Homiliya para sa Domingo nin
Pagkabuhay-liwat (Cycle B)
Basado sa Juan 20:1-6 (Ebanghelio); Gibo 10:34a, 37-43 (Primerong Babasahon); Col.
3:1-4 (Ikaduwang Babasahon)
Hale sa Seriye na “Mga
Paghorop-horop asin mga Katukdoan kan Desierto”
DOMINGO NIN PAGKABUHAY-LIWAT
Nabuhay-liwat daw man nanggad si Jesukristo sa
pagkagadan?
An mga pruweba na makukua sa Bibliya: Enot, an Aparisyon kan anghel sa
bakanteng lolobngan. An mga report kan apat na ebanghelista siring kaini:
KATEGORYA
|
Mateo 28:1-8
|
Markos 16:1-8
|
Lukas 24:1-10
|
Juan 20:1-20
|
Oras
|
Pakalihis kan
Sabbath asin pasiring na sa pagsubang an saldang kan enot na aldaw nin semana
a ( v. 1)
|
Kan matapos na an
Sabbath (v.1)…Asin amay pang marhay sa
pagka-aga kan enot na aldaw nin semana mantang nagsusubang an saldanga ( v. 2)
|
Sa enot na aldaw kan
semana, sa enot na tanda nin pagsubang (v.1)
|
Amay pang marhay
kaidto kan enot na aldaw nin semanaa, asin madiklom pa (v. 1).
|
Mga Tauhan
|
Maria Magdalena asin
Maria Jacobeb (v. 1)
|
Maria Magdalena,
Maria Jacobea sin Salome (v. 1)
|
Maria Magdalena,
Joana, Maria Jacobe, asin iba pang mga babae (v. 10)
|
Maria Magdalena (v.
1)
|
Katuyuhan
|
Mabisita sa sepulkro
(v. 1)
|
Nagbakal nin mga
rekado tanganing magduman asin ilahid saiya (v.1)
|
Nagpasiring sa
lolobngan dara an mga rekado na saindang ginibo (v. 1)
|
Nagduman sa
lolobngan (v. 1)
|
Bisyon
|
Nagkaigwa nin
makusog na linog huli ta an anghel nin Kagurangnan naghilig hale sa langit,
nag-abot asin pinaligid an gapo asin tuminukaw diyan (v. 2). An saiyang
lalawgon garo siring sa kikilat, an saiyang vado maputi siring sa yelo (v.
3). An guwardiya nagkatarakot, namuruti (v. 4).
|
Nagsarabi: Siisay an
mapaligid kan gapo para sato? (v. 3) An gapo na kaduro-dakula pinaligid na
(v. 4). Sa pagkalaog, nahiling an hoben na lalaki puti an gubing, nakatukaw
sa toong gilid (v. 5).
|
Pinaligid an gapo
harayo hale sa lolobngan (v. 2). Nadiskubre na mayo na an bangkay ni Jesus
(v. 3). Dywang lalaking nagkikinang an mga gubing nagbutwa sa kataid ninda
(v. 4).
|
Nahiling an gapo
hinale harayo sa lolobngan (v. 1). Duminalagan ki Pedro asin sa sarong
disipulo: nagsabi siya ‘Hinale an Kagurangnan sa lolobgan asin dai ta aram
kun saen ninda siya ibinugtak (v. 2). Nagdaralagan si Pedro asin an disipulo
pasiring sa lolobngan (v. 3-10). Mantang si Maria nawalat, nagtatangis harani
sa luwas kan lolobngan, nagsirip sa laog (v. 11), asin nahiling an nakaputing
duwang anghel nakatukaw (v. 12).
|
Mensahe
|
Dai matakot.
Hinahanap nindo si Jesus na ipinako sa kruz (v. 5). Mayo siya digdi, huli ta
siya nagbangon (v. 6). Madya, asin hilnga an lugar na pinaghutadan saiya (v.
6), dangan dalian nindong dumanan asin sabihan an saiyang mga disipulo;
‘Nagbangon siya sa pagkagadan asin ngonian maenot siya duman saindo sa
Galilea; duman nindo siya mahihiling”. Ngonian nasabihan ko na kamo (v. 7)
|
Dai matakot.
Hinahanap nindo si Jesus Nazareno: nagbangon siya, mayo siya digdi (v. 6).
Alagad dapat magduman kamo asin sabihan an saiyang mga disipulo asin si
Pedro, “Maenot siya saindo duman sa Galilea; duman nindo siya mahihiling,
siring sa sinabi niya saindo” (v. 7).
|
Tano ta hinahanap
nindo sa mga gadan an sarong buhay? (v. 5) Mayo siya digdi, nagbangon siya.
