Homilies for ME Bible Study Group
From the Series “Mga Paghorop-horop asin Katukdoan kan Disyerto”
REPASO PARA SA NAKAAGING TOLONG SEMANA
Nakatolong Sabado
na kitang nagtitiripon.
Sa
tolong Sabadong ini, kaiba ngonian, nareparo kong anas gabos dapit sa temang
“Separasyon” an satuyang pinagoorolayan.
Kan
pinaka-enot na Sabado, an evangelio kan Markos 9:38-50 iyo an satuyang tinukar.
An punto kan evangeliong idto iyo an separasyon, kun paano asin ano an kawsa
kan separasyon sa Iglesia. An kawsa kan separasyon sa iglesia iyo an eskandalo.
Se tekstong ini, sinabi ni Jesukristo sa mga disipulo niya na “Kun dai sinda
makanood na mag-gibo nin karahayan, arog kan tawong tinuyaw ninda na nagpapaluwas
nin mga demonyo sa ngaran ni Jesukristo alagad bako man na miyembro ninda,
sinda isusuhay sa iglesia”. Kaya, sabi ni Jesukristo, magkaigwa sinda nin
kalidad na sa Asin asin magmatoninong sinda sa lambang saro. An miyembro na dai
nagpapaka-asin, mayong kuwentang miyembro iyan, asin an marhay kaiyan iyo an
itapok tanganing pagtimaktiakan sa luwas.
Kan
nakaaging Sabado, an tinukar nyatong evangelio iyo an Markos 10:1-16. An punto
kan evangleiong ini iyo an dapit sa deborsyo asin aborsyon, mga bagay na igwa
nin koneksyon sa temang separasyon. Separasyon ini na mapapadapit sa pamilya.
Ining
Sabadong ini, an evangelio kan Markos 10:17-31, nagpapahayag man giraray kan
temang separasyon. Separsasyon ini sa materyal na kinaban. Ano an boot sabihon
kan materyal na kinaban? An materyal na kinaban iyo an kabalikataran kan
espirituwal na kinaban. Nin huli ta an pisikal o materyal na kinaban may
asosayon sa buhay sa kinaban na ini, kaya an espiritwal na kinaban ina-asosyar
man sa kinaban sa ikaduwang uhay, o sa kinaban pagkatapos na an tawo magadan sa
pisikal niyang pagkabuhay. Kaya, sa evangelio ngonian sinasabi na “Kadakul na
tawo na enot iyo an mahuhuri, asin an mga nahuhuri iyo an maeenot.” An boot
saibohn kaini iyo na: an mga naeenot ngoian sa materyal o pisikal na pagkabuhay
iyo an mahuhuri ngapit sa ikaduwang buhay, alagad an mga nangangapurit ngonian
sa materyal na pagkabuhay iyo an maeenot duman sa espirituwal na pagkabuhay
ngapit. An katotoohan na ini nagsasabi sato na, an tawo na nakadiskubre kan
Dios sa saiyang pagkabuhay ngonian madali para saiya an magseparar sa mga bagay
na material o pisikal tanganing maglingkod sa Dios o sa mga bagay na material o
pisikal tanganing maglingkod sa Dios o sa mga bagay na espirituwal asin
intelektuwal. Alagad, an mga tawo na nasisibot na marhay para sa material o
pisikal na pagkabuhay ngonian, masakit para sa sainda an maglingkod o magsuhay
sa mga bagay na espirituwal.
An
pangyayari sa satuyang Presidente ngonian, na nagkakaproblema kun baga siya
mapadagos sa saiyang trabaho bilang Presidente kan Pilipinas pagkatapus na
makasabit siya sa sarong eskandalo nin jueteng, dapat na ika-aplikar nyato an
satuyang napag-adalan na doktrina dapit sa separasyon. Huli kan saindong nanodan, pwede dawn a
tabangan nyato an satong Presidente na makpag-desisyon kun ano an tama niyang
gibuhon sa sitwasyon na ini base sa nanodan nyatong adal sa Bibliya.
“Paharaniha
nindo sako an mga kaakian, dai nindo sinda pag-olangon, nin huli ta para sa mga
arog sainda an
kahadean nin langit” (Mk. 10:14b) - An isyu dapit sa Aborsyon.
