AN
KERYGMA I
Pagkatapus
na madangog nyato kan nakaaging banggi kun siisay an Dios asin kun siisay man
an tawo asin kun paano makakaotob an tawo sa kabotan asin kagustuhan nin Dios,
ngonian repasuhon ta giraray an bagay na ini antes kita magpadagos sa satong
tema ngonian na banggi.
Dakul
sa saindo, kun hinahapot mi kun siisay ka, ano ta ika asin para sa ano ika
nabubuhay, an nagsimbag na an tawo sarong linalang nin Dios tanganing
magsunod asin magkuyog kan Saiyang kabotan o kagustuhan. Alagad kan hinapot
sinda kun ano, para sa sainda, an kabotan nin Dios (na yaon sa pangadieon na
Ama Niamo…’kukuyugon an boot mo digdi sa daga, nin siring sa langit’), mayo
sinda nin maisimbag na tama.
An
kagustuhan o kabotan nin Dios na Kaglalang para sa tawo na saiyang linalang iyo
na siya ‘mabuhay tanganing magadan para sa iba.’ Iyo ini an kabotan nin Dios
para sa gabos na linalang Niya sa langit asin sa daga, kabali na an tawo. Iyo
ini an “Lehe Unibersal nin Pagkamoot”
(Universal, or Cosmic, Law of Love) na isinurat nin Dios sa puso kan gabos na
linalang. An leheng ini puwede man na sabihon na “MABUHAY TANGANING MAGADAN
PARA MABUHAY AN IBA, ASIN MAGKAMIT KAN PAGKABUHAY-LIWAT ASIN AN BUHAY NA DAING
KASAGKORAN.”
Halimbawa,
an sarong ina nabubuhay bilang sarong magurang para sa saiyang aki, Siya
nagpapakagadan sa saiyang sadiri bilang sarong tawo tanganing magpaka-ina sa
pag-asekaso asin pagpasuso kan saiyang aki kun ini nangangaipo kan
pangangataman niya. An boot sabihon na kun ini nangangaipo kan pangangataman
niya.
An
boot sabihon na kun kaipuhan kan akin a magsuso nin huli ta gutom siya,
kaipuhan na magmata asin magbangon na ina maski disoras nin banggi, o anuman na
oras na igwa siyang ginigibo para sadiri. An ina nawawaran nin buhay niya
tanganing mag-asekaso sana kan saiyang aki mantang maluya pa. Kaipuhan na
mawaran siya nin kusog tanganing maidakit an saiyang kusog sa maluya niyang aki
asin mapakusog ini sagkod na magin dakula na. Alagad, sa eksperyensya nin
kadakul na magurang digdi sa kinaban, na tada na sa raya na pagkatapus na
mapakusog na an aki, an ibinabalos kan mabaskog nang aki sa magurang iyo an
pagtumang sa magurang, o an pag-gamit kan kusog na ipinasubli saiya kan
magurang laban sa saiya man sana.
An
maraot na eksperyensiyang ini kan sarong magurang na may relasyon sa saiyang
aki, ini lakop sa enterong katawohan. Bako sanang mga aki an minagibo kaining
pagtumang sa magurang kundi an iba man na mga tawo, na pagkatapus na tabangan
nyato an sarong tawo na magin marhay asin magkusog, ginagamit an kusog na ipinasubli
man sana saiya sa pagtumang sato.
Kaya,
nagigin depisil para sa tawo an pag-ako kan lehe unibersal nin pagkamoot na ini
nin Dios, na “mabuhay tanganing
magpakagadan para sa iba” huli ta tada na sa raya. Kaya, an iba na nagiisip
para sa saindang sadiring karahayan minapa-ili na sana sa natural na
pagkarelihiyoso sa paghanap asin pagsunod sa kabotan nin Dios. An natural na
relihiyon minatukdo sa tawo na an kabotan nin Dios iyo an pagpapakabanal kan
sadiri sana sa paagi nin paggibo nin mga karahayan sa sadiri niyang kusog. Nin
huli ta depisil para sa tawo na idusay niya an saidir niyang buhay tanganng
gadanon para sa pagkamoot sa iba, kaya minapili na sana siya sa mga gaweng
karahayan na ini sa pagkamit kan perpeksyon asin kabanalan para sa sadiri. Alagad,
bako man ini an kagustuhan asin an kabotan nin Dios para sa tawo.