Romdoma an sabi niya saindo kan nasa Galilea paa (v. 6); na an Aki nin Tawo itatao sa
kapangyarihan nin makasalan na tawo asin ipapako sa krus, asin mabangon liwat
sa ikatolong aldaw (v. 7).
|
Babae, tano ta
nagtatangis ka? (v. 13)
|
RESULTA
|
Pano nin pagngalas
asin dakulang kaogmahan, an mga babae naghale sa lolobngand asin
nagdalagan tanganing mag-osip sa mga disipulo (v. 8)
|
Asin ruminuluwas an
mga baba esa lolobngan asin duminalagan huli ta takot sinda; asin mayo ni
sarong kalag sindang sinabihan huli tas inda takot…(v. 8)
|
Asin naromdoman
ninda an saiyang mga tataramon (v. 8). Kan an mga babae makapuli hale sa
lolobngan isinabi ninda an gabos na in isa Onse asin sa iba pa (v. 9-11).
|
|
An ikaduwang pruweba: an Aparisyon ni Jesus. Magkaiba an mga report ni Apostol Marko
(16:9-20) asin ni Apostol Pablo (1 Co. 15:3-8):
A. Aparisyon sa mga
indibidwal:
1. Ki Maria Magdalena - (a)
Jn. 20:14-17; (b) Mk. 16:9; (c) Mt. 28:9-10 – Duman sinabat sinda ni Jesus; An
mga babae nagrani asin nagdarapa, kinugos an bitis niyae.
2. Sa duwang disipulo sa
tinampo pa-Emmaus – (a) Lk. 24:13-35 (Hilnga an v. 16d – Para sa
kondisyon kan hawak na mamurawayon, hilnga an 1 Co. 15:44+; (b) Mk. 16:12 –
Ipinahiling an sadiri sa ibang porma.
3. Simon Pedro – (a) Lk.
24:34, 1 Co. 15:5 (Cephas); (b) Jn. 21 (Simon asin Juan).
4. Tomas – Jn. 20:24-29.
B. Aparisyon sa enterong
grupo: Mt. 28:16-20; Mk. 16: 14-18; Lk. 24:36-49; Jn. 20:19-23.
C. An apat na ebanghelista
dai man uruyon kun saen nangyari an aparisyon na ini ni Jesus: sa Galilea
(sosog sa Mt. 28:10, 16-20; Mk. 16:7); gabos sa Judea o Jerusalem (sosog ki Lk.
24 18, 47, 52; Gibo 1:8; Jn. 20:19) asin Jn. 21 – sa Dagat nin Tiberias.
DOKTRINA
Sa duwang pruweba
biblikal na ini dapit sa resureksyon ni Jesus, an mga report kan mga
nagsasabing sinda saksi dapit sa pagbangon ni Jesus sa mga gadan dai
nagkakauruyon, dai nagkakasurubo, asin an saindang mga datos nagbabaranggaan
asin nagkukurontrahan. Kawasa ta an mga kagsurat kan ebanghelio nadedepisilan
na ika-eksplikar kun ano talaga an kahulugan kan ‘resureksyon.’ Mas marhay
talaga na an mga estoryang makukua sa bibliya dapit sa resureksyon ni Jesus dai
magkauruyon, dai magkasurubo asin magbaranggaan o magkuruntrahan, tanganing
ining tunay na kahulugan kan ‘resureksyon’ tagoon sa mga parabasa kan bibliya na
dai maninigong makaintiyende, asin tangani padagos magin masakit tubudon an
doktrina kan resureksyon nin kadaklan na tawo nin huli ta an mga estorya ninda
nasa pormang alegoría o parábola (mga estoryang sa tunay na buhay dai man
nangyari kundi isinasaysay tanganing ikapaabot an sarong kahulugan, o mensahe,
o katotoohan, o doktrina, o katukdoan). Kun kaya an mga datos na irinireport sa
mga estorya kan pagbangon ni Jesus sa pagkagadan (resureksyon) na isinasaysay
kan mga ebanghelista dai uruyon, dai surubo, o nagbabanggaan nin huli ta an
intensyon ninda bako man talagang pag-report nin sarong insidenteng tunay na
nangyari (na iyo an sarong gadan na tawo nabuhay-liwat sa pagkagadan) sa
totoong buhay kundi ipaabot o isabi ninda ining sarong biblikal na katukdoan
dapit sa kamugtakan nin tawo pagkatapus na siya magadan (an resureksyon). Ining
mga estorya igwang hararom na kahulugan asin itinatago kan para-estorya sa
sarong dai nanggad makatutubod na estoryang depisil masabotan o tubodon.
