Homiliya para sa Ika-tolong na Domingo nin Taon (para sa mga miyembro
kan ME Bible Study Group)
Base sa Lk. 2:41-52
Seryeng hale sa “Mga Paghorop-horop asin Katukdoan sa Disyerto”
“Tano ta hinahanap nindo ako? Dai nindo aram na
dapat nagtatrabaho na ako para sa sakuyang Ama?”
Lk. 2:49
An
kasabihan na ini naghale sa estorya digdi sa satong presenting evangeliong
binasa, dapit sa pagkakua kan saiyang mga magurang sa aking si Jesukristo duman
sa Templo (Lk. 2:41-52).
Bilang
mga debotong Judio, igwang ugali si Jose asin Maria, kaiba an sindang pamilya
asin mga paryentes, na magduman sa Jerusalem taon-taon para sa mga importanteng
piyesta kan saindang relihiyon. An piyestang sinasabi digdi sa estorya iyo an
Paskua (Lk. 2:41).
Dapat
na maintiyendihan padagos nyato na an lambing lalaking Judio igwa nin sagradong
obligasyon na mag-atendir sa tolong importanteng piyesta kan saindang relihiyon
sa laog nin sarong taon, sosog sa
pagboot kan libro nin Katugonan na nagsasabi na “Obligasyon kan saindong mga
kalalakihan na magpahiling sa atubang ni Yahweh na saindong Dios sa lugar na
saindong pipilion na tolong beses sa laog nin sangtaon: sa piyesta kan Tinapay
na daing Lebadura, sa piyesta kan mga Semana, asin sa piyesta kan mga
Tabernakulo. Mayong siisay man an dapat na magpahiling sa atubang ni Yahweh na
mayong dara, kundi an lambing saro dapat na magtao sosog sa saiyang makakaya,
sosog sa proporsyon kan mga bendisyon asin biyayang itinao sainda ni Yahweh na
saindong Dios” (Dt. 16:16-17).
Kan
dose anyos na si Jesukristo, nagduman sinda kan saiyang mga magurang asin mga
tugang sa Jerusalem para sa piyesta kan Paskuwa sosog sa pagboot na ini nin
Dios para sag abos na lalaking Judio (Lk. 2:42).
Antes
nyatong ipadagos an pagpaliwanag kan estoryang ini, sarong pagpapaliwanag dapit
sa piyesta kan Paskuwa an angay, tanganing magkaigwa kita nin ideya dapit man
sa kahalangkawan asin kahulugan kan piyestang ini para sa sarong Judiong
lalaki.
Magpoon
kita kan pagpaliwanag kan pagboot na ini, na iyo an Dt. 16:1-8.
Sinasabi
digdi sa sitas na ini na,
“Otoba
nindo an bulan nin Abib asin iselebrar an Paskuwa para ki Yahweh saindong Dios,
hili ta ilinuwas kamo sa Ehipto ni Yahweh saindong Dios kan banging nasa bulan
nin Abib. Dapat magsakripisyo kamo ki Yahweh saindong Dios nin sarong paskuwa
hale sa saindong oveja o inaakay duman sa lugar n apinili ni Yahweh tanganing
tawan nin sarong harong an saiyang
ngaran. Dai kamo magkakan nin tinapay na may lebadura na kasabay kaini; sa laog
nin pitong aldaw kamo makakan kaiyan kaiba an tinapay na daing lebadura, an
tinapay nin emerhensiya, huli ta sa dakulang kasibotan kamo nagruluwas sa daga
kan Ehito, kaya dapat na romdomon nindo sa bilog nindong pagkabuhay an aldaw na
kamo nagluwas sa daga kan Ehipto. Sa laog nin pitong aldaw mayong lebadura an dapat na maumpungan sa laog kan
harong nin siisay pa man sa entering teritoryo nindo, ni magsaray kamo sa
magdamlag sagkod sa pagka-aga kan karne na isinakripisyo kan Paskuwa sa arin
man na mga banwa na itinatao saindo ni Yahweh saindong Dios, kundi sa lugar
sana na pipilion ni Yahweh saindong Dios na bubugtakan niya kan saiyang ngaran
an sarong harong, diyan nindo isasakripisyo an Paskuwa, sa banggi pagsulnop kan
saldang, sa oras na kamo nagruluwas sa
Ehipto. Dapat na duman nindo lutuon asin kakanon sa lugar na pinili ni Yahweh
na saindong Dios, asin sa pagka-aga dapat na magpuruli asin magbaralik kamo sa
saindong mga tolda. Sa laog kana nom na aldaw na magkakan kamo kan tinapay na
daing lebadura, asin sa ikapitong aldaw magkakaigwa kamo nin sarong asembleya
para ki Yahweh saindong Dios; asin dai kamo mag-gibo nin anuman na trabaho”
(Dt. 16:1-8).