Kun
ootobon kutana kan tawo an orihinal na kabotan nin Dios na isinurat niya sa
saiyang puso, na mabuhay tanganing magadan para sa iba, an tawo dai kutana
kaipuhan na magpaili sa natural na relihiyon, nin huli ta siya mismo makakaotob
na kan kabotan nin Dios sa saiya sana nin huli sa tabang kan grasya asin kusog
nin Dios. Iyo ini an pagsunod o pagsagibo kan sarong supernatural na relihiyon
na iyo an pagtubod.
Alagad,
embes na maghanap kita kan kabotan nin Dios sa paagi nin pagpapakagadan nyato
para sa iba, mas gusto nyato na mag-aling-aling kita kan satong sadiri sa paagi
nin mga gaweng sa natural na relihiyon. Habo kitang magpakagadan asin magdusay kan
satong sadiri tanganing runuton nin mga kasakitan asin kabigoan sa pag-ako asin
pag-asekaso sa iba kundi mas pasil sato an paggibo nin mga gaweng kabanalan
huli ta mas namamatean nyato sa sadiri
na garo man kita mga Dios man sana, o mas harani an satong pagkamate sa Dios.
Kun siring, dai nyato nakukua an tamang pag-otob kan kagustuhan o kabotan nin
Dios.
Sa
sitwason na ini kan tawo, UYA MINADATONG SATO AN EBANGHELIO, o an MARHAY NA
BARETA, NIN SATONG KALIGTASAN.
Sabi
ni San Juan Bautista, “Magsolsol na kamo asin lambing saro saindo magbakli nin
pagkabuhay huli ta madali nang maghade an Dios” (Mt 3:2).
Sa
sitwasyon na ini kan tawo, minadatong an Kristyanismo. Ngonian na banggi,
madadangog nyato an mapapadapit ki Jesukristo. Para sa saindo, siisay si
Jesukristo? Para sa ano siya nagpadigdi sa kinaban? Ano an saiyang ginibo para sa saindo?
Para
sa dakul na tawo, an konsepto ninda ki Jesukristo iyo na siya Diyos, na siya
iyo an Mesias, an Paratubos nin katawohan, asbpa. An gabos na sinasabi kan mga
tawo dapit ki Jesukristo tama nin huli ta produkto ini kan natural na relihiyon
na nagtukdo sainda nin mga doktrina sa katesismo dapit ki Jesukristo. Alagad
ini gabos na simbag na ini bunga na sana kan pinakaenot na ginibo ni Jesukristo
kan magdigdi siya sa kinaban, na iyo an darahon sa tawo an kristyanismo. Asin
ano naman an kristyanismo?
Para
sa dakul na tawo, an kristyanismo iyo an sarong relihiyon, arog kan natural na
relihiyon na aram ninda. Alagad, para sa sato, bako ining sarong natural na
relihiyon na aram nyato. An kristyanismo
bako man na sarong pilosopiya, na iyo an sabi kan iba. An pilosopiya nagtatao
nin mga kapaliwanagan dapit sa kahulugan nin buhay. Alagad an kristyanismo dai
man nagtatao nin mga rason dapit sa buhay nin tawo. An kristyanismo, siring sa
sabi naman kan iba, saro daang moralismo. Alagad kun an kristyanismo sarong
moralismo, taano tam as halangkaw an klase nin moral na pagkabuhay na
itinutukdo niya. Kun an moralismo kan 10 Tugon sa Lumang TIpan dai nakakayang
maotobkan tawo, an kristyanismo minatukdo na lampas sa 10 Tugon. Kaya, garo dai
kayang gibuhon asin maabot kan tawo an moralismo na tinutukdo kan kristyanismo.
