Katekesis para sa Ex. 2:23-7:7
“PAHALEA
NA AN SAKONG BANWAAN” (Ex. 5:1)
An titulo kan papel na ini
nagpapahayag kan pangangapodan ni Yahweh Dios sa Faraon kan Ehipto na “Pahalea
na an sakong banwaan” (Ex. 5:1). Siring man, ipinapangapodan Niya ini para sa
mga faraon nyato ngonian na panahon na habong magtugot sato na magluwas na kita
sa pagkaka-api asin pagkakaoripon nyato sa sainda.
Boot nin Dios na ngonian man sana
magluwas na kita sa Ehipto na nagsisimbolisar kan buhay nin tawo na bako asin
lihis na sa ideyal na tinalaan niya. Sa pagluwas sa Ehipto boot darahon kita ni
Dios sa Dagang Panuga, an Hardin kan Eden, asin an Paraiso na nagsisimbolisar
man kan ideyal na buhay na nasa irarom kan pangangataman asin pamamahala nin
Dios.
Boot kong alukon kamo, mga tugang,
na pag-adalan nyato ngonian an mga impormasyon na yaon sa laog kan estorya nin
Exodo. Sa pag-aadal na ini, boot kong ipahiling sa saindo an pagkakapareho kan
kamugtakan kaidto kan mga Israelita sa Exodo asin an presenteng kamugtakan nin
satong buhay ngonian. An pag-adal na ini may leksyon asin bagong pangangapodan
an Dios para sa mga tawong nabubuhay sa modernong panahon.
Kaya, an papel na ini matukar nin
sarong sensitibong bagay dapit kan presenteng kamugtakan kan satong buhay sa
laog kan Iglesia. An papel na ini binabanga sa tolong parte: Parte I. An
pangangapodan asin kamugtakan kaidto kan mga Israelita; Parte II. An kamugtakan
ta ngonian; asin an Parte III. An mga leksyon asin pangangapodan nin Dios para
sa presenteng panahon.
PARTE
I. ANO AN KAMUGTAKAN KAIDTO KAN MGA ISRAELITA
Sa madalian na sumaryo, sasabihon
nyato na an kamugtakan kaidto kan mga Israelita iyo ining minasunod:
1. Pag-Agrangay
Kan Mga aki ni Israel huli sa kaapihan asin kaoripnan sa Ehito;
2. An
klase kan pagka-api asin pagkaoripon ni Israel;
3. Dinagog
sinda ni Yahweh Dios asin naromdoman niya an saiyang pangako kaidto ki Abraham,
Isaak asin Jacob;
4. Bago
nangyari an Exodo, may tolong problema na sinolusyonan an Dios. An mga ini iyo
an: enotm an problema ki Moises; ikaduwa, an problema sa mga tawo; asin an
ikatolo, an katagasan kan puso kan Faraon (Rom. 9:17-18).
Saru-saruon ta dawna aramon an mga
bagay-bagay na ini tanganing masabotan.
1.
An agrangay kan mga Israelita:
Sosog sa kuwentada sa Bibliya, an
pag-erok kan mga Israelita sa daga kan Ehipto naghalawig sagkod sa
kuwatrosiyentos na taon (Gen. 15:13; Gibo 7:6) asin kuwatrosiyentos
treynta-isingkong taon (Ex. 12:40). Nakihimanwa sinda sa Ehipto, “Sagko na may
kakanon pang nakukua duman (Jdt. 5:10). Sa entering panahon nin kuwatrosiyentos
na taon, matrangkilo an saindang pagbuhya-buhay. “Alagad an mga akin i Israel
nagin mabinunga asin nagdakula sa bilang; nagparadakul sinda asin nagin lubos
na makapangyarihan sagkod na napano ninda an daga (Ex. 1:7).
Hale sa orihinal na bilang na
setenta-isingko katawo (sesenta-iseis o
setenta sa Gen. 46:26-27, o asin setenta -isingko sa Gibo 7:14) na naghale
sa Canaan, pinadakol nin Dios an mga Israelita duman sa daga kan Ehipto
tanganing maotob an saiyang pangako kaidto ki Abraham na, “Gigibuhon ta ikang
sarong dakulang nasyon; benendisyon na ta ika asin mababantog kang marhay
sagkod na an saimong ngaran gamiton bilang sarong bendisyon” (Gen. 12:2). Nin
huli ta matrangkilo an saindang pakikihimangwa sa Ehipto, kadaklan sa mga
tinubong mga aki ni Israel nalingaw sa Dios ni Abraham, Isaaak asin Jacob na
saindang mga magurang. Nakadagos sinda sa mga paagi nin pamumuhay sa kultura
asin relihiyon kan mga Ehipto. An halawig na pamumuhay sa Ehipto nagtao sa mga
Israelita nin palsong kaisipan nin katiwasayan asin pangako, sagkod na
ipinasipara kan kadaklan an buhay na Dios nin kasaysayan.
Sa kamugtakan na ini, pinadarhan
sinda nin Dios nin makuring kasakitan sa buhay tanganing pukawan sa pagkalingaw
sa mga kapangakoan nin Dios na buhay.
Tanganing mangyari ini, binugtakan
nin Dios an trono kan Ehipto nin sarong baguhan na Faraon na daing pagkamidbid
ki Josef (Ex. 1:8; Gibo 7:17 - An Faraon iyo an sarong titulo kan hade nin
Ehipto na gikan sa tataramon na “per-aa” na an kahulugan iyo an “Dakula o
Dobleng Harong”). Huli ta dai midbid kan baguhan na Faraon na ini an mga karasa
ni Josef, na kaidto sa panahon niya dakulon nang marhay asin nakalakop na sa
enterong kadagaan kan Ehipto (Ex. 1:7; Sal. 105:24), natakot asin kinalaban an
mga Israelita (Ex. 1:9-10; Jdt. 5:11). “An sabi niya “Hilnga, dakulon na an mga
twong ini, an mga akin i Israel, asin banta na sinda sato huli ta makusugon na
sindang marhay. Dapat magin magpaseguro kita asin mag-gibo nin mga lakdang na
dai na sinda magdakul pa. Ta kun magbutwa an giyera, madagdag pa sinda sa
bilang kan satong mga kaiwal. Tibaad makilaban sinda sato asin makadulag
paluwas sa satong nasyon’” (Ex. 1:8-10).
Huli kan suspetsang ini kan
Faraon, nangyari na angboot siya na magbugtak nin mga para-oripon na kapitan sa
banwaan nin Israel tanganing oiriton sindang magtrabaho nin libre sa paagi nin
paglaladrilyo (Ex. 1:13-14; Jdt. 15:11; Kad. 19:16; Gibo 7:17) asin sa pag-ooma
(Ex. 1:13-14; Dt. 11:10). Kinastigo asin giniribo sindang mga oripon kan Faraon
(Jdt. 5:11; Kad. 19:14) tanganing magturugdok kan gapong mga siyudad kan Pithom
asin Rameses (Ex. 1:11 - an Pi-Rameses). Hinamak (Jdt. 5:11), minaltratar (Gibo
7:17-18), inapi (Jdt. 5:12), pinakol (Ex. 2:11), asin pina-atong sa salog an
mga lalaking omboy ninda tanganing magkagaradan (EX. 1:15-20; Kad. 11:7; 18:5;
Gibo 7:18).
Nangyari nag abos na ini tanganing
maotob an sabi nin Dios kaidto ki Abraham na , “Arama na totoo ini, na sinda
magigin disteirro sa sarong bakong sadiring daga, kun saen ooripunon asin
aapihon sinda sa laog nin kuwatro-siyentos na taon. Alagad hahatulan ko an
nasyon na iyan na mag-ooripon sa sainda asin maharale sinda na may dakul na
pagsuro-sadiri pagkatapus kaiyan” (Gen. 15:13-14).
Arog kaini kapait asin ka-miserable
an nagin buhay kan mga Israelita duman sa Ehipto. Nahiling ni Moises kun gurano
kadepisil an buhay kan mga Israelita (Ex. 2:11), kun gurano ka-runot an
saindang espiritu sa kakurihan nin pagka-oripon (Ex. 6:9). “Si Moises, na
asarong lalaki na ngonian, nagluwas tanganing bisitahon an saiyang mga
kahimanwa, asin nahiling kun gurano kadepisil an buhay ninda; asin nahiling
niyang linalatigo kan sarong Ehipsyon an sarong Hebreyo, na sarong kahimanwa
niya. Kan mangalag-kalag siya asin mayo siyang nahiling na sarong tawo sa
palibot niya, ginadan niya an Ehipsyo asin tinalbong niya an bangkay sa irarom
kan baybay” (Ex. 2:11-12).