An pagboot na ini, enot na makukua
sa Ex. 12:1-11,27, 42, 47-48, na nagsasabi na, “Nagsabi si Yahweh ki Moises
asin Aaron duman sa daga nin Ehipto, ‘An bulan na ini iyo an magigin
pinakaprimerong bulan sag abos na mga bulan para sa saindo, an pinakaenot na
bulan kan saindong taon. Sabihan mo an
bilog na komunidad kan Israel na, “Sa ikasampulong aldaw kan bulan na ini, an
lalaki sa lambing harong dapat na magkua nin sarong hayop diyan sa saiyang
oveja, sarong hayop kada pamilya: sarong hayop kada harong. Kun kakadikit an
miyembro nin sarong harong, tanagning magubos kan hayop, an saro makikilayon sa
saiyang kataid na harong, an pinakaharani sa saiyang harong, sosog sa
kinakaipuhan na bilang kan mga persona. Dapat na ikonsiderar nindo, antes
magdesisiyon kamo kan kinakaipuhan na bilang kan makakrakan, an makakayang
kakanon kan lambing saro. An hayop dapat na mayo lamang nin kaninan, srong taon
na lalaki na kukuahon nindo sa saindong mga tupa o kanding. Lalangubon nindo
iyan sagkod sa ika-katorseng aldaw o petsa kaining bulan, kun saen an entering
asembleya kan komunidad nin Israel iyo an mabuno kaiyan sa pagtangaan kan
duwang poste asin hamba kan puwertahan kan harong na saindong pagkakakanan. Sa
banging iyan, an laman kan karne na linitson sa kalayo saindong kakakanon,
kaiba na tinapay na daing lebadura asin an mapait na doot. Dai kamo magkakan
kaiyan na hilaw o linabunan, kundi linitson sa kalayo, na iniba an payo, mga
bitis asin bituka. Dai kamo magtada kaiyan
sagkod sa pagka-aga; anuman na parte na matada sa pagka-aga dapat na tutungon
sa kalayo. Arog kaini an dapat na pagkakan nindo kaiyan, may hagkos sa saindong
habayan, mga sapin sa saindong mga bitis, asin sugkod sa saindong kamot. Dapat
na apritado an pagkakan nindo kaiyan: iyan an paskuwa para sa kaomawan ni
Yahweh…Iyan an sakripisyo kan Paskuwa sa kaomawan ni Yahweh na naglihis sa mga
harong kan mga akin i Israel duman sa Ehipto, asin linugad an Ehipto, alagad
linihisan an stong mga harong…Ini an banggi na naglamay si Yahweh tanganig
ikaluwas kamo sa daga kan Ehipto, na dapat na otobon bilang sarong vigilia para
sa kaomawan ni Yahweh sag abos nindong henerasyon…”’” (Ex. 12:1-11, 27, 42).
Dapit sa dakulang piyestang ini na
ipinagboboot nin Dios, ini an sinasabi sa ibang parte kan Bibliya:
“Huli ta sa parehong gawe na
ibinalos mo kami sa samong mga kaiwal,
Ipinagmuraway mo kami huli kan
pag-apod mo sa samuya.
An mga debotong ka-akian kan mga
kagalang-galang na tawo
Nagdurulot
sinda nin sekretomng sakrispisyo,
Asin, sa sasarong tingog, inarawit
ninda an sagradong kasundoan na ini,
Tanganing an mga santo maghiras
man kan kaparehong mga bendiosyon asin peligro;
Asin magpoon kaidto nag-arawit na
sinda kan mga himno kan mga ama” (Kad. 18:8-9).