Kaya,
an kristyanismo bakong relihiyon, bakong pilosopiya, asin mas lalo na bakong
moralismo, kundi sarong MARHAY NA BARETA.
An
sarong bareta may kakayahan na magbago kumpletamente kan buhay nin saro katawo
na minaako kaiyan. Halimbawa, kun ika nakaresibi nin bareta na ika nanggana sa
Lotto, o sa Sweepstakes, o sa Bingo (Ini mga halimbawa sana, asin dai
itinutukdo sa tawo na sinda magsugal tangaing mapakarhay an saindang buhay).
Arog man kaiyan an Marhay na Bareta na dara kan kristyanismo. Inin sarong
pangyayari historikal na minalaog sa satong kamugtakan nin pagkabuhay tanganing
kumpletamenteng baguhon an sitwasyon o kamugtakan na iyan. ASIN ANO AN MARHAY
NA BARETA NA DARA KAN KRISTYANISMO?
Antes
nyato diskutiron asin aramon an Marhay na Baretang dara kan kristyanismo,
hilngon muna nyato an kamugtakan o sitwason kan tawo. ANO AN SITWASYON KAN TAWO
SA PRESENTE?
Sabi
ni Apostol Pablo sa Hebreyo 2:14-15 na “Siring na ining ‘mga aki’ tawong may
laman, dugo, nagon tawo man si Jesus kapareho ninda, tanganing sa paagi nin
kagadanan niya madaog niya an Diyablo na may kapangyuarihan nin kagadanan. Sa
siring na paagi binutsan niya idtong mga nagin bilanggo nin pagkatakot sa
kagadanan sa bilog nindang pagkabuhay”. Para ki Apostol Pahblo, an problema kan
tawo sa saiyang presenting kamugtakan iyo na siya NABIBILANGGO HULI SA
PAGKATAKOT SA KAGADANAN. (Ipapaliwanag nyato an kahulugan kan sinabing ini ni
Apsotol Pablo).
An
boot sabihon kan “pagkatakot” iyo an terror o takig na namamatean nyato sa
satong sadiri na minapaluya kan satong tuhod asin minapaulnok kan satong
ginhawa, na kita biyong nakukubanhan. Asin an tawong kurubhanon nakakagibo kan
mga bagay na habo niyang gibuhon nin huli ta nakakakulog sa kapwa. Halimbawa,
nakakakapagraway, naaanggot, nakakataram ni maraot, nakakagadan, asin iba pa.
Iyan nin huli sa takot na namamatean iyan. Saro ining “instinct” tanganing
mapreserbar an satong sadiring buhay tanganing ikaibitar kita sa pisikal na
kagadanan.
An
kagadanan na sinasabi ni Apostol Pablo bakong sarong pisikal na kagadanan,
kundi kagadanan kan sadiri o kan persona. Pinagaapod ini na kagadanan
ontolohikal, o kagadanan kan sadiring pagkatawo. Laen ini sa pisikal na kagadanan
nin huli ta an pisikal na kagadanan iyo an sarong kagadanan sa pagkabuhay asin
bakong kagadanan sa pagkatawo. Bilang tawo, ika may kamatean, aspirayon,
ambisyon, kaisipan, plano asin iba pa para sa sadiri mo. Alagad kun ika
nagagadan sa sadiri mong pagkatawo, iyan nangangahulugan na an gabos mong
marhay na plano, ambisyon, kamawotan, aspirasyon, karahayan para sa saimong
sadiri iyan gabosmawawara o magagadan. Kun siring, magigin miserable ka sa
buhay mo.
