milagro:
Dangan dinara siya kan
Diyablo sa Jerusalem asin pinatindog siya sa barandilya kan Templo, asin
sinabihan kan Diyablo si jesukristo na, “Kun ika an Aki nin Dios, lumampaw ka
hale digdi huli ta sabi sa kasuratan na “Babantayan ka kan saiyang mga
anghel tanganing antabayan ka”, asin
guraray “Kakabiton ka ninda, tanganing dai lamang masingkog an saimong mga
bitis sa kagagapoan.” Alagad sinimbag siya ni Jesukristo na “Dai mo pagsugtan
an Kagurangnan mong Dios” (Hilnga an Lk. 4:9-12; Sal. 91:11-12; Dt. 6:16).
Sa gabos na ini, an
panguntrang ginamit ni Jesukristo laban sa Diyablo anas gabos ginuno niya sa
eksperyensya kan mga Israelita duman kaidto sa pangyayari kan Exodo, na
nakasurat sa libro nin Deuteronomiya 6 asin 8.
3.
An paralelismo kan pagsugot ki Jesukristo sa
Exodo
An
tratamyento kan estorya dapit sa pagsugot ki Jesukristo dai nagigin malinaw kun
dai nyato hihilingon sa likod kan pangyayari kaidto sa Exodo, kun saen
pinagsugtan an mga Israelita nin tolong klaseng tentasyon sa disyerto bilang
pagsunod asin pagkuyog ninda sa “Shema”.
Sa
paagi nin sarong paralelismo, hilngon nyato an pagkakapareho kan duwang
estoryang ini na maysaro sanang kahulugan.
Kun
tano ta kuwarentang aldaw asin banggi si Jesukristo nag-estar duman sa disyerto
para sa pag-ayuno, ini sarong repleksyon man kan kuwarentang taon na pagestar
kan mga Israelita duman sa disyerto sa pagtangaan kan dagang Ehipto asin kan
Dagang Panuga, kun saen pinagtukdoan sinda nin Dios sa pagsunod sa dalan ni
Tugon o kan “Shema” (Dt. 8:2; 2:7; 29:4-5) asin pinagsugtan ninda an Dios (Ex.
20:20).
Kun
an Israel kaipuhan na mag-agi sa disyerto tanganing magserbi ini bilang
saindang classroom, tanganing “makanood sinda na pinagtutukdoan sinda ni Yahweh
saindang Dios siring na tinutukdoan nin sarong ama an saiyang sadiring aki,
tanganing magsunod sa saiyang mga pagboot asin magsunod sa saiyang mga dalan
asin matakot saiya” (Dt. 8:5-6), siring man, kaipuhan na maglaog si Jesukristo
sa disyerto asin sa laog nin kuwarentang aldaw asin banggi magpatukdo sa
Espiritu Santo sa dalan nin pagtubod asin pagkuyog sa Ama, asin sa pagsunod
asin pagpasakop sa kabotan nin Dios sagkod sap unto nin kagadanan sa krus.
Tolong
klaseng tentasyon an inagihan kan mga Israelita asin ni Jesukristo, parehong
tolong tentasyon para sa Israelita asin ki Jesukristo. An tolong tentasyon na
ini iyo an dapit sa tinapay, sa milagro asin sa Idolo.
Pagsugot dapit sa
Tinapay (Ex. 15:22 - 16:32):
Pagkatapos na magbalyo sinda sa
Dagat na Pula, tolong aldaw na nagbaklay sindang mga Israelita sagkod na nakaabot
sinda sa Marah sa paagi kan disyerto kan Shur. Mayo sindang nakuang tubig duman
asin nagkaparaha sinda. Kaya, naggurumod-gumod sinda laban sa Dios asin laban
ki Moises huli kan mapait na tubig na yaon duman. Tinukdoan nin Dios si Moises
na magkua nin sarong klaseng kahoy asin ibuntog idto sa tubig. Kan ginibo ini
ni Moises, biglang naghamis an tubig, asin nag-irinom duman an banwaan.