Kun arog na kaini an mga
nangyayari sa buhay nin tawo, boot sabihon kaini nasa maraot na sindang
kamugtakan. Mala ngani ta igwa nan in pang-aapi, pang-ooripon, pang-gagadan kan
mga inosenteng tawo, asin kriminalidad. An boot sabihon kaini iyo na an mga
Israelita kaidto nabubuhay sa sarong bakong ideyal na pagkabuhay. An sarong
ideyal na pagkabuhay nin tawo iyo na igwa siya nin katoninongan sa isip,
seguridad sa pamumuhay asin pagkaheral sa kapwa-tawo. Sa pamamahala kan bagohan
na Faraon an ideyal na pamumuhay na ini pirit na hinale sa mga Israelita
tanganing magnamit sinda gabos nin kapaitan, kaapihan asin kaoripnan. An dating
Ehipto kaidto sa panahon ni Josef asin kan mga Faraon na amigo niya na sarong
dagang pangako na yaon an gabos na karahayan, katiwasayan asin katoninongan,
nagin nang sarong Ehipto nin kararatan, biko asin paragadan. Mayong asenso sa
buhay an Ehiptong ini.
Kan dai na matios an makuring
kasakitan, biglang nakagiromdom an mga Israelita na mag-apod ki Yahweh Dios.
Nag-agrangay asin nag-arang sinda sa paghagad nin tabang asin saklolo ki Yahweh
Dios (Ex. 2:23). “Nagharanap sinda Saiya
kan oras na sinda binubuno, nakagamiaw sinda asin maigot ninda siyang hinanap
tanganing maromdoman an Dios na iyo an saindang gapo (“cephas” = Ptr, paratukdo
kan misteryo), saindang paratubos an Kahuro-halangkaweng Dios” (Sal. 78:34-35).
“Sa kapurisawan, hinanap mi ika, Yahweh, an kasakitan nin kaapihan iyo an
saimong kastigo sa samuya. Siring sa sarong babaeng nagbibiribid sa pagbatyag
asin nag-aagrangay sa kulog nin pangaki, siring man kami, Yahweh, sa saimong atubang”
(Is. 26:16-17).
2. An
klase kan kaapihan asin kaoripnan na itinao ki Israel:
Tunay nanggad an kaapihan asin
kaoripnan kan mga Israelita. Nagin baliktad na an saindang kapaladan kaidto sa
Ehipto. Dating pinadangat an Israel sa Ehipto. Tinawan siya nin dagang
matutugdokan nin mga harong duman sa Goshen. Tinawan siya nin dakul na mga
kakanon asin ipinaataman an mga hayop na sadiri kan Faraon (Gen. 47:1-5).Sa
laog kaining kuwatrosiyentos na taon nabuhay sinda bilang distierrom
nagpakadakul asin nagin makapangyarihan. Kan yaon na sinda sa sarong ideyal na
pagkabuhay, saka man nag-abot an kaapihan ninda sa pagigin mga oripon.
An kaapihan sa pagka-oripon kan
Israel yaon sa pagpirit na magtrabaho sinda na mayong bayad asin an pagf-gadan
kan saindang mga omboy na lalaki na ipinapa-atong sa Salog Nilo. Ini an duwang
klase nin pang-aapi na nagpapahayag na an relihiyon kan Ehipto sarong korupto,
immoral asin ,mayo na sa tamang rason asin ta an relihiyon na ini kayang
gumadan, manggamit nin kapwa asin mang-api nin tawo huli lamang sa salang
suspetsa.
Nagbentahe an mga Ehipsyo sa
kapwa-tawo sa paagi nin paggamit sa mga Israelita na magtugdok kan mga
darakulang siyudad kan Pi-Rameses, kan palasyo asin mga temple kan Faraon sa
paagi nin daing bayad na pagtatrabaho asin paglaladrilyo. Pinagtrabaho man
sinda sa mga kaomahan asin pag-ataman ni mga hayop kan Faraon na dai tinatawan
nin bayad o kahirasan sa ani. Linibot ninda an entering Ehipto tanganing
magtipon nin mga dagami para sa pag-gibo nin mga ladrilyo na itutugdok kan mga
importanteng edipisyo sa Ehipto. Dai kontento an Faraon na papagtrabahohon na
daing bayad an mga tawo, kundi nagboot pa siya sa mga komadronang Hebreyo na
ipaatong an mga omboy na lalaki kan mga Hebreyo asin garadanon. Ini an mga
pagboot kan faraon na dai magon pantay an pagtratar niya sa mga Henreyo sa mga
mata kan leheng Ehipsyo, Maski ngani dai sinda pinapaharale sa daga, alagad an
tratamiyento na ipinanamit sainda iyo an sa oripon asin bakong sa sarong
siyudadanong Ehipsyo o tugang sa relihiyon. An tratamyentong ini iyo an para sa
mga dayuhan asin bakong para sa tugang asin kadugo.
Kan magreklamo sinda huli kan
pagmaltrato sainda kan mga Ehipsyo, nagboot si Faraon na doblehon an bilang kan
pinapahaman na trabaho sa sarong aldaw, asin dai sinda rinarasyonan nin mga
uhot asin dagami na pangmisla sa dalipay tanganing mag-gibo nin ladrilyo. Sinda
na mismo an pinapadisponir kan mga ini. Apuwera kaiyan inarapod sindang mga
hugakon, daing pakinabang asin linalatigo kun dai sinda nakakahaman kan dobleng
bilang nin mga ladrilyo aro-aldaw. Kun kulang an saindng nahaman na trabaho
pinapa-abonar sinda sa paagi nin pagkumpleto kaiyan sa masunod na aldaw. An
gabos na Henreyo na puwede nang magrabaho, magin lalaki o babae, gurang o aki,
an pinapatrabaho tanganing maghakot nin mga dalipay, uhot, paggatong sa pugon,
asin tubig sa salog. An mga mason asin karpintero idinidestino sa pagtrabaho sa
mga edipisyo. An iba nagbubulig nin mg agapo asin hinahakot hale sa minahan
kaiyan pasiring sa lugar na tinutugdokan. Pagkatapus kan aldaw dai man sinda
sinarasyonan nin pagkakan, asin kun sinda nagkakaherelang, dai man sinda
pinapabulong kundi pinapabayaan na sanag magkagaradan.
Kun kita naaanggot kan pagmaltrato
kan mga Hudiyo sa panahon ni Hitler sa Alemanya kan Giyera Mundial II, o an
pagmaltrato kan mga Frayleng Kastila sa mga Filipino sa panahon kan mga
kastila, arog man kaiyan an kaanggotan na namatean kan mga Hebreyo na hinamak
asin inapi sa makaherak-herak na kamugtakan nin kaoripnan. Auman na klase asin
porma ni kaapihan dapat lang na kaanggotan nin huli ta bako ini an ideyal na
buhay nin tawo magsa-daga asin magsa-langit man. Apesar na pinapatrabaho na
siring sa hayop, dai pa pinapakakan, Malinaw na pag-gamit nin kan kapwa para sa
personal na kapakinabangan asin asenso. Arog kaini an mga makapangyarihan sa
kinaban na ini orog na nagpapayaman asin nagpapaasenso.
3. An
Pagsaklolo nin Dios:
Dai nagin bungog si Yahweh Dios Dios sa paghagad ni tabang asin
pag-apod sa saiya kan mga aki ni Isarel. Dinangog niya sinda kan makaabot saiya
an saindnag pag-apod (Ex. 2:23-24). “Oho, mabalik ako sa sakong eerokan sagkod na
ikumpisal ninda an saidang kasalan asin hanapon an sakong lalawgon; sa saindang
pagtios hahanapon ninda ako” (Ho. 5:15).