An
mga kawsa nin pagkagadan kan sadiring plano o ambisyon para sa buhay nangyayari
huli sa depekto, bisyo, mga atitud na yaon sa ibang tawo (agom, mga aki,
magurangm kapamilya, kpawa, kaklase, katrabaho) na dai mo gusto. Dai mo gusto
nin huli ta pinapatios ka kan mga iyan, asin nagigin miserable an saimong
buhay, nin huli ta dai mo naootob an saimong mga marhay na plano, o an marhay
na pagkamate o trangkilidad na gusto mong mamatean na pirme sa saimong buhay.
Kun siring, huli kan mga bisyo kan iba ika nakukunsumisyon asin ika minaniwang,
o kaya, nararaot an marahay na pag-iisip. Ini an nakakagadan, o nakakapatios,
saimo. Kaya tanganing dai ka pagparatios, o magparasakit, linalabanan mo an mga
depekto, bisyo, kakundian sa pag-uuguli o mga kaluyahan nin saimobg kapwa (o
ibang tawo). Linalabanan mo iyan sa paagi nin pagdulag o kaya pagsabat kaiyan
sa paagi nin pagparatabuga, pagtaram nin mga makukulog na tataramon, o kaya sa
paggamit nin pisikal na lusog, arog kan
sarong tawong nkukubnahan sa takot. Nin huli sa takot na kita magtios, kita
nakakaginibo nin maraot, o nin pagkakasala, nin huli ta nakikipaglaban kita sa
mga bagay na habo kitang magtios, o nagpapatios, o nagpapasakit, sa sato o
nagpapamiserable kan satong pagkabuhay.
Kaya,
an tawo nagigin oripon kan Diyable, kan maraot na kaisipan, nin huIi ta habo
siyang magadan, habo siyang magtios nin kalamidad, helang, kalugihan, asin iba
pa. Habo siya ni problema nin huli ta siya nakukunsumisyon. An habo niya iyo an
kagadanan kan saiyang sadiri, nin huli ta nararaot an sadiri niyang mga
diskarte, plano, kaisipan, ambisyon para sa sadiring pagkatawo kan dahel sa
iba. An sadiri iyo an nagtitios, nagagadan asin takot kita (bilang instinct) na
magtios, magsakit, magadan asin maraot o matunaw. Huli ta an tawo habong
magpapatunaw kan sadiri kaya oripon siya kan gabos na klaseng maraot na
kaisipan na iyo an Diyablo sa sisip niya.
Iyo
ini an sitwasyon kan tawo ngonian. An tawo nagin bangan suhay sa sadiri asin sa
saiyang kapwa asin sa reyalidad kan saiyang buhay. Aram niya na marhay asin
para sa kalubusan niya na itao an saiyang sadiri para sa pagkamoot sa
kapwa, alagad dai niya iyan nagigibo.
Ining dikotomia, o pagkakabanga, sa laog kan sadiri niya iyo an sinasabi ni
Apostol Pablo sa Roma 7:1-41 na:
“Aram
ta na espirituwal an Katugonan; alagad ako sarong tawongmakikinaban, oripon,
nin kasalan. Dai ko aram kun tano ta arog kainin an gibo ko. Dai ko ginigibo an
gusto kong gubuhon kundi idtong ikinakaongis ko. Ngonian huli ta ginigibo ko an
habo kong gibuhon, nagpapahiling iyan na uyon ako na an Katugonan tama. Kaya,
bako talagang ako an naggigibo kan mga bagay na ini kundi an kasalan na yaon sa
sako. Aram ko na mayong marahay na yaon sa sako, boot sabihon, sa sakong
natural na pagkatawo. Huli ta maski gusto kong gibuhon an marhay, dai ko iyan
nagigibo. Embes na gibuhon ko an marhay na gusto ko, an maraot logod nah abo ko
iyo an nagigibo ko. Kun ginigibo ko an habo kong gibuhon, nangangahulugan iyan
na bako na ako an naggigibo kaiyan, kundi an kasalan na yaon sa sako.
