Homiliya para sa Ika-Limang Domingokan Kuwaresma
Base sa Lk. 6:17-26
Seryeng hale sa “Mga Paghorop-horop asin Katukdoan kan Disyerto”
AN
ISINURAT KAN SAIYANG MURO SA DAGA
(Juan 8:6b and 8)
Sarong Repaso:
Romdom pa seguro nindo an binayaan nyatong
dislusyon kan nakaaging Sabadong banggi dapt duman sa pagkamarahayon asin
pagkamaheherakon ni Dios, na nagin patas siyang pirme para sa gabos na tawo,
parehas sa tawong banal asin parakasala, na ilinaladawan duman sa estorya kan
sarong ama na nagin patas o pantay sa pagtratar kan matuang aking tumol asin sa
nguhod na aking waldas (Lk. 15).
Imahinaron daw nyato kun an amang idto
sarong moralistang tawo, sarong tawong minainsistir sa mga reglamento nin Lehe
asin kinokondenar tolos an parakasala, ano daw an puwedeng mangyari?
Seguro iba an magigiin dalagan kan
satuyang binasang estorya. Embes segurong sabaton nin sarong marhay asin
maogmang resepyon an naglayas niyang nguhod na aki, an isasabat niya seguro iyo
an tagiktik asin tabuga; o, kaya, an makuring kastigo sa bartolina o sa
presinto kan pulis.
Alagad, embes na ilampaso an libro asin
itao an kastigo, pagkaherak an isinabat kana ma sa aking labis an pagkasala
saiya. Ibinalik pa niya an gabos na deretso na napapanungod sa sarong
lehitimong aki, sa paagi nin pagbalik kan saiyang ama kan tolong simbolo nin
pagkalehitimong aki arog baga kan bado (lampin), sapatos asin singsing. Kaya,
malinaw sa estorya kan evanghelio na ipinapahiling an ama bakong sarong
morlistang tawo, kundi sarong marhay asin maheherakon, sarong patas asin
makonsiderasyon na ama.
Arog kaiyan an pagpamidbid na gustong
gibuhon ni Jesukristo dapit sa Dios. Na siya bakong bengador asin moralistang
Dios, na arog sa pagpamidbid na ginigibo kan mga Pariseo asin ibang mga
relihiyosong lider kan panahon niya. Sa estorya ni Jesukristo, an tunay na
retrato kan pag-uugaling ini kan mga Pariseo iyo an sa-matuang aki, na banal na
mga tawo kun magpabisto sa kapwa huli kan estriktong pag-otob ninda kan tugon
asin an pagkamaimbod ninda sa pagsunod asin pagserbi sa Dios, alagad panu-pano
sinda nin paghinanakit asin kalapastanganan saiya huli kan paglamag sa mga
marhay na kapangakoan nin Dios. Gusto nindang midbidon na mga akin in Dios,
alagad bako man ama an paghiling ninda sa Dios huli ta, para sainda, an Dios
sarong surugoon asin tau-taohan ninda na sunod-sunoran sa gabos nindang gusto
asin hinahagad.
Alagad, an mga parakasala iyo an nagwaldas
kan mga regaling karahayan nin Dios huli kan maraot nindang pamumuhay na harayo
asin talikod sa Dios. Alagad, oras na maka-agimadbad sinda kan saindang mga
salang gibo kontra sa Dios, asin magsolsol sinda asin magbalik saiya, ini an
mga tawong mas apresyado nin Dios kan saindang sinseridad asin kapakumbabaan,
kisa duman sa mga “nobenta-y-nuwebeng banl na dai nangangaipo na magsolsol”
(Lk. 15:7).
Si Jesukristo, an sarong kompasyonado:
Base sa presentasyon na ini ni Jesukristo
sa Dios, bilang sarong maheherakon asin marahayon na Ama, ipinahiling man niya
sa saiyang pagkatawo an pagkamaheherakon asin pagkamarahayon na ini kan Dios.
Sa evangeliong binasa ngonian na
Ika-limang Domingo kan Kuwaresma, iyo ini an malinaw na mensahe.
Sa saiyang pagtukdo, ipinahiling ni
Jesukristo an sarong posisyon dapit sa paghiling sa mga bagay-bagay, na iyo an
kontraryong posisyon na kinakaptan asin pinaniniwalaan kan mg akapadean asin
kan mga Pariseo. An mga tawong ini grabe an pagka-legalista asin moralista.
Mala ngani ta, antes kan insidenteng ini-estorya digdi sa presenteng evangelio,
an evangelista nagrereport nin sarong importanteng senaryo: an diskusyon kan
mga relihiyosong lider kan panahon ni Jesukristo dapit sa orihen kan Mesias o
kan Kristo.
Sa paniniwala kan mga tawo, patin idtong
mga pulis na sinugo kan mga kapadean asin kan mga Pariseo na maaresto ki
Jesukristo, siya an Mesias asin an profeta, alagad an mga lideres nag-iinsistir
na an Mesias dai puwedeng maghale sa Galilea nin huli ta nasusurat sa Banal na
Kasuratan na an Mesias ma-gikan ki David asin, kun siring, mahale sa Bethlehem
asin bakong sa Galilea.