Nagdiretso sinda sa disyerto kan Elim, asin nagkampo sinda duman. Dangan
nagpasiring sinda sa disyerto kan Sin, sa kabangaan kan Elim asin Sinai, asin
nagrereklamo an banwaan na an sabi, “Tano ta dai pa kami nagadan duman sa daga
kan Ehipto, kun saen nagkakakan kami nin binanyerang karne asin tinapay na
pahingusto? Tano ta dinara mo pa kami digdi sa disyerto tanganing gadanon mo sa
gutom an bilog na banwaan? Kaya, tinawan sinda ni Yahweh nin kakanon sa
disyerto, an manna asin an karneng pugo,
sa bilog na kuwarentang taon nin pag-estar ninda duman sa disyerto.
Dapit sa
pangyayaring ini, an Salmo nagsasabi:
“Sagkod pa man
lalong nagkasala sinda laban saiya,
Na nagsurumbikal
sinda laban sa Orog Kahalangkaw duman sa disyerto,
Tuyong
pinaanggot ninda an Dios
Sa paagi nin
paghagad saiya kan saindang paboritong kakanon.
Nagrereklamo
sinda laban sa Dios,
Nagsarabi sinda,
‘Puwede dawn a magpa-bangkete an Dios digdi sa disyerto?
Totoong
nagruluwas an tubig kan pakulon niya an gapo, mga burabod an nagburulos,
Alagad puwede
siyang magpadara nin tinapay ngonian
Asin nin karne
para sa saiyang banwaan?’” (Sal. 78:17-20)
Pagsugot dapit sa Milagro (Ex.
17:1-7; Sal. 78:15-16,20):
Nagbaraklay an
mga Israelita sa disyerto na putol-putol (Ex. 17:1; 40:36,38). Nagkarampo sinda
sa Rephidim kun saen mayo nin tubig na inumon.
Dangan, nagreklamo an bilog na banwaan laban sa Dios asin ki Moises, na
nagsarabi, “Tano ta ilinuwas mo pa kami sa daga nin Ehipto, tanganing garadanon
mo sap aha an samong mga kaakian asin siring man an samong mga kabakahan. Tawi
na kami nin tubig ngonian” (Ex. 17:2-3). Sinabihan ni Yahweh si Moises na,
“Daraha an banwaan sa Horeb asin duman pakulon mo kan saimong sugkod an gapo,
asin mabulos an tubog hale sa gapo tanganing mag-irinom an banwaan.”
Ginibo iyan ni
Moises, asin nag-irinom an banwaan. Nginaranan an lugar na idto bilang Massah
asin Meribah nin huli kan paggurumod-gumod kan mga tawo na nagsugot ki Yahweh
huli sa pagsabi, ‘Ano si Yahweh, kaiba pa nyato o dai na?’ (Hilnga an Bil.
20:1-13).
Pagkatapus na
magpadara si Moises nin mga espiya tanganing usisahon an kamugtakan kan Dagang
Panuga, nagbaralik an mga espiya tanganing mag-osipon sa bilog na banwaan.
Nagkatarakot an banwaan sa sumbong kan mga espiya, asin nagsarabai ki Moises
asin Aaron, “Mas marhay pang nagkagaradan n asana kami duman sa daga nin
Ehipto, o kaya, sa disyerto! Tano ta dinara kami ni Yahweh digdi sa dagang ini
tanganing garadanon kami sa espada, asin tanganing lalayon sana bilang mga
smasam an samong mga agom asin mga kaakian? Bako dawn a mas marhay pang
magbaralik n asana kita duman sa Egipto? Magpili kita nin mga lider tanganing
magbaralik sa Ehipto” (Bil. 14:2-3).
Kan maghale
sinda sa Bukid Hor asin nagpasiring sa Edom sa paagi kan tinampong
naghahanggilid sa Dagat kan Suph, nwaran nin pasensiya an banwaan asin nagtaram
laban sa Dios asin ki Moises na nagsarabi, “Tano ta ilinuwas mo kami hale sa
Egipto tanganing garadanon sa langtad na ini? Huli ta mayo maski tinapay o
tubig man lamang digdi; suya na kami kan dai nakakabaosg na pagkakan na ini.’
Kaya nagpadara an Dios nin marararang mga halas, na guminadan nin dakul na
tawong Israelita (Hilnga an Ex. 14:11-12; Dt. 8:15-16).