Huli kan makuring pagtios asin kasakitan, hinanap kan mga
Israelita an Dios nin saindang mga magurang na nagsabi, ‘Jacob, Jacob, ako an
Dios, Dios nin saimong magurang. Dai ka matakot na magpasiring sa Ehipto, nin
huli ta duman gigibuhon ta kang sarong
dakulang nasyon. Ako mismo an maduman kaiba mo sa Ehipto. Ako mismo an
mapabalik girary sa saindo, asin an kamot ni Josef iyo an mapinto kan saimong
mga mata’ (Gen. 46:3-4).
Sa trono nin Dios sa itaas kan langit duminungaw siya asin
nahiling an miserableng kamugtakan kan mga akin i Israel. Dangan naromdoman
niya an saiyang mga pangako ki Abraham.
Isaak asin Jacob na, “Papadakulon ko an saimong mga kapag-arakian, magigin
sindang disteirro sa sarong harayong daga, kun saen magigin oripon asin
papasakitan sinda sa laog nin kuwatro-siyentos na taon. Alagad hahalaton ko an
nasyon na maoripon sa sainda, asin pagkatapos kaini maruluwas sinda asin
masamba sinda sa lugar na ini” (Gibo 7:5-7). “Nahiling mo an kapurisawan kan
samong mga magurang sa Egipto, dinangog mo an saindang kurahaw sa may Dagat nin
mga Ragiw-diw” (Ne. 9:9). “Huli ta kami mga oripon; alagad dai kami nalingawan
nin Dios sa samong kaoripan” (Ez. 9:9) “Dungawan, Kagurangnan, hale diyan sa
saimong banal na eerokan asin romdoman kami, salingoya kami asin paghimate”
(Ba. 2:16). “Alang-alang sa sainda, naromdoman niya an saiyang tipan, naglumoy
siya sa saiyang dakulang pagkamoot, asin pinalumoy niya an saindang mga
parabihag sa karupitan kan saindang pagtrato” (sal. 106:45-46). “Romdoma an
saiyang tipan sangkod pa man, an tataramon nin saiyang pagboot para sa
sangribong taon, an kasundoan na ginibo niya ki Abraham, an saiyang pangako ki
Isaak. Pinatindog niya iyan bilang sarong lehe para ki Jacob, na sarong daing
tapos na tipan para ki Israel. Nagsabi siya, ‘Itatao ko saindo an sarong daga,
an Canaan, bilang saindong tagamang pamana’” (Sal. 105:8-11).
Dangan naaraman nin Dios an saiyang gigibohon para sa kamugtakan
kan mga Israelita (Ex. 2:25). Isinabi niya na kaidto pa an dapit sa pagluwas
kan dakulang nasyon hale sa daga nin kaoripnan pasiring sa daga nin
kataligkasan. Aram nan in Dios na an kasaysayan kan tawo digdi sa daga yaon sa
pagbagsak asin sa pagbangon, sa pagkagadan asin sa pagkabuhay-liwat, asin sa
paghale asin pag-babalik-liwat. Iyo ini an drama kan buhay nin tawo sa daga;
may komedya asin may trahedya.
Hale sa trahedya, pinamahalan nin Dios an pagbangon-Liwat asin restorasyon kan Israel. Kaya pinahiro
niya na an dakulang paghiro kan mga
israelita na iyo an Exodo hale sa pagkadistierro asin pagkaoripon sa Egipto pasiring sa Dangan
Panuga. Iyo ini an gaweng pagligtas na gigibohon nin Dios para ki Israel (Bal.
78:38;Is. 63:8-12).
Dawa pa ngani kaya nin Dios na pangatamanon an Israel na dai
maano duman sa Ehipto, alagad gustong tukdoan an mga tawo na mas
makapangyarihan asin mas marahayon an Dios na minimidbod ni Israel kisa sa mg
adios na yaon sa relihiyon kan Ehipto. Kun makuyog asin matubod an mg atawo sa
Dios ni Israel, kaya man nindang pasukuon
an makapangyarihan na Faraon na an dios niya iyo an kuwarta asin
kayamanan kan daga sa Ehipto. An kapangyarihan kan Dios nin Israel yaon sa
saiyang mapangyaring tataramon na nabubuhay sag abos na sitwasyon asin porma
nin kagadanan. An hagad nin Dios iyo an makusog na pagsarig sa saiyang
tataramon.
4. Mga
problema sa pag-otob kan plano nin Dios
Tolong mayor na problema an sinabat nin Dios tanganing mangyari
an Dakulang Drama kan Exodo sa pagpoon kan kasaysayan kaini.
a.
An
Problema ki Moises:
An enot na problema nin Dios iyo si Moises. An edukasyon ni
Moises iyo an sa Ehipsyo. Siya an kursunada nin Dios na maglider asin mag-akay
kan mga Israelita paluwas sa Ehipto. Si Moises iyo an sarong kriminal na
nagtatago sa mga kamot kan lehe kan Ehipto.
An kamugtakan ni Moises kan enot ining mahiling asin makaolay ni
Yahweh Dios iyo na siya nasa pagtago duman sa kadagaan kan Mdian. Sosog sa
Bibliya, an Midian sarong lugar sa Sur kan Edom asin nasa parting sirangan kan
Gulfo nin Aqaba (na ngonian iyo an presenteng nasyon kan Arabia - Hilnga an Is.
60:6+)
Gikan si Moises sa Hebreyong pamilya. Kan ipangaki siya nin
sarong Hebreyong ina, ipinaatong siya sa Salog Nilo sosog sa pagboot kaidto kan
Faraon. Ilinunad siya sa sarong basket na haman sa doot. Alagad mantang an
basket nag-aatong, sinusundan siya kan saiyang tugang na babae. Kan matungod an
basket na naumumugtak kan omboy duman sa pangpang na pinaparigosan kan Prinsesa
kan Ehipto, ipinasapod an basket sa saro sa saiyang mga surugoon asin nahiling
an sarong magayon na Hebreyong omboy. Kunia kan Prinsesa an omboy asin
ipinaataman ini sa saiyang sadiring ina. Alagad kan magdakula na an omboy,
ibinalik ini sa Prinsesa asin nginaranan na “Moises”, na sarong Ehipsyong
ngarana na an boot sabihon “sinapod hale sa tubig”. Pinadakula asin
pina-eskuwela an aki bilang sarong unay na Ehipsyong pinsipe. Kan soltero na, nagbisita
si Moises sa lugar na pinag-eerokan kan saiyang mga kahimanwang Ebreo. Nahiling
niya an makaherak-kerak na kamugtakan kan pagkabuhay kan mga Hebreyo. Nahiling
niya an sarong Ehipsyong linalatigo an sarong Hebreyo. Kan mangalag-kalag siya
asin mayong ibang nahiling na tawo sa palibot, ginadan niya an Ehipsyo asin
itinago an bangkay kaini sa irarom kan baybay. Huli sa takot sa lehe kan mga
Ehipsyo, duminulag siya pasiring duman sa Arabia tanganing isikreto an
naginibong krimen. Pag-abot sa Midian, nakidagos siya sa pamilya ni Jethro (Reuel), kaiba an pitong aking babae kaini.
Itinao ni Jethro, na sarong padi sa Midian, an pangangataman kan saiyang mga
hayop. Ipinaagom pa saiya an daragang aki kaini na si Ziporrah. Nagkaigwa sinda
nin duwang aki digdi (Ex. 2:1-22).
Arog kaini an kamugtakan kan buhay ni Moises kan namidbid siya
nin Dios duman sa pamitisan kan BUkid Horeb. Nagpapasabsab siya kan saiyang mga
ataman na hayop kan magpahiling saiya si Yahweh Dios duman sa porma nin
nagkakaad na kalayo sa sarong sadit na kahoy. Kinaolay siya ni Yahweh Dios,
asin sinabihan na susuguon sa Faraon tanganing hagadon an pagpalibre kan mga
Israelita sa daga nin Ehipto (Ex. 3:1).
Alagad nin huli ta si Moises sarong kriminal na nagtatago sa
lehe, paano siya makaka-atuibang ki Faraon tanganing gibuhon an sugo saiya nin
Dios? Aram ni Moises na sa trangkahan pa lang kan siyudad dadakupon na siya kan
mga awtoridad. Sa isip ni Moises, dai niya kaya an pakikiatubang sa Faraon para
lang hagadon na palibrehon na an mga Israelita. Imposible para saiya na
maki-atubang sa Faraon na saro siyang kriminal. Imposible man an magin lider
siya kan mga Israelita sa pagdulag kaini sa Ehipto nin huli ta maluya siyang magkumbensir. Igwa siya nin
deperensya sa pagtaram. Kaya nakipagtusayan siya ki Yahweh Dios sagkod sap unto
na tawan sniya kaini nin pambihirang kapangyarihan.