Nadiskubre ko na an nangyayari sa sako iyo ini: LUN BOOT KONG MAGGIBO NIN
MARHAY, AN MARAOT HARANI MAN SA SAKO. Sa puso ko, maogma kong sinusunod an
katugonan nin Dios. Alagad nahihiling ko na sa sakong hawak, ibang katugunan an
aghahde - katugonan ini na kontra sa katugonan na inuuyonan kan boot ko. Dahel
kaiyan, nagigin akong bilanggo kan kasalan na nageerok sa hawak ko”.
Sabi
pa ni Apostol Pablo na, sa kamugtakan na ini, an tawo dai kayang gumibo kan
tama asin kan marhay. An moralismo minasabi na an paggibo nin marhay yaon sana
sa laog kan kapangyarihan nin tawong gibuhon, na an tawo dai matios kun siya
dai mahinugak kundi maorop sana sa buhay. Pobre kita nin huli ta hugakon kita,
an sabi kan moralista. An sabi pa ninda, kun magibo sana kita nin marhay asin
magtatrabaho, dai kita matios asin masakit.
Sabi
man kan Marksista, iyo na kita nagkakabaranga nin huli kan mga mapag-aping
estruktura sa sosyedad ta kaya dai kita naka-kapaggibo nin marhay na
magpapaasenso sa saiyang pagkatawo.sabi naman kan Sikolohiya iyo na an tawo
nababanga sa saiyang sadiri asin dai kayang gumibo nin marhay nin huli kan
saiyang mga dakul na kumplikasyon na binitiossa laog kan sa yang personalidad.
Alagad an kristyanismo nagsasabi na an tawo dai kayang gumibo nin marhay nin
huli ta an tawo nagsuhay kan saiyang sadiri sa Dios. Nagbaling siya sa Diyablo
na iyo an nag-oripon sa saiya. An Diyablo iyo an saiyang ama. Kaya an mga
kadirikit na mga huli sa tawo o mga sermon na nakikimaherak sa tawo na gumibo nin
karahayan, iyan gabos mayong serbi, o pakinabang, sagkod na an tawo dai
nakakabutas sa pagkaoripon niya sa Diyablo na iyo an pinagseserbihan niya.
An
dikotomiyang ini sa laog kan sadiri nin tawo nagsasabi na gusto mo nin marhay
alagad dai mo kaya. Pagka-aga, nagbangon kang marhay an saimong kamatean, na
matrangkilo an isip mo. Alagad pagmuklat mo kan saimong mga mata asin pagluwas
mo sa kuwarto, o sa harong, nahiling mo si tawo na kinakauyam o kinakasuyaan mo
asin minainit na naman an saimong payo. Kaya, raot na naman an saimong aldaw
asin an gabos mong diskarte asin plano sa aldaw na iyan. Kasubanggi, mantang
ika naghihigda sa saimong katre, inisip asin pinagplano mo na an mga marhay
mong gigibuhon sa aldaw na ini, na para saimo iyo an makakapakarhay kan saiong
sadiri. Alagad, kan magbutwa sa atubangan mo an konsumisyon, an gabos na marhay
mong plano ini nagkaturunaw na garong aso. Kaya, anong ginigibo mo? Mapoon ka
nang paglamuda, pagkasuya, pamakol digdi, pamakol duman patin mga ikos asi mga
ayam nagkakadaramay. Tano? Nin huli ta idtong gabos na mga marhay mong plano
para sa aldaw na iyan nagkararaot huli ta igwang buminutwang konsumisyon.
Huli
ta igwang sitwasyon nin kagadanan na nagbutwa sa atubangan mo, kaya nagrebelde
asin nakilaban ka nin huli ta dai mo kayang atubangnon o sabaton nin karahayan,
o pagkamoot, an sarong konsumisyon, o an nakakaraot o nakakapatios, sa saimo.
Nin huli ta dai mo kayang sabaton nin karahayan nin may marahay na boot, kaya
nalulunod ka pairarom asin minaserbi sa Diyablo. Dai mo kaya na maglakaw sa
ibabaw ni kagadanan, o kasakitan, dai mo kayang MAGLIHIS, O MAGBALYO, SA MGA
OLANG NIN PAGTIOS ASIN KASAKITAN, nin huli ta oripon kan Diyablo na
nagmamaniobra saimo sa paagi nin PAGKATAKOT SA KAGADANAN. Kaya, padagos kang
nakakaginbo nin pagkakasala na saimong pinagtitiosan sa bilog mong pagkabuhay.