Pagsugot dapit sa Idolo (Ex.
32:1-6):
Kan
nagkaralangkag an mga tawo sa paghalat ki Moises, nagdurulok an banwaan ki
Aaron na nagsarabi, “Gibohi kami nin sarong dios-diosan na mamamayo samo. Dai
mi aram kun ano na an nangyari sa tawong si Moises na nagluwas samo sa Ehipto.”
Dangan, naghagad
si Aaron nin dakulang kopntribusyon sa bulawan, na tinurunaw idto tanganing
mag-gibo nin sarong rebulto ni bakang bulawan. Kan mahiling kan banwaan an rebulto,
kuminurahaw sinda, “Israel, uya an saindong Dios na nagluwas saindo sa daga kan
Ehipto!”
Dangan, guminibo
si Aaron nin sarong altar sa atubangan kan rebulto, asin nagpa-apod nin sarong
dakulang piyesta. Pagsunod na aldaw pagka-agang amay, nagdurulot an banwaan nin
mga tinotong na atang para sa komunyon. An mga tawo nagturukaw tanganing
magkarakan asin mag-irinom, asin pagkatapus buminuruhat tanganing magpaogma kan
sadiri (Ex. 32:1-6).
Dapit sa
pangyayaring ini, an sabi ni Apostol Pablo iyo na, “Mga tugang, gusto ta kamong
pagiromdomon kun paano inantabayan an satong mga magurang nin sarong panganuron
sa ibabaw ninda, asin kun paano sinda nakabaralyo sa dagat. Gabos sinda
nabautismohan ki Moises huli kan panganuron asin kan dagat na ini: gabos
nagkarakan kan kakanon na espirituwal asin nag-irinom kan inumon na espirituwal
na nagsusunod sainda mantang sinda nagbabaraklay huli ta nagirinom sinda sa
gapong espirituwal, asin ta an gapong iyan iyo si Kristo. An gabos na ini
nangyari bilang sarong patanid para sa sato, na dai magmawot kan mga bawal na
bagay na yaon sa sainda. Dai magin mga idolatryoso siring sa iba sa sainda,
huli ta nagsasabi an kasuratan na, ‘Pagkatapos nindang magturukaw sa pagkakan
asin pag-irinom, nagburuhat sinda tanganing maglibang kan saindang sadiri’. Dai
kita mahulog sa imoralidad, siring kan ginibo kan iba sa sainda, asin sa laog
sana nin sarong aldaw beynte-tres mil katawo an nagkapurukan sa sainda, asin tinuruka sinda nin halas” (1
Co. 10:1-10).
Mga panguntrang itinukdo nin
Dios sa mga Israelita:
Hale sa tolong
pangyayaring pagsugot na ini sa mg aIsraelita duman sa Exodo, buminutwa an
tolong espirituwalidad na pinapraktis kan mga Judio sagkod ngonian (Mt.
6:1-18). An tolong klaseng espirituwalidad na ini kan mga Judio iyo an ginagamit
ninda bilang panguntra laban sa mga tentasyon kan tinapay, milagro asin idolo.
Panguntra laban sa sugot sa tinapay iyo an AYUNO (Lev. 16:1;
23:26-32; Is. 1:15; 58:3-12; Jr. 14:12; Zak. 7:1-5; 8:18-19).
Panguntra laban sa sugot sa Milgaro iyo an PAMIBI (Sir. 7:10; Mt.
6:18; Lk. 18:9-14; Stgo. 1:6)
Panguntra laban sa sugot sa Idolo iyo an PAGLIMOS (Dt. 15:7-11;
Tob. 4:10, 16-17; Sir. 3:30 - 4:10; 7:10, 32-36; 29:8-13).
Digdi sa tolong
panguntrang ini nag-iikot an tolong buhay espirituwal kan mga Judio, na
naabotan ni Jesukristo asin kan mga apostol ni Kristo. Importante ki Jesukristo
an tolong espiriuwalidad na ini kan mga Judio, kaya mahalaga an saiyang isinabi
bilang doktrina dapit sa tolong ini (Mt. 6:1-18).
4.