Kan
nakaaging pagtiripon ta kan Sabadong banggi, tinukar nyato an isyu dapit sa
Diborsyo base duman sa evangeliong inasa na para sa ika-27ng Domingo kan Taon.
Alagad, kan masunod na aldaw, Domingo, nabigla kita kan mabasa nyato sa
peryodiko asin nadangog nyato sa mga radyo an pagtukar kan CBCP dapit sa isyu
kan aborsyon.
Nadangog
ko an sarong interbyu sa sarong doctor dapit sa isyung ini, particular an dapit
sa isyu kan RU486 na sarong tabletang igwa nin epektong aborsyon na lakop na sa
Europa asin EUA an gamit na pang-aborsyon. Dai ko sana aram kun sa pagsimba
nindo kan Domingo tinukar man sa mga sermon sa MIsa an dapit sa deklasrasyon
kan CBCP sa patikular na isyung ini kan RY486 asin sa isyu kan aborsyon.
Nin
huli kan mahiwas na pagpaliwanag nyato kan isyu dapit sa diborsyon nin huli ta
ipinahayag nindo na mas interesado kamo sa bagay na ini bilang sarong grupo nin
mga mag-aragom-agom, kaya nagsentro kita kan satong homiliya sa diborsyo, asin
dai nyato tinawan nin maniningong panahon an isyu kan aborsyon na puwde man
kutanang gunuon nyato duman sa parehong evangeliong binasa. Kaya, ngonian na
Sabado, mantang tapos ta na an pagpaliwanag dapit duman sa primerong punto kan
evangelio kan nakaagaing Domingo, an dapit sa diborsyon, boot kong trataron sa
saindo an pagpaliwanag dapit sa ikaduwang punt kan evangelio na iyo an dapit sa
isyu kan aborsyon.
Paano
nakalaog an isyu kan aborsyon asin an isyu kan RU486 bilang tabletang
pang-aborsyon sa temang pagtubod? Nin huli ta an aborsyon iyo an sarong krimen
kontra sa pamilya. Nakabale an isyu kan aborsyon sa mga homiliya kan Domingo
nin huli ta an mensahe kan evangeliong binasa iyo an kabotan nin Dios asin ni
Jesukristo dapit sa kristyanong pagpa-pamilya. Paano an aborsyon asin an
paggamit kan RU486 nakabale sa doktrina kan kristyanong pagpapamilya? Bilang
sarong krimen laban sa pagpapamilya, an aborsyon siring man kan diborsyo
direktang nag-uulang na an sarong kristyanong pamilya magin sasarong hawak o an
trabaho kan mag-agom na an saindang pamilya magin sasaro sanang hawak.
Paano
an aborsyon bilang krimen sa pamilya nag-uulang na an pamilya magin sasarong
hawak? Ini an hapot na tatawan nyato nin mahiwas na pagpapaliwanag hale sa
Bibliya.
Punan
nyato an pagpapaliwanag sa paagi nin sarong hapot: “Paanong nagkakaigwa nin
kalag an sarong tawo?”
Magpoon
kita sa pinakaenot na report sa Bibliya dapit sa kalag nin tawo. Sa Gn. 2:7,
uya an sabi, “Gonibo nin Dios an tawo hale sa alpog kan daga. Dangan hinangosan
niya an saiyang mga dungo kan hinangos nin buhay, kaya siya nagin sarong buhay
na linalang”. Sosog ki San Pablo sa 1 Co. 15:45 na nagsasabi “An enot na
lalaki, si Adan, sosog sa sinasabi sa kasurastan, nagin sarong buhay na kalag;
alagad an huring Adan nagin sarong espiritung nagtatao nin buhay”, an tataramon
na “linalang” sa Genesis nangangahulugan para saiya nin “kalag”.