Sinangkapan ni Yahweh Dios si Moises nin tolong kapangyarihan
(Ex. 4:1-9). An sugkod ni Moises igwa nin tolong kapangyraihan na magin sarong
buhay na serpiyente, magdara ni daot asin magpaomay giraray, dangan gibuhon an
tubig na magin kolor dugo. An sugkod ni Moises nagin sarong sugkod nin Dios
(Ex. 4:20), na magtatao nin mga ngangalasan arog kan sugkod ni Eliseo (Hilnga
an 2 Hde. 4:29). An sugkod na ini na may tolong kapangyarihan iyo an simbolo
kan tolong armas ni Moises na iyo an saiyang sagradong katongdan, an saiyang
epektibong pamibi asin an insiyensong pantubos (Kad. 18:21).
An darang sugkod ni Moises iyo an sarong magayon na simbolo nin
pagtubod. An sugkod minaladawan kan pagtubod. An tataramon na “pagtubod” (sa
Hebreyo “batah”) nag-gikan sa sarong tataramon para sa sugkod na iyo an
Hebreyong “matteh”. “Sa pagtubod, benendisyonanni Jacob kan saiyang
naghihingagdanon an duwang aking lalaki ni Josef, mantang nakahilay sa saiyang
sugkod na garo nakaduko sa pagpamibi” (Heb. 11:21; Hilnga an Gen. 47:31+).
Kaya, an simbolo kan sugkod ni Moises iyo an bagong pagtubod na
inako niya an tataramon nin Dios na nagsugo saiyan pasiring sa Ehipto. An
bagong pagtubod na iyan iyo an nagtao saiya nin sarong bagong personalidad asin
pakatawo. Sa atubang ni Faraon, ginibo siya nin Dios bilang sarong mahikero, o
paragibo nin mga tanada asin nangangalasan. Sa atubang ni Israel, ginibo siya
nin Dios bilang sarong lider asin sarong hukom. An pagigin mahikero, lider asub
hukom ni Moises iyo an tolong kapangyarihan asin armas na itinao saiya nin Dios
tanganing maotob niya an saiyang sagradong misyon.
Maski ngani yaon saiya an tolong kapangyarihan asin
personalidad, nag-alang-alang pa siraray si Moises na mag-ako kan kargo sa
takot niyang magpuli duman sa Ehipto. Sinarahotan niya an saiyang depekto sa
pagtaram. “Magsabi si Moises ki Yahweh, ‘Maluya ako sa pagtaram asin dai ako
tataong magtaram.Sa bilog klong pagkabuhay, Kagurangnan ko, mayo sako an arte
sa pagtaram maski kaidto asin maski pagkatapus na makiolay ka sasaimong
surugoon. Tinaraman siya nin Dios, “Siisay an nagbugtak kan ngimot sa tawo?
Siisay an nagboot na siya magin bungog asin pola, asin minatao nin paghiling o
pinapanagin siyang buta? Bako dawna ako, si Yahweh? Ngonina, lakaw na.
Tatabangan ta kang makataram asin tutukdoan ta ka kun ano an sasabihon mo!’
Nagsabi pa giraray si Moises sa Dios, ‘Kun papagkanigoon mo, Kagurangnan ko,
iba na sana na saimong gusto an suguon mo’. Naanggot an Dios ki Moises, asin
sinabahan siya, ‘Yaon an saimong tugang na si Aaron na Levita, bakong iyo? Aram
ko na marhay siyang magtaram. Embes ika, siya an makikiolay sa mga tawo; siya
an saimong magigin taga-pagtaram, asin
ika an magigin siring sa sarong dios na magpapalaad saiya. Daraha an sugkod sa
saimong mga kamot. Sa paagi kaini magibo ka kan mga tanda.”
Dangan n asana nagsuko si Moises ki Yahweh Dios. Binayaan niya
an Midian pagkatapus na makapagpaaram sa saiyang panugangan na si Jethro. Sa
saiyang paghale, iniba niya an saiyang pamilya sa Ehipto (Ex. 4:10-23).
Sa mga paging ini sinangkaps nin Dios si Moises para sa saiyang
misyon pasiring duman sa Ehipto. An saiyang maraot na reputasyon bilang sarong
kriminal hinale nin Dios sa paagi nin pagtao saiya nin sarong bagong pagkatawo
o personalidad bilang sarong mahikero, lider asin hukom. Sinulusyonan nin Dios
an depekto niya sa pagtaram sa paagi kan pagtao saiya ki Aaron bilang saromhg
kaibahan na tag-pagtaram. Sa arog kaining paagi sinolusyonan ni Dios an problema
ki Moises.
b.
An
ikaduwang problema dapit sa mga tawo:
An ikaduwang problema kan Dios sa pagpoon kan Exodo iyo an
pagbagol kan mga Israelita. Huli ta dai ninda maako si Moises bilang sarong
sugo nin Dios, an mga Israelita nagsarabi ki Moises na “Siisay an nagbugtak
saimo na magin sarong prinsipe asin parahatol mi?” (Ex. 2:14; Hilnga Gibo
7:27). “Sinabihan ni Yahweh si Moises, ‘Paduman na ki Faraon, an hade kan
Ehipto, asin sabihan mo siya na pahaleon na sa saiyang daga an mga akin i
Israel’. Alagad sinabihan man ni Moises an Dios sa saiyang lalawgon, ‘Hilnga,
nin huli ta habomng magdangog sa sako an mga akin i Israel, tano ta magdangog
man sako si Faraon, na saro akong tawo na maluya sa pagtaram?’” (Ex. 6:10-12).
Sa parte kan mga Israelita, duwang klase an nagin problema:
enot, dai sinda makapaniwala na an tawong si Moises sarong sugo nin Dios; asin
an ikaduwa, an pagkumbensir sainda na bayaan an buhay sa Ehipto na iyo-iyo
sanang aram nindang pagkabuhay na segurado.
An mga Israelita nagsarabi ki Moises na “Siisay an nagbugtak
saimo bilang lier asin hukom mi?” (Gibo 7:27). An boot sabihon kaini kan mga
tawo iyo na , “Tano ta matubod kami saimo na tawo ka man sana. Ano an pruweba
mo na gusto ka nin Dios asin an mga sinasabi mo samo totoong hale sa Dios, asin
dai kami niloloko? Kadakul na kaming aram na mga honorable asin mga
respetableng mga tawo na naggibo nin mga kabalbalan sa buhay ninda, na
minapresentar kan saidnang sadiri na mga lider asin mga sugo nin Dios.” An mga
tawo nagpapseguro na kumpleto sa maninigong papeles an sarong sugo antes
sindang magtubod sa mga tataramon kaini.
Ini sarong natural na sanang mangyayari. Kaya, nagpaseguro si
Moises sa Dios kun ano an totoong ngaran kaini tanganing iyo man an sasabihon
niya sa mga tawo. “Nagsabi si Moises sa Dios, ‘Kun siring, mapaduman ako s amga
akin i Israel asin masabi sa sainda, ‘An Dios kan saindong mga magurang nagsugo
sako sa saindo”. Alagad kun maghapot siinda kun ano an ngaran niya, ano an
sasabihon ko?’ Dangan sinabihan siya nin Dios, “Ako Iyo an Ako” (Ex. 3:13-14a).
Dangan nagsimbag si Moises, ‘Ano kun dai sinda magtubod sa sako o magdangog sa
sakong mga tataramon asin magsabi sa sako, “Dai si Yahweh nagpahiling sa saimo?”’
Hinapot siya nin Dios, ‘Ano iyan na yaon sa saimong kamot?’ Nagsimbag ni
Moises, ‘Sarong sugkod’ (Ex. 4:1-2).
Kun siring, para duman sa mga Israelitang habo mag-ako asin
habong magtubod ki Moises bilang sugo, sarong tanda an itinao nin Dios saiya.