Pagkatapus kan mga panahon nin mga
HUkom asin, magpoon kan panahon nin mga hade sa Israel , napara an pagselebrar
kan Paskuwa (2 Hde. 23:22; 2 Kron35:18), apuwera kan panahon ni Hadeng Osias (2
Kron. 35:1) na iyo an nagpabwelta kan pagselebrar kaini. Kan makabalik an mga
Israelita sa saindang daga sa pagboot ni Hadeng Ciro, isinilebrar kan eskribang
si Ezra an primerong Paskuwa kan taon 515 B.C. duman sa Jerusalem (Esdras
6:19). An duwang klaseng selebrasyon na ini kan Paskuwa iyo an pinunan kan
relihiyon nin Judaismo na inabotan kan mga magurang ni Jesukristo sa anahon ni
Kristo.
Sa paagi kan pagpaliwanag
na ini dapit sa kapiyestahan kan Paskuwa nin mga Judio, nasasabotan nyato an
pinakaprimerong estorya kan pagdalaw ni Jesukristo duman sa siyudad kan Jerusalem
para sa piyesta kan Paskuwa. Nangyari an pagdalaw niyang ini duman sa siyudad
kan dose anyos na siya, asin kaiba niya an saiyang mga magurang.
Sinasabi sa estoryang ini na, kan
magouruli na an grupo kan saiyang mga magurang, tuyong nagpawalat si Jesukristo
duman sa laog kan siyudad, mantang dai nareparo kan saiyang mga magurang na
mayo palan siya duman sa grupo. Seguro, dakulang grupo ini, kaya dai nareparo
ni Maria asin Jose na mayo an saindang matuang aki duman sa pag-iriba ninda
(Lk. 2:43).
Mantang an piyesta kan Paskuwa
saro sa pinakadakulang piyesta, kaya dakul na mga Judio, na may maniba-ibang
pagkatawo asin pinag-adalan, an yaon duman sa Jerusalem sa aldaw kan piyesta.
Yaon duman sa presinto kan Templo sa panahon na iyan an dakul na bilang nin mga
doctor sa Katugonan. Digdi sa mga tawong ini nakipaghampang si Jesukristo asin
nakipagdebate sainda dapit sa tunay niyang misyon sa buhay. An sabi digdi sa
evangeliong binasa iyo na “nagdadangog aisn naghahapot siya sainda nin mga
kahapotan” (Lk. 2:46), na an boot sabihon kaini iyo an “pakikidepabte”. Kaya,
huli kan mausay niyang mga simbag, an mga doctor na ini kan Katugonan
napangalas na gayo kan saiyang katalinuhan, patin sa mga kasimbagan niya (Lk.
2:47; 4:22, Jn. 7:15,46).
Tolong aldaw nang arog kaini an
ginigibo ni Jesukristo duman sa presinto kan Templo, kan mareparo kan saiyang
mga magurang na mayo ninda kaiba duman sa papuling karaban si jesukristo,
dangan nagpoon na sindang maghanap asin maghadit kan dai ninda siya naku sa
pag-iriba ninda. Kaya, nagbalik an mag-agom duiman sa siyudad tanganingf
hanapon siya duman (Lk. 2:44-45). Tolong aldaw na kan makua ninda siya kaiba
kan mga doktor nin Katugonan sa laog kan presinto kan Templo (Lk. 2:46).
Kan mahiling ninda si Jesukristo,
an saiyang ina nagsabi na, “Aki ko, tadaw ta ginibo mo ini sa samo? Hadit na
nagparahanap kami saimo, ako asin ining ama mo” (Lk. 2:48).
Dangan nagsimbag siya, “Tano ta
hinahanap nindo ako? Dai nindo aram na dapat na magtrabaho na ako sa sakuyang
Ama?” (Lk. 2:49). Alagad dai nasabotan ni Jose asin Maria an klase kan simbag
na ini ni Jesukristo (Lk. 2:50).
Para sa mga magurang niya asin
para sa man sa satuya ngonian, anong klaseng dose anyos na aking ini an
nagsisimbag an arog kaini? Asin ano naman an kahulugan kan simbag na ini ni
Jesukristo na sukat dai masabotan kan saiyang mga natural na magurang?
Para sa enot tang hapot na, “Anong
klaseng aki ini na dose anyos pa sana igwa nan in keber na magsurosimbag an
arog kaini sa saiyang mga magurang na dapat magtrabaho na siya para sa saiyang
Ama?” Kun satuyang sadiring aki ini, maoogma daw kita na mag-dangog sa arog
kainong sisimbagon?