Kahulugan kan Kuwaresma sa Kristyanong
Pagkabuhay
Gusto
kamong makaotob asin makaaram kan tunay asin totoong espiritu kan Kuwaresma,
dangan makasunod kan mga tunay na gaweng pang-Kuwaresma?
Kadaklan
sato nakagimata sa paniniwala na an Kuwaresma iyo an sarong panahon kan Sta.
Iglesia na igwa nin penitensyal na karakter, na mayo sa ibang panahon kan bilog
na taon. An panahon kan Kuwaresma
nahulog sa pag-gibo nin mga pagpapasakit asin mga gaweng pagsakripisyo para sa
kasalan bilang pakikisumaro sa mga pagsakit, pagkagadan sa krus asin pagkabuhay-liwat
ni Jesukristo, na garo baga binubuhay-liwat nyato an mga agi-agi ni Jesukristo
sa saiyang pagsakit asin pagkagadan sa krus huli kan mga kasalan nin tawo. Para
sa iba, an pangapodan kan Kuwaresma iyo na “Huli kan satong mga kasalan, si
Jesukristo nagsasakit asin nagtitios nin kagadanan sa krus sagkod ngonian”. Ini
salang pagkaintyende dapit sa kahulugan kan Kuwaresma.
Tanganing
makaotob kita kan tunay asin totoon espiritu kan Kuwaresma para sa satong
kristyanong pagkabuhay, dapat na maaraman nyato an kahulugan ktunay na
Kuwaresma sa likod kan kuwarentang taon na inaragihan kan mga Israelita duman
sa disyerto, asin sa luwarentang aldaw asin banging nag-estar si Jesukristo sa
disyerto, asin kun paano nagbutwa an tolong gaweng pang-espirituwalidad na
pagpamibi, pag-ayuno asin paglimos na may koneksyon sa tolong klaseng pagsugot
na inatubang kan Israel asin ni Jesukristo sa disyerto.
An
tataramon na “Kuwaresma” nangangahulugan na “kuwarenta” (quadragesima), na iyo
an kuwarentang aldaw sa panahon kan Sta. Iglesia bago iselebrar an Domingo kan
Pagkabuhay-liwat ni Jesukristo sa kabilogan kan bulan na Abril. An kuwaresma
igwa nin relasyon duman sa kuwarentang aldaw asi banggi na nag-ayuno si
Jesukristo dangan pinagsugtan siya kan Diyablo sa tolong pagsugot kan Tinapay,
Milagro asin Idolo, na may relasyon man duman sa kuwarentang taon na pinagestar
kan mga Israelita sa disyerto sa panahon kan Exodo kun saen sinda nag-agi kan tolong
pangsugot nin Tinapay, Milagro asin Idolo.
Kun
siring, an totoong Kuwaresma sarong panahon sa buhay ta kun saen dapat
mag-estar kita sa disyerto tanganing mag-agi man kan tolong klaseng tentasyon
in tinapay, milagro asin idolo, asin kontrahon an tolong pagsugot na ini sa mga
tolong gaweng espirituwal nin pagpamibi, pag-ayuno asin paglimos.
An
tolong gaweng pang-kuwaresmang ini dapat na otobon asin maeksperyensyahan sa
laog nin kuwarentang aldaw na entero sa lugar nin pagsolo-solo (na iyo an
kahulugan kan tataramon na “disyerto”, Latin, solitude, o solo-solo), asin
bakong sa manduwa-duwa o sa grupo, dangan sa lugar na mayong tawo, tanganing
makapakontento sa kaogmahan sa Espiritu Santo.
Sa
laog kan Kuwaresma, tolong gaweng espirituwal nin pagpamibi, pag-ayuno asin
paglimos iyo an gigibuhon sana. Ano an tolong gaweng pang-Kuwaresmang ini?
a.
An Pag-ayunar (Mt. 6:16-18)
An
tolong gaweng pang-espirituwalidad sa Kuwaresma, puwedeng ibaing sa kuryente
nin elektrisidad na kinokonsumo, pinoprodusir, asin isinidistribuwir.