Ini an tanda kan saiyang sugkod. An sugkod na ini tinawan nin Dios ni tolong
kapangyraihan (Hilnga an Ex. 4:1-9; Kad. 18:21). An sugkod iyo an simbolo kan
pagtubod. Kaya, sa paagi man sana kan masarig na pagtubod, na irinirepresentar
kan sgukod, iyo an dakulang tanda kan sarong sugo nin Dios. Sa atubang kan mga
tawo, kun siring, mapahiling si Moises nin sarong dakulang pagtubod sa pag-otob
kan tataramon nin Dios.
An pagtubiod na ini iyo an sangkap nin Dios tanganing dai
mag-untok nin pagtukdo an sarong sugo nin Dios. “An sakong katukdoan bakong
hale sa sakong sadiri; hale iyan sa saro na nagsugo sako; asin an siisay man na
handing mag-otob kan saiyang kabotan, maaaraman niya kun an sakong katukdoan
hale sa Dios o kun an sakong doktrina hale sa sakong saidir. Kun an doktrina ni
nsarong tawo hale sa saiya naglalaom siya na makakakua nin kaomawan para a
saiyang sadiri; alagad kun nagtatrabaho siya para sa kaomawan kan saro na nagsugo
saiya, kun siring, siya sinsero asin dai lamang magigin sarong impostor. Bako
dawn a si Moises iyo an nagtao saindo kan Tugon? Alagad mayo ni saro sa saindo
an minakuyog kan Tugon!” (Jn. 7:16-19).
An tataramon ni Jesukristo na ini nagpapatotoo sa sato na an mga
sinasabi kan mga tawo dapat dai pagintiyendihon kan sarong sugo nin Dios. Si
Moises mismo nadepisilan kan an mga tawo kaidto habong magdangog saiya. Alagad
kan magpahiling siya nin mga darakulang tanda sa atubang kan mga tawo asin sa
Faraon, sinda nagturubod sa saiya. Alagad an pinakamahalagang trabaho ni Moises
para sa Dios na iyo an magtao kan Katugonan, an mga tawo dai man sana
nakukuruyog sa Katugonan, maski kaidto asin maski ngonian. Kaya, para ki
Jesukristo an mga komentaryo asi katuyawan kan mga tawo bale-wala para sa
sarong sugo nin huli ta sagkod sa katapusan dai man sana sinda magkukuyog sa
Dios, apuwera kaidtong mga handa na. An mga ini iyo na matao ni pag-omaw sa
Dios huli ta may saro siyang sinugo para sa sainda.Alagad para duman sa dai pa
handing mag-otob kan kabotan nin Dios, papadarhan sinda nin dakul na mga
kasakitan asin mga pagtios tanganing mag-agrangay asin mag-arang sinda saiya,
asin makamidbid sinda sa Dios. Kadaklan sa mga tawo arog man talaga kaini an
ugali.
An problema dapit sa pagkumbesir sa mga tawo na bayaan asin
magluwas sa Ehipto iyo an isusunod tang tatrataron.
Bakong pasil pera ki Moises asin Aaron an pagkumbensir sa mga
Israelita na bayaan an Ehipto. Kun masakit para ki Faraon na tugotan nang
magluwas an mga Israelita sa Ehipto na maresulta sa dakulang pagkawara nin mga
gratis na trabahador sa saiyang mga konstruksyon, nagin depisil man para sa mga
tawo na makumbensir na talikdan an saindang buhay sa Ehipto maski sinda inaapi
asin inooripon duman.
Kan pinapili sinda na magtener sa Ehipto na kadakul an mga
kadepisilan asin an pagluwas, o pag-estar, s disyerto na dai pa ninda aram an
mga kadepisilan na naghahalat sa saidna duman, an mga tawo pinili an pagtener
sa Ehipto. Para saida, man segurado sindang mabubuhay asin magagadan sa Ehipto
kisa sa disyerto. Mala ngani ta kan yaon na sinda sa disyerto, an mga Israelita
nagsarabi ki Moises na, “Bako daw igwa man nin mga lolobngan duman sa Ehipto
tanganing darahon mo kami digdi sa disyerto tanganing garadanon? Anong
karahayan an ginibo mo samo, na dinara mo kami paluwas sa Ehipto?
Pinag-orolayan ta na ini sa Ehipto, bako daw iyo? Nagsabi kami, “Pabayaan mo na
kami, mas gusto mi pang magtrabaho para sa mga taga-Ehipto!” Mas marhay pang
magpap-oripon sa mga taga-Ehipto kisa magadan digdi sa disyerto!’” (Ex.
14:11-12).
Masakit na kumbensiron an mga Israelita na magbago pa nin
estada, maski Dios pa an magboot. Maski bakong ideyal anpagkabuhay ninda duman
sa Ehipto, alagad man segurado an saindang buhay duman nin huli ta idto an
dagang nagimatan asin pinagdakulaan; na digdi na sinda mapagadan. Naglalaom an
mga Israelita na maliwat nin pag-uugali an Faraon asin mabaliktad an saindang
suwerte, kaya habo pa nindang bayaan an Ehipto. Depisil para sainda an pagvaya
sa mga pagsuro-sadiri ninda sa Ehipto nin huli ta halawig na panahon an nakaagi
tangani sanang makadamot sinda kan mga iyan. Dangan mawawara sana huli kan
saindang kapabayaan ta nagturubod sinda sa sabi sana kan Dios. Diskarte an
sekreto tanganing magtener sa Ehipto.
Nagin bagol an mga Israelita sa pangapodan nin Dios na bayaan an
Ehipto. Nangaipo nin seisenta-isingkong taon sagkod na makumbesir sinda. Dakul
na mga tanda asin ngangalasan na ginibo sainda nin Dios, kaiba an sampulong
darakulang tanda na ginibo ni Moises sa daga kan Ehipto sagkod na nakumbensir
an mga tawo asin an Faraon na magluwas na sa Ehipto. Kaiba man digdi an mga
ipinadara nin Dios na mga kasakitan asin mga pagtios sa mga tawo.
c. An ikatolong problema dapit sa katagasan
kan Puso ni Faraon:
An ikatolong problema kan Dios sa kapinunan kan Exodo iyo an
katagasan kan puso ni Faraon, katagasan na Dios man sana an kaggibo. “Ngonian
na mabalik ka na sa Ehipto, maghanda ka na ipahiling ki Faraon an gabos na mga
ngangalasan na itinao ko saimo bilang kapangyarihan. Ako mismoan mapatagas kan
saiyang puso, asin dai niya papahaleon an mga tawo’” (Ex. 4:21; Sal. 105:25;
Ex. 10:20).
Kan mag-atubang na si Moises ki faraon, sinupalpal tolos siya ni
Faraon (Kad. 11:14). Nagsabi si Yahweh ki Moises, ‘Hilnga, gigibuhon ta kang
siring sa sarong dios ki Faraon, asin an tugang mong si Aarom iyo an saimong
magigin profeta. Ika mismo an mataram saiya kan gabos kong sinasabi sa saimo,
asin si Aaron iyo an mataram ki Faraon na pahaleon na niya sa daga niya an mga
akin i Israel. Ako mismo an mapatagas kan puso ni Faraon, asin mapahiling nin
dakul na mga tanda asn milagro sa daga kan Ehipto, Dai madangog saimo si
Faraon, asin iuunat ko an sakong mga kamot laban sa Ehipto asin iluluwas ko an
sakong hukbo, an sakong banwaan, an mga aki ni Israel, hale sa dga kan Ehipto
sa paagi nin darakulang kapangyarihan” (Ex. 7:1-4).
“Pagkatapus kaini, maduman si Moises asin Aaron ki Faraon asin
nagsabi saiya, “Iyo ini an sabi ni Yahweh, an Dios ni Israel, “Pahalea na an
sakong banwaan, tanganing utubon ninda an sarong piyesta sa kalangtadan bilang pagsamba
sako”’. Nagsimbag an Faraon, ‘Siisay si Yahweh na maghihimate ako saiya asin
pahaleon ko si Israel? Mayo akong ,midbid na Yahweh, asin dai ko papahaleon si
Israel’. Nagsabi sinda, “An Dios kan mga Hebreyo nagluwas tanganing magsabat sa
samo. Tugute kaming magbaklay nin tolong aldaw sa disyerto tanganing magdolot
nin sakripisyo para ki Yahweh samong Dios, o ta kun dai maibaba siya sa samo na
may darang peste o espada’. Nagsimbag an hade kan Ehipto sa sainda, “Moises
asin Aaron. Ano ta boot nindong pahaleonan mgatawo sa saindang mga trabaho?