Dapat na ma-ogma kita na an sarong
dose anyos na aki nagtataram na dapit sa pagtrabaho o paghanap-buhay. An sarong
Judiong aki, pag-abot kan dose anyos, minaselebrar kan sarong ritwal na inaapod
na “bar mitzwah”, kun saen minaako siya nin sarong sadit na kopya sa saiyang
alimpupuro (skull cap), tanganing ipahayag sa publiko na siya nagpopoon na kan
saiyang buhay bilang sarong adulto. An
sarong aking hoben dapat na magpoon nang mag-adal kan trabaho nin saiyang ama,
kun siya lalaki, o kan saiyang ia kun siya babae. Sa arog kaining kahulugan
maiintyendihan nyato an simbag na ini ni Jesukristo sa saiyang mga magurang.
Alagad, tano ta dai nasabotan kan
saiyang mga magurang an arog kaining simbag ni Jesukristo? (Lk. 2”50). Nin huli
ta dai ninda nasasabotan an klase kan trabaho na saiyang sinasabi para sa
saiyang ama.
An trabaho na sinasabi ni
Jesukristo na gigibuhon niya para sa saiyang ama iyo an trabaho kan Paskuwa
(Jn. 4:34; 6:38; 13:1; 14:10-12), o an trabahong may relasyon sa Paskuwa.
Si Jesukristo mismo iyo an Paskuwa
kan sinabi ni Juan Bautista na, “Hilnga, uya an cordero nin Dios na nagpapara
kan kasalan nin kinaban” (Jn. 1:29). An mga tataramon ni Juan Bautistang ini
iyo an bilang kaotoban kan profesiya ni Profeta Isaias dapit sa Sorogoon ni
Yahweh na, “Minaltrato, dinara niya iyan na may kapakumbabaan, dai lamang siya nagbukas kan
saiyang nguso, siring sa sarong korderong dinara sa bunoan, sirig sa sarong
karnerong pola sa atubang nin mga parabulog, na dai nanggad nagbukas kan
saiyang nguso…Kaya itato saiya an bilog na tropa bilang premyo, makkibangan
siya nin mga sinamsam sa mga mapangyari; huli kan pagdolot kan saiyang sadiri
sa kagadanan, sa pagtugot niyang ibilang siya sa mga parakasala; mantang an mga
kakundian nin kadaklan iyo an saiyang pasan, asin ipinamibi niya an gabos sa
gabos na oras an mga parakasala” (Is. 53:7,12).
An pagsaksing ini kan mga
nagkaerenot na profeta, inuuyonan man kan mga apostol ni Jesukristo. Si Pablo
nagsasabi na, “Si Cristo, an satong paskuwa, isinakrispisyo na: kaya, isilebrar
ta an piyesta sa pagtapok kan gabos na lumang lebadura nin karatan asin
katampalasanan, na magkaigwa sana kita kan daing lebadurang tinapay nin
sinseridad asin katotoohan” (1 Co. 5:7-8).
Sa arog man kaininng punto si San
Pedro nagsurat na, “Romdoma an pantubos na ibinayad tanganing tubuson kamo sa
daing pakinabang na klase nin pamumuhay na inako nindo sa saindong mga magurang
dai binayadan sa paagi nin sarong bagay na malalapaon, ni sa paagi nin plata o
bilawan, kundi sa mahal na dugo kan korderong mayong kaninan o digta, na iyo si
Kristo” (1 P. 1:18-19).
An langitnon na asembleya na
nagtitiripon para sa sarong liturhiya nagdedepikto nin sarong Cordero na iyo
sana an may kapangyarihan, sosog sa nahiling ni Juan Evanghelista, na nagbukas
kan nalulukot na libro: “Dangan nahiling ko, na nakatindog sa tahaw kan trono
na igwang apat na hayop asin an nakapalibot na mga kamagurangan, an sarong
Cordero na garo isinakripisyo na: igwa ini nin pitong sungay, asin igwa ini nin
pitong mata, na iyo an pitong Espiritu na ipinadara nin Dios sa entering
kinaban. Kinua kan Cordero an linukot na libro hale sa toong kamot kan Saro na
nakatukaw sa trono” (Apo. 5:6-7).