An
kuryente kinokonsumo, kun ini ginagamit kan mga tawo sa paagi nin pag-ilaw kan
saindang mga harong asin pagpadalagan nin mga makinang de-kuryente. Kun dakul
an gamit na ilaw, appliances asin makina, dakul man an konsumong kuryente nin
sarong konsumedor, asin dakula man an saiyang babayadan sa kuryente. Kun
kadikit an konsumo, kadikit man an babayadan sa kuryente.
An
gaweng pag-ayunar kapareho nin pagkonsumo nin kuryente. Tanganing kadikit an
babayadan kan hawak mo sa kuryente o enerhiya na dapat magdalagan sa
pagpaliwanag kan isip, dapat na pahingaloan an trabaho kan hababang parte kan
hawak sa paagi nin pag-ayunar o an dai pagkakan nin mga solidong kakanon. Kun
pahingalo an tulak sa pagkonsumo nin enerhiya, an utak nin tawo minatao nin
senyal sa hawak na magprodusir nin sarong klaseng organikong droga, na inaapod
na amenotrophine ACTH, na mina-aktibar kan isip nin tawo na magprodusir nin mga espirituwal na
aktibidad, arog kan pagkahiling nin mga bisyon asin hararom na pangaturugan.
Kaya
parating sinasabi na an tawong gutom, nakakahiling nin kun anu-anong bagay.
Huli kan pagkagutom kan hawak sa normal na kakanon, nagkakaigwa siya nin mga
abnormal na mga aktibidad; halimbawa, nakakaolay niya an Dios, o nakakahiling
siya nin mga tawong haloy nang gadan, o mga pambihira asin ekstraordinaryong
mga bagay-bagay, asin iba pa. Kaya, an pag-ayunar nakatatabang tanganing an
sarong tawo magkaigwa nin mga pambihirang eksperyensya espirituwal, arog kan
nagyari ki Jesukristo duman sa disyerto pagkatapus na nag-ayunar siya nin kuwarentang aldaw asin banggi.
An
pag-ayunar iyo an espirituwal na remedy asin panguntra laban sa tentasyon kan
Tinapay. An tentasyon kan Tinapay bako lamang minapoon asin minatapos sa bagay
na kakanon asin inumon, kundi sa demonyo sa kuwarta.
Kun
tano ta kaipuhan nin sarong tawo na mag-igot sa pagkayod sa trabaho iyo an
pagkakua niya nin dakul na kuwartang maseguro na dai siya nanggad makamate nin
kagutoman asin kapahaan, na siya pirmeng magkakan tanganing mabasog asin
pirmeng may laog an nguso.
Kun
tano ta nagpipirit kita na mag-adal na igot asin makakua nin dakul na medlaya
an satong mga aki sa eskwela, sa dahelan ini na maseguro nyato an saiyang
future, na dai nanggad siya magtios nin pagkagutom asin mabuhay na uyon sa
sarong onorableng pagkabuhay.
Siring
sa kuryente, an kuwarta kinoskonsumo. Kun kadakul an satong ginagastosan sa
buhay, dakulan man an kinakaipuhan nyatong kuwarta. Kun kadikit an satuyang mga
gastusan, kadikit man an kuwartang kinakaipuhan ta. Kun simple asin moderato an
estilo kan satong pamumuhay, bakong maluho asin waldas, kadikit man an
pangangaip o tang kuwartang kokonsumuhon. Kun makanood kitang mag-ayunar,
mahahale ta an sobrang pagkadukot sa material na pagkabuhay kan hawak na laman,
asin matatawan tang buwelo an paglarga kan satong mga haralangkaw na pakultad,
arog kan isip, asin espirituwal na pangangaipo sa buhay.