Huli
sa duwang ebidensyang ini, masasabi nyato na an kalag nin tawo miinabutwa kun
an espiritu (an hinangos = pneuma = ruah = breath = spirit)
minadatong asin minasaro sa hawak nin tawo. Kun siring, an sinasabing kalag iyo
an indibidwal na espiritu, an espiritu kan sarong indibidwal na tawo, an
saiyang persona, an saiyang sadiri na nakakaaram, asin an saiyang ngaran. An unyon
o pagkakasarong ini kan espiritu asin kan hawak iyo an minabunga, o
minaresulta, kan kalag.
An
unyon na ini kan espiritu asin hawak minatapos kun an sarong tawo magadan, kun
saen minasuhay an espiritu sa hawak. Sa pagsuhay kan espirtu sa hawak, ini
minabalik sa Dios na iyo an ginikanan kaini. An hawak naman minabalik sa daga
tanganing magin alpog giraray kun saen ini guminikan. Sa panahon kan pagkagadan
nin tawo, an kalag nin tawo, na iyo an resulta kan unyon, o pagkakasaro, kan espiriu asin
hawak kan ini magin sarong inidbidwal na persona kan ini iminundag, minapili
kun saen ini maiba - kun sa hawak na mabalik sa daga o kun sa espiritu na
mabalik sa Dios.
Tibaad
sabihon nyato na an kalag nin sarong tawo permanenteng yaon na sa tawo nin huli
kan enot na gaweng paglalang kaiyan nin Dios ki Adan. Dangogon nyato an sabi ni
Job na nagsasabi na siya tinawan man nin Dios nin espiritu, asin kun siring nin
sarong kalag. An sabi niya sa Job 10:10-12 - “Giromdoma na ginibo mo ako,
siring sa dalipay na kinurtihan, asin ngonian papabalikon mo na daw ako sa
pagigin alpog giraray? Bako daw na
inula mo ako siring sa gatas, asin kinurta mo ako na siring sa keso;
pinatos mo ako nin kublit asin laman, asin tinahi mo ako sa tolang asin litid?
Dangan tinawan mo ako nin buhay, binantayan mo an lambing hinangos ko na may
dakulang pag-iingat?” Sa tekstong ini, malinaw na bako man sana si Adan an
hinangosan nin Dios kan hinangos nin buhay, kundi an lambing tawo na minadatong
asin minumundag sa kinaban na ini, kaiba na si Job.
Kun
an union o pagkakasaro kan hawak asin espiritu minaresulta sa pagkakaigwa kan
buhay na kalag, an separasyon o pagkakasuhay naman kan duwang ini iyo an
miinaresulta sa pagkagadan kan linalang, siring sa nasasabi , “An hawak
nagagadan kun iyan nakakasuhay sa espiritu…” (Stgo. 2:26a). Sa sinabing ini, an
hawak iyo an nagagadan asin bako an kalag.
Noarin
naman hinahangosan nin Dios kan hinangoso an hawak nin tawo tanganing magkaigwa
nin sarong indibidwal na kalag?
Dapit
digdi, uya an sinasabi kan Bibliya kun noarin itinatao nin Dios an espiritu o
an hinangos nin buhay: “Siring sa saindo gabos, ako man sarong magagadanon na
tawo, gikan sa enot na linalang na kinuirtihan hale sa daga, tinawan ako nin
laman sa laog kan tulak ni sakuyang ina, sa laog nin sampulong bulan nagkaporma
ako sa saiyang dugo hale sa semilya nin sarong lalaki asin sa kasiraman, na
kuro-kaiba nn pagturog. Kan iminudag ako, ako man naghangos kan ordinaryong
ayre, ibinugtak ako sa parehong bidang nan a nagkakarga sa sato gabos, sarong
pag-uha an enot kong tingog, siring nanggad sa iba gabos. Binugtakan mo ako nin
pamatos na lampin, na may entering pag-iingat. Mayong hade an may pagkaaram nin
ibang klaseng kapinunan nin pagkabuhay: huli ta saro man sana an dalan sa buhay
para sag abos, siring kan sa pagluwas diyan” (Kad. 7:1-6).