Dai mo maotob an Lehe Unibersal ni Pagkamoot na nagsasabi na “MABUHAY TANGANING
MAGADAN PARA SA IBA”, asin pabayaan mong
gadanon ka kan iba tanganing sinda mabuhay.
Tano
ta an bagay na ini nangyayari? Paano nangyayari an bagay na ini na luminaog an
Diyablo sa buhay nin tawo na iyo an nagbugtak nin olang na iyo an pagkatakot sa
kagadanan?
An
tataramon kun saen makukua nyato an paliwanag dapit sa reyalidad nyatong ini
makukua sa Gen. 3:1 asin minasunod, kun saen makukua nyato an etsorya ni Adana
sin Eva. Si Adana sin si Eva iyo man sana kita: ika, ako, asin kitang gabos na
tawo, nin huli ta si Adan iyo an minarepresentar kan entering katawohan sa
estoryang ini kan Genesis.
Ano
an estoryang makukua nyato sa Genesis?
“An
serpiyente iyo an pinalatuso sag abos na linalang nin Dios sa Eden”. An
serpyenteng ini iyo an simbolo kan Diyablo. Asin an Diyablo daing iba kundi si
Satanas na iyo an maraot na isip kan tawo. Ano an sabi kan serpyente, na iyo an
representasyon o simbolo kan Diyablo, na iyo man an representasyon, o
personipikasyon, kan maraot na kaisipan nin tawo? An sabi kan Diyablo iyo na ,
“Totoo daw na nagsabi an Dios na bawal saindo an pagkakan kan bunga kan arin
man na kahoy digdi sa entering tatamnan?”
An
boot sabihon kaini iyo na an tawo man sana an nag-iisip kun totoo na
pinagbabawalan nin Dios an anuman n abagay na gustong gibuhon nin tawo para sa
saiyang sadiri, nin huli ta an Dios nagbugtak sa saiya nin sarong pagboot, o
lehe, na “mabuhay ka sa paagi kan pagpapakagadan sa saimong sadiri para sa
iba”. Kun marereyalisar ko sana an sakuyang sadiri sa paagi kan pag-alay ko kan
sakong buhay para sa iba, kun siring, mayo na akong magigibo para sa sakong
sadiri na gusto ko. Ini an pagkaintiyende kan tawo dapit sa pagbawal, o sa
lehe, o pagsaway, o pagpina, nin Dios sa saiya.
Boot
sabihon, dai niya maootob, o maaabot, an reyalisasyon kan saiyang pagkatawo
sosog sa saiyang sadiring kaisipan, plano, ambisyon, kamawotan, nin huli sa
pagbawal na ini nin Dios. Boot kaining sabihon na limitado na siya sa saiyang
pagkatawo. Sabi sa Rom. 7”11 na “An Diyablo, nin huli sa kapangyarihankan tugon, kan pagpina, dinaya
kita asin ginadan kita”.
Nahiling
nindo an saindong sadiri sa atubangan nin sarong bagay na marhay para sa sadiri
mo. Kumbensido ka na huli kan paggibo kaini. Marereyalisar mo an saimong sadiri
bilang persona. Sa atubangan kaini, hinahapot mo an saimong sadiri, “Tano ta
dai ko maggibo an bagay na ini?” Tano ta dai aki puwedeng makisaro ki Betty kun
nagkakamirootan man kami. May agom siya, alagad…”
Ano
an pinang ini? An Sampulong Tugon nin Dios.
1. Ako
an Kagurangnan mong Dios, dai ka nin ibang dios na pagsasambahon kundi ako
sana.
2. Dai
mo pagbasang-basangon an sakong ngaran.