An
duwang klase nin pag-ayunar:
Duwang
klase an pag-ayunong makukua sa Bibliya. Primero, iyo an Penitensyal na
pag-ayuno; asin an ikaduwa iyo an ayuno sacramental.
a.1. Ayuno
Penitensyal - Pinapraktis ini sa AT asiin nakakonektar sa pagbayad-sala asin
pagpasakit kan sadiri (Lev. 16:1; 23;26-32). Huli ta nagigin superpisyal sana
an pag-otob kaini, nin huli ta minasarig sana ini sa sadiring marhay na boot
asiin intension nin tawo, ini pinapapundong gibuhon sa mga tawo kan mga profeta
(Is. 1:15; 58:3-12; Jr. 14:12).
a.2. Ayuno
Sakramental - Ini iyo an ayuno na ipinagboboot asin itinutukdo ni Jesukristo sa
BT (Lk. 5:33-39). An ayuno sakramental iyo an sarong ayuno kun saen ini nagigin
sarong tanda, o sarong sakramento, kan pakikisumaro nin kristyanong iglesia sa
tolong aldaw na pagkagadan ni Jesukristo kun saen siya hinale sa kinaban
tanganing magpasiring sa Dios asin binayaan niya nin tolong aldaw an saiyang
mga disipulo. Ini sosog sa sinabi niya sa evangelio na, “Totoo nanggad na dai nindo puwedeng mapa-ayuno an mga ayudante kan
nobyo mantang kaiba pa ninda an nobyo. Alagad maabot an oras na hahaleon sainda
an nobyo: iyo iyan an panahon na maarayuno sinda.”
Nin
huli ta hinale sato an satong nobyo na si Jesukristo kan siya tolong aldaw na
nagadan, kaya kita minaayuno nin tolong aldaw, magpoon Biyernes Santong alas
tres sagkod na mabuhay siya liwat huli kan satong pagkakakan kan Tinapay
Eukaristika sa Domingo de Paskuwa. An dai nyato pagkakan nin solidong pagkakan
asin paginom nin arak sa aldaw nin Biyernes Santo sagkod Domingo de Paskuwa iyo
an inaapod na Ayuno Sakramental.
b.
An Pagpamibi (Mt. 6:5-15)
An
pagpamibi iyo an espirituwal na panguntra asin remedyo laban sa tenstasyon sa
milagro.
An
tentasyon nin paghagad nin milagro sa Dios iyo an pagsugot nin tawo na habong
mag-ako kan mga masakit na reyalidad sa saiyang buhay. An gusto kan tawo iyo an
pirmeng magpapasil-pasil asin magpasiram-siram sana kan saiyang buhay digdi sa
daga. Kun minabutwa na an mga
kadepisilan, kasakitan, problema, krisis, asin iba pa, dangan siya
nakakagiromdom sa Dios asin minahagad na haleon
saiya asin iligtas siya sa mga kadepisilan na ini. Inin malinaw na
pagsikwal asin pagtalikod sa pagsakripisyo, asin pagnegar sa Tugon nin
pagkamoot na nagsasabi, “An tawo nabubuhay tanganing magadan, asin tanganing an
iba mabuhay.”
Tano
ta takot an tawo sa mga kadepisilan, sa problema, sa krisis, sa kasakitan, asin
sa kahelangan? Iyan nin huli ta takot siyang magadan (Hilnga Heb. 2:14-15).
Kaya, sagkod ngonian, an gabos nyatong pamibi nasa porma nin paghagad nin gabos
na karahayan asin kagianan sa buhay.
Alagad,
bakong arog kaini an pagpamibi na dapat ginigibo sa laog kan Kuwaresma. An
pamibing ginibo ni Jesukristo sa kuwarentang aldaw asin abnggi na yaon siya
duman sa disyerto iyo an “Hare mo pagsugtan an Kagurangnan mong Dios siring kan
pagsugot nindo saiya sa Massah” (Lk. 4:12; Dt. 6:16; Ex. 17:7).
An
pagpamibing pang-Kuwaresma iyo an pag-arang asin paghagad nin tawo sa Dios na
tawan siya nin tabang asin kusog na makaya niya an gabos an magabat asin
masakit na sitwasyon sna minaabot sa aro-aldaw niyang pagkabuhay, orog na
idtong dai niya kayang darahon asin baguhon, alang-alang sa pagsunod sa kabotan
asin kagustuhan nin Dios.
Kun
baga sa kuryente, an pagpamibi iyo an generator na nagpoprodusir nin kuryente
sa tawo. Siring sa sinabi ni Jesukristo na, “Maghagad kamo asin kamo tatawan;
tumuktok, asin kamo bubuksan; maghanap asin kamo makakakua” (Mt. 7:7-11), na
napapanungod sa pagpamibi, an gabos na kaipuhan nin tawo puwedeng ika-produsir
saiya nin Dios sa paagi nin mapakumbaba asin sinserong pagpamibi.