Sabi pa kan mga Pariseo, “Mangmang sa
Katugonan an tawong iyan, paano siya magigin Mesias?” (Jn. 7:49). Kan
mag-interbenir si Nicodemo para ki Jesukristo, tinaraman siya kan mga Pariseo
na ‘Galiliano ka man? Pagbasa daw, tanganing mahiling mong mayong profeta an naggikan sa Galilea.’ (Hilnga Juan 7:52).
Kan masunod na aldaw, pagkatapos kaidtong
insidenteng sinabi nyato sa itaas, nagtutukdo si Jesukristo sa dakul na mga
tawo duman sa presinto kan Templo, kan may darahon saiya an mga eskriba asi mga
Pariseo nin sarong babae na nadakop ninda sa aktong pagpapasambay. Pinatindog
siya sa tahaw, tanganing mahiling kan gabos, asin sinabihan ninda si
Jesukristo, “Maestro, an babaeng ini nadakop nyamo sa akto nin pagpasambay,
asin sosog sa Tugon ni Moises dapat siyang gapoon sagkod na magadan. Anong masasabi
mo?” Ginibo ninda ini tanganing tuksuhon siya, tanganing makakua sinda nin
ikakasumbong laban saiya.
Alagad duminuko si Jesukristo asin
nagsurat kan saiyang muro sa daga.
Dangan, inorootro kan mga eskriba asin mga Pariseo an kahahapot saiya
nin siring. Huli sa kakulitan ninda nin pagparahapot, tinangad sinda ni
Jesukristo asin tinaraman na, ‘An siisay man saindo na mayo nin kasalan, iyo an
primerong mag-gapo saiya.’
Dangan, sa ikaduwang beses, nagsurat
giraray siya kan saiyang muro sa daga. Kan madangog ninda an simbag ni
Jesukristo, saro-sarong nagharale an mga tawo, poonsa pinakagurang, sagkod na
nwalat na sana si Jesukristo asin an babae na sagkod ngonian nakatindog pa
duman. Sa pagtangad giraray ni Jesukristo, hinapot niya an babae, ‘Babae, haen
saen na sinda? Mayo na an nagkondenar saimo?’ Simbag kan babae, ‘Marayo na.’
Sinabihan siya ni Jesukristo, ‘Puli na, dai ta ka man kinokondenar; alagad, dai
ka na nanggad magkasala’ (Jn. 8:1-11).
An mga tataramon na isinurat kan saiyang muro sa daga:
An pagsurat ni Jesukristo kan saiyang muro
sa daga, kun ilalapat sa enterong konteksto kan estorya, iyo an paggibo niya
nin sarong ritwal o seremonyas o gestura o sarong sakramento sosog sa sarong
sitwasyon nin buhay kan mga tawo na dai kaipuhan an pagtaram tanganing magtukdo
siya nin sarong doktrina o katotoohan nin huli ta haloy nang aram kan mga tawo
an kahulugan kan saiyang ginibo.
An doktrina na yaon sa muro, sosog sa
Bibliya, iyo an duwang katotoohan na: primero, an muro nin Dios iyo an
personipikasyon kan saiyang interbensyon (Hilnga na Ex. 8:15; Job 1:11) sa
paglalang (Sal. 8:3) asin sa pagsurat kan saiyang mga katugonan asin pagboot
(Hilnga an Ex. 31:18; Dn. 5:5, 23-24; Jn. 8:6b, 8; Ex. 32:16), asin, an
ikaduwa, na an muro nin Dios iyo an personipikasyon kan Espiritu Santo (Hilnga
na Lk. 11:20; Mt. 12:280 bilang iyo ‘an muro kan toong kamot nin Dios’.
Bilang sarong ritwal, o sermonya, o sakramento,
an pagsurat kan muro ni Jesukristo sa daga iyo an nagpapagiromdom sa satuya kan
seremonya nin Panguros kan Miyerkoles nin Panguros, kun saen, sa paagi kan
muro, an abo isinurat sa saindong mga angog bilang sarong krus, dangan an ministro nagsabi, kasabay kan
pagkrus, na “Giromdoma tawo, na ika hale sa kabo-kabo, asin sa kabo-kabo ka man
mapuli.”
Sa mahiwas na aplikasyon kan ritwal na
ini, mababasa nyato an mga tataramon na isinurat ni Jesukristo sa daga kan oras
na darahon saiya kan mga eskriba sin mga Pariseo an sarong babaeng nagkasala
asin nadakop ninda sa aktong pagpasambay, na gusto kondenaron asin gadanon kan
mga paratukdo sa Lehe sosog sa hatol asin penaledad na ipinagboboot kan
katugonan ni Moises.