3. Ipaglehe
mo an sakong aldaw na Sabbath (Pahingalo).
4. Galangan
mo an saimong ama asin ina.
5. Dai
ka maggadan.
6. Dai
ka magsambay.
7. Dai
ka maghabon.
8. Dai
ka magsaksi nin putik laban sa kapwa mo.
9. Dai
ka maara sa agom kan saimong kapwa.
10. Dai
ka maara sa mga rogaring nin saimong kapwa.
Kun
sa pagbaligwat kan mga pinang ini maootob ko an sakong sadiri, magkakaigwang
reyalisasyon an sakong mga plano asin ambisyon sa buhay, kun siring an mga
pagsaway, o mga leheng ini nin Dios iyo sana an nakakaolang sa sako tanganing
maotob ko an sakong sadiri. Kun siring, an lehe nin Dios iyo an nakakalimitar,
o nakakabilanggo, sa sako, asin ako sarong linalang na bakong libre nin huli ta
dai ko nagigibo an gusto kong gibuhon para sa sakong sadiri. An intensyon kan
Diyablo iyo na ribungon an tawo, asin bugtakan nin suspetsa an tawo na bakong
totoo na an Dios pagkamoot.
Alagad
an babae nagsabi, “Bakong arog kaiyan an sabi nin Dios. An sabi niya iyo na
puwede kaming magkakan kan bunga kan arin man sa mga kahoy na yaon digdi sa
hardin, apwera kan bunga kan kahoy na yaon sa tahaw kan hardin, na iyo an kahoy
nin pagkaaram kan marahay asin kan maraot”.
Ano
an kahoy na ini nin pagkaaram kan marahay asin kan maraot? Iyo ini an kahoy nin
kapahingaloan. An sabi nin Dios sa tawo na makakakakan sinda sa bunga kan kahoy
nin buhya (an kahoy nin buhay iyo an kahoy nin sakripisyo, o nin trabaho asin
kan lehe). Alagad dai sinda makakakan sa bunga kan kahoy nin
pagpapahingalo nin huli ta kakanon iyan
ninda pagkatapos kan saindang buhay didgid sa daga. An pagkabuhay digdi sa daga
dapat anas pagtatrabaho, nin pagsasakripisyo bilang pagsunod sa lehe unibersal
nin pagkamoot.
Dangan,
an Diyablo nagputik na nagtaram sa babae na an sabi: “Aram daw nindo kun tadaw
ta binabawal saindo nin Dios an pagkakan sa bunga kan kahoy na ini? An bunga
kan kahoy na ini marahay, asin an pagkakan sa bunga kan kahoy na ini iyo an
makakaotob, makakareyalisar kan saimong sadiri, dangan makukua mo an saimong
buhay. Asin an Dios nagseselos sa saindo, habo niyang marealisar nindo an
saindong sadiri nin huli ta magigin man kamong mga Dios na arog saiya, na aram
an marahay asin an maraot. Kun siring, magigin man kamong dakula na arog saiya.
Kaya, binabawalan niya kamo na kumakan kan bunga kan kahoy na ini”.
Iyo
ini an pinaka-antigong kaputikan. An Diyablo, na iyo an personipikasyon kan
maraot na isip nin tawo, iyo an nagputik sa saiyang sadiri na kun suwayon niya
an pina sa saiya nin Dios marereyalisar niya an saiyang sadiri, asin ta an
dahelan kan mga pina saiya nin Dios iyo na nagseselos an Dios saiya, na habo
niya an tawo na magin dakulang arog sa Dios.