An
pagpamibi kaipuhan na ibanhan nin pag-ayuno, tanganing huli sa pagkulang kan
konsumo nin enerhiya o kuryente sa pisikal na hawak, makusog an kuryente sa
utak o kaisipan nin tawo na mapalaad na makusog kan saiyang maliwanag na
pakikiolay sa Dios. Kaya, bago man
magpamibi o makiolay an tawo sa Dios, kaipuhan na mayong laog an saiyang nguso
asin tulak, siring sa sabi ni San Pedro crisologo na “Kun namimibi ka,
mag-ayuno ka!”
c.
An paglimos (Mt. 6:1-4)
An paglimos, kun
ibabaing sa kuryente kan elektrisidad, iyo an pagdistribuir kan enerhiya sag
abos na konsumidor tanganing pakinabangan asin konsumuhon kan iba. An
kuryenteng sinasaray pagkatapos na ini
ikaprodusir, maresulta sa pagkaraot kan makina asin pagputok kan plantang
nagigibo kan kuryente, huli sa halangkawon na boltahe kan kuryenteng nakasaray.
Siring
kaiyan an mangyayari sa tawong dai tataong magdistribuwir kan saiyang
kayamanan, o maglimos kan saiyang hinanapan, asin hinahagad sa Dios sa paagi
nin pagpamibi asin pakikimaherak. Kun marhay sana siyang magtipon asin magsaray
kan gabos na karahayan para sa saiyang sadiring mga pangangaipo, mawawarak an
saiyang konsentrasyon pasiring sa mga kasibotan asin pagpara-paseguro sa buhay
na ini. Dangan, malilingaw siyang magpaseguro para sa buhay na maabot, na iyo
sana an totoong buhay (Mt. 6:20; Lk. 12:13-34; 1 Tim. 17-19).
An
paglimos iyo an panguntra asin remedy sa tentasyon kan Idolo. Ni huli ta an
tawo igwa ni tolong klaseng mga idolong sinasamba sa buhay, na iyo an mga idolo
kan kuwarta, trabaho, asin apeksyon, dapat man siyang maglimos kan tolong
klaseng bagay na ini kun isisikwal niya asin ililimos niya an mga idolo kan
kinaban na ini. An mga idolong ini iyo man sana an pagsamba sa diyablo. An
kuwarta na pinagsasamba dai idinidistribuir tanganing magamit sa iba, kundi
sinasaray, tinitipon para sa mga maarabot na emerhensiya asin sadiring
pangangaipo sa buhay. Kun siring, kun an kuwarta tinipon asin sinaray mo para
sa mga sitwasyon nin emerhensiya asiin
sa mga kaipuhan kan sadiri mo, pirme ka man tatawan nin Dios nin mga
emerhensiya asin dakul na gastosan sa sadiri mong pangangaipo tanganing
makanood kang magwarak asin magtanom kan saimong karahayan sa iba asin mailikay
ka niyang magsamba sa mga idolo kan kinaban na ini.
5.
Konklusyon
Huli ta an tolong gaweng
espirituwal na pang-Kuwaresmang ini nakakabaing sa kuryente na dapat
konsumuhon, iprodusir asin idistribuir, kaya kaipuhan nyatong isagibo an tolong
gaweng ini tanganing magkaigwang kuryente o magnetism an satuyang personalidad
o pagkatawom bako sanang sa panahon nin Kuwaresma, kundi sa bilog na panahon
kan satong pagkabuhay.
Siring na an kuryente dapat na
konsumuhon, kaipuhan nyato an pag-praktis nin pagayuno tanganing makontrol an
pagkonsumo ta kan mg amateryal na bagay kaining kinaban asin magpoon na kitang
magkonsumo kan mga espirituwal na bagay para sa buhay kan satong kalag. Kun
siring, madikit an satong gastos sa bagay na karma, asin makakalikay kita sa
dakul na pagkakautang sa buhay na ini na binabayadan sa paagi kan karma. An
pagayuno kaipuhan sa pagpamibi.