Balik kamo sa dating pagtatrabaho’. Ngonian na dakul nang marhay an mga tawong
ini, boot nindong mapundo an saindang pagtatrabaho?’” (Ex. 5:1-5).
Arog kaini katagas an simbag kan Faraon sa mga isinabi saiya ni
Moises. Alagad mapipiritan an Faraonna paharaleon an mga Israelita. “Hilnga
ngonian kun paano ko kakastiguhon an Faraon. Mapipiritan siyang paharaleon
sinda; oho, mapipiritan siyang paralayason sinda paluwas sa saiyang daga” (Ex.
6:1). Ako mismo an mapatagas kan puso ni Faraon,m asin magibo ni dakul na mga
tanda asin ngangalasan sa daga kan Ehipto. Dai madangog saimo si Faraon, asin
kun siring iuunat ko an sakong kamot sa Ehipto asin sa pakol nin kapanguarihan
iluluwas ko an sakong mga hukbo, sakong banwaan, an mga kaakian ni Israel, hale
sa daga nin Ehipto” (Ex. 7:3-4). Magibo an Dios nin mga tanda asin ngangalasan
sa Ehipto laban ki faraon asin sa saiyang mga opisyal (Sal. 135:9). “Dai mdangog
saimo an Faraon; tanganing magdakul an sakong mga ngangalasan sa daga kan
Ehipto” (Ex. 11:9).
Pinatagas ni Yahweh an Faraon, hade ni Ehipto, asin rinalamag
kan mag Ehipsyo an mga akin i Israel mantang siinda maogmang nagdudurulag. Sa
parte ko, papatagason kong marhay an puso kan mga Egipsyo tanganing ralamagon
sinda. Tanganing mapasakuya an kamurawayan, huli ki Paraon, kan bilog niyang
hukbo, an saiyang mga karywahe, asin an saiyang mga parakabayo. Maaraman kan
mga Egispyo na ako si Yahweh” (Ex. 14:8,17). “Banggi na kaidto kan ipinaapod
kan Paraon si Moises asin Aaron. Nagsabi siya, ‘Bangon, ika asin an mga akin i
Israel, asin lumayas na kamo sa banwaan ko. Lakaw asin magsamba ki Yahweh
siring sa pighahagad nindo; daraha kamo sako nin sarong bendisyon’. Pinirit kan
mga Egipsyo na maghedale an mga tawo sa paglayas sa daga ninda huli ta, an sabi
ninda, ‘Kun dai, kita gabos magkakagaradan’” (Ex. 12:31-33). “Naogma an Egipto
kan mahiling na sinda pahale na, pinaabotan niya sinda nin takig” (Sal.
105:38).“Pinalayas sinda kan mga Egipsyo”(Jdt. 5:12).
An talagang problemakanParaon iyo an saiyang salang suspetsa na
matraydor sainda an mga Israelita. Ninhuli ta sinda dakulon nang marhay, tibaad
mag-kampi sinda sa mga kalaban kan Egipto kun mangyaring magkaigwa nin giyera.
Tanganing mauntok an saindang pag-dakul, tinawan sinda nin magagabat na trabaho
sa pag-gibo nin mga ladrilyo, sa pagtipak nin mga gapo, sa paghakot asin
pagtukdok kan mga gapong edipisyo na ipinapatugdok kan Paraon. An mayor na tuyo
kan Paraon iyo an mga Isralita sa gratis na pagtrabaho sa mga proyekto asin
konstruktion kan Paraon, kaya habo singang paharaleon. Kaya sinabi niyang
makampi sinda sa mga kalaban, ini nin huli ta sa kasakitan nin kaoripnan na
sindang namamatean tibad makaisip na ganiton kan mga Israelita an giyera
tanganing makadulag sinda. Huli kaini, dai basta nagtugot an Paraon na
makaharale an mga Israelita kan hagadon ini ni moises asin Aaron. An banta sa
seguridad kan Egipto saro sanang sarahotan tanganing oriponan an mga Israelita.
Alagad an pinakamayor na dahelan iyo an dakulang bentang itinao kan populasyon
kan mga Ebreo para sa ekonomikong pagkabuhay kan Egipsyo nin huli ta
nakakagratis sinda sa mga patrabaho ninda kan saindang mga edipisyo. Huli kan
bentaheng ini, talagang nagmatagas an Paraon na paharaleon an mga Israelita.
PARTE
II. ANO NAMAN AN KAMUGTAKAN TA NGONIAN
Sa enot na parte kaining papel pinagdiskusir nyato an kamugtakan
kan Israel kaidto sosog sa impormasyon na itinao satuya kan Bibliya dapit sa
pagpoon na estorya kan Exodo. An istoryang ini, magin may katotoohan o mayo,
igwa nin sarong dakulang leksyon moral na boot nyatong maguno para sa
presenting kamugtakan ta ngonian. Dai man logod kamo, o an siisay pa man na
tawong nagdadangog ngonian kan sasabihon ko digdi, maaanggot sako kun kuahon ko
an kamugatakn kan Israel kaidto asin itampad ko sa kamugtakan ta ngonian, asin
gunuon ko an leksyon moral sa duwnag kamugtakan na ini asin iaaplikar sa
kamugtakan ta.
Mayo akong ibang katuyhan sa gibo kong ini kundi ikapresentar sa
tawo an ideyal na pagkabuhay na boot mangyari sato nin Dios, magin kaidto pa,
ngonian na presente o sa panahon na maarabot. An ideyal nin Dios dai man
nagbabago, kundi an pagkaintiyende sana kan tawo, asin an implementasyon ninda
kan ideyal, an iyo sana an nagbabago. Kun masakit man na akuon an katotoohan
dapit sa pagkukulang na naginibo kan tawo sa pag-abot niya kan ideyal, dapat na
akuon niya iyan na maluwag sa boot nin huli ta tawo man sna siya asin bakong
Dios. An tuyo nyato na ikatukdo an pagkukulang kan mga tawo asin gunuon an
leksyon tanganing tabangan kita ngonian na abuton ta giraray am ideyal na buhay
na gusting ipaabot nin Dios sa tawo sag abos na panahon kan pagkabuhay ninda
digdi sa daga.
1. An
Bagong Faraon Nyato:
Duman sa enot na parte, nahiling na gayo nyato na bakong ideyal
na buhay an itinao kan bagong Faraon kan Ehipto duman sa mga akin i Israel.
Boot niyang ipagdahela sa ginibong [ang-aapi sainda sa paagi nin pag-oripon
asin pag-gadan sainda sa magabat na pagtatrabahong gratis iyo an saiyang
suspetsa na matraydor asin makampi sa mga kaiwal kan egipto tanganing magdulag
an Israel hale sa mahigpit na pagkapugol kan Paraon sa sainda. An Egipto
nagkasala sa ideyal na inibugtak kan Dios nin kasaysayan nin huli ta nagtrato
sinda nin mga tawong dayuhan sa sainda . Kaya, nagentra an Dios sinurog an mga
Israelitang inaapi, inabuso asin inuripon huli sana sa daing dating susupetsa o
sarong maniobra nin pagbebentahe kan saindang pagkadayuhan sa dagang bako
nindang sadiri tanganing papagtrabahohon na gratis asin daing toltol na
kumpensasyon. Kaya, ipinaabot nin dios an saiyang mensahe sa mga taga-Egipto
na, “Pahalea na an sakong banwaan!”
Huli kan satong pagkainosente sa dinalagan kan kasaysayan nin
katawohan sa kinaban na ini, seguro dai ta man aram na an estoryang kan Exodo
dai sana nangyari duman sa mga Israelita kundi paulit-ulit na nangyari nan
a-eksperyensyahan nin tawo an siring na kamugtakan kaidto kan mga Israelita an
mabasa nyato sa mga pahina kan kasaysayan kan mundo sa bilog na planetang Daga.