Malinaw
digdi sa tatramon nin Dios, sosog sa katukdoan ni Hadeng Solomon, na an hawk na
laman nin sarong tawo iyo an minagikan sa laog kan tulak kan saiyang ina,
alagad an espiritu o an hinangos nin buhay itinatao nin Dios pagluwas kan
indibidwal na tawo sa puwerta kan saiyang ina, sa saiyang enot na pag-uha. An
pag-uhang ini kan omboy iyo an ebidensya na naglaog na saiya an hinangos ni
nbuhay asin igwa na siya nin buhay. An omboy na mag-uha pagluwas niya tolos sa
puwerta, nangangahulugan na siya sarong buhay nang tawo. Kun siya naguuha, kun siring igwa na siya nin
kalag, ni huli ta nakakamate na siya nin kulog kan enot na paglaog kan ayre sa
saiyang mga baga.
Kun
an omboy dai mag-uha sa pagluwas sa puwerta kan saiyang ina, an omboy na iyan
gadan asin dai iyan nag-ako kan hinangos nin buhay. Kun siring, an gadan na
omboy pagluwas pa sana sa tulak kan ina dai man nagkakaigwa nin kalag, o kaya
mag-ako siya nin espiritu hale sa Dios tanganing magkaigwa siya nin sarong
kalag na magpapa-nagin saiyang sarong buhay na linalang. Kun pagkaluwas,
nag-uha siya tolos alagad pagkatapus nin pirang oras, aldaw, semana, bulan o taon nagadan siya, kun siring
nagkaigwa na siya nin espiritu asin nin kalag alagad dai nagin magayon an union
o pagkakasaro kan hawak asin kan espiritu kaya an duwang ini nagkasuhay giraray
asin ta an indibidwal na tawong iyan nagadan.
An
kalag kan gadan na iyan kun aki o omboy pa, dai pang gayo asensado asin an destino
kaiyan yaon sa Dios. An gabos na
sinasabi kong ini, nangyayari sa luwas na kan tulak nin saiyang ina asin bakong
sa laog kan tulak nin ina. Kun an omboy magadan na nasa laog kan tulak nin ina,
an kalag asin an espiritung yaon diyan bako pang sa indibidwal na aking iyan
kundi huli ta an nagdadalagan saiyang dugo iyo pa an sa ina niya, kun siring an
kalag na yaon saiya iyo an sa ina. An matris kan ina iyo an inaapod sa Bibliya
na “limbo”, siring sa nasusurat sa Salmo 139:15: “Midbid mong gayo ako nin lubos-lubusan,
nin huli ta naghihiling ka kun paano nagkaigwa nin itsura an sakong mga tolang
kan ako pinoporma sa sekreto, tinatahing sarabay sa limbo kan matris”.
Maski
ngani an omboy mayo pa kan indibidwal na kalag nin huli ta dai pa siya
nagkakaigwa nin sadiring hinangos, alagad puwedeng mag-ako siya kan espiritu
nin Dios huli kan pag-ako kan saiyang ina kan espiritu nin Dios. “Maski magpoon
pa sa laog kan tulak nin saiyang ina mapapano na siya kan Espiritu Santo, asin
papabalikon niya an dakul na mga akin i Israel sa Kagurangnan na saindang Dios”
(Lk. 1:16). “Asin si Maria nagsabi sa anghel, “Alagad paano ini mangyayari,
huli ta akoa sarong birhen?’ Nagsimbag an anghel, “An Espiritu Santo mahilig
saimo, asin an kapangyarihan kan Kahuro-halangkawe malindong saio kan saiyang
anino. Kaya an aki magigin banal asin
aapudon siyang Aki nin Dios” (Lk. 1:34-35). “Asin kan madangog tolos ni
Elizabeth kan pagtaong galang ni Maria, an aki sa laog kan tulak niya naglukso
asin napano si Elizabeth kan Espiritu Santo” (Lk. 1:41, 44). “Ilinuwas mo ako
hale sa laog kan tulak, ipinaniwala mo ako sa daghan kan sakuyang ina,
ibinugtak sa saimong paa pakamundagan ako, magpoon pa sa laog kan tulak nin
sakong ina nagin Dios taka na” (Sal. 22:9-10). “Linalang mo an sakuyang pinakairarom
na sadiri, asin hinahaman mo ako sa laog kan tulak nin sakuyang ina,
pinapasalamatan ta ka para sag abos na misteryong ini: huli sa
makangalas-ngalas kong sadiri, huli sa makangalas-ngalas mong trabaho” (Sal.