An katotoohan dapit sa
estorya kan resureksyon ni Jesus iyo ini: an tataramon na ’resureksyon’ sa
tataramon na Griyego ‘anastasis’ (hilnga Gibo 17:18k, na iyo man an
ginikanan kan Griyegong tataramon na ‘anastesai’ na an kahulugan ‘pagrestorar,’
‘restaurar,’ o pagbalik o pagsulit (Hilnga Job 19:25-27 asin komentaryoh).
An tema kan gabos na profeta sa AT iyo an restorasyon (Zec. 9:11-17, An Mesias
asin an Restorasyon nin Israel; Is. 60 , An mamurawayon na resureksyon kan
Jerusalem; Ezk. 37:1-14, “Luminaog sainda
an hinangos, nabuhay sinda liwat asin tuminirindog, sarong dakula asin mahibog
na hukbod. Boot kong bangonon kamo sa saindong lolobngan, banwaan
ko, asin darhon kamo pabalik sa daga ni Israel”; Daniel 12:2-3, ‘Dangan sa
mga kasusupgan, na an iba sa daing kasagkoran na buhay. An mga may inadalan
(Hilnga 11:35) makintab na maliwanagon siring sa baul nin kalangitan, asin
idtong nagtutukdong katanosan sa kadaklan maliwanag siring sa mga bitoon sa
gabos na daing tapos na panahond; Siring man an Libro nin Karangahan
ni Jeremias, 30 asin 31, 33; Bar. 5:1-9; Ho. 2:16-17; 3:5, 11:10, 12:10;
14:2-9; Joel 4:1; Amos 9:14-15; Micah 7:11-12. Sa mga libro nin Kadonongan
3:1-9, 4:7-5:24 asin mga Salmo 16:10+, 49:15, 104:29-30 makukua an temang
resureksyon-restorasyon. Para sa mga profeta, an pagbalik kan Israel hale sa
pagkadestierro pasiring sa Dagang Panuga iyo an dakulang restorasyon na
gigibuhon nin Dios para sa saiyang banwaan, siring kan pagpabalik niya kaidto
kan mga aki ni Jacob hale sa daga nin kaoripnan asin kagadanan, an Ehipto,
ilinuwas niya sinda pasiring sa desierto sagkod sa Dagang Panuga sa Dakulang
Exodo. Ginibo naman ini nin Dios sa panahon pa ni Abraham. An gabos na
pagbabalik na ini pasiring sa dagang itinao nin Dios, iyo an manipestasyon kan
saiyang intensyon na ikabalik an tawo sa saiyang dating kinamugtakan nin Dios
saiya, an Parasio kan Eden, na pinierde kan enot na mga tawo huli sa kasalan.
Sa lugar na ini nin Paraiso, an tawo nabubuhay sa sarong hawak nin liwanag,
sarong mamurawayon asin malinig na hawak (body of light o astral body) namayong
iba kundi tubig na laen sa hawak na laman (dalipay). Alagad kan siya magsuhay
sa Dios, pinalayas siya sa Paraiso asin tinawan nin Dios nin bagong gubing, an
hawak na laman (anit sa Gn. 3:21) na hawak na malalapaon (1 Co. 15:42-43) na
may kagadanan (Col. 2:23, Jn. 6:27, Rm. 7:5). Alagad kan si Jesus magadan para
sa kasalan nin tawo, an saiyang diosnon na kamugtakan ibinalik nin Dios saiya
(Ph. 2:6-11) huli kan pagbangon nin Dios saiya sa pagkagadan (Ph. 2:9) asin
pagsakat sa langit. Ini an kahulugan kan ‘resureksyon’ ni Jesus: an saiyang
pagbalik (restorasyon) sa dati niyang kinamumugtakan antes siya magsalaman nin
tawo. Kun siring, huli kan restorasyon-resureksyon na ini ni Jesus, ibinabalik
nin Dios sa tawo an posibilidad na makabalik man giraray siya sa dati niyang
kinamumugtakan antes na magkasala si Adan, an Paraiso, asin isagubing liwat an
hawak nin liwanag, o astral body.