Kun gusto nindo nin sarong konkretong halimbawa na an sinabi
kong ini may katotoohan asin ebidensya sa kasaysayan, dai na kita
magpara-harayo pa kundi balikan nyato an kasaysayan kan satong nasyon na
Pilipinas sa panahon kan mga Kastila. Ano an nakasurat diyan sa mga pahina kan
panahon na iyan na kita sinakop kan mga panahon na iyan na kita sinakop kan mga
dayuhan na Kastila? Bako dawn a, sa ngaran nin relihiyon, an mga magurang ta
kaidto, an entering populasyon na Pilipino, pirit na pinatrabahong gratis
tanganing magturogdok nin mga katedral, simbahan, mga eskuwelahan, ospital asin
iba pang mga edipisyong pampubliko? An gabos na nahihiling nindong mga
edipisyong gibo sa gapo asin ladrilyo na gikan sa panahon kan mga kastila, iyan
gabos produkto nin pirit na pagtatrabaho kan pilipinong populasyon kaidto.Sa
ngaran kan Dios, inapi asin inuripon an mga katutubong Pilipino sa sadiri
nindang daga kan mga dayuhan na “Paraon”, an mga Prayleng kastila,
kuwatrosiyentos na taon an nag-aagi na pinagmaltrato an mga Pilipino. Siring
duman sa mga Israelita kaidto, nag-arang asin nag-agrangay sinda sa Dios. Nin
huli ta dara kan mga kastilang dayuhan an ngaran kan Dios, nadepisilan an Dios
kun saen siya makampi: kun sa mga dayuhan na Prayleng Kastila o sa mga sinakop
na tawo? Idtong dai nakatios kan grabebeng pag-maltrato, duminurulag sa mga
kabukidan asin mga kadlagan tanganing, arog kan mga Israelitang ilinuwas ni
Moises sa Kapangyarihan kan Paraon, ipadagos an pag-samba ninda sa Dios diyan sa
kadlagan. An kadaklan kan populasyon, dara kan takot sa makapangyarihan na
Paraon asin huli sa pagtubod na diskarte an sekreto tanganing magtener sa
Egipto dangan sa pagtubod ninda sa Egipto sinda namundag kaya diyan man sinda
mapagadan, an padagos na nagpasakop asin nagin sunod-sunoran sa mga dayuhan na
Prayleng kastila. Kan magka-rebulasyon kan taon 1898 sa Pilipinas, pinaralayas
an mga dayuhan na Kastila, alagad an mga Prayleng na iyo na nagamit kan
releheyon nin Dios tanganing mang-api asin mang-oripon nin mga Pilipino asin
nagkua kan saindang mahiwas na kadagaan an dai man pinaharale asin yaon pa
digdi sa Pilipinas sangod ngonian.
Iyo ini an prueba sa sinabi kong exodo na nangyari sa mga
Israelita kaidto sangkod ngonian nagpapadagos pa asin nangyayari. An ideyal na
pagkabuhay na boot ikatao sa mga akin in Dios an haros dai pamaabot asin
nangigin sarong pangaturugan asin pantasya sana. Sangod ngonian igwa pa man
giraray nin mga tawong sakim asin burat sa kapangyarihan na minagamit asin mina
bentahe sa kapwa tanganing padagos na
magpayaman asin magdanay sa kapangyarihan. Kadakul na mga tawo, an entering
populasyon nin mga tawo, an nag-titios nin labi-labing kadakulaan, kasakitan,
kriminalidad asin pagka-api huli sa kasakiman asin kapasloan sa kapangyarihan
nin nagkakapirang tawo sana. Kun ipadagos nyato an pag-adal kan satuyang
presenting kamugtakan sa ksaysayan kan Pilipinas, mahihiling nyato na an lumang
Iglesia Romana na pinapamayohan kan mga Prayleng Kastila kaidto, pinapamayohan
pa man giraray ngonian kan mga Prayle, alagad bako nang kastila gabos kundi mga
pilipinong Prayle na. An mga putting prayle kaidto naribayan nin mga morenong
prayle, alagad an mga ugali asin estilo nin pamumuhay pareho man giraray. Mas
grabe pa ngani an satong kamugtakan ngonian, nin huli ta an nag-aapi asin
nag-ooripon sato mga kapwa-pilipino na asin bakong mga dayuhan na tawo.
Annamamayokan lumang Iglesia Romana digdi sa satong diocesis
sarong Pilipinong Dominikanong Prayle. Ano an saiyang pinagkaiba duman sa mga
Kastilang Dominikanong Prayleng nag-aarabot digdi sato kaidto na nagpaturogtok
nin mga simbahan, eskuwelahan asin mga ospital sa paagi nin pirit na
pagtatrabahong gratis sa ngaran kan satong Dios? An pilipinong dominkanong
Prayleng ini nagpapatukdok pa man giraray nin mga simbahan, parokya,
eskuwelahan asin mga ospital sa paagi kan satong gratis na pagtratrabaho nin
paghagad nin mga kontribusyon asin donasyon sa mga tawo. An pilipinong
dominikanong Prayle ini nag papayaman kan saiyang sadiri sa paagi
ninpagtransaksyon kan mahiwas na kadagaan na kinuang pirit kaidto sa mga
katutubong Pilipino. An Pilipinong Dominikanong Prayleng ini nabubuhay sa
sarong mahulong pagkabuhay sa magayon niyang palasyo, na kumpleto gabos nin mga
ayudante asin mga babae, asin nabubuhay na garo hade. Tanganing mamantenir niya
an sarong kaining estilo nin pagkabuhay, ginagamit niya an mga kapadean sa
Parokya bilang saiyang mga ahente, tanganing magkolekta nin kuwarta sa paagi
nin pagbabakal kan mag serbisyo kan Iglesia.
Kan uminabot digdi an pilipinong Dominkanong Prayle ini kan taon
1984, dai siya nag-abala sa pagpapinto kan satong mga komunidad kan Fatima, sa
Siyudad kan Iriga. Sa sinkuwentang konunidad na yaon kaidto digdi sa diosesis,
duwa o tolo n asana an yaon ngonian, asin an mga ini mayo nin mga katekista
asin mga presbiterong nag-aatendir.
Siring kan Bagong Paraon kaidto kan enot na Exodo, an pilipinong
dominikanong Prayle nagsususpetsa na an mga komunidad na ini, arog man kan mga
ibang mobimiyento nin pagbabago sa Iglesia romana, matraydor asin mabaralyo sa
mga kalaban sa saktang pagrelihiyon, dangan mabaraya na saiya. Kaya, ipinasara
niya an gabos na komunidad tanganing an mga tawo magin sunod-sunoran na sana
sag abos na trabaho na gusto niyang ipagibo sa sainda . Tinarawan niya sinda nin
magagabat na trabaho nin pagtukdok nin mga bagong kumbento asin simbahan sa mga
Parokya, asin iba pang mga trabaho arog baga kan paghagad nin mga limos asin
kontribusyon sa mga tawo. Kontra siya sa mga grupo sa parokya na nag-aadal kan
Bibliya tanganing magdanay an pagka-ignorante kan mga tawo sa tataramon kan
Dios. An bagong Paraon nyatong ini gusto na magkuyog asin masunod an mga tawo
sa mga tataramon ninda na tawo man sana an ginigikan. Nganian, mamidbid nang
gayo nindo an sinasabi kong Paraon naa kapareho kaidtong bagohan na Paraon sa
estorya kan Exodo.
Kaya, an kamugtakan kaidto kan mga Israelita duman sa Egipto
asin an makusog na tataramon nin Dios na ipinaabot kaidto duman nangyayari asin
naootob na sa sato ngonian.
An satong bagong Egipto kun saen naghahade an Paraon na iyo an
Dominikanong Prayle iyo an lumang Iglesia Romana. Ini an Egipto na habong
bayaan kan kadaklan na tawo nin huli ta digdi na sinda nakagimata asin digdi na
sinda mapagadan. An pagtubod ninda ngonian iyo na an Dios mapadara nin bagong
Paraon na marahay, na masangle sa maraot na presenting Paraon, kaya dai na
kaipuhan na maghale pa sa Egipto. Ta kun magpadara an Dios nin bagong Paraon na
masangle sa maraot na Paraon na ini, magkakabalik an dating karahayan asin
suwerte sa satong dating Egipto.
An arog kaining opinion kan mga tawo, kontra sa plano nin Dios.