139:13-14)). “Aram mo na iminundag akong parakasala, sarong parakasala sa oras
kan pagpangidam sa sako” (Sal. 51:5). “Ini an sabu ni Yahweh na naghaman saimo,
na naglalang saimo hale pa sa tulak, na iyo an saimong tabang, Dai ka matakot,
sakong surugoon na Jacob, Jeshurun na sakong
pinili” (Is. 44:2, 24). “Magdangog ka sako, Harong ni Jacob, an gabos na
natatada sa Harong ni Israel, ika na kinarga magpoon pa sa pagkamundag, na
sakuyang kinarga magpoon pa kan panahon na iminundag ka” (Is. 46:3). “Asin
ngonian nagtaram si Yahweh, siya na naghaman sako na magin surugoon niya
magpoon pa sa tulak, tanganing ibalik si Jacob sa saiya, tanganing tipunon
saiya si Israel…Puwede dawn a malingawan kan sarong babae an omboy sa saiyang
daghan, o malingawan na padangaton an aking lalaki kan saiyang tulak? Kun an
mga ini malingaw, ako dai malilingaw saimo. Hilnga, itinatak taka sa mga palad
kan sakong mga kamot, an mga pintoan mo pirmeng yaon sa irarom kan sakong mga
mata, an mga mapatindog liwat saimo naghihiridali, asin an mga ma-raot saimo
asin an saimong mga paralugos madurulag” (Is. 49:5a, 15-17).
Maski
ngani an espiritu asin an kalag kan omboy itinatao nin Dios sa luwas kan tulak
nin ina, alagad mahalaga sa mga mata nin Dios an hawak kan tawong pinoporma sa
laog kan tulak nin huli ta ini nakadestinong mag-ako kan espiritu asin parte o
kabtang na gayo kan hawak kan ina na naghihiras kan saiyang espiritu asin kalag
huli kan dugo nin ina na nagbubulos digdi.
Kun
bawal sa sarong paratubod sa Dios an diborsyo na mayong magabat na dahelan nin
huli ta an mga kabtang kan sasarong hawak magkakasuruhay o maseseparar, kun
siring bawal man an aborsyon na mayong magabat na dahelan nin huli ta ini
sarong pisikal na operasyon na tinatanggal an sarong parte o kabtang, an omboy,
hale sa sarong pisikal na hawak kan saiyang ina.
Sinasabi
nyato na an diborsyo tinutugotan sa Bibliya huli kan katagasan kan payo asin sa
ibang magabat na dahelan, siring man puwedeng tugotan an separasyon kan sarong
parte o kapbtang kan pisikal na hawak kan ina sa paagi nin sarong operasyon na
inaapod na aborsyon kun mapoprobaran na an parting iyan defektibo, o may
deperensya, o may pisikal asin mental na depekto na pwedeng ma-apektaran an
buhay kan ina.
Halimbawa,
kun an omboy may kabiadian na pisikal o mental, asin kun an omboy sarong
resulta nin biyolensya o panlulugos o resulta nin pagkakasala nin ga magurang,
iyan pwedeng dai tugotan na mabuhay nin huli ta iyan presenting dai naghihiras
sa espiritu asin olang sa kalag kan ina.
An
aborsyon sosog sa sarong magabat na dahelan tinutugotan kan Bibliya sa sarong
sitwasyon na yaon sa Jer. 18:1-12 asin Rom. 8:20-25; 9:21-24. An dahelan asin
an kawsa asin bunga kan sarong aborsyon nakabase man sa inadalan na nyatong
evangelio, an Mk. 9:45-50, asin siring man sa 1 Co. 5:2.
Alagad,
an pinakamagayon na rason kun tano ta dai tinutugotan an pagsagibo kan aborsyon
iyo an sinabi ni Jesukristo sa evagelio kan nakaaging Domingo na, “Paharaniha
nindo sako an mga kaakian, dai nindo pag-olangon, nin huli ta para sa mga raog
sa sainda an Kahadean nin langit” (Mk. 10:14b).
No comments:
Post a Comment