Siring na an kuryente
ipinoprodusir, kaipuhan nin tawo an gaweng pagpamibi tanganing magprodusir an
Dios kan mga bagay na kinakaipuhan niyang gayo sa aro-aldaw na pagkabuhay. An
tabang nin Dios iyo an minaabot saiya tanganing maako niya an gabos na masakit
asin depisil na mabago sa saiyang buhay. An pamibi sarong pakikiolay sa Dios
nin liwanag. An pamibi dai miinatao sato nin material na tinapay, kundi an
tataramon nin Dios na iyo “an kakanon ta sa aro-aldaw” (Mt. 6:11).
Siring na an kuryente
idinidistribuwir tanganig makonsumo asn mapakinabangan kan iba asin bako kan
sadiri, dapat magpraktis kita nin paglimos kun saen idinidistribuir nyato an
gabos na karahayan na satong riniresibi sa Dios. Kun mayo kitang
ikinakadistribuwir sa porma nin paglimos, an boot sabihon kaiyan iyo na mayong
itinataong karahayan sato an Dios asin dai nagbubunga an satong gabos na
pagpamibi saiya.
An tolong gaweng pang-kuwaresmang
ini nabibilog sana sa sarong kasabihan ni San Pedro Crisologo na:
“Kun namimibi ka, mag-ayuno ka:
Kun nag-aayuno ka, maglimos ka.”
Sa tolong ini, an pagpamibi,
pag-ayuno asin paglimos, arin an pinakadakula asin nangungurog sa tolong ini?
An sabi ni Apostol Pablo:
“Tolong bagay an nagdadanay:
pagtubod, paglaom, pagkamoot;
Alagad, an pinakadakula sa tolong
ini iyo an pagkamoot (1 Co. 13:13).
Kun pakakahuluganan nyato an
sabing ini ni Pablo Apostol na pagtubod na iyo an pagpamibi, paglaom na iyo an
pag-ayuno, asin an pagkamoot na iyo an paglimos, kun siring maluwas na an
pinakadakuila asin nangungurog sa tolong gaweng pang-Kuwaresmang ini iyo an
paglimos.
Sosog man an interpretasyon na ini
duman sa kasabihan sa SHEMA na, “Kamotan mo an Kagurangnan mong Dios sa bilog
mong puso (an pag-ayuno), sa bilog mong kalag (an pagpamibi) asin sa bilog mong
kusog (an paglimos)” (Dt. 6:5).
Kaya, an tunay asin totoong
pagsunod asin pag-otob sa espiritu kaining Kuwaresma, dangan an paggibo kan mga
tunay na gaweng pang-Kuwaresma, iyo an pagkontra nyato kan gabos na pagsugot sa
Tinapay sa paagi nin pag-ayuno, na kaipuhan sa sinsero asin mapakumbabang
pamibi, an pagkontra kan pagsugot sa paghagad nin Milagros a paagi nin maigot
na pagpamibi tanganing magprodusir an Dios kan gabos nyatong kinakaipuhan na
kusog asin karahayan, asin an pagkontra sa pagsugot nin pagsamba sa mga Idolo
sa paagi nin paglimos na daing iba kundi an pagdistribuir nyato kan mga
karahayan na naresibi ta sa Dios bilang bunga asin epekto kan satong maigot, sinsero
asin mapakumbabang pamibi Saiya.
Alagad, sa tolong gaweng ini,
giromdomon nyato na an pinakadakula asin nangungurog na gawe, iyo an gaweng
pag-limos, an paglimos kan satong kuwarta kun an idolong sinasamba iyo an
kuwarta, paglimos nin trabaho kun an idolong sinasamba ta iyo an trabaho, asin
an paglimos nin apeksyon kun an idolong sinasamba ta iyo an idolo nn apeksyon.
An tolong gaweng ini mahalaga ki
Jesukristo, kaya hinuhulitan niya kita sa Mt. 6:1-18 kan tamang pag-otob asin
pagsa-gibo kan paglimos, pagpamibi asin pag-ayuno.
MAOGMANG PASKUWA SAINDO GABOS!
No comments:
Post a Comment