An talagang mangyari nin Dios iyo an bayaan na nyato sa Kalangtadan (Gibo
7:38). An bagong Iglesia o Kumunidad na ini iyo an magdodolot saiya nin tamang
pagsamba asin pagomaw diyansa disyerto. Kaya, dai puwede na magdanay kita sa
laog kan lumang Egipto asin magpasakop sa saiyang lumang relihiyon nin huli ta
sosog sa plano nin Dios hahamakon asin pupuhoon niya an Egipto kaiba kan
saindang mga Dios. Kun kitamatener sa laog kan Egipto, makakaiba kita sa
saiyang pagkatunaw asin kapahamakan, nin huli ta nag-abot na an panahon na
kakastiguhon nin Dios an Egipto asin papabayadon siya kan gabos niyang krimen
na naginibo kontra sa banwaan nin Dios.
2. An
satong mga Kateskista:
An
problema kaidto nin Dios ki Moises, kun minsan, iyo man sana an Saiyang
problema sa satong mga katekista ngonian. Nin huli ta an mga katekista tawo man
sana asin bako man na mga Dios, an mga depekto asin kaluyahan ninda iyo an
ginigibo nindang sarahotan tanganing sayumahan an pagsugo sa sainda nin Dios.
Kaya, kaipyhan na tawan man sinda tanda na sinusugo sinda nin Dios. Kun an
tanda na itinao kaidto ki Moises iyo an sungkod niya na binugtakan nin tolong
kapangyarihan, iyo man giraray an itatao nin Dios sa satong mga katekista
ngonian, na iyo tanda nin pagtubod na may tolong armas nin pagtukdo, pagsagwe
asin paghatol.
Idtong mga dati tang katekista
na nagdara sato sa luwas kan Egipto pasiring sa disyerto kaidto marayo na
ngonian asin pinabarayaan na sana kita na magsolo sa paglakaw sa Dalan.
Pagkatapos na kita iluwas sa Egipto, basta na sana kitang pinabayaan asin ipaon
ki Paraon asin an saiyang mga ganib na mga soldados. Sinda an nagralamag sato
asin pirit kitang pinabaralik sa Egipto, nin huli ta an satong mga katekista na
iyo an satong mga moises asin Aaron naenot na duminurulag.
An depekto kan mga katekista na
nag-akay sa sato paluwas sa Egipto iyo na dai ninda ginamit an sugkod nin
Pagtubod na itinao sa sainda nin Dios. Tibaad kan mahiling ninda an Paraon asin
an mga ganib na hukbo kaini na nagraralamag, inarapon ninda an saindang mga
sungkod kan sinda naenot pang duminurulag. Makamuro-mundo an pangyayaring ini.
Kaya, kun igwa kita nin mga katekistang susugoon sa saindo ngonian, dapat na
dai niya pagwarraon an sungkod nin Pagtubod na itinao sa saiya nin Dios sa
pag-otob kan saiyang mahalagang misyon.
3. An
mga tawo:
Dapat na akoon nyato na may problema an Dios sa mga tawo asin
mga miyembro kan satong mga parokya. Kun sinda inaalok asin kinukumbensir na
mag-iba sato asin bayaan na an Ehipto, an pirmeng isinasabi ninda iyo na digdi
na sa Ehipto an saindang nagimatan, kaya digid na sana sinda mapagadan.
Naglalaom sinda na an gabos mabago diyan sa Ehipto, kun siring, dai kaipuhan
magharale pa.
An iba nagtutubod na nasa
diskarte n asana nin sarong tawo kun paano magdanay na buhay asin matrangkilo
sa tahaw kan gabos na pagtios asin kasakitan diyan sa laog kan Ehipto. Alagad
an mga tataramon na ini minakontra sa
palno nin Dios. An kagustuhan nin Dios iyo na magluwas sa luma tanganing
mangyari an bago. Kaya, an mga tawong ini nangangaipo pang yugyugon nin Dios sa
paagi nin pagpadara nin darakulnag mga tanda asin ngangalsan sa Ehipto sa paagi
ni Moises.
Masakit kimbensiron an mga tawo na magbago nin pagkabuhay sa
paagi kan pagluwas sa Ehipto. Makusog an atraksyon asin puwersa kan Ehipto.
Miinapaseguro an mga tawo na dai sinda maloko nin siisay pa man, maski Dios
mismo an nagsasabi na bayaan ninda an saindang mga seguridad asin
pagsuro-sadiri sa lumang Ehipto. An Ehipto iyo sana an aram nindang lugar. An
saindang pagkabuhay asin asenso sa lugar na disyerto dai ninda neseseguro. Para
sainda, an luma, mski masakit pero
aprobado na. An bago, maski magayon asin sarong ideyal na pagkabuhay, alagad
mayo pang tawo na nakakaseguro asin nakaprobar na estaran, asin, kun siring,
mayo pang kaseguruhan. Kaya, iyan an itinatalaw kan mga tawo na magluwas
pasiring sa disyerto huli ta tibaad msala pa sinda.
Kaya nagni, dakul sa mga
miyembro kan komnidad an naghalat na pasarhan an saidang komunidad
tanganing magbalik sa Dios asin maghanap saiya. Kaipuhan na apihon muna sinda
kan saindang Faraon antes na mahiling an kahalahagahan kan saindang komunidad.
Igwa man nin mga maogma sa pagsara kan komunidad, ni huli ta mangyayari an
linalaoman na pagbabalik ninda sa dating kanugtakan ninda sa Egipto. Dakul sa
mga miyembro kan komunidad na dai na nagbabalik sa Egipto kundi nagpadagos nin
paglakaw sa ibang dalan pagsiring sa ideyal na pagkabuhay.
PARTE
III. AN LEKSYON MORAL ASIN AN BAGONG PANGAPODAN PARA SA PRESENTENG PANAHON
Aram niyato na an Dios na nagpapamidmid kan saiyang sadiri sa
Bibliya iyo an pirming nagpapagiromdom asin nagtatao sa tawo kan sarong ideyal
asin proresibong pagkabuhay. Para sa Dios, an sarong ideyal na pagkabuhay may
asenso, karahayan, katiwasayan, trangkilidad asin pantay na oportunidad para sa
gabos na tawo. An ideyal na pagkabuhay na ini iyo an pagmidbid kan tawo kan
saiyang pagkadepende sa kabotan asin kagustuhan nin sarong Dios na yaon sa
itaas.
An kamugtakan kaidto nin mga Israelita sa pagpoon kan Exodo
nagpapahiling nin sarong adal kun paano mabuhay an tawo sa sarong kamugkatakan
na mayo sa ideyal na pagkabuhay. Mantang an mga Egipsyo na minimidbid nindang
sarong makapangyarihan na among iyo an nag-aasenso asin nag-uuswag an
pamumuhay, an kabaliktaran naman iyo an pagtios sa makuring kaapihan asin
kaoripan an yaon sa mga Israelitang nakikidayo sa sainda. Malinawna harayo ini
sa ideyal na ipinagboboot nin Dios nin huli ta mayo ta mayo an pagkapantay asin
pagkapareho para sa mga opurtinidad sa buhay.
An siring na pagkabuhay iyo man an nahihiling nyato sa satong
presenting kamugtakan kan satong pagkabuhay sa satong mga parokya asin
diocesis. Sa haloy na panahon, dai kita nakanamit nin pantay na tratamyento
hale sa satong mga makapangyarihan na among sa relihiyon kundi kita nagin
oripon ninda huli kan satong pagigin ignorante sa tataramon nin Dios. Ngonian
na tinatukdoan kiya dapit sa tataramon nin Dios, pirit ninda pinapabalik sa
satong dating pagka-ignorante asin pagka-inosente. Saindang ipinasara an satong
mga komunidad tanganing pabalikon kita sa pagsunod sa mga debosyon relihiyosa
na saindang mga inimbento sana. May suspetsa sinda na magdulag man kita sa
satong lumang Egipto na iyo an Iglesia Katolika Romana. Kun siring dai na kita
mapapa kinabangan ninda saindang mga darakulang proyekto asin maluhong
pagkabuhay.
An leksyon moral para sa kamugtakan tang ini yaon sa mensahe kan
Kad. 18:5-9. An tekstong ini ibinugtak nyato sa sarong awit na may titulong “Sa
enot na Pasko”.
An awit na ini may mensaheng dapat na isagibo nyato magpoon
ngonian, lalo na an mapapadapit sa sarong “tagong sakripisyo” na ipinagboot nin
Dios na gibohon kan mga Israelita kan enot na pasko.
No comments:
Post a Comment