An doktrinang ini malinaw
na makukua sa BT: dapit sa diosnon na kamugtakan ni Jesus – Ph. 2:6-11), asin
an saiyang pagsalaman – 1 Tm. 3:16; an pagbalik kan saiyang dati o orihinal na
kinamumugtakan – Col. 2:11) bilang hawak nin liwanag o mamurawayon na hawak – 2
Co. 5:1-5. Dapit sa resureksyon nin tawo – 1 Co. 15:44+, 2 Mc. 7:9-14+, 12:38,
43-46, Mt. 22:29-30 (Hilnga 1:7+, Rm. 2:6, Rm. 1:4+, Gibo 1:6-7, 2 P. 3:12,
Gibo 3:20-21o, Jr. 15:19, Rm. 8:11, 1 Th. 4:14-18, 1 Co. 6:14, 1 Co.
15:20, 2 Co. 4:14, 16-17, 2 Co. 5:1-10, 2 Co. 13:4, Rm. 6:5-11, Ep. 2:6e,
2 Tm. 2:8-11, Heb. 9:23-28, 1 P. 3:18-22, 4:1-6.
Kun siring, sa pagkagadan
nin tawo kaipuhan na baklason niya an hawak na laman (Col. 2:11, 3:1-4) asin
ibalik ini sa daga tanganing malapa (1 Co. 15:42-43). An babangunon sa
pagkagadan iyo an hawak nin liwanag na iyo an tubig, an yaon nang dati sa tawo
alagad kaidto binadoan nin laman (2 Co. 10:3-5, Col. 3:9-14, 2 Co. 5:1-10).
Dapit sa hawak nin liwanag, Hilnga Dan. 12:3, Kad. 3:7); an hawak nin liwanag
iyo an tubig, an elementong isinalak nin Dios sa dalipay tanganing magpormang
tawo na sa paghayop niya kan saiyang hinangos nagin buhay na linalang (Gn. 1:2,
2:7). Kun siring, tanganing mabuhay an tawo sosog sa kagustuhan nin Dios,
kaipuhan niyang pakakanon an hawak nin liwanag kan kakanon na langitnon, Kad.
16:20. Kaipuhan na linigon man an hawak na laman tanganing an hawak nin liwanag
(tubig) iyo an mabuhay (Tal. 25:4, Kad. 3:5).
Kun siring, an bautismo, sa paagi nin paglugbo sa tubig iyo an sakramento
(tanda) na an tawo minalinig kan saiyang hawak na daganon sa paagi nin
pakikisumaro sa kagadanan ni Cristo ( Gal. 2:19-21, Col. 2:12) tanganing an
nalinigan na hawak na laman magadan sa irarom kan tubig asin an magbutwa iyo an
nalinigan na hawak na mamurawayon o maliwanagon na iyo si Cristo mismo (Ph.
3:21, Col. 3:1-4). An masakat sa langit iyo an hawak nin liwanag na ini (Apo.
11:11-12, 20:4). Dapit sa “Universal Restoration”, hilnga an Gibo 3:21,
7:55-56, Sal. 122:3, 126:2ª, Jr. 16:14-15.
Dapit sa satong hawak nin liwanag na
yo an tubig, ini kaya an dahelan kun tano ta si Jesus nagsabi sa Jn. 6:27 “Dai
kamo magpagal para sa kakanon na nalalapa kundi magpagal kamo para sa kakanon
na minadanay sagkod sa buhay na daiing kasagkoran.” Ining kakanon na nalalapa
iyo an kakanon para sa hawak na laman. An kakanon para sa buhay na daing
kasagkoran iyo an kakanon para sa hawak nin liwanag na sinabi man ni Jesus sa Lk.
10:41 “Marta, Marta, naghahadit asin nasisibot ka sa dakul na bagay, alagad
kadikit sana an kaipuhan, an totoo saro lang.” An sarong bagay na ini na
kaipuhan nin tawo tanganing mabuhay iyo an tubig, na iyo an kakanon para sa
hawak nin liwanag o mamurawayon nin huli ta an hawak na ini tubig man sana.
Dangan masabi kamo, “mayong siram an buhay kun puro tubig sana an tutumaron nin
tawo.” An simbag: ‘Dai man kaya kita linalang nin Dios para magpasiram-siram.
Hapot: “Tadaw ta linalang pan in Dios an siram kun dai ta man palan pakikinabangan?”
Simbag: “Ginibo nin Dios an siram para duman sa mga tawong boot niyang mapierde
para sa buhay na daing kasagkoran. Ini an dahelan kun tano ta mahalaga an
‘ayuno’, ta sa pag-aayuno tinutukdoan kitang mabuhay sa tubig sana na iyo an
pinakakakanon na mahalaga para sa tubig tang hawak.
No comments:
Post a Comment