Kun
siring, kun an Dios nagseselos sa tawo, asin habo niya an tawo na magin siring
kadakulang arog saiya, kun siring an Dios bakong pagkamoot. An mga pinang ini
nin Dios sa tawo ibinugtak diyan nin huli ta dai niya namomotan an tawo, na
habo niyang marealisar kan tawo an saiyang sadiri asin naoongis an Dios kun
siring sa tawo asin boot niyang limitaran, prisuhon siya na magin sunod-sunoran
sa mga kagustuhan Niya. Kun an Dios bakong pagkamoot, kaya an paagi na makuyog
nin tawo an sadiring kagustuhan para sa sadiring reyalisasyon iyo na akoon asin
sabihon niya na para sa sadiring reyalisasyon iyo na akoon asin sabihon niya na
bakong totoo na igwa nin Dios, na may Dios sa saiyang buhay. Kun mayong Dios, di
mayo nang bawal-bawal, mayo nang pina-pina, kaya magigibo na nin tawo an anuman
na gusto niya sa buhay. Labo-labo na, sige na sanag sige sa anuman na naiisip
niyang gibuhon para sa sadiri niya. Otoba an saimong sadiri siring sa gusto mo.
Kun ika Dios mismo, kun siring, kayang-kaya mo an gabos asin posible an gabos
na bagay na magibo mo. Ini an katekesis kan Diyablo: AN DIOS BAKONG PAGKAMOOT,
DAI SIYA NAMOMOOT SAIMO.
Nakumbensir
si Eva na an Dios bakong pagkamoot, na an bunga na idodolot kainin para sa saiyang
buhay marhay asin managom na paghorop-horopon (na kakanon), na magpoon ngonian
marereyalisar na niya an saiyang sadiri. Kaya kuminakan siya, An boot sabihon
kaini iyo na inako niya an katekesis kan Diyablo na, “An Dios bakong
pagkamoot”. Inin sarong bagay na dai mo iniisip kundi saimong ginigibo. Si Eva,
ika asin ako, minagibo nin sarong sakramento kun kita nagkakasala. Minagibo
kita nin sarong gaweng historiko kun saen mina-“amen” kita sa katekesis kan
Diyablo, na nagsasabi sa satong sadiri na an DIOS BAKONG PAGKAMOOT, NA AN DIOS
DAI NAMOMOOT SATO, asin kun siring mayo nin Dios para sa sato. An paggibo nin
kasalan iyo an sarong tanda na inaako nyato an katekesis na ini kan Diyablo.
Alagad
an kasalan mina-ogbon nin kagadanan. Kan si Eva nagkasala, kumbensido siya na
“Totoo na mayo nin Dios. Ako solo-solo sa kinaban”. Kun siring, an nangyayari
iyo an pagkagadan kan sadiring pagkatawo, nin huli ta mantang igwa nin Dios,
namamatean niya na igwa siyang buhay, asin sa pag-ataman saiya nin Dios, an
Dios pagkamoot. Kun aakuon nyato na an Dios bakong pagkamoot, kun siring mayo
na nin kahulugan an satuyang buhay.
Dangan,
mahapot ako “SIISAY AN NAGLALANG, O NAGGIBO, SAKO?”, nin huli ta an hararom na
kahulugan kan buhay nawara na. Nagagadan ako ontolohikalmente (sa sakong
sadiring pagkatawo, o persona). Nagdadanay akong enterong buta, nin huli ta kun
an dai mayo para sa sako nin huli ta dai niya ako namomotan, siisay palan an
nagbubuhay sa sako? Siisay ako?
Kaya
an tawo minapoon na maghanap nin kaogmahan asin reyalisasyon sa dakul na bagay
sa buhay. Iyo ini an mga idolo sa kinaban na ini, arog baga kan apeksyon,
estimasyon nin kapwa, kuwarta, trabaho, seks, popularidad, asin iba pa, na
gusto niyang ipano sa kaguwangan kan saiyang pagkatawo. Namamatean niya na an
buhay para saiya mayo nin kahulugan, na suhay na siya sa iba, asin sa ngonian
dai na niya midbid kun siisay siya nin kagadanan kan saiyang sadiri. Kaidto, an
kagadanan dai nageeksistir, an pisikal na kagadanan saro sanang natural na
pag-agi (paglihis) siring sa an gabos na bagay sa natura nagagadan asin
minabangon, o minabalik, liwat.