Sosog sa Apostol, an sakripisyong
ini ni Jesukristo kan saiyang sadiri iyo an mas superior kisa sa mga
sakripsiyong ipinagboboot kan lehe ni Moises, nin huli ta, “Dangan nagsabi
siya, Uya ako, minadatong ako tanganing magkuyog kan saimong kabotan. Hinahalean
niya nin kapangyarihan an enot tanganing ribayan kan ikaduwa. Asin an kabotan
na ini iyo na tanganing mapabanal kita huli kan pagdolot niya kan saiyang hawak
na ginibo ni Jesikristo nin makasaro sanang beses” (Heb. 10:9-10).
An pagsakripisyong ini kan saiyang
hawak para sa kasalan nin tawo nangyari man nanggad sa panahon kan piyesta kan
Tinapay na Daing Lebadura, na inaapod man na Paskuwa. “Harani na an piyesta kan
Tinapay na daing lebadura, na inaapod na Paskuwa, asin an mga poon nin kapadean
asin mga eskriba naghahanap nin paagi kun paano ninda ikakapadakop siya, ni
nhuli ta dai sinda nagtitiwala sa mga tawo” (Lk. 22:1).
Sa banggi mismo kan piyestang ini,
ginibo niya an Huring Pamanggi kaiba kan saiyang mga disipulo, na itinao niya
an saiyang hawak bilang tinapay na daing lebadura na babaraak-baakon, asin an
saiyang dugo bilang arak n ainumon para sa bagong tipan, “Dangan sinabihan niya
sinda, ‘Haloy ko nang pinaghalat an oras na ini na magkakan kan paskuwa kaiba
nindo antes ako magsakit; nin huli ta, sinasabihan ko kamo, na dai na nanggad
ako makakan kaiyan sagkod na maotob iyan sa kahadean nin Dios’. Dangan, mantang
kinukua niya an kopa, nagpasalamat siya asin nagsabi, ‘Akoa nindo asin uminom
kamo digdi gabos, huli ta, sinsabihan ta kamo, dai na ako mainom nanggad nin
arak sagkod na dumatong an kahadean nin Dios”. Dangan nagkua siya nin
nagkapirang tinapay, asin pagkatapos na siya nagpasalamat, binaak asin itinao
iyan sa sainda, mantang sinasabi, ‘Ini iyo an sakuyang hawak na idinodolot para
sa saindo; gibohan nindo ini bilang pagromdom sa sako’. Dangan pareho an ginibo
niya sa kalis pakapamanggi, asin nagsabi, ‘An kopang ini iyo an bagong tipan sa
sakuyang dugo na papabuluson para sa saindo” (Lk. 22:14-20; Hilnga man an 1 Co.
11:23-27).
Kaya, kan makipagdebate siya duman
sa mga doktor kan katugonan kan dose anyos pa sana siya, ginibo niya ini bilang
pagpoon kan trabaho na iyinao kan saiyang Ama sa langit na iyo an pagdusay kan
saiyang sadiring buhay para sa kaligtasan asin pagbalukat in tawo sa kasalan.
Sa pakikidebateng ini duman sa mga madudunong na relihiyososng lider kan mga
Judio, ipinahiling niya sa sato na kaya niya, maski ngani hoben pa an saiyang
hawak, na atubangon sa paagi nin pagrarason an salang doktrina nin mga tawo na
dai magdadara sa tunay asin tamang relihiyon nin Dios, na iyo man sana si
Jesukristo. Gusto ni Jesukristong probaran na, maski sa lumbod pa sanang edad
kan srong dose anyos na aki, na kappa niyang isakripsiyo an saiyang sadiri
tanganing atubangon asin salungaton an mga palsong lider nin relihiyon sa
saiyang panahon. An mga trabaho niyang ini sa pagsunod sa kabotan nin Dios, iyo
an magdadara ngapit para maotob niya an Paskuwa sa paagi kan pag-atang niya kan
saiyang sadiring hawak asin dugo bilang maninigong sakripisyong ikinakaogma nin
Dios (Heb. 9:14).
An pagmate ni Jesukristo kaidto
kan pinatiripunan siya kan mga duktor asin madodonong sa katugunan duman sa Templo
iyo na masuwerteng gayo siya nin huli ta hinahangaan an saiyang katalinuhan
asin an mga marhay na simbag duman sa mga kahapotan ninda.