Malinaw sa estorya kan evangelio na
nagkasala an babae, asin maniningo na ilampaso saiya an libro asin an penalidad
kan Lehe. Mayong dapat na ikuwestyon diyan.
Alagad, gustong ipaintiyende ni Jesukristo
sa mga tawo, patin duman sa mga nagsurumbong sa babae, an karahayan asin
kagayonan kan Dios ni Jesukristo na dai naoogma sa pagbengar asin pagkastigo sa
mga parakasala, kundi sa pagpatawad asin pagintyende kan tunay na kamugtakan
nin sarong tawong nagkasala asin nakalapas sa mga lehe asin pagboot nin Dios
asin tawo.
Paano nyato maiintyendihan an mga
tataramon na isinurat kan muro ni Jesukristo sa daga?
Kan an ministrong nagkrus kan saindong
angog kan MIyerkoles kan Panguros, bako man daw na an muro kan ministro
nagsurat man sa daga, pareho kan ginobo ni Jeskirstong pagsurat kan saiyang
muro sa daga? Huli ta an angog na sinuratan kan ministro parte kan saimong
hawak, asin an hawak na laman na iyan hale sa daga asin gibo sa daga (Hilnga
Gn. 2:7; Job 34:15; 4:18-21; Sal. 90:3; 103:14; 104:29; Qo. 3:20; Kad. 2:3;
9:15; 15:10; Sir. 33:6).
An pagsurat kan muro ni Jesukristo sa daga
iyo an malinaw na gustong itukdo, sa paghiling kan gabos na yaon duman, an daga
kun saen an gabos na tawo gikan. Kun siring, kun an tawo hale sa daga, an
naturalesa kaiyan sarong daganon, kaya matapo asin maati (Jn. 8:6-7), asin madaling mahulog sa kasalan (Gn. 3:17;
Rm. 5:12-21).
An katotoohan na ini iyo an gustong
ipaintiyende ni Jesukristo sa mga tawo duman, an katotoohan na kita gabos na
tawo gikan sa daga, matapo asin madaling mahulog sa pagkakasala. Arotg kan
nangyari digdi sa babeng ini na nadakop na nagpasambay.
Kaya, malinaw an sabi ni Jesukristo sa mga
tawo duman na, “An siisay man saindo na mayo nin kasalan, siya an enot na
magdaklag kan enot na gapo na magadan sa babaeng ini”.
Kun siring, an isinurat kan muro ni
Jesukristo sa dga iyo an krus (an krus kan Miyerkoles kan Panguros), o kaya, an
mga tataramon na “Tawo, hale ka sa kabo-kabo, asin sa kabo-kabo ka mapuli.”
An adal na yaon digdi sa estoryang ini:
Kun duman sa estorya kan Aking Waldas
nagtao sato kan mensahe na an Dios marahayon asin maheherakon nin huli ta patas
o pantay siyang magtratar sag abos na tawo, magin sa parakasala o matanos,
digdi sa estorya kan Babaeng Parapasambay malinaw man an mensahe na inaarog ni
Jesukristo an pagkamarahayon asin pagkamaheherakon nin Dios huli sa dai niya
pagkondenar kan babaeng nadakop sa pagpasambay, kundi pinatawad, inintyende,
asin pinatanidad na dai na nanggad mag-otro nin pagkakasala.
Kun si Jesukristo nagin maheherakon asin
makonsiderasyon para sa mga parakasala, nin huli ini ta nagpadigdi siya para sa
sainda. “Bako dawn a an nangangaipo nin doktor iyo an mga tawong may helang?”
Huli ta na akin in Tawo napadigdi tanganing hanapon an mga nawawara” (Lk.
19:10).
An dahelan kun tano ta nagkakasala an tawo:
Aram nyato na an kahulugan kan kasalan iyo
an “paglapas kan Togon” (1 Jn. 3:4-9).
An dahelan kan pagkaksala nin tawo iyo an
paglaog kan kasalan sa kinaban “huli sa pagka-ori kan diyablo” (Kad. 2:24),
asin an diyablo kaidto pang kapinunan parakasala na” (1 Jn. 3:8).
Kun siring, an tawo nagkakasala laban sa
Dios huli kan pagka-ori, na iyo an pag-arog kan primerong kasalan na naginibo
sa entering mga linalang nin Dios. Huli kan satong pagka-ori sa karahayan na
yaon sa kapwa, asin mayo sato, kaya minapoon kitang mag-isip kun paano makukua
nyatong pirit an mga marhay na bagay na iyan na nahihiling nyatong yaon sa
satong kapwa (Stgo. 3:14-4:3).
Kaya, madaling maherakan asin
maintiyendihan ni Jesukristo an mga parakasala, nin huli ta aram niya na mga
biktima sana man sinda kan sarong sirkunstansya sa buhay na ini nin tawo, an pagkaori
na yaon na kan kaenot-enote pang panahon sa diyablo. Asin kun aram nindo kun
ano an boot sabihon kan diyablo, aram nan indo kun ano an gustong sabihon kan
kasalan.
No comments:
Post a Comment