Alagad, sa oras man sanang idto,
namamatean niya na dai siya uuntokan kan mga tawong ini sagkod na dai mapasainda an saiyang
kapangyarihan, kadonongan, suwerte asin mga karahayan sa buhay. Asin handa
siyang itao sa mga matuang tugang niyang ini sa relihiyon an gabos na suwerte
asin karahayan. patin an mismong buhay niya, tangani sanang maakay niya sinda
sa totoong relihiyon nin Dios, na iyo man sana siya, bilang pagkuoyg kan misyon
na itinao saiya kan saiyang Ama.
Iyo sana ini an paagi na mag-untok
na an mga tawong ini sa mga gibong pag-imon, pag-api asin pag-isip nin maraot
kontra saiya.
Sa arog kaining kamugtakan,
binuhay liwat ni Jesukristo an simbolo o imahen kan sarong surugoon nin Dios na
si Isaak, na iyo-iyong akin i Abraham, na nagtugot kutanang bunuon asin
isakripisyo kan saiyang amang Abraham duman sa itaas kan bukid nin Moriah.
Alagad, nin huli ta nakumbensir ni
Abraham an Dios dapit kan saiyang daing pagduwa-duwang pagtubod, nin huli kan
saiyang dai pagsayumang isakripisyo an saiyang bugtong na aking si Isaak, kaya
pinugol nin Dios an kutsilyo na nasa saiyang nakabikway na kamot tanganing dai
idagos an pagbuno sa saiyang aki, kundi itinao, bilang karibay ni Isaak, an
sarong lalaking karnerong nakapurupot an sungay duman sa mga katutunokan. Ini
an idinolot ni Abraham sa Dios, embes na an saiyang aking si Isaaak (Hilnga an
Gen. 22:1-14).
Sa kamugtakan kan mga Judio, embes
na sinda an gdanon asin lugadon nin Dios huli kan saindang mga pagkakasala asin
kasumbikalan, alagad, an kinastigo asin ginadan nin Dios iyo an iyo-iyo niyang
aking si Jesukristo, na malinig, mayong digta asin inosente sag abos na klase
nin kasalan.
Kaya. An sabi ni Pablo Apostol sa
sato iyo na maninigo nyatong iselebrar an piyestang ini nin Paskuwa, nin huli
ta bako na nang mga baka asin kanding an nagpabulos kan saindang dugo tanganing
tubuson an kasalan nin mga tawo (Heb. 10:4), kundi an satuyang paskuwa iyo na
mismo si Jesukristo na sinakripisyo an sdiring buhay (1 Co. 5:7).
An trabahong ini an dai masabotan
asin dai maako kan saiyang mga magurang kan oras na idto duman sa pagkakua
saiya sa Templo. Seguro, sa kairaroman kan saindang boot, naiisihan ninda an
kahulugan kan simbag ni Jesukristo sa sainda, alagad natatakot sinda na isipon
pa an mga nagay na ini, kaya dai na sinda naggirong pa. Habo ninda munang
pag-olayan an dapit sa nakakatakot na future kan saindang aki, na dapat
magsunod sa profesiyang itinaram kan anghel kan ipamareta an saiyang
pagkamundag ki Jose na, “Jesus an ingangaran mo sa saiya, huli ta siya iyo an
maligtas kan saiyang banwaan sa saindang mga kasalan” (Mt. 1:21).
Kaya, tanganing magkulpa an
katakotan na ini kan saiyang mga natural na magurang, siya nagpasakop sa
saidnag kapangyarihan, maski ngani despisil an pagpasakop sa irarom kan mga
tawo sanan, alagad ginibo ini ni Jesukristo tanganing makanood siya nin
kapakumbabaan, nin pagkasimple, asin pag-omaw sa Dios. “Uminiba siya duman sa
sainda asin naka-abot sa Nasaret asin nagpasakop sa saindang kapangyarihan. Sinaray
kan saiyang ina an gabos a ini sa saiyang puso. Asin nagtalubo si Jesus sa
kadonongan, sa hawak, asin sa karahayan kaiba nin Dios asin tawo” (Lk.
2:51-52).
Dai na naghapot o nagprotesta pa
an mga magurang niya dapit kan simbag sainda ni Jesukristo huli ta dai kaya kan
saindang isip na akoon tolos-tolos an kahulugan kan simbag niya sainda kundi sinasaray
sana sa puso ni Maria na saiyang ina an nakatakot na reyalisasyon dapit sa
trabahong sinasabi ni Jesukristo sainda.